پدرام نواندیش – نینا مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران

نینا
مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران

پدرام نواندیش

اعتصاب کارخانه پروفیل ساوه!
عصر شنبه گذشته یعنی سوم خرداد ماه در شهر ساوه؛ کارگران کارخانه پروفیل ساوه مقابل فرمانداری رژیم اسلامی در این شهرتجمع کردند.

هزار و صد نفر کارگر کارخانه پروفیل ساوه چندین ماه است که دستمزدی نگرفته اند. علاوه بر پنج ماه دستمزد، علیرغم گذشت دو ماه از سال 93 کارگران کارخانه هنوز عیدی و پاداش پایان سال را نیز دریافت نکرده اند. کارگران کارخانه پروفیل ساوه که از صبح روز شنبه اعتصاب خود را آغاز کرده بودند، وقتی با بی اعتنایی مدیران کارخانه مواجه شدند اقدام به راهپیمایی فاصله کارخانه تا فرمانداری شهر ساوه کردند .

بدنبال راهپیمائی 3 کیلومتری روز شنبه کارگران ازمحل کارخانه تا فرمانداری ساوه که به تجمع دراین محل منجرشد، کارگران تجمع خود را تا ساعت 10 شب ادامه دادند. بازتاب گسترده این تجمع چنان بود که علاوه بر کارگران شاغل کارخانه، جمعی از بازنشستگان و تعدادی از کارگران همین کارخانه که طی 7 سال اخیر اخراج شده بودند، به جمع همکاران اعتصابی خود پیوستند. همچنین حدود 20 نفر از کارگران کارخانه نورد لوله صفا نیز برای پشتیبانی واعلام حمایت خود دراین تجمع حضوریافتند.

کارگران پیشنهاد فرمانداری را برای تعیین نمایندگان خود نپذیرفتند و اعلام کردند که تجربه های قبل نشان داد که با نماینده ها برخورد شده که منجر به اخراجشان گردید لذا تضمینی برای ادامه کاری آنان پس از پایان اعتصاب وجود ندارد. واعلام کردند که تا زمانیکه 5 ماه دستمزد عقب افتاده و 2 ماه عیدی و پاداش خود را نگیریم به اعتصاب ادامه خواهیم داد. مسئولین شهرستان ساوه ازجمله: رئیس اداره کار، رئیس سازمان تامین اجتماعی، دبیرشورای تامین شهر و فرمانده نیروی انتظامی در جمع کارگران معترض حضور یافته و قول دادند که فردا فرماندار در جمع شما در کارخانه حاضر شده و مطالبات شما را پیگیری خواهد کرد.

بنابراین کارگران با مشورت در جمع عمومی خود اعلام کردند که با توجه به بازتاب گسترده این تجمع و رساندن صدای اعتراضی کارگران در سطح شهر، به تجمع خود درمحل فرمانداری پایان داده و در محل کارخانه به اعتصاب خود تا دستیابی به مطالباتشان ادامه خواهند داد. همچنین روز یکشنبه چهارم خرداد، از ساعت 7 صبح بیش از 400 نفر از کارگران در محل کارخانه به اعتصاب خود ادامه دادند. کارگران اعتصابی که این بار همکاران دفتری و اداری را نیز با خود همراه کرده بودند، از ورود و خروج کامیونهای حمل بار جلوگیری کردند و اجازه ندادند که هیچ دستگاهی در کارخانه روشن شود.

اعتصاب کارگران کارخانه روز دوشنبه پنجم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و در ادامه اعتصاب در این روز سه نفر از مدیران شهری در جمع کارگران اعتصابی حاضر شدند و از طرف رستمی صفا مالک کارخانه اعلام کردند به شرط اینکه دستگاههای تولید استارت زده شوند وی حاضر است تا یک ماه دستمزد کارگران را بپردازد. این شرط گذاری و پیام وقیحانه ی رستمی به صورت خشمگینانه ای مورد اعتراض شدید کارگران قرار گرفت و اعتراض خود را از عدم حضور فرماندار و رستمی صفا در کارخانه اعلام کردند و در مجمع عمومی خود با این تصمیم کارفرما سخت مخالفت کردند و پیشنهاد نمودند که در صورتی به اعتصاب خود پایان خواهند داد که حداقل حقوق بهمن ماه و عیدی و پاداش سال 92 به حسابشان واریز شود و برای مابقی مطالبتشان، هر بیست روز یکبار، یک ماه از حقوقهای معوقه خود را دریافت کنند و تصمیم جمعی بر این شد که از صبح چهارشنبه به اعتصاب خود تا حصول نتیجه ادامه دهند.

ما ضمن اعلام حمایت از اعتصاب کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه تلاش خواهیم کرد تا اخبار مبارزات کارگران این کارخانه را به اطلاع عموم و دیگر کارگران برسانیم.

اعتصاب کارگران شرکت جیسون فاز 12 پارس جنوبی
کارگران شرکت جیسون به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت پتروپارس واقع در فاز 12 پارس جنوبی در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد هایشان، در روزهای بیست و نهم و سی ام اردیبهشت اعتصاب کردند. به گفته کارگران اعتصابی در طول چهار ماه گذشته آنها تنها بخشی از دستمزد ماههای بهمن و اسفند 92 را دریافت کرده اند و مابقی دستمزد آن دو ماه و نیز دستمزد ماههای فروردین و اردیبهشت را نیز نگرفته اند. همچنین طی ماههای اخیر کارفرمای شرکت جیسون اقدام به حذف محاسبه ساعات کار کارگران به میزان یک ساعت کرده است و مرخصی های معوقه تمام 150 کارگر این شرکت را به گرو گرفته است. کارفرمای شرکت با هیچ یک از کارگران حتی قراردادی منعقد نکرده است و کارگران شاغل در شرکت اصطلاحا با توافق لفظی به کار مشغول هستند. مدیران شرکت با وعده اینکه تا 10 روز آینده تمام مطالبات کارگران را پرداخت مینماید تلاش کردند تا آنان را به سر کارشان برگردانند و کارگران اعتصابی توافق کردند که چنانچه پس از اتمام 10 روز مطالباتشان پرداخت نگردد دوباره دست به اعتصاب خواهند زد.

در همین رابطه توجه شما را به گفته های دبیر تشکل سرمایه داران موسوم به کانون انجمن های صنفی کارفرمایان جلب می کنم. هفته گذشته محمد رضا عطاردیان دبیر این تشکل در تازه ترین اظهارات ضد کارگری خود، استفاده گسترده سرمایه داران از قراردادهای سفید را ناشی از محدودیت ها و شرایط قانون کار برای فسخ قرارداد کارگران و اخراج آنها از سوی کارفرمایان دانست. همچنان که در خبر ملاحظه کردید کارفرمای شرکت جیسون حتی همان قرارداد سفید و انعقاد آن را با کارگران دست و پاگیر دانسته و خود را ملزم به اجرای آن نمی داند. در جامعه تحت حاکمیت رژیم اسلامی، سرمایه داران می توانند حتی آن قانون نیم بندی را که به گفته او محدود کننده اخراج کارگران است را نادیده بگیرند و دولت اسلامی آنها براین گونه اقدامات سرمایه داران کوچکترین مانعی بوجود نمی آورد. این واقعیت جامعه ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی سرمایه داران است. این واقعیت تلخی است که هر روز ما آن را شاهدش هستیم که امروز در کارخانجات و مراکز کار، این سرمایه داران و قانون سود آنها است که حاکمیت دارد. طبقه کارگر ایران چاره ای ندارد که خود را سازمان بدهد و متشکل کند. منفعت طبقاتی اش حکم می کند برای داشتن یک زندگی انسانی به قوانین سرمایه داران گردن ننهاده و همچنان که سرمایه داران و دولت اسلامی آنها در جهت تحمیل شرایط بردگی هر چه بیشتر به کارگران هستند این شرایط بردگی را درهم بریزند. کارگران در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی، برای تحقق جامعه ای که در آن فقر و گرسنگی نباشد، تن فروشی نباشد، بیماری و اعتیاد نباشد، زندان و شکنجه گاه و اعدام نباشد، و در آن آزادی و برابری و رفاه و حرمت انسان حاکم باشد، باید این رژیم را با انقلابی اجتماعی بزیر بکشد .

التیماتوم کارگران لوله سازی صفا در ساوه
و اما کارگران کارخانه لوله سازی صفا واقع در اتوبان ساوه به تهران اعلام کرده اند آنها نیز اگر رستمی صفا که مالک دو کارخانه لوله سازی صفای ساوه و نورد پروفیل ساوه است تا روز سه شنبه ششم خرداد ماه دستمزد های معوق شان را نپردازد دست به اعتصاب خواهند زد. کارگران این مجموعه تولیدی بیش از سه ماه است که دستمزد هایشان را نگرفته اند. کارگران کارخانه لوله سازی صفا در شرایطی این التیماتوم را به صاحب کارخانه داده اند که همکارانشان در کارخانه نورد پروفیل ساوه اعلام اعتصاب کرده اند. کارفرما علاوه بر آنکه دستمزد 1200 نفر کارگر این کارخانه را به مدت بیش از سه ماه پرداخت نکرده است، حق بیمه کارگران را نیز به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز ننموده است. یاد آوری این نکته ضروری است که به دنبال اعتراضات و کشمکشهای کارگران با کارفرمای کارخانه در سال گذشته، تعداد 120 نفر از کارگران این کارخانه از سوی کارفرما از کار اخراج شده اند. همچنانکه گفته شد رستمی صفا مالک کارخانه علاوه بر تملک کارخانه های لوله سازی صفا و نورد پروفیل ساوه دارای کارخانجات و شبکه مالی گسترده ای در دیگر نقاط است.

ممانعت از خروج داوود رضوی عضو سندیکای شرکت واحد
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه خبر داد که مامورین امنیتی رژیم اسلامی در فرودگاه خمینی از خروج داوود رضوی عضو هیئت مدیره این سندیکا جلوگیری کردند. داوود رضوی که دوسال پیش بازنشسته شده است بنا بر دعوت پنج سندیکای فرانسوی قصد عزیمت به فرانسه را داشته که از سوی مامورین فرودگاه به وی ابلاغ گردید که ظرف دو روز آینده می بایست خودش را به دادگاه معرفی کند. بنابر اعلام سندیکای شرکت واحد تهران داوود رضوی قرار بود در نشستی کارگری که از طرف فدراسیون های معروف سندیکایی و کارگری در روز بیست و ششم در شهر فرانسه برگزار می شود شرکت کند. اما در رژیم اسلامی سرمایه داران ایجاد هرگونه تشکل کارگری ممنوع است و شرکت در هر تشکل داخلی و خارجی نیز از سوی سرکوبگران رژیم با تهدید و بازداشت و زندان مواجه می شود. بنابراین رضوی از سوی عوامل امنیتی رژیم اسلامی بدون آنکه ممنوع الخروج باشد از خروجش جلوگیری می شود. ما هر گونه فشار و تهدید علیه فعالین کارگری را قویا محکوم می کنیم و خواهان پایان دادن به این گونه اقدامات علیه فعالین کارگری هستیم.

بیست و هشتم ماه می 2014