پدرام نواندیش -نبنا- صدور حکم زندان و شلاق برای ۴ کارگر پتروشیمی رازی

نبنا-
صدور حکم زندان و شلاق برای ۴ کارگر پتروشیمی رازی
حکمی علیه کل طبقه کارگر ایران
شعبه 103 دادگاه عمومی رژیم اسلامی در  بندر خمینی برای چهار کارگرمعترض کارخانه پتروشیمی رازی واقع در منطقه آزاد ماهشهر اقدام به صدور حکم شش ماه حبس و اجرای هر کدام پنجاه ضربه شلاق کرده است .  صدور احکام یاد شده از سوی رژیم اسلامی به دنبال شکایت مدیر عامل کارخانه پتروشیمی رازی از این کارگران با اتهام اخلال در نظم و توهین و تهدید صورت گرفته است . در رای دادگاه آمده که شاکی (کارفرما) مدعی شده است این ۴ فعال کارگری در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۲ کارگران پتروشیمی رازی را تحریک و ترغیب کردند و با طرح درخواست‌های غیر موجه و خارج از موضوع روابط کاری، باعث تجمع کارگران پیمانکاری و تعطیلی کارگاه شده‌اند. اما واقعیت از چه قرار است .  در ادامه  دستگیری ۹ نفر از کارگران معدن بافق و احضار ۹ کارگر دیگر معدن  توسط ارگان های سرکوبگر رژیم اسلامی ، چهار نفر از نمایندگان کارگران پتروشیمی رازی در ماهشهر توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی این شهر به شش ماه زندان و پنجاه ضربه شلاق محکوم شده اند. راستش این حکمی علیه کل  کارگران پتروشیمی رازی و پتروشیمی های ماهشهر، و حتی  کل طبقه کارگر  ایران است . سرمایه داران و دولت اسلامی آنها  برای ادامه تحمیل فقر و محرومیت به کارگران و توده کارکن جامعه سیاست اخراج و بیکاری کارگران را به یک سیاست همیشگی خود تبدیل کرده اند . قطعا یک سمت اصلی اتخاذ چنین سیاستی جلوگیری از اعتصابات بزرگی است که هم اکنون در بسیاری از کارخانجات و مراکز کار در  سرتاسر ایران وجود دارد . این سیاستی نیست که امروز از سوی جمهوری اسلامی اتخاذ شده باشد . جمهوری اسلامی بیش از 35 سال است که فعالین کارگری و معترضان را بازداشت می کند و به سیاه چال های قرون وسطی اش روانه اشان می کند . بیش از 35 سال است که فقر و گرسنگی و نداری بر سر سفره های مردم کارگرو توده کارکن جامعه از سوی رژیم اسلامی سرمایه داران وجود دارد . اما آنچه که اکنون مورد توجه بیشتر است آن است که در یکمین سال کابینه حسن روحانی بار دیگر شاهد تشدید اینگونه اقدامات سرکوبگرانه علیه کارگران و نمایندگان آنها هستیم . سرمایه داران و دولت اسلامی آنها بعد از اعتصابات گسترده کارگران پلی اکریل اصفهان و دو دوره اعتصاب گسترده بیش از 5000 هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق که به عقب نشینی رژیم اسلامی انجامید و تجربه ارزشمندی در مبارزات طبقه کارگر ایران محسوب می شود، اکنون در هراس از گسترش دامنه اعتصابات و اعتراضات به دیگر کارخانجات ، دست به تشدید سیاست سرکوبگرانه خود زده است .تا اولا با ایجاد فضای رعب و وحشت و امنیتی کردن کارخانجات و مراکز کار، کارگران را به عقب نشینی از خواست های به حق خود مجبور کنند و ثانیا خواست و مطالبات واقعی کارگران را حاشیه ای سازند . در این میان همدستی سرمایه داران  که توسط دولت به کارفرما شهرت پیدا کرده است  با رژیم اسلامی کاملا آشکار است . چنانکه سخنگوی کانون انجمن های صنفی کارگران با نام هادی ابوی از قوه قضاییه رژیم  می‌خواهد به جامعه کارگری آمار بدهد چند بار به سود کارگران و به زیان کارفرمایان رای صادر کرده است و در ادامه می‌پرسد «آیا ۴ کارگر زحمت کشی را که برای تامین زندگیشان تلاش و اعتراض کرده‌اند را بدین شکل محکوم می‌کند تا آن‌ها را ساکت کند؟»
در ادامه بگیر و ببند ها و امنیتی کردن محیط کارخانجات و مراکز کار طی  روزهای اخیر چهار نفر از کارگران معترض پروفیل ساوه در اراک، دو نفر از کارگران پروژه نمک زدائی شرکت پتروپارت و یکی از کارگران کارخانه شیشه و گاز (شوکا) توسط کارفرما و همراهی ارگان های جمهوری اسلامی اخراج شده اند. همه این احکام باید با عکس العمل وسیع و گسترده مواجه شود. ما کارگران مراکز کارگری در سراسر کشور، دانشجویان و همه نهادها و تشکل های مختلف آزادیخواه و برابری طلب را به حمایت از کارگران و اعتصاباتشان و به اعتراض قاطعانه علیه این احکام ضد انسانی فرامیخوانیم.
کارگران کارخانه پروفیل ساوه در اعتراض به بی توجهی سرمایه دار مالک کارخانه به خواست هایشان مقابل فرمانداری رژیم اسلامی در ساوه تجمع کردند . بنا بر اخبار منتشره از سوی اتحادیه آزاد  کارگران ایران ، کارگران کارخانه پروفیل ساوه از صبح روز شنبه بیست و دوم شهریور ماه دست از کار کشیده و از ساعت سه بعد از ظهر همین روز اقدام به برپایی تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری ساوه کردند . در پی تجمع اعتراضی کارگران پروفیل ساوه ، دادستان و دیگر مسئولین رژیم در محل تجمع کارگران حاضر شده و تلاش کردند تا به تجمع کارگران پایان دهند.
بنا بر همین گزارش، اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران پروفیل ساوه در پی خلف وعده کارفرما برای پرداخت دستمزد معوقه این کارگران آغاز شده است. بر اساس توافق قبلی کارگران و سرمایه دار مالک  کارخانه قرار بود 20 شهریور ماه یکماه از پنج ماه دستمزد معوقه کارگران پرداخت شود . اما با گذشت دو روز از این توافق سرمایه دار یاد شده  اعلام کرد که روز سه شنبه هفته جاری این دستمزد را پرداخت خواهد کرد و بر قطعی نبودن این پرداخت نیز تاکید گذاشته و طی نامه ای رسمی به امور اداری کارخانه خطاب به کارگران اعلام کرد که این وضعیت یعنی عدم پرداخت دستمزدها ادامه پیدا خواهد کرد و هر کس که میخواهد کار کند، بماند هر کس هم نمیخواهد برود. همچنین کارفرمای کارخانه  در ابلاغیه دیگری اعلام کرده است که طی ماه آینده 400 نفر تعدیل نیرو خواهد کرد.
کارگران اعلام کرده اند تا حصول نتیجه قطعی و روشن برای دست یابی به خواست هایشان به اعتراض خود ادامه خواهند داد.
کارگران کارخانه آجر پزی نکا در اعتراض به دو ماه دستمزد های معوق و دیگر مطالباتشان از روز شنبه بیست و دوم شهریور ماه دست به اعتصاب زده اند . بنا بر اخبارمنتشره علاوه بر دو ماه دستمزد ،بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران نیز از سوی سرمایه دار مالک کارخانه به تامین اجتماعی پرداخت نگردیده که به این ترتیب کارگران کارخانه آجر پزی با مشکل دفترچه های بیمه تامین اجتماعی خود و خانواده هایشان مواجه هستند.
تجمع کارگران کارخانه سیمان لوشان مقابل بنیاد مستضعفان
صبح روز دوشنبه بیست و چهارم شهریور ماه جمعی از کارگران کارخانه سیمان لوشان در استان گیلان در اعتراض به بلاتکیلفی خود در نتیجه تعطیلی این واحد تولیدی  مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان رژیم اسلامی در تهران تجمع کردند  به گفته یکی از کارگران معترض ،مشکلات کارگران سیمان لوشان از مرداد ماه سال ۹۲ زمانی آغاز شد که دولت وقت به بهانه‌های مختلف این واحد صنعتی را تعطیل اعلام کرد. وی با بیان اینکه ۱۸۰ نفر از کارگران کارخانه سیمان لوشان قبل و بعد از تعطیلی کارخانه (مردادماه۹۲) طی چند مرحله اخراج شده‌اند؛ افزود: از مجموع کارگران بیکار شده کارخانه سیمان لوشان هم اکنون ۵۵ کارگر پیمانی و ۱۷ کارگر رسمی با سوابق ۱۰ تا ۱۸ سال باقی مانده‌اند که همچنان بلاتکلیف بوده و منتظر بازگشایی مجدد کارخانه و بازگشت بکار خود هستند.  کارگران برای باز گشایی کارخانه و بازگشت به کار، تجمعات متعددی را در مقابل نهادهای مختلف دولتی در استان گیلان برگزار کرده‌اند که تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است. لازم به یاد آوری است که سهامدار اصلی کارخانه سیمان لوشان بنیاد مستضعفان رژیم اسلامی است که بعد از اعتراض کارگران بیکار شده کارخانه وزیر صنعت و معدن کابینه روحانی طی نامه ای از سعیدی کیا رئیس بنیاد خواسته است تا در جهت باز گشایی کارخانه سیمان لوشان همکاری کند که تا کنون از سوی بنیاد بی جواب مانده است .
 کارگر معترض شرکت کننده در تجمع اعتراضی می گوید بخش دیگری از نگرانی‌های کارگران سیمان لوشان بر می‌گردد به اقدامات اخیر مدیر عامل جدید سیمان لوشان که قصد داشت تجهیزات و ماشین آلات کارخانه را به صورت ضایعات به فروش برساند که با هوشیاری کارگران از این اقدام جلوگیری به عمل آمد. به گفته کار گر یاد شده مطالبه اصلی همکاران‌اش را احیاء کارخانه و بازگشت بکار ذکر کرد و اظهار داشت: مسئولان استانی و کشوری موضوع تعطیلی کارخانه را پی گیری کنند چرا که هیچ دلیلی برای بسته شدن کارخانه‌ای که از تولید و فروش خوبی برخوردار است وجود ندارد.
اعتصاب کارگران معدن ذغال سنگ البرز غربی!
از صبح  روز سه شنبه 25 شهریور  کارگران معدن ذغال سنگ البرز غربی واقع در روستای سنگرود (استان گیلان) در اعتراض به تعویق ۲ ماه دستمزد هایشان  دست از کار کشیده و در مقابل درب ورودی تونل شماره ۹ این معدن تجمع کرده‌اند.
بنا بر اخبار منتشره ، تعداد  ۳۱۰ نفر کارگر معادن ذغال سنگ البرز غربی در اعتراض به تعویق دو ماه حقوق و همچنین منتفی نشدن انحلال این واحد معدنی، با توجه به  آنکه در چندین نوبت از مسئولان استانی و شهرستانی خواسته بودند به مشکلات این معدن رسیدگی شود و آنان نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرده‌اند دست از کار کشیده و مقابل درب ورودی تونل شماره ۹ این معدن تجمع کردند.
رئیس شورای اسلامی کار کارگران معادن البرز غربی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این حق کارگران البرز غربی است که بخواهند بابت وصول مطالبات خود نسبت به کارفرما اعتراض کنند چرا که کارفرما بطور معمول اعتنایی به اعتراضات و مطالبات کارگران این واحد ندارد.
به گفته یکی از کارگران اعتصابی ، کارگران البرز غربی معتقدند به دلیل آنکه دور از محیط شهری در دل کوههای البرز غربی کار می‌کنند و محل سکونتشان نیز در روستاهای مجاور است صدای فریادشان به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد، با این حال آنان تصمیم گرفته‌اند به اعتصابات خود ادامه بدهند تا شاید کسی به سخنانشان گوش دهد. تجمع روز سه شنبه  کارگران که از ساعت ۶ صبح آغاز شد با اعزام  نمایندگان کارگران برای پیگیری مطالبات کارگان این واحد به مرکز شهرستان (رودبار) ادامه یافت  .
پدرام نواندیش