پدرام نواندیش-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تهیه و تنظیم: پدرام نواندیش

ادامه تجمع اعتراضی کارگران هپکو در میدان مرکزی شهر اراک

در ادامه اعتراض کارگران شرکت هپکو اراک، کارگران از شب نوزدهم بهمن در میدان باغ ملی تحصن کرده اند. بنا بر گزارشها، کارگران معترض شرکت هپکو از قصد خود برای ادامه تحصن در میدان باغ ملی و یا اطراف مصلا در محدوده دروازه تهران خبر دادند. خانواده  کارگران نیز در جمع متحصنین حضور دارند. تجمع شبانه کارگران هپکو از ساعت ۵ بعدازظهر شروع شده است. کارگران در این تجمع بطور مرتب شعار همیشگی خود را سر میدهند: زیر بار ستم نمی کنیم زندگی – جان فدا می کنیم در راه آزادگی. تمام مسیرهای منتهی به باغ ملی مسدود شده تا مردم شاهد اعتراض کارگران هپکو نباشند. تمام اینها در حالی بود که نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف محل تجمع کارگران  هپکو حضور پرتعدادی داشتند.

یاد آوری می شود که ۱۰۰۰ کارگر کارخانه هپکو از تاریخ هیجدهم دی ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان، وضعیت نامعلوم شرکت و نداشتن امنیت شغلی بدنبال واگذاری به بخش خصوصی در اعتصاب بسر می برند و طی این مدت بارها دست به راهپیمایی در خیابان ها و تجمع در میدان اصلی شهر اراک، مقابل استانداری استان مرکزی زده اند و هر روز در محوطه کارخانه اجتماع کرده اند. کارگران نهایتا روز سه شنبه موفق شدند دو ماه حقوق معوقه شان را بگیرند و وعده دریافت مابقی مطالبات شان را تا اواسط اسفند ماه گرفته اند.

تجمع کارگران شهرداری بجنورد مقابل ساختمان فرمانداری

صبح روز سه شنبه نوزدهم بهمن ماه، کارگران شهرداری شهر بجنورد، در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود، و پرداخت نشدن چندین ماه حق بیمه آنها به تامین اجتماعی، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کرد‌ند. کارگران خدماتی شهرداری بجنورد گفته اند که دست کم ۴ ماه مطالبات مزدی طلب دارند و عدم توجه  به پرداخت مطالباتشان از سوی مسئولین شهرداری موجب شده تا آنها پیش از این نیز چندین بار مقابل ساختمان استانداری استان و شورای شهر بجنورد، تجمع اعتراضی  بر پا کنند.

ادامه تجمع اعتراضی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد

بیش از دوماه است که کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست به تجمع زده اند. کارگران شاغل در دو مجتمع کشت و صنعت مهاباد و دامداری صنعتی مهاباد، ۱۶ ماه است دستمزد نگرفته‌اند، تجمع کارگران علیرغم جمع شدن چادرهایشان همچنان ادامه دارد و اکنون بیش از دو ماه است که  کارگران معترض بیرون مجتمع، تجمع کرده‌اند.

کارگران نی بر شرکت نیشکر هفت تپه دست به اعتراض در مقابل کارخانه زدند

در پی اعتصاب و اعتراض بخشی از کارگران نی بر شرکت نیشکر هفت تپه و پایان آن در روز شنبه شانزدهم بهمن ماه، ۱۵۰۰ نفر دیگر از کارگران که بصورت کنتراتی کار میکنند از صبح روز شنبه هفدهم بهمن ماه، دست به تجمع اعتراضی قاطعانه ای در مقابل درب ورودی شرکت زدند و با بستن دربها مانع ورود و خروج شدند. در پی این تجمع بزرگ که کارگران بازنشسته سالجاری شرکت نیز در آن شرکت داشتند مامورین انتظامی با حضور در محل، ۴ نفر از این کارگران را جهت مذاکره به فرمانداری شوش بردند و در آنجا بر اساس مذاکرات فی مابین و تماسی که فرماندار با اسد بیگی مدیر عامل گرفت صورتجلسه فراگیری برای انجام تعهدات کارفرما در مقابل خواست کارگران همه بخشهای شرکت نیشکر هفت تپه تنظیم و به امضای اسد بیگی و دیگر مسئولین شرکت نیشکر هفت تپه و مسئولین انتظامی شهر رسید.

بنا بر این گزارش، در پی تنظیم این صورتجلسه و بازگشت چهار کارگر به جمع همکارانشان و گزارش مذاکرات و ارائه صورتجلسه، کارگران معترض نی بر کنتراتی و بازنشسته های سالجاری، ساعت ۱۲ ظهر به اعتراض خود پایان دادند. هممچنین بر اساس این توافق مقرر شد مدیر عامل شرکت دیگر در محل کارخانه حضور پیدا نکند و فرد دیگری پاسخگوی کارگران باشد. شرکت نیشکر هفت تپه به دلیل بزرگی و وسعت و دامنه کار، طیفهای مختلفی از کارگران را از قبیل کارگران نی بر کنتراتی، نی بر روز مزدی، فصلی، کارگران بخش تولید و رسمی و… را بکار گرفته که هر کدام از آنها مطالبات و مسائل خاص خود را دارند. به همین دلیل و در پی اعتراضات و اعتصابات مداوم کارگران بخشهای مختلف شرکت، صورتجلسه ای تنظیم شد که تعهد کارفرما برای رسیدگی به مسائل کارگران همه بخشهای معترض و  دارای مطالبه را در بر داشت.

جان باختن یک کارگر معدن مس سرچشمه و مصدومیت پنج کارگر دیگر

بعد ظهر روز دوشنبه ۱۸ بهمن، یک انفجار در واحد مولیبدن معدن مس سرچشمه به وقوع پیوست که بر اثر این انفجار یک کارگر به نام «سعید عباس پور» جان خود را از دست داد و همچنین ۵ کارگر با نام های «علی استبرقی»، «اصغر میرزایی»، «علی عظیمی»، «علی آقایی» و «جواد بختیاری» مجروح شده اند که ۲ نفر از آنها «اصغر میرزایی» و «جواد بختیاری»  هم اکنون در بخش (ای. سی. یو) بیمارستان علی ابن ابیطالب شهرستان رفسنجان بستری هستند. گزارش دقیقی از حال عمومی این دو کارگر در دست نیست.

تجمع اعتراضی کارگران آبفا خوزستان مقابل شرکت آب و فاضلاب خوزستان

روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه، کارگران پیمانکاری شرکت آب و فاضلاب خوزستان در شهرهای آبادان، خرمشهر، هویزه و سوسنگرد با تجمع در مقابل ساختمان این شرکت در اهواز خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی پیمانکار شدند. به گفته یکی از کارگران، مطالبات بیش از ۱۰۰ کارگر این شرکت پیمانکاری مربوط به سال های ۹۲ و ۹۳ تاکنون پرداخت نشده است. مدیران شرکت آب و فاضلاب وعده کرده بودند که در مدت ۱۴ روز مشکل کارگران با پیمانکار را حل کنند اما با گذشت ۱۰ ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

افزایش تعداد  کارگران مصدوم و جان باخته استان آذربایجان شرقی

روز شنبه شانزدهم بهمن ماه، روابط عمومی پزشکی قانونی آذربایجان شرقی اعلام کرد که در ده ماهه اول سالجاری ۶۴ نفر بر اثر حوادث کاری در این استان، جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۷ نفر بود، حدود ۳۶ درصد افزایش یافته است که یکی از کارگران جان باخته زن بوده است. تعداد کارگران مصدوم در حین کار، ۱۰۸۳ نفر بوده  که از این تعداد ۲۷ نفر زن و ۱۰۱۰ نفر مرد بوده اند.

اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه نیک پارس مقابل استانداری قزوین

یکشنبه هفدهم بهمن ماه، کارگران کارخانه نیک پارس در اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق، ۷ ماه حق بیمه وعیدی سال ۹۴، دست از کارکشیده ومقابل استانداری قزوین تجمع کردند. بنا به گزارشات منتشره، کارگران این واحد تولیدی گفتند: مدیران این شرکت پنج ماه از حقوق شان را هنوز به حساب شان واریز نکرده اند. کارخانه نیک پارس در شهرک صنعتی کاسپین، کیلومتر ۳۰ اتوبان قزوین-تهران قرار دارد و با ۱۴۰ کارگر قرار دادی، اسنک، چیپس، غلات حجیم شده و تنقلات با نام تجاری « یامی» تولید می کند.

تجمع کارگران اخراجی دانشگاه جندی شاپور دزفول مقابل فرمانداری

یکشنبه هفدهم بهمن ماه، کارگران اخراجی فضای سبز و باغبانی شرکت پیمانکاری سبز آفرین دز، طرف قرارداد با دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در اعتراض به اخراج و برای بازگشت بکار مقابل فرمانداری تجمع کردند. تعداد ۲۰ کارگر فضای سبز و باغبانی محوطه دانشگاه جندی شاپور دزفول که زیر نظر پیمانکار فعالیت می کردند اخیرا اخراج شده اند. کارگران اخراجی در اعتراض به این موضوع و بازگشت دوباره به کار، جلوی درب فرمانداری تجمع کردند.

اعتراض کارگران معدن طزره

نزدیک به ۱۴۰۰ کارگر معدن زغال سنگ طزره، نسبت به عدم پرداخت چهار ماه دستمزدهایشان دست به اعتراض زدند. در معدن زغال سنگ طزره که یکی از واحدهای زیر مجموعه  معادن البرز شرقی است، نزدیک به ۱۴۰۰ کارگر مشغول کارند که نگران دریافت مطالبات معوقه به همراه عیدی خود هستند. به  گفته کارگران، ظاهرا کارفرما این معدن مدعی است که به دلیل ناتوانی مالی قصد پرداخت عیدی کارگران را تا پایان سال ندارد. تعویق در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران معدن طزره در حالی ادامه دار شده است که پیش از این مدیریت این  واحد معدنی  وعده داده بود که در هفته جارییک ماه از مطالبات کارگران را پرداخت  کند که تا  این لحظه عملی نشده است. برخی از خوراک‌هایی که به عنوان وعده غذایی اصلی در میان این کارگران توزیع می شود؛ تنها به دلیل دارا بودن صرفه اقتصادی پایین توسط پیمانکاران مربوطه در فهرست برنامه غذایی روزانه کارگران قرار گرفته به طوریکه برخی کارگران در مواجه با این وضعیت با خودداری از خوردن غذا و دور ریختن آنچه که به آنها تحت عنوان وعده غذایی داده شده است، معترض شده اند.

عملیات نجات کارگران انتقال برق جیرفت هنوز به نتیجه نرسیده‌است

احمد امینی‌روش، فرماندار جیرفت، در ارتباط با وضعیت سه کارگر انتقال برق جیرفت که شانزدهم بهمن ماه در ارتفاعات جبال بارز در برف گیر افتادند؛ گفت: روز گذشته نیز نتوانستیم به علت بدی آب و هوا به نتیجه برسیم. امینی روش افزود: امروز عملیات امداد و نجات را از محور دیگری شروع کرده‌ایم و در این عملیات، علاوه بر تیم امداد و نجات کرمان و جیرفت، تیم های کوهنوردی، هلال احمر و راهداری بم هم حضور دارند. *