همايون گدازگر -همقطاران هميشه در صحنه جمهورى اسلامى در كردستان

همقطاران   هميشه در صحنه  جمهورى اسلامى در كردستان

حول بيانيه ٤٠٠ فعال  فرهنگى و سياسى كرد

احزاب و جريانات مختلف مخالف و موافق جمهورى اسلامى در هفته هاى گذشته نظرات و ديدگاههاى خود را در مورد تحركات مسلحانه  اخير حزب دمكرات و در گيرىهاى ناشى از آن بطور علنى اعلام كردند . از جمله در نشريات و تلويزيون  حزب ما ، ضمن دفاع از حق مردم كردستان براى دفاع از خود درمقابل جمهورى اسلامى ، شيوه و سياستهاى پشت تحرك نظامى حزب دمكرات در شرايط و اوضاع و احال كنونى ايران و منطقه  مورد نقد و ارزيابى قرار گرفت . درنتيجه هدف از اين نوشته نه تكرار اين نقد و بررسى ها ، بلكه پرداختن به سربلند كردن دوباره شركاى طبقاتى و مشترك جمهورى اسلامى دركردستان به بهانه در گيريهاى مسلحانه اخير در مناطقى از كردستان است .

٤٠٠ نفر ، به قول خودشان از فعالين فرهنگى و سياسى  كردستان در بيانيه اى به بهانه در گيريهاى مسلحانه اخير به روشنى از جمهورى اسلامى و منافع اقتصادى و سياسى خود بعنوان شركاى طبقه سرمايه دار ايران در كردستان دفاع كرده اند . به ليست امضا كنندگان بيانيه كه نگاه مى كنى ، عده اى از آنها فرماندار و شهردار و كاربدستان جمهورى اسلامى در گذشته بوده اند ، عده اى هم كارخانه داران و صاحبان كارگاه و مراكز توليد ى و عده اى هم پادوها و روشنفكران با جيره و مواجب جمهورى اسلامى هستند كه در شكاف جناحهاى حكومتى جمهورى اسلامى ،  معاششان را فعلا از جبهه اصلاح طلبان ارتزاق مى كنند . در بيانيه اين جمع آمده است : ” ترويج خشونت به زيان مردم و بنفع دشمنان قسم خورده ايران است .” همچنين نوشته اند ” توسعه و آبادانى جز در سايه امنيت و همدلى و تعامل مثبت و همكارى با نهادهاى سياست گذار ميسر نيست ” . توسعه و آبادانى و گسترش زيربناى تجاربى و كشاورزى كردستان در سايه امنيت ، يعنى رونق گرفتن بازار كارخانه ها و شركتهاى كردستان  و امكان استثمار كارگران بدور از مزاحمتهاى احزاب و مردم معترض به جمهورى اسلامى . بورژوازى كرد بر اساس منافع پايه اى و مادى متحد جمهورى اسلامى است و اين اولين بار نيست كه با صراحت مى گويند ،  كه منافعشان تنها با ماندگارى جمهورى اسلامى تامين مى شود . علت اساسى و چرايي وجود هواداران جمهورى اسلامى در كردستان و خيل وكيل و مهندس و روزنامه نگار و نماينده مجلس را كه ٣٧ سال است خالصانه در كنار جمهورى اسلامى براى تثبيت و مشروع نشاندادن آن مى كوشند از اينجا ناشى مى شود . اينها از سر حماقت ، بيسوادى و نا آگاهى طرفدار جمهورى اسلامى نشده اند . ممكن است دريك سطح ديگر فقر و ندارى و استيصال حاصل از آن عده اى را به صف نيروى بسيج و جاش و پاسدار كشانده باشد ، اما در اينجاهم اولا همين طبقه سرمايه دار در كردستان در بيكاركردن و گرسنگى دادن مردم زحمتكش نقش داشته اند ، و ثانيا همكارى و هميارى خالصانه اينها با جمهورى اسلامى در مزدور پرورى و اشاعه نوكرى براى جمهورى اسلامى نقش اساسى داشته است . اين طبقه سر پل و حلقه لولاى پياده كردن سياستهاى جمهورى اسلامى در كردستان بوده اند .

بيانيه نويسان اتفاقا خيلى هم آگاه هستند و مى دانند چه مى گويند ، اعتراض كردن به اينها از اين سر كه : چرا به اعدامها ، كشتن كولبران و غيره اعتراض نمى كنيد “، تا اندازه اى نشانه توهم و ديدسطحى نسبت به اينهاست . ممكن است به كشتن كولبر و اعدام هم انتقاد كنند و آنرا در نامه اى به رئيس جمهور علنى كنند . اما در هر حال يك انگيزه و محركه قوى آنها را در كنار جمهورى اسلامى و در مقابل مردم كارگر و زحمتكش در كردستان نگه خواهد داشت . ٣٧ سال است از پستى وبلندى هاى وقايع سياسى در كردستان عبور كرده اند هنوز هم همانجايي ايستاده اند كه بودند . و  اتفاقا بيانيه ٤٠٠ نفرى به ما مى گويد منسجم تر و صريح تر از قبل هستند . شايد از تهران  قول گرفته اند كه در مسير فرجام برجام نسيمى هم به گسترش توسعه و سرمايه به كردستان مى رسد .

وبالاخره روشن شدن و يا يادآورى اين نكته ضرورى است كه روح و مضمون بيانيه ٤٠٠ نفرى فوق هرچند به بهانه حضور و فعاليت مسلحانه حزب دمكرات صادر شده است ، اما در واقع تناقضى اساسى با سياست و استراتژى اين حزب ندارد و اساسا يك هشدار و اخطار به اين حزب است كه به قول آنها ديگر اين كارهاى ” غيرعاقلانه ” را تكرار نكنند . حزب دمكرات هم مانند اين حضرات هميشه تاكيد كرده است كه حاضر است از طريق ” مشى مدنى و قانونى براى گسترش سرمايه گذارى و توسعه فعاليتهاى فرهنگى و همدلى و بردارى ”  بكوشد و در اين مسير هيچگاه سرنگونى جمهورى اسلامى را پيش شرط رسيدن به اين اهداف و سياستها ى خود قرار نداده است .در واقع  حزب دمكرات و صف طويل سرمايه داران كه امروز لباس فرهنگى وسياسى پوشيده اند داراى منافع طبقاتى مشترك هستند . اما يكى بعنوان اپوزيسيون مجاز و اصلاح طلب و ديگرى بعنوان اپوزيسيون غير مجاز و مسلح هر كدام طريقى براى رسيدن به اين استراتژى مشترك برگزيده اند . بورژوازى كرد در پوزيسيون و اپوزيسيون خواهان آنند كه در  امر گسترش سياسى و اقتصادى و فرهنگى كردستان سهيم شوند . تمام تاكتيك هاى مسلحانه و صلح طلبانه بخشهاى داخل و خارج  اين دو بخش از بورژوازى كردستان قراراست به همين  هدف نهايي كمك كند .

 اما جمهورى اسلامى تاكنون عليرغم تمايل و آمادگى هميشگى حزب دمكرات براى دادن چنين امتيازى آماده نبوده است . زيرا از يك طرف بخصوص در شرايط حاضر با توجه به تحولات منطقه اى و رابطه با غرب ، هيچ شريكى را در حاكميت هيچ گوشه اى بر نمى تابد .  واز طرف ديگر جمهورى اسلامى كه در كردستان روى آتش خشم و تنفر يك جامعه سركوب شده نشسته است . خود مى داند كه تنها با ميليتاريزه كردن و سركوب سيستماتيك مردم معترض وآزاديخواه و تهديد و زندانى كردن كارگران و جوانان كمونيست توانسته است حاكميت ارتجاعى خود در كردستان را سر پا نگهدارد ، چنين آتش زير خاكسترى نمى تواند در شرايط يك سازش توسط أمثال حزب دمكرات خاموش شود . صف كارگران و مردم زحمتكشى را كه با آرزوى سرنگونى جمهورى اسلامى زندگى مى كنند نمى توان در نتيجه سازش با حزب دمكرات ساكت كرد . جمهورى اسلامى به اين واقعيت  بهتر از از هر كس واقف است و به عمق تنفر جامعه كردستان از موجوديت خود پى برده است .

بيانيه مورد بحث بار ديگر تاكيدى بر اين واقعيت است كه جامعه كردستان محل منافع متضاد طبقات مختلف است .

تائيدى است بر حقانيت نگرش  و تحليل طبقاتى كمونيستها كه ،” منافع مشترك ” تراشيدن براى  “كردها ” سياست و توهم پراكنى بورژوازى كرد است براى سربازگيرى از جبهه كارگران و مردم زحمتكش عليه منافع خودشان . راه و اهداف مبارزه كارگر و مردم زحمتكش از سرمايداران كرد و احزاب و شخصيت هاى آن جداست . كارگران و مردم آزاديخواه روزانه اين تفاوت و جدايي را با چشمان خود مى بينند . راه مبارزه براى عقب نشاندن جمهورى اسلامى از جهنم كنونى و پايان دادن به فقر و تحقير هر روزه كنونى ،  توكل كردن به دشمنان طبقاتى و فريب خوردن آنها تحت لواى رستگارى كردها نيست . جعلى بودن اين فريب مدتهاست آشكار شده است . كارگران و مردم عدالت خواه تنها با نيروى متحد و متشكل خود مى توانند  بسوى دنيايي بهتر و شايسته انسان امروز گام بردارند .

همايون گدازگر

١٧ يولى ٢٠١٦