همايون گدازگر-شركت در بساط انتخاباتى رژيم ، عمر خريدن براى جمهورى اسلامى است .

شركت در بساط انتخاباتى رژيم ، عمر خريدن براى جمهورى اسلامى است .

شايد هيچ دوره اى به اندازه نمايش پيش رو ، بى خاصيتى و قلابى بودن به اصطلاح انتخابات براى بخش مهمى از جامعه روشن نشده بود . در حيات جمهورى اسلامى انتخاباتها و مناسك از اين قبيل هميشه فرصتهايي بوده است براى تشديد رقابت و اختلافات جناحهاى رژيم . اما اين بار در حضور اين رقابتهاى هميشگى جناحى ما شاهد بى تفاوتى و بى اعتمادى وسيع اجتماعى نسبت به اين خيمه شب بازى هستيم . اين واقعيت را حتى در اظهارات و نگرانيهاى مقامات رژيم اسلامى هم مى شود ديد . ترس جمهورى اسلامى از نارضايتى مردم در كمين نشسته از انفجارهاى اجتماعى دليل اصلى اين دل نگرانى است . جمهورى اسلامى در بالاترين سطح رهبرى متوجه وخامت وضع رژيمش هست . تعجيل در به نتيجه رساندن توافق هسته اى با غرب و تحمل امتيازهايي كه زمانى حتى فكر كردن به آن هم مطرح نبود ، ربط مستقيمى به اين شرايط ناهنجار جمهو رى اسلامى دارد . از يك طرف وضع اقتصادى جمهورى اسلامى بحدى وخيم است كه حتى كارشناسان بسيار خوشبين هوادار رژيم هم ،  تزريق دهها ميليارد دلار باز پس داده شده از طرف غرب و تشويق و رايزنيهاى اقتصادى را راه حل  برون رفت از شرايط وخيم اقتصادى به حساب نمى آورند . اما اين به تنهايي مشكل و گير جمهورى اسلامى نيست .   

جمهورى اسلامى بعنوان يك رژيم سركوبگر و مستبد كه اساسا با سركوب خواستها و مطالبات پيشرو و انسانى جامعه سر پا مانده است ، از نظر توده هاى ميليونى جامعه ايران مشروعيت ندارد . رژيمى كه تحت حاكميت آن بديهى ترين خواستها وتمايلات مردم سركوب مى شود و در آن نه حزب و تشكل و نه اعتصاب و بيان آزاد مجاز است ، 

خود قبل از هر انتخاب و انتخاباتى مانع تمايل و پيشروى ميليونها نفر در جامعه است . خارج از ماهيت طبقاتى بعنوان  يك رژيم سرمايه دار و استثمار گر ، جمهورى اسلامى بعنوان يك رژيم مذهبى و مرتجع مزاحم و مانع صرف زندگى و مدنيت جامعه ، حتى با معيارهاى يك جامعه متعارف سرمايه دارى است . همه اين خصوصيات را جمهورى اسلامى در طى حاكميت ٣٧ ساله اش به عمل در آورده است . جايگاه و منزلت تحقير شده و عقب رانده زن در جامعه تحت حاكميت رژيم اسلامى ، كشتار و زندانى كردن مخالفين سياسى و پيروان عقايد و مذاهب ديگر و اعدام و شكنجه ، خارج از وجود هر قانون و تنظيمات اجتماعى ، اركان اساسى زمامدارى رژيم و عامل اصلى در بقاء جمهورى اسلامى است . انتخابات درجمهورى اسلامى ابزارى است در دست رژيم براى بقاء و ادامه اين وضعيت . همه جناحها در كش وقوس و اختلافات انتخاباتى مى خواهند براى يك دور ديگر از تحميل فقر و سركوب ، از خود مردم عليه خودشان رأى بگيرند و در واقع به ستمگرى و حاكميت ارتجاعى رژيم بوسيله خود مردم مشروعيت ببخشند و اين به اصطلاح مشروعيت در عرصه معامله وچانه زنى رژيم با كشورهاى ديگر و در سطح بين المللى بناحق مورد استفاده قرار مى گيرد . 

اينها حكمت و نقش و جايگاهى است كه اين بساط انتخاباتى درايران داشته است . بر خلاف مدافعين جمهورى اسلامى در اپوزيسيون از چپ و  راست ، هيچوقت انتخابات در ايران به دخالتگرى و مشاركت مردم در امور خود تبديل نشده است . هيچوقت نتيجه انتخابات به كاستن از خشونت وجنايات رژيم و يا حتى اندكى رفاه و آزادى جامعه منتهى نشده است . ٣٧ سال انتخابات پى در پى شاهداين ادعاست . 

انتخابات در جمهورى اسلامى قرار است به ماندگارى رژيم خدمت كند . اين واقعيت را تمام جناحهاى رژيم هم مى دانند. براى صحبت كردن از يك انتخابات واقعى و آزاد ، جامعه بايد تناقضات بنيادى خود با رژيم اسلامى را بعنوان يك رژيم ضد انسانى حل كند و آنهم سرنگونى رژيم اسلامى است . تا جمهورى اسلامى هست ، هيچ انتخاباتى نمى تواند تغييرات اساسى در زندگى مردم ايجاد كند . جمهورى اسلامى خود مانع هر پيشروى و ايجاد هر گشايشى در سطح جامعه است . با برداشتن ” نظارت استصوابى ” و برداشتن بعضى موانع قانونى و جلو فرستادن اصلاح طلبان ملتزم به جمهورى اسلامى ، هيچ تغييرى حاصل نمى شود . اينها سربازان وفادار جمهورى اسلامى اند كه براى بقا ء رژيم مشغول جنگ و رقابت هستند . 

امروز اين واقعيات در ذهن ميليونها نفر در جامعه جزو بديهيات است . بهمين دليل است براى فريب مردم از همه امكاناتشان استفاده مى كنند . از اپوزيسيون ملى -مذهبى تا أكثريت  و توده ايهاى داخل و خارج همه براى تشويق مردم در اين نمايش فريب بسيج شده اند . نبايد يكبار ديگر به دشمنان مردم و سركوبگران حال و آينده و نسلهاى بعدى فرصت داد . اوضاع و احوال سياسى و بيدارى كنونى در صف جامعه مى طلبد كه جواب روشنى به سركوبگران رژيم اسلامى داده شود . نه تنها نبايد در اين بساط شركت كرد ، بلكه بايد با اعلام و افشاى جنايات و فساد و ريا و دروغ نمايندگان ، انتخاباتشان را بى رونق و بى آبرو كرد. 

همايون گدازگر

٣١ ژانويه ٢٠١٦