همايون گدازگر -جواب اين سازش سياسى را باسند و مصوبات تشكيلاتى نمى توان داد!

جواب اين سازش سياسى را باسند و مصوبات تشكيلاتى نمى توان داد!


در باره بيانيه اخير ٦ حزب كردستانى ونقش كومه له در آن .

كومه له ( سازمان كردستان حزب كمونيست ايران ) در بيش از دو دهه گذشته در برخورد به هر بحران و راست روى سياسى رهبرى آن ، هر جا مورد نقد و اعتراض قرار گرفته است ، همواره كمونيزم كارگرى و منصور حكمت را بعنوان چماق و ابزار ساكت كردن ناراضيان و مخالفين خود به ميدان آورده وسعى كرده است اعتراض و انتقاد از درون و بيرون به سازشكاريها و تحويل دادن تمام و كمال كومه له به ناسيوناليسم كرد رابا علم كردن هوادارى از “شبح كمونيزم كارگرى” جواب بدهد . اما معلوم است انسانهاى سياسى جدى را كه در دل تحولات كنونى ، نقش چپ و كمونيسم در كردستان برايشان مهم است با اين ترفندها نمى توان از ميدان بدر كرد . هنوز انسانهاى زيادى در ورأى چهار چوب هاى حزبى و تشكيلاتى موجود ، سرنوشت كومه له در دل تلاطم كنونى منطقه را پيگرى و در آن دخالت مى كنند ، وطبعا هدف آنها تقويت جبهه چپ و كمونيسم در كردستان در مقابل جريانات ناسيوناليستى است كه براى آينده كردستان خوابهاى نگران كننده مى بيند .
دربرخوردبه انتقادات اخير به بيانيه مشترك كومله با احزاب ناسيوناليست و مذهبى كرد ، آنچه رهبرى كومه له و طرفداران اين “اقدام مشترك “عملا و آگاهانه از آن طفره مى روند ، پرداختن به اوضاع سياسى و تحولات منطقه اى است كه دائم در حال تغيير و تاثير گذارى بر احزاب و نيروهاى سياسى است . رهبرى كومه له در اظهارات خود بلوك بندى هاى منطقه اى حول سياستهاى روسيه و آمريكا را كه احزاب و نيروهاى موجود در آن منطقه را به زير مجموعه خود تبديل كرده است قبول دارد ، اما وقتى پاى خودشان به ميان مى آيد از آن مبرا و از اين تصوير كنار گذاشته مى شوند . انگار آنهااز آن هيچ تأثيرى نمى پذيرند و هيچ فشارى احساس نمى كنند . احزاب ناسيوناليست كردستان ايران سالهاست كه بدنبال جريانات راست از سلطنت طلب گرفته تا دولتهاى مرتجع منطقه و دولتهاى غربى بدنبال پشتيبانى بمنظور فشار آوردن و گفتگو با جمهورى اسلامى هستند . براى رسيدن به اين هدف كنفرانس هاى متعددى در كشورهاى غربى و آمريكا برگزار شد و با كشورهاى مرتجع تماسهايي گرفته شد . اما اين تلاشها آنزمان بعلت مذاكرات غرب با جمهورى اسلامى و وابستگى حكومت اقليم كردستان عراق به جمهورى اسلامى بجايي نرسيد .
با اينحال پديدار شدن و انتخاب رئيس جمهور جديد آمريكا و در پيش گرفتن سياست تهديد عليه جمهورى اسلامى از سوى او بار ديگر در احزاب ناسيوناليست كرد موجب اميدوارى شد و بحث اتحاد و جبهه و با هم بودن باتوجه به تهديدات آمريكا عليه جمهورى اسلامى در بين آنها بالا گرفت . حزب دمكرات كردستان و سازمان زحمتكشان كردستان علنا از سياستهاى رئيس جمهور جديد آمريكا در قبال جمهورى اسلامى دفاع كرده و كمپين اتحاد و جبهه متحد احزاب ناسيوناليست را يكبار ديگر راه انداختند . همزمان فشار بارزانى و تقابل او با پ ك ك و دعوت از احزاب ناسيوناليست كرد ايرانى در سمينار نهاد ” ميرى ” در اربيل كه در واقع به جهت هماهنگ شدن اين احزاب با سياستهاى جديد دولت ترامپ برپا گرديد ، به اضافه فشار جمهورى اسلامى از طريق پارلمان عراق براى بيرون كردن احزاب اپوزيسيون از كردستان عراق ، همگى عواملى بودند كه بر متن توهم هميشگى كومه له به ناسيوناليسم كرد و دنباله روى از آن به بهانه شركت در جنبش كردستان ، كومه له را به كمپين اتحاد و همكارى با احزاب ناسيوناليستى و جريان اسلامى خبات كشاند ، جريانى كه خواهان بر پايي جمهورى اسلامى دركردستان است . جريانى كه متحد واقعى جريانات سلفى در شهرهاى كردستان است .
چشم بستن براين واقعيات و نشان دادن مصوبات كنگره هاى كومه له در مورد مناسبات و همكارى با احزاب براى توجيه به راست چرخيدن اخير توسط رهبرى كومه له ، عكس مار را به مردم نشان دادن است . در دل تغيير و تحولات هر روزه در منطقه اين ادعا كه گويا كومه له با امضاى بيانيه با ٥ حزب ديگر آنها را وادار به تحريم انتخابات كرده است غير واقعى است . اين احزاب كه فعلا در باد حمله نظامى آمريكا و در رؤياى برپايي دومين حكومت اقليم كردستان خوابيده اند ، قطعا اين بار به تنهايي و بدون هيچ اتحاد و بيانيه اى انتخابات را تحريم مى كردند . همانطور كه در انتخابات قبلى كه خبرى از حمله نظامى آمريكا نبود از سر ابن الوقتي هميشگى با ساز اصلاح طلبان كرد هماهنگ شدند و مردم را به شركت در انتخابات تشويق كردند . اتفاقا در اين اتحاد وهمكارى اين كومه له است كه دنباله رو برنامه احزاب ناسيوناليست براى شركت در گوشه اى از قدرت در كردستان ايران و بهم بافتن حكومت اقليم ديگرى شده است . وطنز تلخ اينجاست كه دبير اول كومه له سرپرستى طرح همكارى و جبهه اى را بعهده گرفته است كه عبدولا مهتدى فراخوان دهنده و مبتكر اوليه آن بود .
اين دوستان بخوبى مى دانند كه بوسيله سازمان خبات نيرويي در شهرهاى كردستان براى تحريم انتخابات بسيج نمى شود . واقفند كه در شهرهاى كردستان اگر همكارى و اتحاد عملى در كار باشد ( كه هست ) ، بوسيله كارگران و فعالين سياسى چپ پيش برده مى شود ، نه با احزاب ناسيوناليست و اسلامى . اما كومه له از آنجا كه اسير افق و دورنماى جريانات ناسيوناليست در كردستان است ، متحدان خود را هم از ميان آنها انتخاب مى كند .
قطعا اين اقدامات سازشكارانه توسط كومه له تاثير منفى بر مبارزات راديكال و آزاديخواهانه در جامعه كردستان خواهد گذاشت . با اينحال كومه له محكوم به پيمودن اين راه نيست . صف چپ وكمونيستى درون و بيرون كومه له مى توانند مانع سياستهاى راست روانه رهبرى آن بشوند .
همايون گدازگر
١١ مه ٢٠١٧