همايون گدازگر -براى آزادى فورى جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند تلاش كنيم !

براى آزادى فورى جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند تلاش كنيم !

در روزهاى گذشته ، به غير از اعترض و نارضايتى در سطح سراسرى و بين المللى ،در بعضى از شهرهاى كردستان هم فعالين كارگرى و مردم آزاديخواه صداى خود را در پشتيبانى از خواستهاى زندانيان سياسى بلند كردند . دفاع از فعال كارگرى جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند ، فعال  حقوق بشردر كردستان ، به سبب در خطر بودن جانشان فورى و ضرورى است . اين دو زندانى در اثر اعتصاب غذاى طولانى در شرايط وموقعيتى قرار گرفته اند كه مى تواند منجر به مرگ آنها شود . فشار اعتراض نهادهاى بين الملى و اعتراضات اخير در ايران بر روى جمهورى اسلامى محسوس و قابل مشاهده است . با ادامه و گسترش اين اعتراضات در كردستان مى توان جان اين دو زندانى را نجات داد . واقعيت اين است كه برخورد ضد انسانى جمهورى اسلامى با  زندانيان سياسى و در اينجا با جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند، نه ناشى از قدرت رژيم ، بلكه عكس العمل او از ترس ناشى از نارضايتى مردم و انفجار اجتماعى است . كاربدستان  جنايتكار جمهورى اسلامى كه پتانسيل مبارزه مردم در كردستان را مى شناسند، در واقع براى جلو گيرى از به ميدان آمدن مردم متنفر از رژيم ، و زهر چشم گرفتن از مبارزين و فعالين سياسى ، به اين برخورد ددمنشانه و ضد انسانى با جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند متوسل مى شوند . در واقع اين بر خورد سبعانه با زندانيان اعتصابى نشانه هراس و ضعف رژيم از وجود مبارزين و مردم آزاديخواه است . جمهورى اسلامى اين تناقض و هراس از وجود نارضايتى در جامعه را ٣٧ سال است همراه خود دارد و تاكنون نه تنها با زندانى کردن  و برخورد ضدبشرى با زندانيان سياسى ، بلكه حتى با كشتار و اعدام مخالفين نتوانسته است آن را از بين ببرد .

درشرايط كنونى به سبب بى آبرويي و شناخته شدن جمهورى اسلامى بعنوان يك رژيم سركوبگر در انظار بين المللى و بخصوص مقاومت و اعتراض هميشگى در جامعه ايران، امكانات جمهورى اسلامى براى سركوب محدودتر از گذشته است . جمهورى اسلامى در موقعيتى نيست كه بتواند تمام معترضين و مخالفين را به بند بكشد . بهمين دليل ادامه اعتراض به شيوه هاى مختلف در داخل وخارج  و پشتيبانى از خواستهاى جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند و پاى فشردن بر آزادى بى قيد و شرط آنها امرى ممكن و قابل دسترس است .

جواب جمهورى اسلامى در طول عمر ننگينش به خواستهاى سياسى ، صنفى و فرهنگى جامعه  تنها زندان و سركوب و شكنجه و اعدام بوده است . بعد از ٣٧ سال اين ابزارها براى ساكت كردن جامعه كارايي سابق را ندارند . اين تناقضى است كه جمهورى اسلامى با آن زاده شده وتا روز مرگ آن  همراه خود خواهد داشت . تناقضى كه در آن به مرور زمان در اثر مقاومت و ايستادگى صف مبارزان و عدالتخواهان ، تعادل قوا علیه سركوبگران تغيير خواهد كرد .

اما  همراه فعاليت و تلاش تشكلها و نهادهاى سراسرى داخلى و خارجى ،  مبارزه متحد و يكپارچه  در كردستان براى رهایی زندانيان اعتصابى از چنگال جمهورى اسلامى نقش بسزايي دارد . خواست و هدف اين اعتراضات مشخص و معلوم است ، نبايد به تفرقه افكنى و برخورد فرقه اى جريانات ناسيوناليست  فرصت داده شود . در يكى از اين اعتراضات در شهر مريوان كه به منظور دفاع از خواستها و آزادى جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند  برگزار گرديد ، جرياناتى با سانسور خبر اين اعتراض آن را فقط به پشتيبانى از صديق كبودوند محدود كرده و اسم جعفر عظيم زاده را حذف كرده اند . در حالى كه   عكس منتشر شده  بوسيله  همين جريان حاوى پلاكاردهاى زيادى در دفاع از جعفر عظيم زاده بود . رهبران و سازماندهندگان اين اعتراضات بايد راه اين فرصت طلبى را بر  جريانات ناسيوناليست گرفته و آن را افشا كنند . اين اعتراضات محل اعلام اختلافات سياسى – طبقاتى نيست . اختلافات سياسى احزاب و جبشهاى سياسى مجارى و مكانيزمهاى شناخته شده خود را دارند كه مستقل از ميل و اراده  كسى همواره در جريان است . دفاع از زندانيان سياسى، اعتراض به عدم وجود آزادى سياسى و عقيده در جامعه است كه از طرف جمهورى اسلامى بطور  سيستماتيك سركوب مى شود . كمونيستها از تمامى زندانيان سياسى ، مستقل از عقيده و مرام وتشكل آنها دفاع مى كنند. اين وظيفه انسانى هر جنبش آزاديخواه و عدالت طلب است . كمونيستها مدافع پيگير آزادى بدون قيد وشرط سياسى و مخالف پيگير وجود هر نوع زندانى سياسى هستند . زيرا بطور واقع هر درجه ازعقب نشينى به جمهورى اسلامى و تحميل هر درجه از آزاديهاى سياسى به نفع جنبش عدالتخواهى كارگر و مردم زحمتكش است . در يك جامعه آزاد و باز از نظر سياسى طبقه كارگر و جنبش آن بيشترين نفع را خواهد برد .

جمهورى اسلامى براى مقابله با اعتراضات هرروز كارگران و براى رويارويي با زنان و نسل جوان متنفر از قوانين اسلامى ، زبونانه  مخالفين خود را در زندانها به  تباهى و نيستى سوق مى دهد . آزادی هر زندانى سياسى از سياهچالهاى رژيم ، دستاوردى براى جبهه عدالتخواهى جامعه است . در شرايط حاضر دفاع از جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند و نجات جان آنها ميدان رقابت جدى ما و جمهورى اسلامى است . نبايد اجازه داد جمهورى اسلامى رهبران و فعالين اجتماعى را به اين شيوه ددمنشانه از بين ببرد .

مردم مبارز در كردستان  بايد پابپاى اعتراضات موجود در داخل و خارج ايران تلاش كنند در تمامى شهرهاى كردستان صداى اعتراض وخواست آزادى بى قيد وشرط جعفر عظيم زاده و صديق كبودوند بند رابه گوش همه جهانيان برسانند .

همايون گدازگر

٥ يونى ٢٠١٦