نینا – مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران

نینا – مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران
بیست و ششم فوریه 2014

بازگشت به کار کارگران اخراجی کارخانه قند کامیاب در پی دو ماه اعتراض

بر اساس اخبار رسیده ؛ به دنبال اعتراضات کارگران کارخانه قند کامیاب در خمینی شهر اصفهان که دامنه آن به مقابل مراکز دولتی و مسئولین رژیم اسلامی در اصفهان کشیده شد ؛ کارگران توانستند مسئولین را به راه اندازی دوباره کارخانه قند کامیاب مجبور کنند و به این ترتیب 150 کارگر این کارخانه به سر کارهایشان باز گشتند .ما در چند برنامه گذشته اخباراعتراضات کارگران کارخانه قند کامیاب رامنعکس ساختیم . لازم است این را بگویم که کارفرمای این کارخانه دو ماه پیش کارخانه را با بهانه پوچ نداشتن مواد اولیه و بدهی به شرکت های گاز و برق تعطیل اعلام کرده و 150 نفر کارگر این کارخانه ر ابا سوابق کاری تا نوزده سال از کار اخراج کرد. کارگران که از چهار ماه تا یازده ماه دستمزد هایشان را طلب داشتند ؛ دفترچه های بیمه تامین اجتماعی خود و خانواده هایشان از سوی سازمان تامین اجتماعی با بهانه عدم واریز حق بیمه های کارگران از سوی کارفرمای کارخانه تمدید نشده بود ؛ به اداره کار رژیم اسلامی در اصفهان به طور دسته جمعی شکایت کردند. اما مسئولین رژیم اسلامی همسو با کارفرما ، گوشهایشان را بستند و به دنبال آن کارگران در یکشنبه پانزدهم دی ماه ابتدا در محوطه کارخانه تجمع کرده و بعد به سوی فرمانداری رژیم اسلامی در خمینی شهر به حرکت کردند و تجمع اعتراضی خود را در آنجا ادامه دادند . فرماندار خمینی شهر به کارگران وعده رسیدگی به خواسته هایشان را داده بوداما کارگران به هیچ یک از وعده های آنان اعتماد نکرده و متکی به نیروی اتحاد خود به اعتراضاتشان ادامه دادند. آنچه که کارگران بر آن تاکید داشته و دارند علاوه بر بازگشت به کار 150 کارگر اخراج شده کارخانه، پرداخت تمام و کمال دستمزد های معوقه وخسارت ناشی از تعویق دستمزد ها از سوی کارفرما، صدور دفترچه های بیمه درمانی کارگران و خانواده هایشان و دیگر مطالبات به حق کارگران این کارخانه است. باز گشایی کارخانه و صرف بازگشت به کار کارگران نباید کارگران را از مطالبه خواست های به حق خود باز دارد . تجربه کارگران این کارخانه وتجربه مبارزات کارگران کارخانه فولاد زاگرس کردستان بر این حقیقت گواه است که کارگران فقط با گسترش دامنه اعتراضات و کشاندن آن حتی به مقابل بیت خامنه ای و دیگرمراکز رژیم اسلامی باید و باید رژیم اسلامی و کارفرما ها را به پذیرش خواست های بر حق خود مجبورکنند .
بعد از اخراج 250 کارگر ایران تایر ؛ اکنون دستمزد های معوق 600 کارگر این کارخانه

در حالی که رژیم اسلامی که خود کارفرمای مستقیم کارخانه ایران تایر است و در یک اقدام جنایت کارانه تاکنون 250 نفر کارگر این کارخانه را از کار اخراج کرده است ، خبر ها حاکی از آن است که 600 نفر کارگر روز مزد این کارخانه یک ماه و نیم است که دستمزد های ناچیزشان را نگرفته اند. دروغ گویی مدیران ایران تایر در اخراج کارگران و پرداخت نکردن دستمزد های کارگران ایران تایر به بهانه های نداشتن صرفه اقتصادی و کمبود منابع مالی حتی از سوی پادو های رژیم اسلامی در خانه های کارگر نیز پذیرفته نشده تا آنجا که سهراب قنبری دبیر خانه کارگر غرب تهران در این رابطه می گوید: : در شرایطی که تایر انواع خودروها بازار مصرف خوبی در کشور دارد، مدیران ارشد کارخانه ایران‌تایر تولید را به صرفه نمی‌دانند و به همین دلیل بخش قابل توجهی از کارگران را اخراج و در نتیجه باعث کاهش تولید کارخانه شده‌اند. آنگاه پادوی رژیم در مورد ایران تایر اینگونه نسخه خود را ارائه می دهد که بنیاد مستضعفان رژیم اسلامی که بزرگترین منابع مالی در ایران را در تصرف خود دارد و مالک کارخانه ایران تایر نیز هست می باید نقدینگی لازم را برای پرداخت مطالبات کارگران ایران تایر تامین نماید . همچنان که اشاره کردم سهراب قنبری عنوان دبیر تشکل دولتی خانه کارگر را در غرب تهران یدک می کشد . این نوکر سرمایه داران مشکلی با اخراج کارگران از سوی کارفرمایان ندارد . فقط پیشنهاد می کند از آن ثروت های هنگفتی که بنیاد مستضعفان رژیم اسلامی در تصرف خود دارد بخش ناچیزش را اگر توانست به پرداخت دستمزد کارگران اختصاص دهد تا جلو اعتراضات کارگران ایران تایر گرفته شود .
انفجار در معدن چشمه پودینه ؛ قاتل کارگران معدن سرمایه داران و دولت اسلامی آنها

ظهر روز پنجشنبه یکم اسفند ،استان کرمان ، شهرستان کوهبنان ، بخش طغرل جرد ؛ ” معدن چشمه پودنه ” است . بیست و هشت روز مانده به پایان سال 92 است . کارگران معدن در حال کار هستند . نام معدن ذغال سنگ چشمه پودنه از پنج ماه پیش و با وقوع انفجاری در این معدن به رسانه ها کشیده شد . یک کارگر معدن با نام حسین زمانی جان باخت و چند نفر کارگر دیگر زخمی شدند . رسانه ها ، کارفرما ، مسئولین رژیم اسلامی ، همه آنانکه می خواستند کسی به آن کارگر جان باخته فکر نکند و کسی جویای حال کارگران زخمی آن واقعه تاسف بار نباشد موضوع به فراموشی سپرده شود . نفع چه کسانی به جز کارفرما و مسئولین رژیم اسلامی در به فراموشی سپاردن آن واقعه غم انگیز وجود داشت . اما هنوز غم از دست دادن رفیق کارگری که در آن روز جان باخت ، غم خانواده آن کارگر در دل کارگران موج می زند و فراموشش نکرده اند که تونلی دیگر در این معدن منفجر می شود و معدن بر سر کارگرانی که در آن کار می کردند آوار می شود . محمد رضا صادقی 34 ساله ، سین محمدی 27 ساله ، حسین اسلامی 34 ساله در دم جان می بازند . 10 کارگر معدن دیگر نیز بشدت مجروح می شوند . حال نوبت به کارشناسان و کسانی است که در کار فراموش ساختن جنایت ها ی نظام سرمایه داری و دولت اسلامی آنها استاد هستند . به این ترتیب هر کدامشان باید نقششان را بدرستی به انجام برسانند . صد در صد نمی توانند از رسانه ای شدن آن جلو گیری کنند و گرنه مانع رسانه ای شدن آن می شدند . مدیای رژیم اسلامی کارش را طوری به انجام می رساند که برای حکومت دردسر ساز نباشد. می نویسند یک حادثه بوده و بعدش نوبت به کسان دیگری است که باید رفع و رجوعش کنند . ایلنا می نویسد بر اثر انباشته شدن گاز در تونل معدن چشمه پودنه، انفجاری به وقوع پیوست و بر اثر این حادثه ، درست باید یادشان باشد که بنویسند حادثه، و بر اثر این حادثه 3 نفر کشته شده و 4 نفر زخمی و 6 نفر هم دچار گاز گرفتگی شدند . بعدش نوبت فرماندار رژیم در کوهبنان می رسد و وعده می دهد که چگونگی بروز حادثه توسط مسئولین پیگیری خواهد شد و کارگران و مسئولین خیالشان از بابت پیگیری آن راحت باشد . نوبت به پیگریندگان می رسد . خودشان را می توانند گول بزنند اما کارگران و مردم را چگونه می توانند بفریبند . در معدن و در پنج ماه پیش هم انفجاربوقوع پیوسته و حسین زمانی کارگر معدن جان باخت و چند نفر دیگر زخمی شدند . همان موقع هم وعده پیگیری علت بروز حادثه از سوی فرماندار کوهبنان داده شد . همان موقع هم گفته شد بر اثر جمع شدن گاز در تونل معدن انفجار رخ داده و یک کارگرکشته و چند نفر کارگر دیگر زخمی شده اند . نتیجه پیگیری انفجار پنج ماه پیش در این معدن آیا نمی باید تعطیلی معدنی باشد که گاز در آن جمع می شود و آیا نتیجه ان نمی شود که آن معدن قابل استحصال نیست ؟ چه عاملی به غیر سود طلبی سرمایه داران و دولت اسلامی آنها موجب شد که بعد از آن واقعه غم انگیز این معدن همچنان به کار خود ادامه دهد ؟
بنا بر گزارش خود رژیم اسلامی ،  گاز موجود در معدن مانع از حضور و ورود گروه کار‌شناسی به عمق معدن به منظور پیگیری علت انفجار شده است. ندیدن تعمدی استاندارد های یک معدن برای استحصال آن از سوی سرمایه داران و دولت اسلامی آنها ؛ یک جنایت آشکار علیه کارگران معدن است. به گفته مهدی همتی یکی از کارگران این معدن؛ مسئولان پیش از وقوع حادثه به هشدارهای ما گوش نمی‌دهند و پس از کشته شدن همکارانمان تیم‌های علت‌یابی تشکیل می‌دهند. وی ادامه می دهد «ما نه فقط امنیت شغلی، که امنیت جانی هم نداریم»: و هر بار که درباره کار نکردن دستگاه‌های تهویه هوا در عمق ۲۵۰۰ متری زمین اعتراض می‌کردیم ما را به اخراج تهدید می‌کردند..
ادامه سناریو هر چه باشد دیگر فقط ارزش ژورنالیستی برای رژیم دارد. اینکه اعلام کنند که مدیر عامل، رئیس کارگاه و کارفرمای شرکت واسطه ای و انگلی پیمانکار را بازداشت کنند نمی تواند از مسئولیت سرمایه داران و دولت اسلامی آنها در قبال این جنایت آشکار علیه طبقه کارگر ذره ای بکاهد . نهایت تسلیت و هم دردیم را با خانوده کارگران جانباخته معدن چشمه پودنه اعلام کرده و بر این نکته تاکید میگذاریم که پرونده کارگران جانباخته این معدن نیز همانند هزاران پرونده دیگر علیه سرمایه داران و دولت اسلامی آنها مفتوح می ماند تا روزی که آنان را بزیر بکشیم و مجازات گردند .

تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان خمینی تهران ؛ اعتراض همچنان ادامه دارد!

صبح روز چهارشنبه سی ام بهمن ماه پرستاران بیمارستان خمینی تهران در اعتراض به تاخیر در پرداخت و کاهش های 10 تا 15 درصدی کارانه هایشان در محوطه این بیمارستان تجمع کردند . سه ماه پیش نیز پرستاران در اعتراض به تبعیض و کاهش های شدید در مبلغ کارانه ها و نیزاعتراض به اضافه کاری های اجباری و عدم پرداخت کل مبلغ ساعتهای اضافه کاری ای که انجام می دهند در محوطه این بیمارستان تجمع کرده بودند . اما وعده مسئولان بیمارستان مبنی بر پیگیری مطالبات پرستاران فقط در حد یک وعده پوچ باقی ماند . بعداز چند ماه تاخیر در پرداخت کارانه ها و اضافه کاری ها ؛ پرستاران بیمارستان با کاهش زیاد در مبالغ پرداختی کارانه های خود مواجه شدند . به گفته پرستاران این در حالی است که اغلب اعضای هیات علمی و به ویژه جراحان در بیمارستان حضور ندارند و تنها مهرشان کار می‌کند اما با این وجود کارانه های میلیونی می‌گیرند. درتجمع اعتراضی روز چهارشنبه سی ام بهمن ؛ پرستاران شعار می دادند و برگه هایی در دست داشتند که بر روی آنها مطالباتشان را نوشته بودند . پرستاران در ادامه تجمع اعتراضی خود درتالار بیمارستان گرد آمده و خواستار گفتگو با مسئولین بیمارستان در خصوص مطالبات خود شدند که از سوی دکتر رضایی معاونت پشتیبانی بیمارستان خمینی مورد بی توجهی و به قول پرستاران مورد بی حرمتی قرار گرفت . عدم توجه رضایی معاونت پشتیبانی بیمارستان خمینی به درخواست تجمع کنندگان ؛ مورد اعتراض پرستاران قرار گرفت که به دنبال پرستاران وعده دادند که چهارشنبه هفته بعد اعتراضات خودشان را در ابعاد گسترده تری پی خواهند گرفت . ما اخبار این اعتراضات را در برنامه های بعدی به اطلاع شما عزیزان بیننده خواهیم رساند .

اعلام حمایت از فراخوان کارگران ماهشهر و کارگران زندانی

در همبستگی با فراخوان کارگران ماهشهر و کارگران دیگر مراکز کار و تولید و نیز کارگران زندانی در بند شاهرخ زمانی بهنام ابراهیم زاده در تعیین حداقل دستمزد دو میلیون تومان برای سال 93 ؛ پیام هایی از سوی تشکل ها و کارگران کارخانجات و مراکز کار صادر شده است که در یکی از آنها کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در تاریخ دوم اسفند ماه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده که با تمام قوا از پیشنهاد کارگران ماهشهر و رفقای در بند و زندانی خود در تعیین حداقل دستمزد دو میلیون تومان برای سال 93 پشتیبانی می کند . این تشکل کارگری در ادامه اطلاعیه خود آورده است خواست تعیین دستمزد دو میلیون تومان برای سال 93 بر حق است و باید با تمام قوا از آن پشتیبانی کرد .
در همین ارتباط بنا بر اطلاع سایت کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ، جمعی از کارگران دماوند و خرمدشت نیز با صدور بیانیه ای که در سایت این تشکل منتشر شده است از فراخوان کارگران ماهشهر اعلام پشتیبانی کرده و اطهار امیدواری کرده اند تا تمام کارگران و در سراسر ایران ازفراخوان کارگران ماهشهر و کارگران زندانی در بند رژیم اسلامی سرمایه داران حمایت و پشتیبانی کنند . در بخشی از بیانیه کارگران دماوند و خرم دشت آمده است که در شرایط کنونی کارگران ایران همانند کارگران معدن در آفریقای جنوبی می باید تاکتیک اعتصاب برای افزایش دستمزدها را بکار بگیرند .

دستمزد های معوق کارگران کارخانه ایران برک رشت؛ باید مانع اخراج کارگران شد !

بنا بر اخبار منتشره 196 کارگر کارخانه ایران برک 9 ماه است که دستمزدی نگرفته اند . یکی از کارگران این کارخانه می گوید که از خرداد ماه سال جاری تا کنون کارفرما از پرداخت دستمزد هایبی کارگران کارخانه پشم بافی ایران برک رشت خود داری می کند . بنا بر گفته این کارگر کارگران این کارخانه فقط 500 هزار تومان علی الحساب بابت ماه های خرداد تا شهریور دریافت کرده اند و از آن پس هیچ گونه مبلغی را نگرفته اند . کارفرمای کارخانه اعلام کرده که قصد دارد در اوائل سال 93 تعدادی از کارگران در کارخانه ایران برک و نیز کارخانه نوپوش که از زیر مجموعه های این کارخانه است را از کار اخراج کند . در کارخانه ایران برک که 18 سال پیش از سوی وزارت صنایع رژیم اسلامی به فروش رسانده شد 1500 کارگر به کار اشتغال داشته اند که هم اکنون این تعداد 196 نفر است که سرمایه دار مالک آن اعلام کرده که قصد اخراج تعداد بیشتری از کارگرانی را دارد که بین 3 تا 20 سال سابقه کاری را دارند . به درست اگر کارگران دست روی دست بگذارند و اقدام عملی نکنند ، مطمئنا باید منتظر اعلام اسامی خود برای اخراج از سوی کارفرما باشند . قطعا به دنبال نگرفتن 9 ماه دستمزد کارگران می بایستی کار را تعطیل می کردند که امروز شاهد آن نباشند سرمایه دار شکم سیر بخواهد برای آنکه از تعداد کارگر کمتری و با دستمزد چند برابر زیر خط فقر برای همان تولید استفاده کند . قدرت ما در تشکل ما است . قدرت ما در مبارزه متحد و متشکل ما است.
منبع: کمونیست هفتگی ٢١١

Home Page