نینا – مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران

نینا – مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران
کودکان کار وپاسخ رژیم اسلامی به این پدیده!
طی سالهای گذشته تا کنون جمهوری اسلامی ؛ حکومتی که بر زندگی میلیونها نفر انسان جامعه ایران چنگ انداخته است ؛ پاسخ هر گونه خواست و مطالبه به حق مردم را با بگیر و ببند و سرکوب داده است ؛ نتیجه بیش از 35 سال حکومت این اقلیت حاکم ؛فقر ؛گرسنگی ؛ تن فروشی و روانه شدن هزاران کودک به بازار بردگی و کار بوده است . همانطور که پاسخ رژیم اسلامی به مطالبات میلیونها انسان جامعه جز سرکوب و شکنجه و اعدام نبوده است در عرصه پدیده هایی همچون زنان خیابانی و کودکان کار ؛ تلاش کار بدستان رژیم ؛ پاک کردن صورت مسئله و در بسیار مواقع سوء استفاده از این افراد قربانی بوده است . در این رابطه می توان به وجود خانه های عفاف اشاره کرد . مکانهایی که زیر نظر مستقیم و یا غیر مستقیم عناصررژیم اسلامی تحت عناوین بنیاد نور و غیره به تجارت جنسی دختران فراری و زنان خیابانی می پردازند .در عرصه کودکان کار و خیابان ؛ رژیم اسلامی سرمایه داران به طور آماری آن را انکار کرده و برای پدیده کودکان کار و خیابان واژه کودکان بزهکار را بکار می برد. با این ترفند نیروهای سرکوبگرش را جهت جمع آوری این کودکان به سطح خیابانها گسیل داشته و در بسیاری موارد این انسانهای بی دفاع را مورد ضرب و شتم نیز قرار میدهند . از جمله در تازه ترین این یورش های سبعانه نیروهای سرکوبگر رژیم اسلامی به کودکان کار در روز پنجم خرداد ماه سال جاری مردم و رانندگان اتومبیل ها در چهار راه شهران تهران ؛ شاهد دستگیری و ضرب و شتم تعدادی از این کودکان توسط مامورین نیروی انتظامی رژیم اسلامی بودند . به گفته یکی از شاهدان ماموران نیروی انتظامی با وحشیگری این کودکان را که در چهار راه شهران در حال فروش چند بسته آدامس و یا گل و تمیز کردن شیشه های ماشینها بودند را با ضرب وشتم دستگیر کرده و پس از تصاحب اجناس مختصرشان ؛ آنها را به داخل ماشین انداخته و با خود بردند . به گفته شهروند دیگری این اقدامات تلاشی برای سرپوش نهادن بر غارتگری های حکومت است .
پیروزی اعتصاب کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه
بعد از یک هفته اعتصاب پر شکوه کارگران کارخانه نورد پرفیل ساوه روز شنبه دهم خرداد ماه ؛ رستمی صفا مالک کارخانه مجبور به مذاکره و تن دادن به خواست به حق کارگران در این کارخانه شد . بدنبال چانه زنی وکشمکش بسیارکارگران اعتصابی با مدیرعامل که سعی درتوافق با حداقل مطالبات ممکن با کارگران را داشت. مقاومت وپافشاری کارگران، بالاخره به عقب نشینی رستمی منجرشدو کارگران به مطالبات اصلی خود دست یافتند. جدا از یکماه حقوق و تمدیداعتباردفترچه های درمانی، که طی روزهای قبل انجام شده بود ؛مدیر عامل متعهد گردید دو ماه مبلغ عیدی و پاداش را تا حداکثر یکشنبه هفته آینده بحساب کارگران واریز کند .
درمقابل خواست کارگران برای پرداخت دستمزدهای معوقه هر20 روزیکبار، مدیرعامل قول دادکه تا تیرماه کلیه معوقات کارگران را پرداخت کند و چهار درصد مبلغ مربوط به مشاغل سخت وزیان آوربرای تامین بازنشستگی کارگران، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردد.
هیچ یک از کارگران بخاطر شرکت وفعالیت دراعتصاب اخراج نشود و نیزحقوق یک هفته اعتصاب کارگران کارخانه محاسبه و پرداخت گردد. همچنین مدیر عامل کارخانه ماهی یک بار در جمع کارگران حاضر شده و به خواسته های آنان توجه نماید .
کارگران پس ازمشورت در مجمع عمومی خود ودریافت تضمین های قابل قبول، با این شرط که اگرتا یکشنبه آینده مبلغ موردتوافق واریز نشود، مجددا” دست از کارخواهند کشید، به اعتصاب پیروزمندانه خود پایان دادند و به سرکارهای خودبازگشتند.
درکناراین موفقیتها بزرگترین دستاورد این اعتصاب، اتحاد ویکپارچگی واحساس قدرتی بود که کارگران قبلا” اینچنین تجربه نکرده بودند. مجمع عمومی کارگران آن بستر وظرفی بود که قدرت وتوانائی کارگران را برای دستیابی به مطالباتشان،درمقابل نمایندگان مراکز قدرت،با همه امکانات وقدرت وترفندهایشان نشان داد.
اتحادو یکپارچگی کارگران متبلورشده درمجمع عمومی کارگران، ضامن موفقیت آنها شد. واین درسی بزرگ و تائیدچند باره براین تجربه برای سایر کارگران ایران است. من و همکارانم در تلویزیون پرتو این موفقیت کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه که مطمئنا بر اقدامات کارگران کارخانه لوله سازی صفا تاثیر مستقیم دارد را تبریک می گوییم.
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران تایر!
کارگران و کارکنان ایران تایر در پی اخراج ؛ کاهش حقوق و دستمزد و افزایش 50 درصدی اجباری ساعت کار از هشت ساعت به دوازده ساعت در روز ؛در محوطه کارخانه این شرکت تجمع کردند . از بهمن ماه 92 تاکنون تعدادی از کارگران این کارخانه از کار اخراج شده اند و حق تولید کارگری و حق جذب کارمندان نیز پرداخت نشده است. کارگران اعلام کرده اند از ابتدای سال جاری مدیران مربوطه ساعت کار را از 8 به 12 ساعت در روز افزایش داده اند و در پی اعتراض کارگران و کارمند به این موضوع، شش نفر از پرسنل استخدامی را اخراج و به دنبال آن سنوات بازنشستگی را نیز از دو ماه به یک ماه تقلیل داده اند. به رغم تجمع امروز کارگران و کارمندان در محوطه کارخانه هیچ یک از مدیران این شرکت در محل کار خود حاضر نشده اند تا پاسخگوی مطالبات معترضان باشند.
اعتصاب کارگران قطار های شهری اهواز !
صبح روز سه شنبه سیزدهم خرداد ماه کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت پنج ماه دستمزهای خود دست از کار کشیده و در مقابل سایت مرکزی واقع در خیابان اقبال اهواز تجمع کردند . به گفته یکی از کارگران شرکت کننده در این تجمع اعتراضی ؛ کارگران پیمانی شرکت کیسون از پیمانکاران مجری ساخت قطار شهری اهواز که در بخش های حمل و نقل و حفاری تونل مشغول به فعالیت هستند از روز یکشنبه یازدهم خرداد در اعتراض به دریافت نکردن پنج ماه دستمزد های خود دست به اعتصاب زده اند . کارگران اعتصابی وعده های کارفرما را باور نکرده و همچنان به اعتصاب خود داده اند . مطالبات کارگران پیمانی قطار های شهری اهواز مربوط به ماههای دی و بهمن و اسفند 92 و نیز ماههای فروردین و اردیبهشت سال جاری می باشد . به گفته یکی از کارگران اعتصابی مطالبات حدود 900 نفر کارگر زیر مجموعه شرکت کیسون علاوه بر پنج ماه دستمزد های معوق ؛ صدور فیش حقوق برای دریافتی های خود ؛ محاسبه اضافه کاری در ایام تعطیلات و پرداخت شدن افزایش دستمزد های مصوب شورای عالی کار رژیم در سال جدید می باشد که حتی کارفرما از محاسبه این افزایش 25 درصدی دستمزد شورای عالی کار رژیم نیز سر باز می زند .و به گفته کارگر مذکور کارفرما در سال 93 بجای افزایش 25 درصدی حقوق،12 درصد حقوق کارگران را افزایش داده است که آنهم هنوز به حساب کارگران واریز نشده است
فراخوان شاهرخ زمانی و محمد جراحی به کارگران و آزادی خواهان !
پنجشنبه گذشته شاهرخ زمانی و محمد جراحی دو تن از فعالین کارگری در بند رژیم اسلامی سرمایه داران به مناسبت فرا رسیدن بیستم ژوئن روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران پیامی را خطاب به کارگران و آزادی خواهان و برابری طلبان پیامی را فرستاده اند . این رفقا در پیام خود آورده اند شنیدیم که تعدادی از تشکل ها در جهت حمایت از آزادی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی اقدام به گسترش فعالیت های عملی طی روزهای آینده از 28 می لغایت 6 ژوئن می کنند، ما کارگران زندانی ضمن قدر دانی صمیمانه از تلاش و فعالیت گروها و تشکل ها که در جهت دفاع و حمایت از آزادی زندانیان کارگری و سیاسی قدم بر می دارند ، همرزمی خود را با فعالین سازمانده و شرکت کنندگان در این اعتراضات را اعلام می داریم ، و در این راستا از تمامی کارگران ، تشکل ها و مردم آزادیخواه در ایران و جهان می خواهیم در اعتراضات فوق با جدیت و گستردگی و متحدانه شرکت نمایند همچنین می خواهیم ضمن دفاع و حمایت از آزادی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در جهت پیوند زدن این مبارزات آزادیخواهانه با مبارزات طبقه کارگر اعتراض به شرکت دست نشاندگان سرمایه داری جمهوری اسلامی به عنوان نمایندگان کارگران ایران در نشست سالانه سازمان جهانی کار که هم اکنون در جریان است به صورت مستمر و متحدانه دست به اعتراضات گسترده بزنید.

همچنین از فعالین ، تشکل های کارگری و انقلابی و مردم آزادیخواه، می خواهیم ضمن اینکه خود را برای اعتراض در روز 20 ژوئن به مناسبت روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران آماده می کنند اقدام به سازماندهی اعتراضات گسترده و متحدانه به اشکال مختلف نمایید.

کارگران ، فعالین کارگری تشکل ها و مردم آزادیخواه : در مبارزه و اعتراضات خود ما را همرزم و دوشا دوش خود بدانید هر چند ما در زندانهای جمهوری اسلامی اسیر و در مرکز خطر هستیم اما عمیقا و از صمیم قلب خود را در کنار شما و همرزم شما می دانیم و از ژرفای وجود خود به شما عزیزان درود می فرستیم. ما هم به این رفقا درود می فرستیم و تمام آزادی خواهان و برابری طلبان را فرا می خوانیم تا در حمایت از مبارزات کارگران در ایران و برای آزادی فعالین کارگری و زندانیان سیاسی در بند تجمعات اعتراضی خود را گسترش دهند .