نینا – مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران

نینا – مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران
پنجم مارس 2014
در هفته ای که گذشت :
اعتصاب کارگران جهاد نصر چالوس
روز پنجشنبه هشتم اسفند ماه تعدادی از کارگران شرکت جهاد نصر در چالوس در اعتراض به پرداخت نشدن هشت ماه دستمزد‌های عقب افتاده خود اعتصاب کردند. کارگران معترض راههای ورودی و خروجی شرکت را مسدود کرده و شعارهایی علیه مسئولان سردادند. بنا بر اخبار منتشره یکی از کارگران به عنوان یک حرکت اعتراضی قصد آتش زدن خود را داشت که سایر کارگران مانع این اقدام او شدند. اضافه می کنم که کارگران شرکت جهاد نصر اوائل خرداد ماه سال جاری نیز اقدام به تجمع اعتراضی کرده بودند. در برنامه‌های قبل در خصوص شیوه‌های اعتراض این نکته را تاکیدا بیان کردم که خود سوزی و خود کشی چاره نبوده و نیست. باید مبارزات را گسترش داد. با خود سوزی و خود کشی یک رفیق کارگر، یک انسان معترض، از صفوف مبارزان و خواستاران آزادی و رهایی انسان از بردگی مزدی فقط یک نفر کاسته می‌شود آنچه که برای سرمایه داران، برای دولت اسلامی سرمایه داران، برای عناصر این حکومت سرتاسر جنایت و آدم کشی محلی از اعراب ندارد، عاطفه انسانی است. عاطفه در نزد این طبقه انگل اجتماع، همانا پول و سود و قدرت هر چه بیشتر حتی به قیمت نابودی کامل بخش‌های وسیعی از کارگران و توده کارکن جامعه است. فریاد انسان‌های متحد و متشکل علیه سرمایه داری و دولت اسلامی آن‌ها، نه به وضع موجود، نه به فقر، نه به گرسنگی و نه به سرمایه داری است این فریاد‌ها است که همچنان پایه‌های رژیم آدم کش اسلامی و نظام اقتصادی آن‌ها را لرزان‌تر از پیش می‌کند

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ذوب آهن و فولاد مقابل دفتر حسن روحانی
صبح روز یکشنبه یازدهم اسفند ماه جمعی از کارگران بازنشسته ذوب آهن و فولاد ، مقابل دفتر ریاست جمهوری حسن روحانی و در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود تجمع کردند . تجمع کنندکان که تعدادشان به یکصد نفر می رسید ، بخشی از کارگران بازنشسته فولاد و ذوب آهن اصفهان و خوزستان بودند که از ساعت هشت صبح این روز مقابل دفتر حسن روحانی اقدام به تجمع اعتراضی کردند . پیش از این هم کارگران بازنشسته در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان تجمع کرده بودند که نهایتا آن تجمع با وعده مدیر عامل فولاد کشور به پرداخت 600 هزار تومان به صورت علی الحساب به کارگران بازنشسته انجامید . به درست کارگران تجمعات اعتراضی شان را می بایست به مقابل مراکز رژیم اسلامی و بیت خامنه ای جنایت کار بکشانند .
ادامه روند بازداشت و دستگیری فعالان کارگری از سوی رژیم اسلامی
سه شنبه هفته گذشته ششم اسفند ماه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه طی اطلاعیه ای از بازداشت دو تن از اعضای این سندیکا به نام های حسن سعیدی و مرتضی کمساری خبر داد . حسن سعیدی و مرتضی کمساری دو عضو این سندیکا جهت گفتگو با همکاران خود به سامانه پنج شرکت واحد مستقر در شهر زیبا رفته بودند که از سوی عوامل حراست و ماموران سرکوبگر نیروی انتظامی بازداشت شده و به کلانتری 138 واقع در جنت آباد انتقال تهران انتقال داده شدند . بنا بر اعلام سندیکای شرکت واحد حسن سعیدی و مرتضی کمساری دو عضو این سندیکا به دلیل افشا تقلب در شمارش آرا انتخابات شورای اسلامی سامانه یک و هفت شرکت واحد که این افشا گری منجر به ابطال انتخابات شورای اسلامی شرکت واحد در سامانه های اشاره شده گردید، بازداشت شدند . سندیکای شرکت واحد در اطلاعیه دوم خود در روز چهارشنبه هفتم اسفند ماه خبر از آزادی دو فعال کارگری عضو این سندیکا را منتشر کرد و ضمن محکوم کردن بازداشت دو عضو این سندیکا ، خواستار پایان سیاست سرکوبگری و بگیر و ببند فعالان کارگری از سوی رژیم اسلامی شد.
تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه آونگان
روز یکشنبه یازدهم اسفند ماه تعداد 60 نفر از کارگران بازنشسته شرکت آونگان که چهار سال پیش باز نشسته شده اند در اعتراض به دریافت نکردن حقوق ماهیانه و سنوات بازنشستگی شان از چهار سال پیش تا اکنون ،مقابل درب کارخانه آونگان تجمع کردند . حاج علی بیگی که خود را نماینده کارگران بازنشسته معرفی می کند می گوید از چهار سال گذشته حقوق ماهیانه کارگران و سنوات بازنشستگی آنها پرداخت نشده است. بنا بر گفته حاج علی بیگی هم اکنون 60 نفر کارگر شاعل کارخانه آونگان چهار ماه است که دستمزدی نگرفته اند . یکی دیگر از کارگران بازنشسته در جمع معترضان عنوان می کند که : به مدت چهار سال است که مطالبات من پرداخت نشده است و با وجود شکایات متعدد هنوز دستم به جایی بند نیست. در این چهار ساله، دادگستری استان توجه جدی به شکایات ما نکرده است و هر بار با یک حکم، پرداخت مطالبات ما از سوی کارخانه آونگان را به تعویق انداخته است. رحمانی یک دیگر از کارگران ، وعده‌های شنیده شده را تاکنون بیهوده دانسته و با اشاره به 54 مصوبه در خصوص پرداخت مطالبات، یکی از برگه‌هایی که در دست را نشان داد و گفت: این مصوبه را دادستان استان، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک، رئیس سیاسی امنیتی استانداری، رئیس سیاسی امنیتی فرمانداری امضا کرده‌اند و مصوب شده بود که تا 27 آذرماه سال جاری کل مطالبات ما پرداخت شود. یکی از نمایندگان، بازنشستگان کارخانه آونگان اعلام کرد اعتراضات خود را تا دریافت مطالبات به حق خود ادامه خواهند داد .

تجمع اعتراضی کارگران شرکت تعاونی آبداران دشتستان
روز شنبه دهم اسفند ماه کارگران شرکت موسوم به تعاونی آبداران دشتستان در اعتراض به پرداخت نشدن شش ماه دستمزد ها و دیگر مطالبات خود مقابل دفتر نماینده مجلس رژیم اسلامی در این شهر تجمع کردند . به گفته یکی از کارگران معترض وضعیت پرداخت حقوق شرکت به نحوی است که هر چند ماه یکبار و بعد از تجمع های اعتراضی که از سوی کارگران صورت می گیرد، مسئولین شرکت مذکور به خود آمده و مقداری از حقوق به تعویق افتاده ی کارگران را پرداخت می نمایند کارگر یاد شده در ادامه گفته هایش می افزاید که کارگران شرکت تعاونی آب و فاضلاب روستایی دشتستان در حال حاضر دستمزد 6 ماه خود را دریافت نکرده اند. به عبارتی حق و حقوق این افراد از شهریور ماه سال جاری تاکنون پرداخت نشده است و ادامه ی این روند با توجه به فشارهای اقتصادی برای کارگران ناممکن می باشد. سابقه کار کارگران شرکت تعاونی آب و فاضلاب دشتستان از 10 تا 20 سال است . یکی از دیگر کارگران اعلام کرد در صورت ادامه روند کنونی دست به اعتصاب خواهند زد که قطعا مشکلات و خسارات زیادی به بخش آب روستایی دشتستان وارد خواهد شد
تجمع اعتراضی کارگران آبفای سوسنگرد مقابل اداره آب خوزستان
روز یکشنبه یازدهم کارگران آبفای سوسنگر نیز در اعتراض به دریافت نکردن شش ماه دستمزد های خود ، مقابل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تجمع کردند .به گفته یکی از کارگران حاضر در تجمع مدت 6 ماه است كه دستمزد 25 نفر ازکارگر اداره آب و فاضلاب سوسنگرد پرداخت نشده است، و باوجود پيگيري‌هايي كه انجام شده ،متاسفانه هيچ‌كس در اين زمينه پاسخگو نبوده و مسئولان گوش هایشان را بسته اند. همان کارگر ادامه می دهد که بيش ازیک سال و نیم است شركت آب و فاضلاب حقوق کارگران را قطره چكاني مي‌دهد.و در چنين شرايطي ديگر چه انگيزه‌اي براي كار كردن کارگران باقی خواهد ماند . همین هم مشكلات فراواني را به خصوص در زندگي شخصي کارگران بوجود آورده است.
دبیر کانون کارفرمایان : دستمزد کارگران افزایش نمی یابد ، کارگران بایید دو شیفته کار کنند !
به دنبال اظهارات سید حسن هفده تن معاون وزیر کار رژیم اسلامی در خصوص سیاست رژیم اسلامی سرمایه داران در افزایش ندادن حداقل دستمزد های کارگران ؛ این بار دبیر کل کانون کارفرمایان در اظهاراتی مشابه با وقاحت هر چه بیشتر اعلام کرد که در شرایط فعلی نمی توان مزد کارگران را به گونه ای افزایش داد که تامین کننده معیشت خانواده هایشان باشد. وی با وقاحت هر چه تمامتر می گوید آنان یعنی کارگران مجبورند امور زندگی شان را با اضافه کاری و یا دو شغله بودن به نحوی بگذرانند . محمد عطاردیان در همایشی تحت عنوان مزد و بهره وری که با حضور پادو های رژیم در خانه های کارگر، برگزار شد با اشاره به بند دوم ماده 41 قانون کار گفت: حداقل دستمزد لازم است به میزانی باشد که معیشت یک خانواده با تعداد عائله متوسط را در حداقل تناسب تامین کند. اما آیا این در کشور ما در زمان کنونی میسر است؟ که پاسخ خیر است. زیرا ظرفیت اقتصاد به اندازه‌ای نیست که بتوان چنین کرد. کارگران زحمتکش ما مجبورند امور زندگی خود را به اضافه کاری و یا دو شغله بودن به نحوی بگذرانند.
همچنان که در برنامه قبل پس از خبر مربوط به اظهارات سید حسن هفده تن نیز اشاره کردم ، هر چه قدر به روز های پایانی سال و موعد اعلام حداقل دستمزد نزدیکتر می شویم شاهد رونمایی از چنین اظهارات وقیحانه ای از سوی سرمایه داران و دولت اسلامی آنها خواهیم بود . پاسخ به چنین اظهاراتی فقط و فقط با مبارزه عملی طبقه کارگر و توده های کارکن باید داده شود . با تشکل و اتحاد ، با مبارزه پیگیر برای تحمیل حداقل دستمزد دو میلیون تومان برای سال 93 می توان و باید سرمایه داران و دولتشان را به عقب راند.

منبع: نشریه کمونیست هفتگی شماره ٢٢٢

Home Page