نینا-مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران

نینا-مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران
دوم ژوئن 2014
تجمع اعتراضی کارگران شرکت استراتیف در تهران!
چهارشنبه هفته گذشته برابرچهارم تیرماه،کارگران شرکت راهسازی استراتیف مقابل دفتر مرکزی شرکت یاد شده در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند . کارگران شرکت راهسازی استراتیف که در پروژه های سد سازی و راهسازی در مسیر ایران به عراق کار می کنند،مدت شش ماه است که دستمزدی نگرفته اند. شرکت راهسازی استراتیف از شرکت های زیر مجموعه سپاه پاسداران رژیم اسلامی است . 
قانون جذب یک پرستار به ازاء خروجی سه نفر!
به دنبال اعتراضات پرستاران در بیمارستان های دولتی و از جمله بیمارستان خمینی تهران،عضو هیئت مدیره نظام پرستاری شیراز ضمن انتقاد از نحوه اجرای طرح موسوم به نظام سلامت، اعلام کرد که از زمان اجرای این طرح حجم مراجعین به بیمارستان های دولتی در استان فارس به میزان بیست درصد افزایش یافته در حالی که با عدم جذب نیروی پرستار،فشار کار بر نیروهای فعلی آن هم با همان سطح دستمزد،چندین برابر افزایش پیدا کرده است .مرتضی خاموشی عضو هیئت مدیره نظام پرستاری شیراز در ادامه سخنان اعتراض آمیز خود اضافه کرد که بسته های حمایتی این طرح تنها شامل پزشکان و بخشی کوچکی از بیماران شده است به طوری که به هر پزشک مقیم برای هر شیفت شب مبلغی از پانصد تا هشتصد هزار تومان اضافه کاری پرد اخت می شود واین در حالی است که هر پرستار با وجود کار به جای سه الی چهار نیرو،برای تمام شیفت های شب در هر ماه سی هزار تومان دریافت می کند. به گفته این عضو هیئت مدیره نظام پرستاری شیراز تا قبل از اجرای این طرح، کمبود نیروی پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی بحرانی بوده است و با شرایط اخیر حتی کیفیت خدمات رسانی به بیماران نیز نسبت به قبل کاهش داشته چرا که هر پرستار باید به بیش از صد بیمار و آن هم به طور همزمان رسیدگی کند. در نتیجه پرستار ناچار است روند رسیدگی به بیماران را سریع تر و اما با کیفیت کمتر انجام دهد . به گفته خاموشی با اجرای طرح مذکور پرستاران را به اضافه کاری اجباری واداشته اند وساعت کاری آنها ،افزایش 10 تا 20 ساعته رادرپی داشته است .
مرتضی خاموشی در بخش پایانی سخنان اعتراضی خود به قانون جذب یک نفر به ازاء سه نفری که یا بازنشسته شده و یا اخراج می گردند اشاره کرده و گفت که چنین قانونی یعنی اعمال فشار مضاعف بر پرستاران منجرو به خروج بخش وسیعی از نیروهای پرستار از سیستم درمانی کشور می شود.
اعتصاب کارگران کارخانه یک و یک دشت مرغاب در قادر آباد شهر خرم بید فارس
نام کارخانه یک و یک حتما برای بسیاری از شما عزیزان بیننده نامی آشنا است. در پی اخراج بیست و هفت نفر از کارگران کارخانه یک و یک در روز شنبه سی و یکم خرداد ماه، کارگران این کارخانه در شهر خرم بید بخش دشت مرغاب دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند  . به دنبال اعتصاب کارگران این کارخانه،تمام مسئولین رژیم اسلامی اعم از  فرماندار و امام جمعه و نماینده مجلس جهت بازگرداندن کارگران بر سر کارهایشان به تهدید کارگران دست زدند که بنا بر  اعتراف سایت بام پارس کارگران  تمام تلاش این عناصر را ناکام گذارده و به اعتصاب خود ادامه  دادند . کارگران در ادامه اعتصاب خود که به تعطیلی کامل کارخانه انجامیده بود طی روز های گذشته بارها در مقابل درب کارخانه ونیزدر سالن سورتینگ  این کارخانه تحصن کرده وهمچنین در سطح شهر قادر آباد به تظاهرات پرداخته و با سردادن شعار هایی به طرح خواست های خود از جمله پرداخت چندین ماه دستمزد های معوق ، حق بیمه آنها که از سال  از سوی کارفرما91 پرداخت نگردیده، امنیت شغلی ولغو قرارداد های سفید امضاء و بازگشت به کار کارگران اخراجی پرداختند  .  ادامه  اعتصاب و اعتراضات کارگران کارخانه یک و یک  ، مسئولین محلی رژیم اسلامی را به تکاپو انداخت تا آنجا که اعتصاب کارگران این کارخانه را در شورای تامین استانداری فارس  رژیم اسلامی طرح شد و مسئولین رژیم اسلامی با وعده بازگشت به کار کارگران اخراجی دوباره سعی کردند تا اعتصاب کارگران را بشکنند که این بار هم کارگران وعده های مسئولین رژیم اسلامی را باور نکرده ومعتقد بودند که ماجرای عدم تمدید قرار داد کارگران تکرار خواهد شد و به این ترتیب  همچنان به اعتصاب خود ادامه  دادند .
علیرغم همه وعده وعید های مسئولان رژیم اسلامی ، روز شنبه هفتم تیر ماه (10) ده نفر از کارگران اعتصابی از سوی مامورین سرکوبگر رژینم اسلامی دستگیر شدند و به این ترتیب پاسخ مطالبات به حق کارگران در خصوص بازگشت به کار کارگران اخراج شده و توقف سیاست اخراج سازی کارگران ، با دستگیری و بازداشت کارگران همراه شده است . این اقدام رژیم اسلامی خشم کارگران کارخانه یک ویک را برانگیخته و تشدید اعتراضات آنها را به دنبال داشت. در نهایت  رژیم اسلامی مجبور به آزادی کارگران بازداشت شده در روز یکشنبه هشتم تیرماه شد . قطعا کارگران پیروز این مبارزه بوده و هستند . بازداشت فعالین کارگری ترفند رژیم اسلامی سرمایه داران برای مرعوب ساختن کارگران اعتصابی بوده است . ما از اعتصاب کارگران کارخانه یک ویک در شهر خرم بید حمایت کرده و همه کارگران را به پشتیبانی از اعتصاب کارگران این کارخانه فرا میخوانیم .
دستمزد های معوق کارگران شرکت پایندان !
چهارصد کارگر شرکت پایندان در فاز 13 منطقه عسلویه مدت شش ماه است که دستمزدی نگرفته اند . این در حالی است که خواست پرداخت دستمزد های معوق  طی ماههای گذشته  به عنوان ابتدایی ترین مطالبه کارگران همواره موضوع اعتراضات گسترده کارگران این شرکت بوده است .  به گفته کارگران شاغل در این شرکت شرایط  بسیار دشوار فیزیکی و محیطی حاکم بر کمپ ها در کنار مسائلی همچون عدم پرداخت چنیدن ماه دستمزد کارگران، نداشتن امکانات رفاهی و تامین اجتماعی روحیات کارگران را بشدت کاهش داده است .
ادامه اعتصاب کارگران پالایشگاههای پارس جنوبی و ترفند  رژیم اسلامی سرمایه داران !
 هفته گذشته از طریق این برنامه به اطلاع شما رساندیم که بیش از  چهارصد کارگر شاغل از فاز های یک الی ده پارس جنوبی وارد یک اعتصاب گسترده شده اند و در روز سوم تیر ماه در مقابل درب اداره کار منطقه ویژه پارس جنوبی تجمع کردند . حزب حکمتیست در اطلاعیه خبری خود اطلاع داد که کارگران در تجمع خود خواهان نقد کردن طلب های خود از شرکت اوج نصر شده اند . شرکت پیمانکاری اوج نصر سه ماه دستمزد های کارگران را پرداخت نکرده است . حزب حکمتیست در اطلاعیه دوم خود که منتشر کرده خبر داد که راس ساعت دوازده روز سه شنبه گذشته برابر سوم تیر ماه افراد حراست ویژه منطقه پارس جنوبی تلاش کردند تا دو نفر از کارگران اعتصابی را برای مرعوب کردن اعتصابیون به حراست منطقه ببرند که با واکنش کارگران و حمایت و پشتیبانی آنها از همکارانشان روبروشدند. کارگران اعتصابی اعلام کرده بودند که روز های بعد در محلات دیگری که مردم منطقه را با مشکلاتشان درگیر سازند به به اعتراضات خود ادامه خواهند داد . در ادامه اعتصاب کارگران فاز های یک تا ده پارس جنوبی  بلاخره کارفرمایان تن به خواست به حق کارگران شاغل در این منطقه دادند . بر اساس اخبار منتشره مسئولان منطقه پارس جنوبی با نمایندگان کارگران معترض تشکیل جلسه داده و در نهایت مقرر شد تا مطالبات کارگران که چهارده ماه دستمزد بعلاوه سنوات،پاداش ،بن کارگری و عیدی سال 92 می باشد را از محل ضمانت نامه ( 10 ) درصدی موسوم به ضمانت نامه حسن انجام کار پیمانکار یعنی شرکت اوج نصر کسر و به حساب کارگران واریز شود .
البته به نظر این یک ترفند بیشتر نیست چرا که پرداخت  ضمانت نامه حسن انجام کار شرکت پیمانکار، مستلزم طی تشریفات بانکی بوده و با توجه به میزان طلب بیش از چهارصد کارگری که دست به اعتصاب زده اند نه ضمانت نامه یاد شده طلب کارگران را پوشش خواهد داد و نه حتی مبلغ یاد شده در این زمانی که وکارفرما وعده داده به حساب کارگران واریز خواهند کرد . کارگران نباید این ترفند رژیم اسلامی را قبول کنند و تا دریافت کلیه مطالبات خود بایستی به اعتصاب و اعتراضات خود ادامه دهند .
تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت واحد تهران!
 روز سه شنبه برابر دهم تیر ماه یکصد نفر ازبازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  مقابل دفتر مدیر عامل این شرکت تجمع کردند . بازنشستگان تجمع کننده  همگی در سال 91 در حالی که هر کدام چند ماه از سال 91 را مشغول به کار بوده اند بازنشسته شده ولی در زمانی که به بازنشستگی رسیده اند بر مبنای نرخ سال 90 دریافت می کرده اند و با همین نرخ دستمزد نیز آنها را بازنشست کرده اند . یکی از کارگران تجمع کننده می گوید که آنها به افزایش نیافتن دستمزد هایشان بر اساس مصوبه شورای عالی کار رژیم اسلامی در زمانی که بازنشست شده اند ، اعتراض دارند . به گفته کارگر یاد شده این کارگران بین سه تا نه ماه در سال 91 مشغول به کار بوده اند اما در آن برهه زمانی بر اساس مزد سال 90 دستمزد می گرفته اند و با همان دستمزد نیز بازنشست شده اند .
جان باختن دو کارگر در معدن شن و ماسه اطراف تهران!
 دوکارگر شاغل در معدن شن و ماسه در شهرستان شهریار حین کار کشته شدند. عصر روز سه شنبه (سوم تیرماه) زمانی که دو کارگر شاغل در یک معدن شن و ماسه واقع در جاده شهریار روبروی فاز ۵ اندیشه مشغول کار بودند به دلیل ریزش ناگهانی بخشی از دیواره معدن در زیر انبوه ماسه به همراه یک دستگاه کامیون و لودر دفن شدند .
این در حالی است که در همین معدن چند ماه پیش یک کارگر معدن از اهالی شهرستان کنگاور نیز با کامیون مدفون شد و اعلام کردند که پس از 16 روز جسد کارگر جان باخته را از زیر خروار ها شن و ماسه بیرون آوردند و تحویل خانوه اش دادند . کارگران معدن رضی آباد از قول کارگر جان باخته گفتند که چند روز قبل از وقوع ریزش معدن شن و ماسه ، کارگر یاد شده به سرمایه دار مالک معدن گفته بوده است که این معدن امکان ریزشش وجود دارد . اما مالک معدن به کارگر یاد شده و دیگر کارگران گفته بوده اند که مهندس هستند و آنها تشخیص می دهند که کارگران باید به کار ادامه دهند . قطعا پس از وقع ریزش معدن شن و ماسه رضی آباد و جان باختن کارگر شاغل در آن می بایست معدن فوق تعطیل می شده است . بنا بر اظهارات کارگران معدن، معادن شن و ماسه این منطقه که در جنوب غربی تهران واقع شده است بازدهی خود را از دست داده و کار در آنها برای کارگران شاغل این معادن همواره با ریسک و مخاطره همراه است . مسئول جان کارگران شاغل در این معادن سرمایه داران و دولت اسلامی آنها است که به این ارازل صاحب معدن اجازه می دهند که از معادن یاد شده بدون بالا بردن استاندارد های ایمنی شن و ماسه استحصال کنند