نینا- مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران برنامه نهم جولای 2014

نینا- مروری بر اخبار جنبش کارگری ایران
برنامه نهم جولای 2014
تجمع اعتراضی کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی!
به دنبال اعتصاب گسترده بیش از پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق و موفقیت نسبی کارگران این معدن در قبولاندن بخشی از خواست و مطالبه خود به دولت ، این بارهزار و چهارصد  کارگر معدن ذعال سنگ البرز شرقی واقع در منطقه طرزه استان سمنان در اعتراض به  واگذار کردن این معدن به بخش خصوصی  از روز یکشنبه پانزدهم تیر ماه اعتصاب کرده و در محوطه معدن تحصن کردند . اعلام شده است که مالکیت معدن بزرگ ذغال سنگ البرز شرقی از سوی دولت  صد در صد به بخش خصوصی واگذار گردیده است . مالکان جدید معدن ذغال سنگ البرز شرقی  سهام داران ذوب آهن اصفهان هستند که از هم اکنون بحث اخراج سازی ها و کاهش نیروی کار موجب شده است تا کارگران این معدن در دفاع از حق زندگی خود دست از کار کشیده و اعتصاب کنند . همانگونه که پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق این راه را نشان داده و  تا به آخر از خواست و مطالبه خود عقب ننشسته و دولت اسلامی را به پذیرش این بخش از مطالبات خود مجبور کردند . به گفته رحمان عجمی یکی از کارگران این معدن واگذاری معدن ذغال سنگ البرز شرقی در حالی است که  کارگران در شرایط طاقت فرسای معدن کار می کنند و اغلب دستمزد های کارگران با تاخیر های چند ماهه پرداخت می شود . از مجموع هزار و چهارصد کارگر شاغل در این معدن ، تعداد یک هزارو دویست نفر آنها به صورت قراردادی و مابقی کارگران معدن به صورت رسمی به کار اشتغال دارند . در مجموع کلیه کارگران شاغل معدن هیچگاه از امنیت شغلی برخوردار نبوده و به گفته کارگران همواره کارشان را با استرس و ترس از دست دادن شغل شان آغاز می کنند.   یاد آوری می کنم معدن ذغال سنگ البرز شرقی یکی از بزگترین تولید کنندگان کن سان تره ذغال سنگ به منظور استفاده در کوره های کک سازی ذوب آهن اصفهان به شمار می رود.
اخراج کارگران پالایشگاه نفت لیان
و اما در شرایطی که هر روز فقر، کمر میلیونها کارگر و توده کارکن جامعه را تا می زند ،  روزی نیست که خبر اخراج سازی های گسترده کارگران کارخانجات و مراکز کار را تحت عنوان عدم تمدید قرار داد آنها را نشنویم .
در این رابطه مطابق اخبار منتشره طی از خرداد ماه سال جاری تا کنون فقط در پالایشگاه نفت لیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی 2 بوشهر ، بیش از پنجاه کارگر از کار اخراج شده و تنها (10 ) ده کارگر در پالایشگاه باقی مانده اند .  در این رابطه به گفته  یکی از کارگران این پالایشگاه قرار دادی که کافرما با اغلب  کارگران منعقد کرده است یک یا دو ماهه است و همه این قرار داد ها تا پایان تیر ماه سال جاری اعتبار دارد و تعداد قرار داد های دو ساله بسیار اندک است . در توجیه علت اخراج کارگران پالایشگاه نفت لیان ،کارفرما اختلاف با شرکت حافظان انرژی بی همتا در جابجایی سند قطعه زمین پشت پالایشگاه و در نتیجه عدم صدور پروانه بهره برداری از سوی سازمان صنایع را عنوان کرده است . اما به گفته کارگر یاد شده، اخراج کارگران به قصد فشار بر مسئولان رژیم برای حل مشکلات واحد های تولیدی از سوی سرمایه داران به روشی نخ نما و تکراری تبدیل شده است .
نه ماه تاخیر در پرداخت مطالبات۱۵۰ کارگرشرکت پیمانکاری صنعت سپاهان صادق در پارس جنوبی!
در همین راستا روز نیست که  قیچی جنایت کاری سرمایه داران و دولت اسلامی آنها زندگی کارگران و خانواده های آنها را نشانه نگرفته باشد . بر اساس خبری که حتی خود رسانه های رژیم اسلامی دست به انتشار آن زده اند ، یکصد و پنجاه کارگر شرکت پیمانکاری صنعت سپاهان صادق در پارس جنوبی علیرغم توقف فعالیت این شرکت در منطقه پارس جنوبی همچنان دستمزد های بیش از دو ماه خود را نگرفته اند . معوقات مالی نیمی از کارگران شرکت پیمانکاری «صنعت سپاهان صادق» مربوط به دو ماه‌ تیر و مرداد و ده روز از حقوق شهریور ماه سال گذشته است، افزود: علاوه بر حقوق کارگران عیدی و سنوات سالهای ۹۱ و ۹۲ خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین مشکلاتی در زمینه پرداخت نشدن بیمه تامین اجتماعی آنان وجود دارد. در همین ارتباط اخبار دریافت شده حاکی از آن است که شرکت مذکور از پیمانکاران تامین نیروی کار طرح موسوم به توسعه فاز 13 منطقه پارس جنوبی است . اما تامین نشدن منابع مالی از سوی پیمانکار اصلی بهانه ای شده است تا سرمایه دار مالک شرکت مذکور از پرداخت مطالبات کارگران شرکت خوداری کند و کارفرمای اصلی که مالک شرکت آذر خاک می باشد نیز حاضر به پرداخت مطالبات کارگران نمی شود . این میان کارگران هستند که سفره هایشان خالی است و سرمایه داران مالک این شرکت ها هر روز بر ثروت شان می افزایند . به گفته یکی از کارگران  با وجود آنکه کارفرما، با کارگران زیر مجموعه خود تسویه حساب کرده است، اما هیچ وجهی بابت طلب کارگران پرداخت نکرده است و همه کارگران برای پی گیری مطالبات خود به صورت انفرادی به اداره تعاون کا ورفاه اجتماعی و سایر مراجع قانونی شکایت کرده‌اند. به گفته کارگر یاد شده در نتیجه تاخیر در پرداخت  و حتی  عدم پرداخت دستمزد ها، کارگران در شرایط بسیار بد معیشتی و از نظر روحی در وضعیت نامطلوبی به سر می برند . همانطور که در ابتدا نیز گفتم این قیچی سرمایه داران و دولت اسلامی آنها در محیط های کار و زندگی موجب  این وضعیت زندگی میلیونها انسانی شده است که خود شما عزیزان هر روز آن را تجربه می کنید.
تجمع اعتراضی کارگران خوش نوش ساری!
جمعه ای که گذشت برابر سیزدهم تیر ماه کارگران خوش نوش ساری برای آنکه مردم  را به مشکلاتی  که با آن مواجه هستند و در اعتراض به پرداخت نشدن کامل دستمزد هایشان در  کنار مصلی این شهر تجمع کردند . در این رابطه  به گفته  یکی از کارگران معترض از سال 88 تا کنون حقوق کارگران ،پول بیمه و بیمه بیکاری آنها به صورت کامل پرداخت نشده است . به گفته یاد شده تاکنون برای پیگیری مشکلات خود به اداره کار و فرمانداری و استانداری ساری مراجعه کرده ولی هیچ نتیجه ای تا کنون نگرفته اند . آنچه که مسئولین رژیم اسلامی به اعتراضات کارگران تحویل می دهند وعده بوده است و با وعده شکم سیر نمی شود. او در ادامه صحبت های خودش اضافه می کندکه هر کدام ار کارگران اگر اعتراض کنند به دلایلی اخراجشان می کنند و مابقی کارگران هم با توجه به سایقه طولانی شان به سکوت وادارشان می کنند تا مبادا شغلشان را از دست بدهند .
کارگر دیگری می گوید: مسئولین شرکت مرتبا به ما می گویند پول نداریم وحق و حقوق ما را پرداخت نمی کنند اما 20 نفر از مسئولین را برای افطار دعوت و هزینه های میلیونی صرف می کنند.
یکی دیگر از کارگران شرکت خوش نوش نیز می گوید: تاکنون 85 دستگاه ماشین آلات سنگین شرکت را فروختند و از 150 پرسنلی که در شرکت کار می کردند تنها 18 نفر باقی مانده اند و هر یک بجای پنج نفر کار می کنند.
یکی دیگر از کارگران کارخانه، با بیان اینکه مدیران شرکت حتی کفش کار به ما نمی دهند افزود: ما با کفش خودمان و یا با دمپایی کار می کنیم.
کارگر جوان دیگری می گوید: ما نان شب نداریم و در جیب هر کدام ما 50 هزار تومان پول نیست و وقتی هم حرف می زنیم می گویند احساسی برخورد نکنیم.
گفتنی است، کارخانه خوش نوش ساری (کارخانه نوشابه سازی کانادا سابق) واقع در کیلومتر یک جاده ساری-نکا، در ۱۰ سال گذشته بيش از ۹۰۰ کارگر داشته است. پس ازسال1357اين کارخانه در اختيار بنياد مستضعفان و بعد آن به جامعه الزهرای حوزه علميه قم واگذار شده است، ودرپی خصوصی سازی درچندسال گذشته دچارمشکل شد واکنون تعدادکارگرانش به18نفررسیده است.