نیما بهاری-گزارشی از اعتراضات خودرو سازیها پارس خودرو، سایپا، ایران خودرو

گزارشی از اعتراضات خودرو سازیها

پارس خودرو، سایپا، ایران خودرو

 

نیما بهاری

 

با آمدن فصل زمستان، کارگران زحمتکش بی پناه در ایران سکوت خود را در قبال “دخل و خرج” شکستند و بار دیگر نیروی خود را برای مبارزه امتحان کردند. این جرقه در اولین روزهای دی ماه جاری در شرکتهای خودرو ساز کلید خورد. در همان روزهای اول کارگران شرکت خودرو سازی “پارس خودرو” که تمام سهام آن را شرکت سایپا در گذشته خریداری کرده بود، موج اعتراض را استارت زدند. خواسته های آنها از مدیر عامل این بود که چرا حقوق و مزایای ما (پارس خودرو) با  پرسنل و یا کارگران سایپا اختلاف فاحشی دارد، در حالی که ما مدیریتمان یکی است؟ بعد از چند روز متوالی کارگران این شرکت با نخوردن غذای شرکت و تحریم غذایی مدیریت را وادار کردند تا به آنها توجه ویژه ای بکند. بنابراین، مدیریت هم انگار وعده مساعد داده و گفته بود که تمام مزایای شما با شرکت سایپا یکسان خواهد شد و آنچه برای سایپا وجود دارد تمام و کمال به شما (پارس خودرو) هم تعلق خواهد گرفت.

 

اما بعد از این که شرکت پارس خودرو آرام گردید، جرقه به سمت کارگران خود شرکت “سایپا” سرایت کرد و همان اعتراض را که همکارانشان استارت زده بودند، آنها ادامه داده و تحریم غذایی را شروع کردند، که مدیریت عامل این دو شرکت ادغام شده را ناچار به وعده دیگری کرد که به آنها هم توجه شود.

 

در نیمه دوم ماه دی، این اعتراضها به شرکت “ایران خودرو دیزل” که زیر مجموعه ایران خودرو بزرگ است کشیده شد. به نظر میرسد که طبق وعده های همیشگی مدیران عامل قرار است در ماههای جاری افزایش حقوقی در این شرکت صورت بگیرد. اما هنوز هیچ خبری شنیده نشده و معلوم هم نیست که چکار میخواهند بکنند.

 

* مهم تر از همه  اتفاقات روزهای گذشته در شرکت های نام برده سپری شد، اما بزرگترین غول شرکت خودرو ساز خاورمیانه (ایران خودرو) که ۲۵ هزار نفر پرسنل دارد، هم ساکت ننشستند و در روزهای ۱۶/۱۰/۹۳ الی ۲۵/۱۰/۹۳ دست به اعترض گسترده زدند و در تمام این مدت شیفتهای کاری (سه شیفت) تحریم غذایی را پیش کشیدند. این اعتراض بسیار غافلگیر کننده، همزمان با سفر مدیریت عامل ایران خودرو به یکی از کشورهای عربی برای حضور در نمایشگاه بین المللی خودرو بود. در تمام این مدت که کارگران این شرکت در تحریم غذایی بودند نه تنها مدیر عامل از سفر برنگشت بلکه هیچگونه پیامی از طرف وی مخابره نشد و تمام خیابانهای اطراف و داخل و خارج شرکت لبریز از نیروهای امنیتی و لباس شخصی بودند. حتی تلفن های همراه در این مدت اختلال پیدا کرده بودند و اینترنت و شبکه های مجازی اجتماعی از کار افتاده بودند (وایبر – واتس آپ – لاین و…).

 

قائم مقام (جانشین مدیر عامل) ایران خودرو به مدیران بخش های مختلف زیر مجموعه دستور داده بود که غذاها را اجبارا از رستوران ها تحویل بگیرند و در خطوط تولیدی و اداری تقسیم کنند تا مبادا این خبر به بیرون از شرکت، خبرنگاران، روزنامه ها و رسانه ها برسد. خواسته های پرسنل و کارگران این بود که سال ۱۳۸۴ وعده داده بودید که طبقه بندی مشاغل را در شرکت به اجرا بگذارند اما بعد از ۱۰ سال این طبقه بندی نه تنها هنوز اجرا نشده بلکه مزایا و پاداشها به کمترین حد خود رسیده است. کارگران میگویند در طول سه سال گذشته میانگین قیمت فروش خودرو از ۱۳ میلیون تومان به حدودا ۴۰ میلیون تومان رسیده اما هیچ تغییری در حقوق و مزایای ما رخ نداده است. با تمام این تفاسیر قائم مقام در جلسه ای که تعدادی از کارگران هم حضور داشته اند، بیان کرده که طبقه بندی بزودی اجرا خواهد شد و حقوق و مزایای پرسنل را متناسب با کارمندان دولت میکنیم، حالا لطفا برید سر کارتان.

 

این بار اول نیست که مدیران وعده و وعید میدهند بلکه همیشه چنین وعده هایی را داده اند اما هیچوقت اجرا نشده است.

 

* مشکل اصلی شرکتی که بزرگترین شرکت خودرو ساز خاورمیانه است که در آن ۲۵ هزار کارگر مشغول کارند و روزانه بطور متوسط سه هزار خودرو تولید میکند، این است که هنوز ایجاد تشکل و شورای کارگری در آن ممنوع است.

 

۱ بهمن ۱۳۹۳