نشريه تدارک حزب انقلابى- متن مشترک ارایه برای جلسه پالتاکی ٢٧ /١٣٩٤/٤

متن مشترک ارایه برای جلسه پالتاکی 27 /4/1394
“ضرورت ایجاد حزب انقلابی طبقه کارگر و شناخت موانع پیش رو ”
این موضوعی است که ما در جمع قدم اول برای جلسه اطاق پالتاکی خود انتخاب کردیم و در زیر برخی از دلایل انتخاب چنین موضوعی را بیان می کنیم، از شرکت کنندگان انتظار داریم پس از شنیدن موضوع و توضیحات مربوط به آن در مباحثات، نقد و بررسی و تبادل نظر در رابطه با محتوای موضوع در این جلسه و خارج از این جلسه در اشکال نوشتاری و بر قراری جلسات صوتی و تصویری در سطح هرچه گسترده تر شرکت و اقدام نمایند،لازم به توضیح است که ما تلاش می کنیم در جهت بر قراری و کسب امکانات بیشتر در جهت ساختن حزب انقلابی طبقه کارگر از اشکال مختلف استفاده کنیم، که یکی از آن اشکال برگزاری جلسه در اطاق های پالتاک است.
بیش از یک سال قبل بنا به خواست تعدادی از رفقای داخل که به عنوان رهبران و فعالین کارگری داخل کشور شناخته می شوند، فراخوانی در جهت حرکت به سوی ساختن حزب انقلابی صادر شد و بدنبال آن جمع قدم اول ایجاد گردید، فعالیت تا کنونی این جمع بوسیله بولتن های داخلی، نشریه تدارک حزب انقلابی ، جلسات صوتی ، صوتی و تصویری ، همچنین مقالاتی طرح شده پیش برده شده که همگی این اسناد در سایت جمع قدم اول با عنوان کمیته نشریه تدارک حزب انقلابی با آدرس اینترنتی com.nashriye.www موجود هستند.
جمع بند نظرات رفقای داخل به شکل مکتوب اولین بار توسط رفقا حیدر عمواغلو و اسدالله غفار زاده در متن مشترکی با عنوان ” قدم های اولیه را چگونه بر داریم ؟” ارایه شد که در بولتن شماره 3 صفحه 9 منتشر شده است ، بولتن فوق را می توانید در این آدرس پیدا کنید، pdf.16Bibder/04/2015/uploads/content-wp/com.nashriye.www نظر رفقا داخل این است که برای سازماندهی مبارزات کارگران و انقلابیون و کل طبقه نیاز به حزب انقلابی داریم که بر پایه پیوند و ریشه های داخلی ساخته شده و بتواند ضمن بر طرف کردن موانع همبستگی طبقاتی در درون طبقه با موانع بیرونی و انواع سرکوب ها مقابله کرده و مبارزات را درجهت کسب مطالبات گسترده و در نهایت کسب قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر سازماندهی و هدایت کند.
بخشی از تحلیل شرایط کنونی در رابطه با عدم وجود حزب انقلابی طبقه کارگر این بوده و هست که در مرحله اول عمده ترین طیف موانع در درون طبقه کارگر و انقلابیون است که بر اثر پراکندگی با افکار و اشکال مختلف باعث می گردند، نتوانیم راه حلی برای عبور از بن بست کنونی که بر پایه بحران هویت و بحران رهبری سوار است پیدا کنیم. برای شروع کار این دو رفیق نیز مانند رفقای که شفاها” یا در نامه های خصوصی گفته بودند ، پیشنهاد کردند که دو کمیته به نام های کمیته نشریه و کمیته سازمانده ساخته شوند و موازی با هم کار کنند تا ضمن انجام کارهای عملی مشترک در نقاط مشترک توسط کمیته سازمانده به فضای بحث و تبادل نظر که توسط کمیته نشریه موازی با فعالیت کمیته سازمانده باید برنامه ریزی شود، دست یابیم تا با برنامه ریزی کمیته فوق جهت کسب و رسیدن به وحدت نظری برای ساختن حزب انقلابی طبقه کارگر برسیم.
اکنون جمع قدم اول تحت نام کمیته نشریه تدارک حزب انقلابی بخشی از این پشنهادات را شروع کرده است، در حال حاضر پایه فکری اصلی برای کمیته نشریه تدارک حزب انقلابی بر این اساس است که همه ی تصمیمات نهایی برای تعیین چهارچوب ساخته شدن حزب مورد نظر باید توسط جمع بزرگتر مثلا” کنفرانس ها و کنگره ها که ما برای ممکن شدن آن تلاش می کنیم، گرفته خواهد شد. به این دلیل تا کنون ضمن اینکه پیشنهاداتی را پیش کشیدیم و مورد نقد و بررسی قراردادیم و موارد بسیاری را از یک دیگر یاد گرفتیم اما هیچ کدام را به عنوان چهار چوب و شرط و شروط ورود به جمع قرار ندادیم تا مانعی برای بزرگتر شدن جمع ایجاد نکرده باشیم . لازم به ذکر است که مقدمه این متن مربوط به فراخوان اولیه و قبل از شروع مباحثات در جمع قدم اول می باشد.
اما اشتراکات زیر را هر چند تا کنون مکتوب نکرده بودیم، ولی برای ممکن شدن ادامه همکاری قبول داریم این موارد باعث شدند تا دلایلی برای کار مشترک داشته باشیم که برخی از آنها عبارتند از :
1- طبقه کارگر برای کسب مطالبات خود در نبرد میان کار و سرمایه باید مبارزات پراکنده خود را به سطح مبارزات همبسته طبقاتی داخلی و جهانی ارتقاء دهد.
2- طبقه کارگر برای نجات خود و کل بشریت ضمن اینکه نیاز به مبارزه برای کسب مطالبات روزمره دارد، در همین حال باید برای رسیدن به اهداف بالاتر خود و حفظ مطالبات کسب شده امروزی با گسترش مبارزات خود علیه سازش طبقاتی ، رفرمیسم و آنارشیسم به سمت مبارزات سرنگونی سرمایه داری و بر قراری حاکمیت طبقاتی خود و سوسیالیسم گام بر دارد.
3- ما اعتقاد داریم تنها راه نجات بشریت سوسیالیسم علمی است، و تنها راه بر قراری سوسیالیسم انقلاب است، و تنها نیروی که می تواند انقلاب کند طبقه کارگر است.
4- طبقه کارگر تنها زمانی می تواند انقلاب کند، و سوسیالیسم را بر قرار نماید، که به عنوان یک طبقه به آلترناتیوی علیه سرمایه داری تبدیل شود، و زمانی می تواند به عنوان یک طبقه واحد عمل کند، که دارای ابزاری به نام حزب در سطح داخلی و جهانی باشد، تنها در صورت داشتن حزب فوق است، طبقه کارگر می تواند، با برنامه ریزی و سازماندهی انقلاب کرده حکومت خود را ایجاد نموده و به سمت بر قراری سوسیالیسم گام بر دارد، و با اعمال حاکمیت طبقاتی خود مبارزات را برای رسیدن به جامعه کمونیستی رهبری و هدایت کند.
5- ما همگی اعتقاد داریم، در حال حاضر حزب انقلابی طبقه کارگر وجود ندارد.
6- ما اعتقاد داریم، با تکیه به موارد بالا وظیفه عاجل هر فرد کمونیست ،حاضر در محفل، گرایش ، یا سازمان و حزبی که مدعی مدافع کارگران می باشد، این است که آستین ها را بالا زده برای ساختن حزب انقلابی طبقه کارگر اقدام نماید.
7- این وظیفه با توجه به پراکندگی و موانع موجود از عهده هر جریان یا گرایشی به تنهایی خارج است، یعنی هیچ جریان یا گرایشی به تنهای نمی تواند، در شرایط کنونی حزب انقلابی طبقه کارگر را بسازد، بنا براین نیاز به فضای گسترده ای داریم، تا همه ضمن به رسمیت شناختن اختلافات اقدام به کار مشترک در نقاط اشتراکی و موازی با آن اقدام به بحث و تبادل نظر برای دست یابی به وحدت نظری نمایند، تا از نتایج هر دو اقدام مشترک امکانات ساختن حزب انقلابی طبقه کارگر را بدست آوریم.
8- ما اعتقاد داریم، در حال حاضر جنبش کارگری و جنبش انقلابی در ایران و جهان هر دو دچار تشدت نظری و تشکیلاتی و بحران رهبری هستند، برای خروج از این بحران نیاز مبرم به حزب انقلابی طبقه کارگر داریم .
9- ما اعتقاد داریم، تنها حزبی می تواند وظایف خود را در قبال طبقه کارگر انجام بدهد، که ریشه ها و پایه های آن در داخل کشور باشد و از درون مبارزات جاری طبقه شروع شده و در آن گسترش یافته و آن مبارزات را سازماندهی کرده ارتقاء بدهد، بنا براین اعتقاد داریم ، حزب مورد نظر باید با شرکت، رهبری ، هدایت و برنامه ریزی رفقا و رهبران کارگری و انقلابیون کمونیست در داخل شروع و ادامه یابد، و ما در بیرون به صورت پشتیبانان حزب فوق عمل خواهیم کرد.
10- آنچه اینجا بیان کردیم که البته بخشی از اشتراکات ما هستند، همگی مسائل کلی هستند ما حتی اینها را نیز به عنوان چهار چوب از پیش تعیین شده اعلام نمی کنیم، اما در جمع خود این موارد را محترم می شمارم و تلاش داریم با تکیه بر آنها فعالیت کرده و فعالیت خود را در جهت ساختن فضای جذب همکاری های بیشتر و ممکن شدن ایجاد حزب گسترش بدهیم، اعلام می داریم، ما هر کدام مان دارای اصول و تئوری های انقلابی هستیم، که ضمن به بحث گذاشتن در جلسات جمع قدم اول قبول کردیم، نتایج تعیین کننده را به کنفرانسها و کنگره ها که با تعداد بسیاری باید تشکیل شوند موکول می کنیم، از همه در این جهت دعوت به عمل می آوریم، که برای هموار کردن مسیر تشکیل کنفرانس ها و کنگره ها به جمع قدم اول بپیوندید، تا در تبادل نظرها و مباحثه ها اصول و تئور ی هایمان را به بحث و بررسی بگذاریم، و خود را برای کنفرانس ها و کنگره ها آماده کنیم، که در آنجا اصول و تئوری های حزب مورد نظر به عنوان چهار چوب تعیین خواهند شد.
11- ذکر یک مورد را مهم می دانیم تمامی گرایشات و جریانات در جهت ساختن حزب انقلابی طبقه کارگر دچار ضعف و ناتوانی هستند، و ما این را در مورد خودمان برسمیت می شناسیم و می دانیم هیچ کدام به تنهای از عهده انجام وظایف طبقاتی خود بر نمی آییم، بنا براین نیاز مندیم، و وظیفه داریم، با بقیه گرایشات و جریانات همکاری کرده و متحد شویم تا بتوانیم حزب واقعی طبقه کارگر را بسازیم، ما قبول چنین موضوعی را دوری از فرقه گرایی و خود محوری می دانیم.
12- ادعا نمی کنیم که هییت موسس حزب هستیم، اما اعلام می داریم با توجه به نیاز طبقه کارگر به حزب انقلابی خود ، تلاش می کنیم از هر طریق و ابزار انقلابی ممکن در جهت ساخته شدن حزب فوق حرکت و تلاش کنیم، و این را می دانیم، پیروزی در این مسیر بدون همکاری گسترده نیروهای انقلابی ممکن نخواهد شد.
ابنها بخشی از اشتراکات ما هستند، که دست مایه ما شده اند، تا بتوانیم در کنار هم برای یافتن راهی جهت ایجاد حزب انقلابی طبقه کارگر در جمع قدم اول دور هم جمع شویم، از شما رفقا نیز دعوت می کنیم، بیاید برای ساختن حزب انقلابی طبقه کارگر به دنبال راه چاره باشیم.

پیش بسوی ایجاد حزب انقلابی طبقه کارگر

جمع قدم اول
کمیته نشریه تدارک حزب انقلابی
11/4/1394