نسرین محمودی آذر – تعرض اسلامیستها به زنان در سلیمانیه

تعرض اسلامیستها به زنان در سلیمانیه

نسرین محمودی آذر

طى روزهای گذشته فضاى شهر سلیمانيه بیشتر از قبل دستخوش التهاب و ناآرامی شده است. عامل این ناآرامی این بار همچون دفعات گذشته عقب افتادن مکرر حقوق کارمندان و کارگران بخش دولتی، قطع برق در دمای غیرقابل تحمل تابستان داغ عراق، نبود آب آشامیدنی سالم، مرگ و میر بیماران در اثر داروهای تقلبی و چینی، نبود بنزین، آتش گرفتن اتومبیل در اثر کیفیت بد بنزین، افزایش تصادفات رانندگی منجر به فوت در اثر نبود جاده و اتوبان و راه مناسب نبود، عامل افزایش تشنج و ناآرامی در سطح شهر، این بار نتیجه و معلول تحرکات عناصر معتصب اسلامی در همسوئی با دولت اسلامی (داعش) در برخورد به زنان غیر محجبه بود. طبق تصاویر ویدیوئی ظاهرا گروهی از مردم در یکی از خیابانهای اصلی مرکز شهر برای زنی که تی شرتی سیاه پوشیده است، به بهانه ماه رمضان و با هُو کردن و ناسزا و سردادن شعارهای اسلامی ایجاد مزاحمت میکنند.

رسوخ ارتجاع دینی و تروریسم اسلامی در میان بخشی از مردم ساکن در پایتخت به اصطلاح “روشنفکری” کردستان عراق! این بار زنی با پوشش متعارف و معمولی در جوامع متمدن امروزی در سراسر جهان منهای جوامع اسلام زده نظیر ایران، افغانستان، عربستان و مناطق تحت نفوذ داعش و … را مورد حمله و اذیت و آزار قرار داد، آن هم در جائی که همواره تعدادی از مامورین انتظامی و آسایش حکومت اقلیم حضور دارند! کسانی که با این شهر آشنایی دارند میدانند، نه تنها در کردستان عراق بلکه در سطح منطقه اعتقاد اکثریت مردم بر این است که سلیمانیه نسبت به سایر شهرهای عراق و کردستان از فضای نسبتا بازتر سیاسی، فرهنگی- اجتماعی برخوردار است. در این شهر گروههای سیاسی مختلفی فعالیت دارند. با توجه به مشاهدات و پیشینه این شهر به گمان نگارنده که خود بیش از هفت سال در سلیمانیه سکونت داشته و زندگی کرده است، انتخاب این شهر برای شروع این گونه تحرکات و تعرض به زنان نمیتواند تصادفی و یا نتیجه حرکت خودجوش چند نفر متعصب دینی باشد! باید توجه داشت که این واقعه تقریبا چند روز پس از راه اندازی کمپین وسیع و موفقی بود که (هدف آن جمع آوری امضا برای قانون اساسی سکولار در کردستان عراق بود) توسط جمعی از فعالین سیاسی سکولار در شهر سلیمانیه آغاز شده و در ادامه به سایر شهرها گسترش یافته بود.

هر چند در طول سالیان گذشته به دلیل نفوذ و فشارهای دولت مرکزی و جمهوری اسلامی و همچنین احزاب اسلامی فعال در کردستان عراق، قوانین اسلامی توسط احزاب حاکم عملا به قوانین حقوقی، جزایی و مدنی تبدیل شده بود، اما این روند با ظهور داعش و تصرف مناطق وسیعی از عراق توسط این جریان تروریستی سرعت گرفته است، افزایش تحرکات و جنب جوش بیشتر فعالین اسلام سیاسی در منطقه و به ویژه در کردستان را به دنبال داشته، احزاب اسلامی در کردستان عراق جان دوباره ای گرفته اند و می بینیم در جریان بازنویسی قانون اساسی با اعتماد به نفس بیشتری بر سیاست و مواضع خود پافشاری میکنند و برای فعالین غیر مذهبی و سکولار خط و نشان می کشند. در همین رابطه شاهد تاکیدات بیشتر احزاب حاکم مبنی بر تکریم و رعایت قوانین شرع و لحاظ کردن اسلام به عنوان یکی از منابع اصلی در تهیه و تدوین کلیه قوانین هستیم. فعالیت گروههای ارتجاعی و همراهی و در بهترین حالت بی تفاوتی احزاب حاکم و ارگانهای حکومتی و نهادهای قدرت باعث تقویت بیشتر احزاب اسلامی و سلفیستها شده و توانسته شبکه وسیع تری را تحت نفوذ و سیطره خود در آورد.

در حال حاضر با توجه به حجم وسیع تبلیغات مذهبی رسانه های گروهی احزاب سیاسی موجود اعم از اسلامی و ناسیونالیست، سخنرانی و خطابه آخوندهای ریز و درشت در مساجد و منابر بستر مناسبی برای تقویت و گسترش تروریسم اسلامی فراهم آمده است. حمله به زنان غیر محجبه و تهدید علنی فعالین جنبش زنان به اسید پاشی و ترور در صفحات شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک توسط افراد حقیقی با نام و نشان و وابستگی حزبی از جمله به احزابی مانند “گوران” و “یه کگرتووی ئیسلامی” و در عین حال لب فروبستن نهادهای انتظامی و قضایی نشان از همراهی و حمایت صاحبان قدرت دارد. این امر میتواند و باید زنگ هشداری برای کلیه آزادیخواهان و آزاداندیشان در منطقه، کردستان عراق و به ویژه شهر سلیمانیه باشد. چه بسا بی تفاوتی در این شرایط با هر توجیه و تفسیری عملا باعث تقویت ارتجاع و ظهور انواع دیگری از تروریسم اسلامی اما از جنس جمهوری اسلامی و داعش در منطقه خواهد شد.

۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ – ۲۰ جولای ۲۰۱۵