کودکان ما؛ فستیوال کودکان سنندج. کودکان نشکاش

 
کودکان ما؛ فستیوال کودکان سنندج. کودکان نشکاش
نسان نودینیان
در فاصله زمانی یک هفته ای دو رویداد مهم نگاه های کنجکاوانه ما را بخود جلب کرد. در روستای نشکاش هفت کودک ما(سه دختر و چهار پسر) به دام میدان مین افتادند. بیش از دو دهه از جنگ ارتجاعی(ایران و عراق) گذشته است، کودکان ما در بیست و پنچمین سال سپری شدن این جنگ کلاسیک با بیش از یک میلیون کشته و زخمی، در میدان مین گرفتار شدند. شناخت من از روستای نشکاش این است که در مرز و در جبهه “مقدم” جنگ ارتجاعی ایران و عراق قرار نگرفته است. چند بار گذرم به این روستا افتاده و با مردم مهربان این روستا صحبت کرده ام. نشکاش در منطقه «شامیان» و از توابع سروآباد است. “مین گذاری” و وجود “میدان مین” هم خود سوال بزرگی است. و خنثی نکردن مین ها هم خود اعتراض مهمی باید باشد. فردی به اسم «امید کریمیان» مزدور و حلقه بگوش ونماینده رژیم است. مردم در مریوان، سروآباد و نشکاش باید از این مزدور «مجلس اسلامی نشین» بپرسند چرا بعد از بیست و پنچ سال کودکان ما در میدان مین گرفتار گردند! این نماینده مزدور را باید “گوشمالی” داد. زندگی مزدور منشانه اش را بر او حرام کرد. “امید کریمیان” مزدور باید فوری وزارت دفاع، ارتش و ارگانهای جمهوری را برای پاکسازی میدانهای مین در این مناطق بفرستد. بیمه عمر و خسارات ناشی از این اسیب دیدگی به کودکان و خانواده های آنها پرداخت شود.
و در سنندج مراسم بزرگی به مناسبت روز جهانی کودک برگزار شد. صدها کودک تحت حمایت مادر و پدر و انسانهای آزادیخواه و مدافع حقوق کودکان در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم شادی و بازی با امکانات ناچیز اما مبتکرانه برگزار کنندگان در میان کودکانمان تقسیم شد. در این مراسم مردم سنندج بیشتر از این جمعیت شرکت کننده، میتوانستند شرکت کنند. شادی و بازی کودکان را بزرگتر کنند. برگزاری فستیوال روز جهانی کودک آزمون شادی جبهه آزادیخواهی و انساندوست ها و مدافعین حقوق کودک است. تظاهرات و نمایش های اعتراضی در شکل و قالب جشن های خیابانی، تاتر خیابانی و فستیوالی الگوی جبهه سوسیالیستی و ازادیخواهی است در برابر چادر سیاه و سرکوب، نظامی و کشتاری کردن فضای جامعه است. اهمیت و مهم های این نوع فستیوالها را در اتحاد و گردهمایی های طبیعی و در همبستگی های صدها هزار نفری را تجربه خواهیم کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نگاه هفته:

سنندج: شرکت اشکان سازان غرب (سازنده‌ی لوله‌های آبیاری) واقع در گردنه‌ی صلوات آباد سنندج دارای 25 کارگر است که با اعمال اضافه‌کاری‌اجباری کارگران را وادار به انجام کار از ساعت 7 صبح تا 9 شب می کند. کارگران روزانه با مواد شیمیایی و انجام کارهای سنگین سر و کار دارند اما شغل آنها در ردیف کارهای سخت و زیان‌آور قرار نگرفته و در نتیجه از هیچگونه خدمات و مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار نیستند. علاوه بر شرایط طاقت‌فرسای کاری، کارگران در این شرکت از داشتن مزایایی مانند مرخصی و تعطیلات رسمی محروم هستند و همچنین همیشه در طول سال دارای دو ماه دستمزد معوقه هستند. کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری 23مهر 1392

دهگلان: پیمانکاران سد خاکی قوچم دهگلان مدت 6 ماه است که از پرداخت حقوق کارگران خود امتناع کرده‌اند. انجام این پروژه به عهده‌ی یکی از شرکتهای پیمانکاری وابسته به سپاه می‌باشد. این شرکت دارای 370 کارگراست که همه‌‌ی آن‌ها از اول فروردین سال جاری تاکنون (23/7/92) هیچ‌گونه حقوقی دریافت نکرده‌اند. کارگران این شرکت بارها برای رسیدگی به مساله‌ی حقوق و همچنین شرایط سخت کار به کارفرما مراجعه کرده‌اند که هر بار هم با بهانه‌های واهی مانند نبود بودجه و همچنین تهدید به اخراج روبرو شده‌اند. کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری.23 مهر 1392

بانه: تعدادی از اهالی روستای “ساوان” بانه که به دنبال کشته شدن 5 تن از مزدوران محلی رژیم در این منطقه بازداشت شده بودند به طور موقت آزاد شدند. شماری از اهالی روستای ساوان بانه که به دنبال کشته شدن 5 تن عوامل محلی رژیم، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند باسپردن وثیقه به طور موقت آزاد شدند.

دیواندره: روز شنبه مناطق جنگلی روبروی شهر دیواندره و کوههای اطراف این شهر طعمه حریق شدند. علیرغم گسترش آتش سوزی و تماس های مکرر مردم با سازمان آتش نشانی، ماشین های آتش نشانی بعد از 40 دقیقه به محل آتش سوزی رسیدند، و به علت وزش شدید باد موفق به مهار آتش نشدند. گفته می شود تعداد زیادی از درخت های دامنه کوه ها و اطراف طعمه شعله های آتش شدند.

بوکان: دادگاه شهرستان بوکان رضا شریفی را از فعالیت‌های سیاسی برحذر داشت. بخش اجرای احکام دادگاه بوکان، رضا شریفی بوکانی را احضار و مورد تهدید قرار داد. با سپری کردن٢ ماه از آزادی مشروط رضا شریفی بخش اجرای احکام دادگاه با احضار وی، خواستار قطع هرگونه فعالیت سیاسی و گفتگو با رسانه‌های خارج کشور شد.(منبع آژانس خبررسانی کُردپا)

سردشت: بیست و هشتم مهرماه ١٣٩٢، در حد فاصل دو روستای “دوله‌تو – امیرآباد” از توابع سردشت، نیروهای انتظامی رژیم اسلامی ایران، خودروی یکی از شهروندان را هدف شلیک قرار دادند و در نهایت راننده‌ی خودرو جان خود را از دست داد.

سردشت: مدارس روستاهای دور دست شهرستان سردشت هنوز هم از سیستم گرمایشی نفتی کاربراتوردار استفاده می کنند و مسئولان مربوطه در بهبود  این وضعیت تاکنون هیچ اقدامی را صورت نداده اند. آسونیوز: براساس منابع خبری، به گفته رئیس آموزش و پرورش سردشت، علی رغم اینکه سیستم گرمایشی نفتی خطراتی در پی دارد اما  به دلیل کمبود امکانات  هنوز هم 120 مدارس  روستای دوردست شهرستان سردشت از بخاری نفتی استفاده می کنند.
سقز: طی چند روز گذشته نیروهای لباس شخصی در سقز به صاحبان کافی‌نت‌ها فشار آورده و به آنان اعلام کرده‌اند که باید در کافی‌نت هایشان دوربین‌های مدار بسته نصب نمایند. ماموران امنیتی طی روزها گذشته، با تشدید فشار به صاحب کافی نت ها در سقز به آنها اعلام کرده اند که در کافی نت های خود باید دوربین مدار بسته نصب نمایند.
براساس این گزارش، این ماموران تحت عنوان” کنترل بر فضای سایبری” دست به چنین اقدامی زده اند.(منبع آسو نیوز)

پدیدە‌‌‌ی خودکشی بە عنوان یک معضل اجتماعی در حال افزایش است. طی مهر‌ماه، ٥ زن و دختر اقدام بە خودکشی نمودەاند. از این ٥ تن ٤ تن جان‌شان را از دست دادەاند و وضعیت جسمانی فرد دیگر وخیم اعلام شدە است. در اوایل مهر‌ماه، زن جوانی بە نام ” خدیجە محمدامینی” اقدام بە خوکشی کرده و بە زندگی خود پایان داد. دلیل یا دلایل و همچنین شیوە‌ی خودکشی این زن ٢١ سالە‌ی اهل شهرستان اشنویە نامعلوم می‌باشد. همچنین دوشنبە شب پانزدهم مهرماه، زن جوانی بە نام “کوثر جوزان” ساکن روستای “آلیان” از توابع اشنویە کە روز چهارشنبە دهم مهرماه، بە علت اختلاف با همسرش خود را بە آتش کشیدە بود، جانش را از دست داد. این زن ١٨ سالە پس از ٥ روز بستری شدن در یکی از مراکز درمانی شهر ارومیە جان باخته بود.  از دیگر سو، سحرگاه روز پنج‌شنبە ١٨ مهرماه، جسد یک دختر و پسر جوان کە شب قبل با اقدام بە خودکشی بە زندگی خود پایان دادە بودند در یکی از روستاهای اطراف سنندج بە نام “سرینجیانە” پیدا شد. این دختر کە دانشجو بودە است بە همراه فرد مورد علاقەاش بە نام “شاهو” کە ساکن همان روستا بودە است با زدن شاهرگ‌های خویش بە زندگی خود پایان دادە بودند. روز جمعه نوزدهم مهرماه نیز، یک زن ٢٧ ساله به نام “ساریا مرادی”، اهل روستای “باباریز” از توابع سنندج به دلیل فقر و تنگدستی، اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد. “ساریا مرادی” دو سال پیش با فردی از این روستا ازدواج کردە بود.
همچنین روز سەشنبە ٢٣ مهرماه، یک دختر ١٨ سالە اهل “کانی‌دینار” مریوان بە نام “سحر کریمی”، اقدام بە خودسوزی نمود. وی دچار سوختگی بالای ٩٠% شده و احتمال مرگ وی وجود دارد و هماکنون در بیمارستان سنندج تحت مراقبت پزشکی می‌باشد. آمار خودکشی زنان و دختران در شهر و روستاهای کردستان در مهرماه نسبت بە شهریور‌ماه از کاهش ٥٠%ی برخوردار بودە است. در شهریورماه ١٠ زن و دختر با اقدام بە خودکشی، بە زندگی خود پایان دادە بودند.(منبع بخشهایی از گزارش سایت کردپا)

سقز: زندانی سیاسی محمدعزیزی”، ٣١ ساله، اهل روستای “کاومله” از توابع شهرستان سقز، پس از گذراندن نزدیک به ٥ سال در زندان این شهر، هفته‌ی گذشته از زندان آزاد شد. “محمدعزیزی” اوایل زمستان سال ١٣٨٧ در روستای “مرخوز” از توابع سقز بازداشت و سپس از سوی شعبه‌ی یکم دادگاه انقلاب سقز به ٦ سال حبس تعزیری محکوم که این حکم در دادگاه تجدیدنظر تأیید و در دیوان عالی کشور ایران به ٥ سال کاهش یافت. این زندانی سیاسی پیشتر نیز به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران ” به اعدام محکوم گردیده بود، اما سپس از سوی دستگاه قضایی حکم صادر شده برای وی به ١٥ سال تقلیل یافت و سرانجام پس از گذشت ٨ سال، از زندان مراغه آزاد شد. همچنین “جمال عزیزی” برادر “محمد عزیزی” که زمستان سال ١٣٨٧ بازداشت شده بود، به ١ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که پس از سپری نمودن این حکم از زندان آزاد گردید.