٧تیر ٣٠ سال گذشت!  سالگرد فاجعه بمباران شیمیایی سردشت

٧تیر ٣٠ سال گذشت!  

سالگرد فاجعه بمباران شیمیایی سردشت

نسان نودینیان

در ٢٢ سپتامبر ١٩٨٠ (٣١ شهریور ١٣٥٩) مردم دنیا شاهد شروع بزرگترین جنگ کلاسیک ایران و عراق بودند. در این جنک خانمان برانداز بیش از یک میلیون انسان جان خود را از دست دادند. میلیونها خانواده آواره شدند. و صدها هزار نفر زخمی و مجروح و معلول بر جای گذاشت. در بعدازظهر هفتم تیرماه سال ١٣٦٦ شهر مرزی سردشت مورد حمله نیروهای بمب افکن های شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت. ٤ بمب در شهر و ٣ بمب دیگر در روستاهای اطراف این شهر فرود می‌آید. با فرود آمدن این بمبها یکی از فجیع‌ترین و وحشتناک‌ترین تهاجم شیمیایی در جنگ هشت ساله رقم خورد. (بمباران شیمیایی شهر سردشت بعد از بمباران هیروشیما و ناکازاکی شردشت اولین شهر پُرجمعیتی بود که مورد حمله صلاح های شیمیایی قرار گرفت) در این حمله ده‌ها تن از مردم شهر سردشت پیر و جوان، زن و کودک با گازهای کشنده شیمیایی مورد هدف قرار داده شدند. ١١٠ نفر جانباختند. و نام بیش از ده هزار نفر در سازمان‌های بین‌المللی به عنوان مصدوم شیمیایی سردشت به ثبت رسیده است. رژیم بعث عراق در این حملات از سه نوع گاز خردل، گازهای اعصاب (تابون، سارین یا سومان) و سیانوژن استفاده کرده بود. مسببین اصلی جنگ هشت ساله و بمبارانهای شیمیایی در ایران و عراق دو رژیم فاشیستی ایران و عراق هستند.

با سپری شدن ٣٠سال از فاجعه بمباران شیمیایی شهر سردشت، جمهوری اسلامی در قبال وضعیت زندگی بیش از ده هزار مصدوم بمباران شیمیایی سردشت با بی تفاوتی برخورد کرده. و عملا برای آنها کاری مفیدی انجام نداده است. شاهدان زنده بمباران شیمیایی سردشت؛ «رحیم واحدی، یکی از قربانیان این فاجعه که ١١ نفر از اعضای خانواده اش را از دست داده، در گفت وگو با سایت مهر در سال ١٣٩٣ می گوید: اکنون ٨٠٠٠ نفر از مردم این شهر مدعی جانباز شیمیایی هستند، اما در طول این ٢٧ سال گذشته، موفق به احقاق حق خود از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران نشده اند. کمیسیون های پزشکی که برای تعیین درصد جانبازی مردم این شهرستان تشکیل می شود تاکنون قابلیت و ملاک عمل مناسبی نداشته است، زیرا با تشکیل این کمیسیون ها در عرض ٧ ساعت، بیش از ٤٠٠ مدعی جانباز شیمیایی ویزیت می شود، این در حالی است که تشخیص وضع جانبازان شیمیایی نیازمند زمان مناسبی است.وی تاکید می کند: گاز خردل استفاده شده در فاجعه شیمیایی سردشت به دلیل همراهی با گاز ارسنیک، عوارض متعددی به همراه ماندگاری بیش از ٥٠ سال دارد و بررسی این موضوع نیازمند زمان و وقت زیادی است.با توجه به ماندگاری بالای خردل، فرزندان مصدومان شیمیایی نیز دچار عوارض این گاز شده اند که نمود بارز این عوارض را می توان در نازایی زنان، افزایش سکته های قلبی و مغزی مشاهده کرد و نمی توان براحتی از کنار آنها گذشت».

در شهر سردشت یک درمانگاه کوچک  با پایین ترین سطح از امکانات دارویی و بدون پزشک برای مصدومین بمباران شیمیایی وجود دارد. بقول تعدادی از شهروندان مصدوم شهر سردشت این درمانگاه روزهای متمادی بدلیل نداشتن امکانات ویزیت و دادم دارو تعطیل است.

مردم مبارز و انقلابی سردشت بمنظور رسیدگی به وضع نابسامان مصدومان شیمیایی سردشت بارها دست به اعتراض زده اند.

دیروز  ٧تیر ٩٦، شهر سردشت شاهد راه پیمایی مردم این شهر علیه بی مسئولیتی و بی تفاوتی حکومت اسلامی نسبت  به  مداوای مصدومین بمباران شیمیایی، بود.

اعتراضات مردم سردشت در سه دهه گذشته مورد حمایت مردم در ایران و شهرهای کردستان قرار گرفته است. روز دوشنبه ٥ تیر، تعدادی از دوچرخه سواران شهرهای مریوان و بوکان مسیر ٢٠٩ کیلومتری مابین مریوان-سردشت را با دوچرخه طی نمودند.

  جمهوری اسلامی باید زندگی تمام مصدومین بمباران شیمیایی شهر سردشت را تامین کند. برخورداری از تمام امکانات رفاهی و پزشکی با تامین مالی برای مصدومین حق انکار ناپذیر آنها است.

جنگ هشت ساله ایران و عراق و کشتار بیش از یک میلیون از مردم شهرها در ایران و عراق، بمباران شهرها و آوارگی میلیونی، بمیاران شیمیایی شهرهای حلبچه و سردشت جنایت علیه بشریت است. مردم در ایران و عراق از آمرین و عاملین این جنایتها ابراز انزجار و نفرت می کنند. جمهوری اسلامی مسبب کشتار میلیونی مردم در ایران است. ما مردم شهر سردشت را به حمایت و دفاع از خواستهای عادلانه مصدومین بمباران شیمیایی شهر سردشت دعوت میکنیم.

  ٨ تیر ١٣٩٦ –  ٢٩ ژوئن ٢٠١٧