نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

انسانیت همینجاست؛ فریادش بزنید

کاک خدر پیرمرد کولبر ٧٠ ساله ای که مدتی پیش چهره زحمتکش و ناراحت کننده وی را درحالیکه کوله باری تقریبا ١٠٠ کیلویی را حمل میکرد ، با اینکه از ناحیه فک و صورت ودندان درد صورت رنج دیده اش ورم برداشته بود،موجی از ابراز احساسات و ناراحتی وهمدردی مردم را با خود بهمراه داشت کمک های داوطلبانه مردمانی انسان دوست برای ایشان جمع آوری شد.

واما یک دکتر وانسان شریفی از شهر سقز کاک خدر را پیدا کرده و عمل جراحی او را متقبل شده و بار دیگر انسانیت را زنده میکند.درود بر این دکتر انسان دوست وبا کار پرارزشش برگی از انسانیت را ورق زد.

(از صفحه فیس بوک هه ژار علیپور)

مردم بیگناه قربانیان جنگها در منطقه هستند.

در مناطق کردستان عراق، سوریه، ترکیه جنگی خونین در جریان است. جنگی که سهم مردم عادی قتل عام شدن است.

مردمی که آواره میشوند، مردمی که از ترس جنگ فرار میکنند در نگرانی و نا امنی بسر میبرند. بخشی از این مردم برای فرار از جنگ و زندگی امن که میخواهند جانشان در امان باشد مرزهای چندین کشور را باید پشت سر بگذارند.

اما این آوارگان مورد تحقیر و توهین قرار میگیرند. این فیلم بوضوح نشان میدهد که مردم عادی، کودکان و زنانی که خانه و کاشانه خود را ترک کرده و دنبال مکان امنتری میگردند، توسط مرزبانهای کردستان عراق مورد ضرب شتم قرار میگیرند.

فریاد کودکانی که هراسیده اند وفریاد زنانی که در این جنگ حانمان سوز شاید فقط فریادی در گلو دارند فریاد میزنند تا شاید مرزبانان مردانشان را بیشتر کتک نزنند. در پس این همه فاجعه انسانی که این فراریان از دست داعش کشیده اند اکنون مرزبانان حکومت محلی کرد به جان آنها افتاده اند. آیا فقط بخاطر عرب بودن یا به زبان عربی تکلم کردن مرزبانان محق هستند اینچنین ابتدائی ترین حقوق انسانهای فراری از جنگ را زیر پا بگذارند.؟

دولتهای حافظ سرمایه بوی از انسانیت نبردهاند. تنها مردم متحد هستند میتوانند به این توحش و بربریت پایان بدهند. احزاب حاکم در کردستان عراق باید بدانند مردم این توحش را فراموش نخواهند کرد.

(از صفحه فیس بوک کمیته کردستان ـ تسرین رمضانعلی)

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد ضمن اعتراض به سطح نازل دستمزدهایشان، خواستار افزایش حداقل مزد سال ٩٦ به بالاتر از خط فقر شدند.

کارگران کشت و صنعت مهاباد در ادامه با اشاره به افزایش  هزینه های زندگی و کاهش درآمدهای خود می گویند، دستمزد ٨١٢ هزار تومانی سال ٩٥ کمکی به بهبود شرایط معیشتی کارگران نکرده است چرا که در بهترین حالت تنها ١٠ تا ١٥  روز از هزینه های زندگی را پوشش می دهد. قابل ذکر است جمعی از کارگران کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به عدم پرداخت ١٦ ماه دستمزد معوقه، نزدیک به ٥٠ روز به طور شبانه روزی در مقابل این مجتمع تجمع کردند.عتراض کارگران کشت و صنعت مهاباد برای افزایش دستمز

نگرانی از وضعیت سلامتی کیوان کریمی

انجمن جهانی قلم در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامت کیوان کریمی، فیلم‌ساز محبوس در زندان اوین، خواهان لغو فوری مجازات حبس و شلاق و آزادی سریع و بی‌قیدوشرط او شد.

احمد_شعبانی  دریا_تا_دریا

بهداشت_و_تحصیل_رایگان_برای_همه_ی_کودکان

لغوکارکودک_همین_امروز

احمد شعبانی‌فرد در مورد اثرگذاری این حرکت مدنی در سیاست‌گذاری‌های مربوط به کودکان چنین می‌گوید: «خیلی امیدوار هستیم که این حرکت اثرگذار باشد؛ یکی از دلایل این ابراز امیدواری، آن است که این‌بار برخلاف دفعه گذشته که فقط سه استان، مقصد رکوردزنی من بودند، قرار است مسیر شمال تا جنوب را طی کنم و به‌همین‌دلیل از بسیاری از شهرها عبور خواهم کرد. این مسئله باعث می‌شود توجه عموم مردم به مسئله کار کودک و لغو همه اشکال آن جلب شود. از طرفی، امیدوار هستیم مسئله ارائه خدمات درمانی در دسترس و رایگان به این کودکان که مطالبه جدی این حرکت مدنی است، مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان امور اجتماعی قرار گیرد.» او حرکتش را روز ٢٦ بهمن، از بندرانزلی آغاز کرده است و قرار است ٢٣ اسفند در جزیره کیش به کارش پایان دهد؛ از ابتدای این مسیر تا کنون یک گروه پنج نفره او را همراهی کرده است.

رکورد سه‌گانه‌ی جهانی با شعارِ «لغو کارِ کودک»

نشست ان‌جی‌او های رشت و خبرنگاران محلی رشت با گروه رکورد؛ چهارشنبه ٢٧ بهمن ماه.

رکورد سه‌گانه‌ی جهانی با شعارِ «لغو کارِ کودک»

نشست ان‌جی‌او های رشت و خبرنگاران محلی رشت با گروه رکورد؛ چهارشنبه ٢٧ بهمن ماه.

رکورد سه‌گانه‌ی جهانی با شعارِ «لغو کارِ کودک»,

استارت حرکت احمد شعبانی، همراه با جمعی از دوچرخه سواران انزلی؛ چهارشنبه صبح، ٢٧ بهمن ماه.

رکورد سه‌گانه‌ی جهانی با شعارِ «لغو کارِ کودک»,

همه ماییم!

احمد شعبانی دانشجوی ورزشکار ایران با شعار “لغو کار کودک همین امروز”، رکورد سه گانه ی جهان را خواهد شکست تا توجه نهاد های داخلی و خارجی جهان را به وضعیت اسفناک کودکان ایران جلب نماید.

مطالبه ی مشخص او بهداشت و تحصیل رایگان برای همه ی کودکان است.

تاکنون در مسیر خود از رشت، بندر انزلی، قزوین گذر کرده و اکنون در کرج حضور دارد.

احمد_شعبانی فردا (جمعه) ساعت ١٣.٣٠ به تهران میرسد.

همه برای استقبال او خواهیم رفت.

دریا_تا_دریا

خانواده فهیم کریمی، زندانی سیاسی طی نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران خواستار پیگیری مرگ مشکوک وی در زندان ارومیه شدند.

نامه سرگشاده خانواده فهیم کریمی ریک آبادی به خانم عاصمه جهانگیر،گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران

احتراماً به استحضار می‌رسانیم که جنازه فهیم کریمی ریک آبادی زندانی سیاسی که در دهه‌های گذشته سابقه ١١ سال حبس را داشت، روز بیست و چهارم دیماه سال ٩٥ از طرف نیروهای امنیتی شهرستان ارومیه به ما برای دفن تحویل داده شد.

سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران جهت تحویل و خاکسپاری سریع پیکر وی با ما تماس گرفتند در حالی که تا پیش از این هر گونه اطلاع از وی و یا دستگیری و محل نگهداریش را منکر می‌شدند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در زمان تحویل پیکر فهیم کریمی ریک آبادی، ما را نسبت به هرگونه پیگیری نحوه مرگ وی بر حذر داشتند و به صورت شفاهی و بدون کالبد شکافی اعلام کردند که پزشک قانونی دلیل مرگ وی را عارضه قلبی تشخیص داده است، این در حال است که وی تا قبل از آن هیچ گونه مشکل فیزیکی و یا بیماری مزمن نداشته بود.

خانم جهانگیر ،ما از شما درخواست می‌کنیم که نهادهای امنیتی و قضایی ایران را در مورد این پرونده مورد بازخواست قرار دهید، که چگونه جسد یک شخص را با وجود انکار بازداشت و در حبس بودن وی و همچنین آثار ضرب و شتم و شکنجه بدنی به خانواده‌اش تحویل داده‌اند.

خانم جهانگیر، ما از شما و تمام نهادهای حقوق بشری خواهشمندیم که به ما در به نتیجه رساندن علت مرگ یک زندانی که بدون هیچ اتهامی بازداشت و زندانی شده و تنها جرم وی “کرد و سُنی مذهب ” بوده است ،کمک کنید.

با احترام

اعضاء خانواده فهیم کریمی ریک آبادی(منبع سایت کُردپا)

نامشان کولبر است!!!

چنین واژه ای در هیچ دایرەالمعارفی و فرهنگ

لغتی ثبت نیست برای همین نامش قاچاق چی و خائن شد…!!!!

درآمدشان نه با تولید خالص محاسبه میشود و نه با ناخالص…

جان به دست ممکن است با یک گلوله ی داغ تمام مال و سرمایه اشان فنا شود و جسدشان را چند روز بعد زیر آوار برف و بهمن پیدا کرد

و آنگاه با چند میلیون تومان میتوان آنرا از بیمارستان تحویل گرفت.

کولبران؛

پول زیادی گیرشان نمی آید

 حرف دلش این است:میترسم بیکار شوم،فقر خُــــردم میکند ;

میدانی؟ میخواهم پسرم درس بخواند!هرچه بر من آید مهم نیست…

فرقی ندارد كجا باشد…

مرز باشد،

راه صعب العبور باشد،

تفنگ ها در کمین باشند

و بار طاقت فرسا باشد

آنجا کار میکنم!

آری كار میكنم بجای اسب هایشان کار میکنم،

مانند آنها

گاهی سخت تر

گاهی سردتر !

گاهی خودشان هم از ماهیت کوله بارهایشان اطلاع ندارند

این یعنی نمیدانند چه سودی نسیب دو طرف سودا میشود.

مادری میگفت پسرش را مرده زیر بار لوازم خانگی و تلویزیون های چند اینچی پیدا کرده بود!

اگر میخواهی حالشان را بفهمی باید یک روز جای آنها بود !

نوشته “دلشاد خضری”

@ettehad

ایسکرا  ٨٧٢