نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

 

نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

 

 

جهت اطلاع دوستان(از صفحه فیس بوک محمود صالحی)

امروز دو شنبه مورخ ١٦/١٢/٩٥ عثمان اسماعیلی و محمود صالحی در شعبه چهارم دادگاه تجدید نظراستان کردستان محاکمه شدند.قابل ذکر است که عثمان اسماعیلی در تاریخ ٨/٢/٩٤ در شهر سقز توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و در تاریخ ٣٠/٨/٩٤ در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سقز به ا تهام شرکت در مراسم روز جهانی کارگر به یک سال زندان تعزیری محکوم شد. عثمان اسماعیلی به رای صادره اعتراض نمود و امروز دوشنبه ١٦/١٢/٩٥ در شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان محاکمه شد. محمود صالحی نیز در تاریخ ٨/٢/٩٤ توسط ماموران لباس شخصی اداره اطلاعات شهرستان سقز با نیابت از اداره اطلاعات استان کردستان در منزل مسکونی خود در شهر سقز دستگیر شد. محمود صالحی در دو جلسه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و نیم و به اتهام عضویت در جمعیت های معارض کشور به هفت سال و نیم در مجموع به ٩ سال زندان تعزیری محکوم شد. محمود صالحی به رای صادره اعتراض نمود و امروز مورخ ١٦/١٢/٩٥ در شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان محاکمه شد.

احضار و تهدید سه نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در شهر سنندج

بعد از ظهر دیروز مامورین ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج با مراجعه به محل کار مظفر صالحی نیا و شریف ساعد پناه  از اعضای هیات مدیره  اتحادیه آزاد کارگران ایران در شهر سنندج، آنان را از شرکت در هر گونه تجمعی بر حذر کردند و به دنبال آن خلیل کریمی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره اتحادیه را به اداره اطلاعات احضار و صبح امروز از ٩ صبح تا ٣٠/١٢ دقیقه وی را مورد بازجوئی قرار داده و از وی خواستند تا در رابطه با عدم شرکت در تجمعات تعهد بدهد. اما خلیل کریمی ضمن دفاع از عضویت در هیات مدیره اتحادیه و شرکت در تجمعات به عنوان حقوق قانونی کارگران حاضر به دادن تعهد نشده است. همچنین علاوه بر مامورین اداره اطلاعات که دیروز به محل کار مظفر صالح نیا و شریف ساعد پناه مراجعه کرده بودند صبح امروز مامورینی نیز از اطلاعات نیروی انتظامی به محل کار آنان مراجعه و آنها را از شرکت در هر گونه تجمعی بر حذر کردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن اعمال فشار بر اعضای هیات مدیره خود در شهر سنندج، اعلام میدارد شرکت کارگران و عموم مردم ایران در تجمعات صنفی و مدنی جزو حقوق خدشه ناپذیر آنان است و هیچکس نمیتواند کارگران را از حق خواهی برای برخورداری از یک زندگی انسانی و یا عضویت در تشکلهای صنفی بر حذر دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٦ اسفند ماه ١٣٩٥

سوئیس و کیوان کریمی!

پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم و نشست حقوق بشر به کیوان کریمی تقدیم شده است و نخستین فیلم بلند داستانی او ” طبل”، ١٨ مارس برابر با شنبه ٢٨ اسفندماه ساعت ٢١:١٥ در این جشنواره نمایش داده خواهد شد. جشنواره بین المللی فیلم و نشست حقوق بشر(FIFDH) مهم ترین رویداد بین المللی در حوزه سینما و حقوق بشر است که هر ساله در ژنو، پایتخت جهانی حقوق بشر، برگزا می شود. کیوان کریمی فیلمساز  در مهرماە ٩٤ از سوی شعبە ٢٨ دادگاە انقلاب شهرستان تهران بە اتهام توهین بە مقدسات نظام و همچنین تبلیغات علیە نظام، بە حکم ٦ سال زندان و ٢٢٣ ضرب شلاق محکوم گردید.

روانسر جمع آوری امضا برای آموزش بزبان مادری

روز جمعه ١٣ اسفندماه، کمپین حمایت از آموزش به زبان مادری و جمع‌آوری امضاء از مدارس این شهرستان توسط شهروندان این شهر، با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد. پیشتر نیز مردم جوانرود دیگر شهرستان استان کرمانشاه اقدام به راه‌اندازی کمپین مشابهی کرده بودند.

اعدام در زندان ارومیه

یوسف علی‌زاده اهل خوی و رمضان سبزی اهل ماکو به اتهام “قتل عمد” اعدام شدند

حلق آویر کردن یک زندانی در همدان

بهمن فریدی اهل سنندج در زندان همدان به دار آویخته شد.

تیر اداره تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی شهرستان سقز به خطا رفت!

کارگران؛ مردم زحمتکش:

سالهاست که ما در رابطه با جنبش کارگری و انجمن های صنفی کارگری در ایران فعالیت می نمایم، ولی هیچ جا و یا در اساسنامه انجمن های صنفی مشاهده نکرده ایم که مجمع عمومی مرحله سومی وجود داشته باشد!؟

اما اداره تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی شهرستان سقز و اداره کل برای اینکه مجمع عمومی مورخ ٢٤/١٠/٩٥ انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی را بی ارزش و مصوبات آن مجمع عمومی را غیر قانونی اعلام نماید؛ برای این منظورمجمع عمومی مرحله سوم را ابداع کردند.!

این در حالی است که مسئولان اداره تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی شهرستان سقز خوب می دانند که سالهاست اعتبار تعدادی از بازرسان و حتی هیئت مدیره انجمن ها و تعاونیهای مسکن این شهرستان به اتمام رسیده است. ولی مسئولان مربوطه در مقابل آنان سکوت کرده اند. آیا مسئولان اداره تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی شهرستان سقز برای این نوع برخورد نا سالم و دوگانه چه توضیحی برای اعضای آن تشکل ها در سطح شهر سقزدارند؟

کارگران:

بعد از برگزاری مجمع عمومی مورخ ٢٤/١٠/٩٥ ما در داخل شهر شاهد آن بودیم که هیئت مدیره عزل شده انجمن؛ علیه بازرسی که در مجمع عمومی گزارش عملکرد خود را ارائه داد و اعلام نمود که هیئت مدیره در فاصله بین دو مجمع عمومی طبق اساسنامه عمل نکرده است؛ تبلیغ می کردند. هیئت مدیره عزل شده با تبلیغات منفی خود می خواستند به هر وسیله ای بازرس انجمن را عزل و بازرس دیگری را انتخاب کنند. به این بهانه که اعتبار بازرس مورد نظر در انجمن صنفی کارگران و استادکاران به پایان رسیده و بازرسی که اعتبارش تمام شده باشد؛ قانونا” نمی تواند پیگیر کارهای قانونی اعضای انجمن باشد. با کمال تعجب سرپرست محترم اداره تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی نیز رسما” از نظرات هیئت مدیره عزل شده دفاع می نمود.

اما اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی در مجمع عمومی مورخ ٢٨/١١/٩٥ یک بار دیگر نشان دادند که طرفدارنماینده های هستند که از حق و حقوق آنان دفاع میکنند. هیئت مدیره عزل شده از تاریخ ٢٤/١٠/٩٥ الی ٢٨/١١/٩٥ علیه بازرس انجمن تبلیغات گسترده ای را در کوچه و خیابان راه انداخته بودند دال براینکه” بازرسی که علیه هیئت مدیره اعلام جرم کرده است؛ کمونیست و کومه له است”. این تبلیغات منفی در سطح شهر و شهرهای استان کردستان راه به جای نبرد و کارگران آگاهانه عمل کردند.

روز پنجشنبه مورخ ٢٨/١١/٩٥ مجمع عمومی جهت انتخاب بازرسان انجمن برگزار شد. با توجه به برودت هوا و وضعیت نامناسب آیاب و ذهاب در سطح شهر و مسدود شدن راه های روستائی تعداد ٣٤٥ نفر از اعضای انجمن در مجمع عمومی شرکت کردند. از مجموع آرای به صندوق ریخته شده ٢٨١ نفر به بازرسی رای داده بودند که در مجمع عمومی مورخ ٢٤/١٠/٩٥ اعلام کرده بود که “هیئت مدیره تخلف کرده است”. انتخاب مجدد بازرس از سوی کارگران با اکثریت ارا نشان از آن دارد که کارگران با بی عدالتی و حق کشی مبارزه می کنند.

قابل ذکر است که آقای کریمیان معاون سیاسی فرمانداری سقز در جمع اعضای انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی گفت” کارگران ستون توسعه پایداری کشورند؛ دولت مدافع حقوق حقه کارگران است؛ مشکلات صنفی کارگران به جدی پیگری خواهند شد”.!

محمود صالحی ٤/١٢/٩٥

از صفحه فیس بوک محمود صالحی)