نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

 

زخمی شدن دو کارگر مرزی(کولبر)

ثلاث بابابجانی؛ هشتم اسفندماه، در مرز “شیخ‌صله” از توابع ثلاث‌باباجانی صدیق یارویسی کارگر کولبر مورد اصابت تیر نظامیان سپاه پاسداران قرار گرفت. این کولبر، از ناحیه ران و کمر هدف گلوله بوده و هم‌اکنون در بیمارستان شهر جوانرود تحت مراقب پزشکی می‌باشد. گفته می‌شود که وضعیت عمومی این کولبر “بسیار وخیم” است.

سردشت؛ رسول آذری  در منطقه مرزی سردشت بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی به شدت مصدوم گشته است.. درباره زخمی‌شدن این کولبر، گزارش ارسالی عنوان می‌کند که رسول جهت پیداکردن جسد کولبر دیگری به منطقه “بُلفت” رفته است.

 

گزارش تجمع معلمان بازنشسته

گزارش تجمع معلمان باز نشسته اموزش وپرورش در مقابل مجلس در تاریخ ١٣٩٥/١٢/٣. طرق فرا خوانی که قبلا داده شده بود معلمان باز نشسته از چند شهر ایران .;((تهران مشهد اذربایجان شرقی غربی همدان کرج گیلان مازندران کردستان دماوند شهرستانهای استان تهران امروز از ساعت ده صبح تجمع داشتند . تجمع امروز با تجمعات قبل از لحاطی متفاوت بود ١_کارکنان مخابرات که بعضی از انها سنوات بالای ١٥ سال را داشتند ولی هنوز رسمی نبودند از شهرهای تهران همدان گیلان امده بودند پرستاران وپیراپزشکان نیز برای گرفتن حقوقشان. شرکت داشتند کارگران برای دستمزدشان در سال ٩٦. واعتراض به قانون کار وافزایش حقوقی نیز امده بودند .جمعیتی بالغ بر چندین هزار نفر یک خواسته بر حق وانسانی خودرا یک صدا فریاد می زدند وان معیشت وحقوق بالای خز فقر بود اگرچه در این تجمع از معلم باز نشسته گرفته تا پرستار ولی درد همه وحرف همه کاملا شبیه بود وان فقر. خالی بودن سفره این عزیزان بود که با تمام وجود شعار می دادند وار مسئولین پرسش می کردند. شرکت کنندگان امروز بر خلاف گذشته کاملا عصبانی وخشمگین بودند وحتی موقعی که شخصی به نام اقای صرفه جو می خواست جمعیت را دعوت به سکوت کند ویا اینکه شعار سیاسی داده نشود بسیاری با او مخالفت کردند واز سفره خالیشان وتن رنحورشان گفتند که معیشت نه تنها سیاسی نیست بلکه یا خواسته برحق وحیاتی می باشد. امروز صف معلمان باز نشسته با دیکر اقشار شرکت کننده. یکی شده بود بسیاری از شعارها دست به دست عوض میشد ودیگر کسی مدعی شعار خودش نبود وقتی شعار معلم کارگر پرستار اتحاد اتحاد می دادند لحطاتی بود که تعدادی هاج وواج مانده بودند که چه کنند؟زیرا انتظار چنین همبستگی را نداشتند . امروز بر خلاف گذشته وبه دلیل شلوغی وازدحام مثل گذشته معلمان باز نشسته شعارهای خودرا به تنهایی نمی دادند وقتی معلمان میگفتند یه خواستهی فوری افزایش حقوق است هزاران نفر این شعار را تکرار میکرد امروز معلمان باز نشسته در کنار دیگر اقشار زحمتکش شعارهای : مارا بهم پاس ندید حقمونو پس بدید. معیشت منزلت حق مسلم ماست . حقوق ماریالیه. خرجمون دلاریه. درمان رایگان حق مسلم ماست. یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه. ودر رابطه با مشکلات معیشتی شعارهای دیگری داده شد. ودر ساعت نزدیک سه تعدادی با شعار میرم وبر می گردم. تجمع را دسته دسته ترک می کردند جالب است که اقای قاضی نماینده اردبیل وقتی بیرون امد همه او را هو کردند وکمت کسی به حرفش گوش کرد او در واقع حرفی نداشتکه به جمع بزند. تجمع امروز یک تجربه جدید ویک دستاورد بود به امید روزی که همه ما یک زندگی انسانی داشته باشیم واز رفاه اجتماعی بر خوردار گردیم.١٣٩٥/١٢/٣.محبوبه فرح زادی

حذف فرصت های شغلی در تراکتور سازی کردستان

“کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری”، کارفرمایان و مدیران کارخانه تراکتورسازی کردستان با سیاست کوچک نمودن شرکت، مرگ تدریجی آن را پی ریزی کرده اند.

بنابه این گزارش، پس از گذشت ٨ سال از افتتاح و بهره برداری از بهترین و پیشرفته ترین خط رنگ ورقی و بدنه خودرو در استان کردستان، مدیران گروه تراکتورسازی ایران، دستور توقیف و برچیدن این خط تولیدی به بهانه واهی پایین بودن کیفیت کار رنگ آمیزی داده اند. با تعطیلی این مرکز رنگ در کارخانه، فرصت شغلی ٧ نفر از کارگران کارخانه تراکتور سازی کردستان نیز از بین رفت. در ادامه همین سیاست ها، مراحل ساخت و توسعه شرکت در محدوده شهرک صنعتی دهگلان که با راه اندازی آن نزدیک به ١٠٠٠ نفر نیرو را به طور مستقیم جذب و به کار می گرفت، نیز عملا متوقف گردیده است.