مرگ علی چراغی طبقاتی است!

مرگ علی چراغی طبقاتی است!

(در حاشیه حکم قصاص ضارب علی چراغی)

نسان نودینیان

کیس علی چراغی طبقاتی است! مرگ او بدست عوامل مزدور و دل سخت گوشه ای کوچک از زندگی مشقتبار ده ها هزار از خانواده هایی است که باید از کله سحر تا تاریکی هوا جان بکنند! تا ممر معاش کنند و زندگی بخور و نمیر خود و خانواده را تامین کنند.

مردم در تهران هر روز و شاید هر ساعت شاهد کتک کاری و حمله به دستفروشان و کسانیکه پسمانده ها را حمع آوری میکنند،  هستند. تعداد کسانیکه در شبیخون های مزدوران شهردایها جان داده اند کم نیستند.

خودکشی کسانیکه به دستفروشی و پُرسه زدن در محل های جمع آوری اشغال و پسمانده مشغولند و هر روز مورد تحقیر، دستگیری و کتک کاری ماموران دل سخت و ناشریف شهرداری ها قرار میگیرند، کم نیست.

اما چرا  و چگونه  علی چراغی بقتل رسید!  ساعت ١٠:٣٠ صبح ١٦ مرداد ٩٣ علی چراغی ٤١ ساله همراه پسر ١٤ ساله خود، ابوالفضل سوار بر یك دستگاه وانت پیكان سفید مشغول جمع‌آوری پسماندهای زباله در خیابان ایزدی‌پناه تهرانپارس بود كه با اعتراض چهار نفر از عوامل پیمانكاری شهرداری تهران مبنی بر نداشتن مجوز شهرداری برای جمع‌آوری زباله روبه‌رو شد. آنها «جمع‌آوری زباله بدون مجوز شهرداری» را غیرقانونی اعلام كردند و از چراغی خواستند تا برای تهیه مجوز همراه آنها به شهرداری برود اما علی چراعی مخالفت كرد و به این ترتیب درگیری لفظی بین آنها به نزاعی دسته‌جمعی منجر شد. با شدت گرفتن درگیری، سه نفر از عوامل پیمانكاری،  علی چراغی  را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سرانجام، محمد از مامور شهرداری،  ضربه‌ای به صورت علی چراغی  وارد و او را نقش بر زمین كرد. علی چراغی  كه با سر به زمین خورده بود، بیهوش شد و چهار مامور شهرداری نیز پا به فرار گذاشتند. علی چراغی  به بیمارستان منتقل شد اما پس از هفت روز به دلیل «ضربه مغزی ناشی از اصابت جسم سخت» جان خود را از دست داد.

در اخبار آمده است که؛ «حکم قصاص ضارب علی چراغی صادر شد.  ایلنا: به گفته وکیل چراغی، روز دوشنبه حکم قصاص متهم اصلی پرونده قتل علی چراغی صادر شده است. از قرار معلوم این حکم روز دوشنبه (٢٠ اردیبهشت) توسط شعبه ده دادگاه کیفری تهران صادر شده است. به گفته ابراهیم‌پور امام(وکیل چراغی)  با استناد به اینکه مرگ علی چراغی، قتل عمد با اصابت ضربه مشت به گیجگاه مقتول تشخیص داده شده این حکم صادر شده است.

مرگ علی چراغی در بستر کدام شرایط  ابژکتیو انجام شد. جمهوری اسلامی اقتصاد به گل نشسته دارد. درد عظیم اجتماعی بیکاری است. نیرویی میلیونی که تامینی ندارد و در عین حال با افزایش هر روزه قیمت ها و رشد صعودی نرخ تورم زندگی و معیشتش هر    روز بیشتر به نابودی و تباهی کشیده میشود.

زندگی علی چراغی، تلاش او برای بدست آوردن چندر غاز و پولی بسیار ناچیز از درون  پسماندهای زباله در خیابان ایزدی‌پناه تهرانپارس تراژدی زندگی ده ها هزار انسان کارکن است. هزاران مردمیکه از محیط کار و مستمری بگیری رانده شده اند. جزو لشکر بیکارانی هستند که با دستفروشی و یا جمع آوری پسمانده ها امرار معاش مکنند!

زندگی  علی چراغپور داستان زندگی میلیونها زن و مرد و کودک و پیرو جوان و ابعاد فاجعه بار بیکاری در جامعه است.  یک سونامی عظیم اجتماعی که جوانان بسیاری را به کام اعتیاد کشانده است. خانواده های بسیاری را متلاشی کرده و کودکان زیادی را از چرخه تحصیل خارج کرده و به جمعیت میلیونی کودکان کار و خیابان اضافه کرده است.

اجرای حکم قصاص مزدوری که با دل سختی علی چراغپور را زیر مشت و لگد و ضربه های سنگین قرار داد، قابل قبول نیست.

اعدام و قصاص در نظام جمهوری اسلامی عملی است در خدمت سرپوش گذاشتن نابرابری های اجتماعی، سرکوب و برای بقا سیاه نظام حمهورای اسلامی است!

دولت یازدهم و کل نظام جمهوری اسلامی مسبب و قتل علی چراغی هستند.

بزیر کشیئن نظام سرمایه داری، دولت و نظام جمهوری اسلامی جواب آوارگی، مرگ، نا امنی معیشتی و بخطر انداختن زندگی میلیونها نفر از  مزدبگیر جامعه است!