مراسم “تکریم” و فریب کاری دولت دوازدهم!

مراسم “تکریم” و فریب کاری دولت دوازدهم!

بازنشستگان همسان سازی حقوق طلب می کنند، وزیر کار می گوید در تامین معاش بازنشستگان با چالش های جدی روبرو هستیم

تجمعات بازنشسته ها بر تارک اعتراضات رادیکال جامعه  نشسته است.

بازنشسته ها فریاد میزنند؛ «خواهان رسیدن حقوق ها به ٤ میلیون خط فقر هستند» وزیر کار گفته:« در بحث امور مربوط به تامین معاش بازنشستگان با چالش‌های جدی روبرویم»

موقعیت اقتصادی بازنشسته ها در دولت روحانی روز بروز بدتر میشود. روزنه های زندگی امن دوره بازنشستگی مسدود شده و چالش چند میلیون نفر از کارگران و کارمندان زن و مرد بازنشسته برای بقا و حق حیات با دولت روحانی، حادتر شده است!

پلکان های نفس گیر!

بازنشستگان در حداقل دو سال اخیر بارها در تجمعات اعتراضی، اجرای فوری وغیرپلکانی همسان سازی حقوق شان را خواستار شده اند، ربیعی گفته:« ٣٥هزار میلیارد تومان بار مالی ناشی از کاهش قدرت بازنشستگان بوده که امسال توانستیم ٢٢٠٠ میلیارد تومان آن را جبران کنیم و هنوز راه درازی در پیش داریم». معنای این آمار آن است که همسان سازی حدود ١٦ سال طول می کشد و«پلکان ها» چنان نفس گیر است که جانی برای بازنشسته ای نمی گذارد. می خواهند یک نسل کامل از بازنشستگان را با تیغ آخته فقر و گرسنگی رهسپار گورستان کنند تا با قطره چکانی حق بالا کشیده شده آنها را به آنها بازپس بدهند.

سابقه اعتراضات بازنشسته ها

صندوق بازنشستگی فولاد؛ بحران مالی و کمبود نقدینگی در صندوق بازنشستگی فولاد  از سال ١٣٩٠ شروع شد. نتیجه برای هشتاد و پنچ هزار بازنشسته ، سخت تر شدن شرایط معیشتی، با دریافت نکردن حقوق هایشان بود. از سوی دیگر عدم پرداخت هزینه های درمانی بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی فولاد، روند ارائه خدمات درمانی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. اعتراضات بازنشستگان فولاد در سال ١٣٩٦ کماکان ادامه دارد.  نماینده کانون‌های فولادی و معدنی میگویند: «صندوق بازنشستگی فولاد تاکید دارد که پول لازم برای پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارد».

دردولتهای ١١ و١٢ روحانی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرده بود که حداقل حقوق بازنشستگان کشوری طی چهار سال از ٤٩٠ هزار تومان به یک میلیون و ١٥٠ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین طی سال های ٩٥ و ٩٦ بیش از ٢٨٠٠ میلیارد تومان برای اجرای طرح افزایش پلکانی و ترمیم حقوق و کاهش اختلاف حقوق بازنشستگان کشوری از سوی دولت یازدهم اختصاص یافته است.

وعده های البته مصوب شده دولت روحانی هنوز عملی نشده.

بازنشستگان در ماه ها مهر و شهریور در سطح سراسری و در مقابل مجلس اسلامی و وزارت کار دست به تجمعات اعتراضی زده اند. خواست بازنشستگان، اجرای دقیق همسان‌سازی مستمری‌ها، اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و گسترش خدمات بیمه‌ای است. در عین حال  بازنشستگان لشکری خواهان اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و پرداخت معوقات مزدی شده اند.

روز شنبه ٢٥ شهریور ماه، حدود ٢ هزار نفر از بازنشستگان سراسر کشور در مقابل تالار وحدت یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

انتخاب تالار وحدت برای برپایی تجمع اعتراضی بازنشستگان به این دلیل بود که صندوق بازنشستگی قصد داشت یک مراسم فرمایشی در این محل تحت عنوان «تکریم بازنشستگان» برگزار کند. قرار بود در این مراسم فرمایشی علی ربیعی وزیر کار از جمله سخنرانان باشد. ساعاتی پیش از مراسم و به دلیل تجمع بازنشستگان، آدرس برگزاری این مراسم را به تالاری در بزرگراه تهران – کرج تغییر دادند.

علیرغم تغییر محل برگزاری مراسم فرمایشی، بازنشستگان مقابل تالار وحدت تجمعشان را برپا داشتند و خواسته های خود را در قالب بنر، پلاکارد و شعارهای هماهنگ بیان کردند.

جمعبندی وزیر کار ربیعی! فریب کاری دولت دوازدهم!

٢٥ شهریور ربیعی که از ترس تجمع ٢هزارنفری بازنشستگان به تالاری در بزرگ راه تهاران ــ کرج فراری شده بود، به هنگام “تکریم” بازنشستگان  در مورد مشکلات آنها گفته: «خوشحالم که حداقل در این چهارسال توانستیم صورت مساله را بیان کنیم.» سخنان بی پروا و هولناک ربیعی مزدور ضد کارگر قطعا با جواب های اعتراضی بازنشستگان جواب خواهد گرفت.

بازنشستگان در چند سال گذشته علیه فریب و دروغ های دولت ١١ و ١٢ از موضعی تعرضی و حق طلبانه به اعتراض پرداخته اند. اعتراضات رادیکال آنها بر تارک اعتراضات سراسری در جامعه ثبت شده است.

ربیعی و دولت دوازدهم روحانی  با اعلام اینکه “توانسته اند صورت مساله مشکلات عدیده بازنشستگان” را بیان کنند، و فاقد راه حل فوری برای تحقق مطالبات بازنشستگان هستند، عملا دشمنی خود با بازنشستگان را به نمایش گذاشته اند. دولتها در حکومت اسلامی ید طولانی در غارت صندوقهای بازنشستگی و بیمه های اجتماعی و پایین نگه داشتن حقوق و مزایای بازنشستگان دارند.

در تجمعات  اعتراضی بازنشسته ها میگویند؛ «منزلت و معیشت مناسب حق مسلم ماست» این خواست بیان امیال و آرزوهای چند میلیون بازنشسته ها است. بازنشسته ها باید با منزلت و معیشت مناسب و مکفی زندگی دوران سالمندی را سپری کنند.  چگونگی برخورد و یا تعامل با دوران سالمندی مهم است. ایجاد امید به زندگی در میان سالمندان، بالا بردن کیفیت و شرایط اقتصادی و اجتماعی، ملاک رابطه نظام حاکم با سالمندان و بازنشسته ها است. در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی اغلب سالمندان به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی ناچار به حضور در بازار کار می شوند. با وجود اینکه انتظار می رود بازنشستگی با دوران استراحت و خروج افراد از فعالیت‌های اقتصادی همراه . دغدغه های مالی و نداشتن درآمد کافی در دوران کهولت و بازنشستگی بسیار آزار دهنده است. افزون بر این، عدم پرداخت حقوق ها برای مدتهای طولانی ، ناتوانی از تامین معیشت، رفاه و تفریح سبب فشارهای روحی و جسمی خواهد شد.

فراهم آوردن شرایطی که بتواند وضعیت مالی بازنشسته ها را بهبود بخشد، ایجاد شرایطی که بازنشسته ها بتوانند اوقات خود را به نحو موثر و مثبت پر کنند و نیز ایجاد محیطی آرام که بتواند فرد را از دغدغه های مادی و روحی دور سازد ، مهمترین نیازهای سالمندان و بازنشستگان هستند. جمهوری اسلامی بجای ایجاد این شرایط، با پرداخت نکردن حقوق و مستمری بازنشستگان، و با ایجاد پائین ترین خدمات پزشکی و درمانی عملا دشمنی و ستیز عمیقی با سالمندان و بازنشسته ها را در کارنامه سیاه خود دارد. این نظام ضد بازنشسته ها و سالمندان است.

نسان نودینیان

٢٦ شهریور ١٣٩٦

١٧ سپتامبر ٢٠١٧