قتل عاطفه نویدی! جنایت و عملی وحشیانه است

 

قتل عاطفه نویدی!
جنایت و عملی وحشیانه است
نسان نودینیان
سوم خرداد ماه کرم نویدی دختر 18ساله خود به نام عاطفه نویدی را در کنگاور به فتل رساند. عاطفه نویدی دانش آموز سال دوم دبیرستان بوده. عاطفه نویدی توسط کرم نویدی پدرش، به دلیل داشتن دوست دختر به شکل فجیع و دردناکی به فتل رسید.
قتل عاطفه نویدی توسط پدر او اقدامی قابل تامل است. کرم نویدی در اوج توحش و بیرحمی به این عمل جنایتکارانه متوسل شده است. قربانیان قتلهای ناموسی در شهرهای کردستان در چند سال گذشته بیشتر شده است. جمهوری اسلامی بانی و مسبب فرهنگ مرد سالاری و تعصبات مذهبی است. رواج مساجد و فرقه های مذهبی توسط جمهوری اسلامی به فرهنگ مردسالاری و تعصبات ناموس پرستی کمک میکند. علیرغم ازدیاد قتلهای ناموسی، اما این عمل شنیع و جنایتکارانه به یمن پیشروی های جنبش برابری طلبانه زنان به ایستگاه آخر خود رسیده است.
مقابله با ناموس پرستی و جلوگیری از قتلهای ناموسی یک روند و فعالیت دائمی جنبش زنان آزادیخواه است. در شهرهای کردستان ده ها ابتکار موثر علیه ناموس پرستی توسط زنان آزادیخواه و برابری طلب فعالانه در حال اجرا است. حضور و وجود زنان مبارز که بخشی از کار و فعالیت و زندگی شان را در این مسیر تعریف کرده اند، بر میزان آگاهی و مقابله و جلوگیری از قتلهای ناموسی تاثیرات تعیین کننده ای داشته است و این نقطه قوت این جنبش است.
زنان آزادیخواه در ده ها محله و در روستاها کارگاه های آموزشی برگزار میکنند. در دوره کنونی باید با تمرکز بیشتر و آگاهانه تری علیه قتلهای ناموسی اقدامات جدی تری را بکار گرفت. اقداماتی که در نتیجه تحقیقات بین المللی موثر هستند از قبیل ــ تحقیقات توده ای و اجتماعی، ثبت تعداد قتلهای ناموسی، دلائل قتلها، انگیزه مناسبات خانوادگی، حساس کردن جامعه به قتلهای ناموسی، آموزش و کار آگاهگرانه، تشکیل کارگاه های آمورشی در محلات شهرها و روستاها(این جنبه از فعالیت در تعدادی از شهرهای کردستان تجربه شده و با خوش بینی و موفقیت ارزیابی شده است).
خشونت از جمله رفتارهای ناهنجار در میان مردان است. خشونت در مورد زنان و کودکان از شدت بیشتری برخوردار است. شناختن عوامل خشونت بسیار مهم است. خشونت در جامعه و خانواده نشانه غيرت و مردانگي يک مرد است. در نتيجه از کودکي به پسران آموخته مي شود که ‏کارهاي او چه مثبت و منفي حق طبيعي اوست. ولي دختران کسانی هستند که هر آن امکان دارد مردان و عموزاده ها را ‏سرافکنده سازند. ‏تعصب، خويشتن خواهي، درون گرايي و تقدس بخشيدن به سلسله مراتب، هسته سخت تفکر جمعي از انسانهايي است که در ‏نظام عشيرگي زندگي ميکنند. تعصب کوري که به دليل شنيدن تهمتي به يک زن گاه پسران کمر به قتل مادران خود مي ‏بندند. دختراني که با کوچکترين سر پيچي از تصميمات خانواده در مورد ازدواج خود به دست پدر، برادر يا پسرعمو کشته مي ‏شوند، فقط به دليل انکه نمي خواهند با پسرعمو يا فردي که خانواده برایش تعیین می کند ازدواج کنند. ‏
جمهوری اسلامی و قوانین ضد زن اسلامی اش بانی اصلی و عامل قتلهای ناموسی است. قران کتابی که قوانین و مناسبات نظام اسلامی با مردم را تعیین کرده خود نیز حاوی مجوزهایی برای انجام قتلهای ناموسی است.
پدیده قتلهای ناموسی نماد بارز تعصّب ویک الگوی رفتاری- اجتماعی خشونت آمیز است.
باید به جنایت برعلیه انسان پایان داده شود. بشریت نباید این جنایات را تحمّل کند و نباید گذاشت که انسان ها به هر دلیلی با عنوان قتل های ناموسی و غیره به مرگ محکوم شوند. چرا که هیچ کس مجاز نیست انسان دیگری را به مرگ محکوم سازد و او را با کابوس مرگ روبرو کند.