نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی – نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

( ایسکرا ٧٥١)

نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

اجتماعی

 پنج دانش آموز در تصادف سر پل ذهاب جان باختند.

٥ آبان: در اثر برخورد یک دستگاه تریلی با خودرو سواری پراید در مسیر سرپل ذهاب پنج دانش آموز کشته و چهار نفر دیگر مصدوم شدند. (کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران به خانواده ٥دانش آموز جانباخته صمیمانه تسلیت میگوید).

مرگ مشکوک

آرام عزیزی فرزند محمود و اهل شهر مریوان که پس از ٨ سال حبس از زندان آزاد شده بود به طرز مشکوکی جان خود را از دست داده. خانواده آرام عزیزی نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران را مسئول مرگ وی تلقی می‌کنند. (کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران به خانواده آرام عزیزی صمیمانه تسلیت میگوید).

سالگرد اعدام حبیب الله گلپری پور

در نخستین سالگرد اعدام حبیب الله گلپری پور مادران صلح با حضور در کنار خانواده وی ضمن تجدید پیمان با جانباختگان مبارزات آزادیخواهی، اعدام زندانیان سیاسی توسط حکومت ایران را محکوم کردند.مراسم بزرگداشت “حبیب الله گلپری پور” با دقیقه ای سکوت در احترام به تمامی جانباختگان مبارزات آزادیخواهی و شعار جانباخته گان زنده اند همراه بود. مادران صلح در این مراسم ضمن پاسداشت مقاومت حبیب الله گلپری پور، اعدام زندانیان سیاسی توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

به منظورهمدردی با زنان مصدوم اسید پاشی اخیر اصفهان، ما زندانیان سیاسی  زندان رجایی‌شهر کرج اعلام اعتصاب غذا می‌نماییم

زنان قهرمان سالهاست توسط حکومت ولایت‌فقیه به صورت مستقیم و عریان و خشن سرکوب می‌شوند.نداشتن استقلال اجتماعی، حجاب اجباری، محرومیت از دروس دانشگاهی و… البته صدها محرومیت دیگر در قانون اساسی تنها و تنها بخش کوچکی از اقدامات خشونت ‌آمیز  اعمال شده علیه زنان است که سالهاست به صورت سیستماتیک و کانالیزه شده بر علیه زنان  اعمال می‌شود.
واینک حاکمیت برای پیشبرد اهداف غیرانسانی و ایجاد فضای رعب و وحشت توسط مأموران داعشی خویش برعلیه زنان اقدام به اسیدپاشی نموده است که این خود بیانگر اوج قصاوت آنها است.ما زندانیان سیاسی در عملی هماهنگ با اعتراضات مردمی و به جهت  اعلام انزجار از این عمل  زشت و غیرانسانی، روز شنبه، سوم آبان‌ماه ٩٣ در اعتصاب غذا خواهیم بود.


امضاء‌کنندگان:رضا اکبری‌منفرد، محمد بنازاده امیرخیزی،بهنام ابراهیم‌زاده، خالد حردانی، افشین بایمانی،افشین حیرتیان، صالح کهندل،ابوالقاسم فولادوند، شاهرخ زمانی، سعید ماسوری، محمدعلی منصوری، اسدالله هادی، لطیف حسنی، میثاق یزدان‌نژاد

فرم سبز پر نکرده اید! بی سرپناه هستید!

٤آبان: بی‌خانمانی ٧٠ خانوار در شهرک جوادیه .نیروهای یگان ویژه با دستور مقامات داره کل راه و شهرسازی کرمانشاه اقدام به تخلیه واحدهای مسکونی کردند.٦٩ خانواده از کارمندان دولت در این خانه‌های سازمانی ساکنند دادگاه حکم تخلیه آنان را صادر کرده‌است. مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه دلیل تخلیه واحدهای مسکونی شهرک جوادیه را به “عدم واجد شرایط بودن” ٧٠ خانواره عنوان که “فرم سبز” را پُر نکرده‌اند، اعلام کرده است.

اعدام

٤آبان: در زندان “دریا“ی ارومیه ٣ زندانی به دار آویخته شدند.

اسامی اعدام شدگان؛ حاج رشید علیزاده ٥٥ ساله اهل روستای “هشتیان“، صلاح‌الدین ملایی ٣٧ ساله اهل شهر “سرو” و نیز یک زندانی ٤٤ ساله‌ی اهل بوکان می‌باشد.

دستگیری و زندان

پیرانشهر:ابراهیم خضری توسط نیروهای اطلاعاتی پیرانشهر بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت.ابراهیم خضری هنگام توزیع و نصب پوستری ویژه اینکه به دلیل “بی‌توجهی” پرسنل بیمارستان “خمینی” پیرانشهر، نوزاد وی تلف شده بود، بازداشت شده است. نیروهای اطلاعاتی ابراهیم خضری را به “تشویش افکار عمومی” متهم کرده‌اند و تاکنون در بازداشت بسر می‌برد.ابراهیم خضری به منظور تلاش در جهت عدم تکرار موارد و فجایع مشابه و همدری با خانواده‌هایی که با چنین تجارب تلخی روبر شده‌اند، اقدام به توزیع و نصب این پوستر کرده است.به گفته نزدیکان ابراهیم خضری، روز بیست و هفتم مهرماه همسر وی به دلیل بی‌توجهی پرسنل بیمارستان “خمینی” در شهر پیرانشهر دچار سقط جنین و نوزاد وی تلف شده.

۱۳ ماه حبس تعزیری
“طیب خدایار” به ۱۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. طیب خدایار اهل روستای آویهنگ از توابع شهرستان سنندج و برای گذراندن دوران حبسش به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است.

کارگران

٣آبان: ماکوان ویسی فرزند احمد و اهل روستای “نیسانه” از توابع شهر پاوه براثر شلیک نیروهای سپاه پاسداران زخمی گردید.

حکم اخراج ۳۰۰ نفر

دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان صدور حکم اخراج ۳۰۰ نفر از کارکنان این دانشگاه را صادر کرد.

سومين نشست ايجاد تشكل سراسري كارگري در روز شنبه سوم آبان ماه در شهر سقز بر گزار شد

کانون مدافعان حقوق کارگر. در اين نشست ضمن تاييد فعاليت‌هاي قبلي در دو نشست گذشته و ضرورت تداوم آن ، بر گسترش هر چه بيشتر اين تلاش‌ها در جهت ايجاد تشكل سراسري تاكيد شد. هم چنين ضمن بررسي و بحث در باره شرائط موجود  در نظام سرمايه داي جهاني و همچنين تحركات اين نظام در چنين شرایطي در منطقه خاورميانه و به خصوص ايران ، بر ضرورت بيشتر در ايجاد تشكل سراسري كارگران تاكيد شد و مسائل زير مورد بررسي و تاييد قرار گرفت.

١. تغیيرات اوضاع منطقه وايجاد گروه‌هاي مسلح حفظ نظام سرمايه داري نظير داعش و مزدوران مسلحي همانند آن و سركوب نيروهاي مستقل ومترقي و كارگري در منطقه، ضرورت ايجاد تشكل سراسري كارگري را بيشتر نمايان مي‌كند.٢. توافق‌هاي اخير ميان حكومت‌گران در ايران و نظام جهاني سرمايه‌داري و گسترش هر چه بيشتر ساز و كارهاي استثماري، ورود شركت‌هاي بين‌المللي، بر ضرورت هر چه بيشتر استثمار نيروي كار تاكيد دارد. دفاع بي چون و چراي دولت‌مردان از نظم و نظام سرمايه‌داري در سال گذشته كاملا مشهود و غيرقابل انكار است و در نتيجه در اين ميان اتحاد و همبستگي نيرو‌هاي كارگري در اين زمينه ضرورت خود را بيشتر نشان مي‌دهد.٣. اعتراضات وسيع كارگري در دوره‌ی اخير نظير اعتراضات در پارس جنوبي و صنايع پتروشيمي، صنايع و معادني نظير بافق و معدن سنگرود، و همچنين اعتراضات در لوله‌سازي صفا، واگن پارس و كاشي گيلانا و… بيانگر آن است كه هر روزه  تضاد‌هاي نيروي كار و حافظان نظام سرمايه‌داري بيشتر و حادتر مي‌شود و در كنار آن تحميل حداقل دستمزد زير خط فقر بر كارگران و غارت اموال كارگران در سازمان تامين اجتماعي ، بر ضرروت دفاع هماهنگ از حقوق كارگران تاكيدي مجدد است.٤. تحركاتي نظير اسيد‌پاشي به صورت زنان براي ايجاد جو ارعاب و مقابله با آزادي زنان و خانه نشين كردن آنها است. ما ضمن محكوم كردن اين اعمال خواهان مقابله با چنين اعمالي به صورت سراسري هستيم. از نظر ما اين اعمال سازمان‌يافته و حساب شده است تا جو ارعاب و سركوب را هر چه بيشتر گسترش دهند.٥. حاضرين در اين نشست ضمن تاكيد بر ضرورت پيشرفت تشكل‌هاي كارگري متناسب با درجه رشد و جنبش كارگري تاكيد داشتند كه ايجاد تشكل سراسري كارگري در اين مرحله از پيشرفت جنبش كارگري اجتناب‌ناپذير است و اين امر متكي بر نقد و بررسي عميق از فعاليت‌هاي گذشته تشكل‌هاي كارگري است و هيچگونه تقابلي با تشكل‌هاي موجود كارگري ندارد.

نامه کارگران نانوا به استاندار کردستان:

کارگران نانوا در دولت یازدهم هم در فقر و تنگدستی قرار دارند

انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه در نامه‌ای خطاب به استاندار کردستان تاکید کرده‌ کارگران نانوا به دلیل افزایش نیافتن دستمزدشان در دو سال گذشته در فقر و تنگدستی قرار گرفته‌اند.در بخشهایی از این نامه کارگران اعلام کرده اند: چندین باره‌ با مقام‌های دولتی درباره افزایش دستمزد امسال و مابه‌التفاوت مزدی سال‌های ۹۲ و ۹۳ گفته با گذشت سال ۹۲ و شش ماه از سال ۹۳، کارگران کماکان با وعده‌های امروز و فردا از طرف نمایندگان کارفرمایان و مسئولین در بلاتکلیفی قرار دارند.بی‌توجهی کارفرمایان خباز به قانون کار به امری طبیعی تبدیل شده و کلیه تلاش‌های این تشکل صنفی در جهت استیفای مطالبات قانونی کارگران خباز بی‌نتیجه بوده است.نویسندگان این نامه در ادامه از بی‌ارزشی و بی‌جایگاهی کارگران نانوا در دولت تدبیر و امید ابراز تاسف کرده و گفته‌اند این قشر زحمتکش قربانی تصمیمات کارفرمایان و سیاست مسئولین مربوطه شده‌اند.در بخش دیگری از این نامه آمده که هر‌گاه کارگری خواهان دریافت حقوق قانونی خود باشد بلافاصله از کار اخراج شده و زندگیش تباه می‌شود و در واقع کارگران خباز در ازای تلاش خود بهره‌ای جز ناامیدی برای خود و خانواده‌هایشان نمی‌برند.انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه در پایان از استاندار کردستان خواسته‌ است جهت جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی و برای خاتمه دادن به این وضعیت نا‌به‌سامان اقدامات لازم را انجام دهد.*