نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی- نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی
نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان
چهارشنبه, ۱۹ام شهریور, ۱۳۹۳
وضعیت اقتصادی مصدومان شیمیایی در شهر سردشت به ویژه در روستاهای نطیر “رش هرمه” و اطراف آن بسیار نامناسب است!
١۵شهریور: یک تیم ۴٢ نفره پزشکی متشکل از متخصصان ریه، چشم، قلب، پوست، گوش و حلق و بینی، روماتولوژی، زنان، فعالیت فیزیکی و آزمایشگاهی برای معاینه مصدومان شیمیایی به شهر سردشت اعزام گردی و قرار است ۵٠٠ مصدوم و همچنین ٢٠٠ معلول شیمیایی را معاینه کنند. تعیین این تعداد از مصدومان شیمیایی شهر سردشت برای معاینه درحالی است که بیش از ٨ هزار مصدوم و معلول شیمیایی در این شهر وجود دارد که نهادهای حکومتی تنها اسامی ١۵٠ نفر را به عنوان مصدوم شیمیایی ثبت کرده‌اند. تیم پزشکی، تنها گزارشی از وضعیت سلامت جسمانی مصدومان شیمیایی سردشت برای وزارت بهداشت تهیه و در آینده برای آنها داروهای مورد نیاز تامین می‌گردد. همچنین طی سال‌های گذشته نیز انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی شهر سردشت، خواسته‌ای مشابه را از مسئولان حکومتی کرده بود، اما هیچ پاسخی به خواسته آنها نداده اند. به گفته مسئولان انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی شهر سردشت، وضعیت اقتصادی مصدومان شیمیایی در شهر سردشت به ویژه در روستاهایی نطیر “رش هرمه” و اطراف آن بسیار نامناسب و طی سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. شهر سردشت در هفتم تیرماه ۶۶ توسط هواپیماهای رژیم صدام حسین بمباران شیمیایی شد و در کمتر از یک‌ماه پس از این بمباران شیمیایی ١۴٠ نفر جان خود را از دست دادند.
کارگران کولبر
١٨شهریور: رامیار ابراهیمی اهل روستای “بیژوه” از توابع شهر سردشت توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران هدف تیراندازی قرار گرفت. گلوله به ناحیه سر رامیار اصابت کرده و به همین دلیل به یکی از مراکز درمانی شهر ارومیه انتقال یافته است.

تیراندازی نیروهای نظامی
١٧شهریور: آرش خدامرادی اهل روستای دولت‌آباد کرمانشاه براثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد. آرش خدامرادی در خودروی خود در نزدیکی روستای “زالواب” از توابع شهرستان روانسر هدف تیراندازی نیروهای انتظامی قرار گرفته است.

اجتماعی
١٧شهریور: نمایش خیابانی “فرهاد بهبود یافته” به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی مورد استقبال مردم شهرستان دهلران قرار گرفت. در این نمایش خیابانی که با “استقبال گسترده‌” مردم روبرو گردیده، “مالک آبسالان” و “مرجان قاسمی” به ایفای نقش پرداختند. کارگردان “فرهاد بهبود یافته” در گفتگو با ایرنا هدف از اجرای این نمایش را ایجاد روحیه شاد و همدردی با مردم زلزله‌زده شهرستان دهلران عنوان کرده است.

١٨شهریور: به گزارش ایرنا در سنندج، آثار هنری با استفاده از مواد ترکیبی ابداعی جهت بافتِ زمینه و برجسته کردن طرح‌های رنگی از اکولین و رنگ پلاستیک مورد نظر ساخته شده است. الناز قربانی می‌گوید: “یکی از مهمترین مشغولیت‌های ذهنی من عدم فضاسازی و زیباسازی شهری در سنندج است و باید رسانه‌ها، مردم و شهرداری همکاری لازم را مبذول دارند”. این هنرمند فارغ التحصیل رشته هنرهای تجسمی گرایش نقاشی است و دوره کاردانی خود را در رشته انیمیشن در تهران گذرانده است. ژاله کریمیان دیگر هنرمند نقاش نیز از نبود کلاس و یا آموزش دولتی در سنندج گلایه‌مند بوده و در گفتگو با یک رسانه‌ی محلی گفته است: “مدتی در مجتمع فجر آقای ضیاءالدینی و خانم معازی کلاس‌هایی را برگزار کردند که به تعطیلی انجامید. در آموزشگاه‌های خصوصی نیز شهریه کلاس‌ها تقریبا بالاست و می‌طلبد دولت در این زمینه حمایت‌ کند.
از دیگر سو، یک هنرمند قروه‌ای در گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج، ٢٧ اثر نقاشی خود با موضوع انتزاعی به معرض نمایش گذاشته شده است.

زندان
اعتصاب غذای نامحدود
٨شهریور: خالد حردانی، شهرام و فرهنگ پورمنصوری در اعتراض به انتقال آنها به نقطه نامعلوم دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند. این سه زندانی از سوی مسئولان زندان رجایی‌شهر کرج مورد “رفتار غیرانسانی و فشار طاقت‌فرسای” قرار گرفته و به آن معترض هستند. خالد حردانی به دلیل ابتلای قبلی به زخم معده در شرایط جسمی بدی قرار دارد. رسیدگی پزشکی به وضعیت و شرایط وخیم جسمی، دیگر خواسته‌ اعتصاب‌کنندگان نیز می‌باشد.

١۶شهریور: یدالله احمدی ٣٧ ساله در زندان مرکزی مریوان جان سپرد. یدالله احمدی براثر انفجار مین هر دو دست خود را از دست داده بود و ٢٠ روز پیش توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده بود. یدالله احمدی پدر سه فرزند می‌باشد که در جریان یک معامله بدهکار و زندانی شده بود. مسئولان زندان مرکزی مریوان، دلیل مرگ را “سکته قلبی” اعلام کردند، اما بستگان یدالله دلیل مرگ وی را نبود امکانات و بی‌توجهی مسئولین بهداری زندان مریوان عنوان می‌کنند.

٨شهریور: شعبه دهم دادگاه تجدیدنظر ارومیه، حکم ۴ ماه زندان تعزیری برای مسعود شمس‌نژاد را تایید کرد، بخش اجرای احکام دادگاه این شهر حکم دستور جلب مسعود شمس‌نژاد را صادر که باید وی بازداشت و به زندان منتقل شود.

٨شهریور: صلاح‌الدین نادری فعال حقوق کودکان و دانشجوی دانشگاه باهنر کرمان و مسئول سایت کودک نیوز از سوی اداره اطلاعات کرمان و قروه مورد تهدید قرار گرفته است.

جنگ، بمباران شیمیایی و تلفات مین گذاری
١۶شهریور: شیرزاد حشمتیان بر اثر انفجار ناشی از مین بجای مانده از دوران جنگ هشت ساله در شهر قصرشیرین زخمی شد.

٢شهریور: حبیب صادقی‌نژاد در نتیجه انفجار مین در ارتفاعات “قلاویزان” در شهر مهران از ناحیه پا به شدت زخمی شد. حبیب صادقی‌نژاد مین‌روب بوده که در یکی از میدان‌های مین ارتفاعات قلاویزان در مرز میان ایران و عراق دچار این حادثه شده است.

تخریب خانه باغها
شماری از خانه باغ کشاورزان در اطراف جاده قدیمی مریوان ـ سنندج در حدفاصله روستای “سرزه” توسط اداره اماکن و پاسگاه آرنان تخریب گردیدند. نیروهای انتظامی در باغ‌های روستای آرندان درحال گشت‌زنی بودند و خانه باغ ساکنین روستا را با استفاده از لودر تخریب می‌کردند. ماموران اماکن و پاسگاه آرنان به کشاورزان و باغداران اعلام کردند، “برای ساخت خانه باغ باید از بنیاد مسکن و اداره اماکن مجوز ساخت و ساز اخذ کنند”. بنیاد مسکن برای دادن مجوز ساخت خانه باغ، برای هر متر مربع ١۵ هزار تومان وجه نقد از باغداران دریافت می‌کند.

کارگران
کارگران فولاد زاگرس در پی تسلیم شکایت به دیوان عدالت اعلام کردند هر جا که لازم باشد دست به اعتراض و داد خواهی خواهند زد
در پی صدور رای اخراج کارگران فولاد زاگرس توسط هیاتهای تشخیص و حل اختلاف قروه که با تمسک به صرف انحلال شرکت صورت گرفته است این کارگران پس از تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی در روزهای ۱۸ و ۱۹ مرداد ماه و قول مسئولین مجلس برای پیگیری خواست هایشان، صبح دیروز با ارائه دادخواستی به شعبه دیوان عدالت اداری در شهر سنندج از شرکت فولاد زاگرس و اداره کار شهرستان قروه شکایت کردند. این شکایت از آن رو مطرح شده است که هیاتهای تشخیص و سپس حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه در همسویی با تبانی مسئولین وزارت کار با کارفرما و بر خلاف مقررات قانونی جاری کشور به “صرف انحلال شرکت فولاد زاگرس” حکم اخراج همه کارگران این کارخانه را در روز ۲۲ مرداد ماه گذشته به آنان ابلاغ کرد.
صدور این رای ضد کارگری در شرایطی صورت گرفته است که کارفرما در نامه خود به اداره کار مبنی بر اخراج کارگران، زیان انباشته و عدم امکان ادامه تولید را به عنوان ادله های انحلال شرکت مطرح کرده بود اما علیرغم ادعای زیان انباشته و عدم امکان ادامه تولید از سوی کارفرما، هیاتهای تشخیص و حل اختلاف اداره کار قروه در آرا خود بدون اشاره به احراز یا عدم احراز چنین ادعاهایی از سوی کارفرما که میتوانست مبنای قانونی اخراج یا عدم اخراج کارگران قرار بگیرد به “صرف انحلال شرکت” رای به قطع رابطه کاری کارگران فولاد زاگرس با کارفرما دادند.
این رویکرد ضد کارگری بدین دلیل از سوی این هیاتها اتخاذ شده است که آنان در آرا سال گذشته خود، موضوع زیان انباشته شر کت و ورشکستگی شر کت را که مورد ادعای کارفرما بود بررسی کرده بودند و بدلیل عدم احراز اینگونه ادعاها از سوی کارفرما رای به بازگشت بکار کارگران شرکت فولاد زاگرس داده بودند به همین دلیل این هیاتها در آرا جدید خود با درز گرفتن اینگونه ادعاها از سوی کارفرما (با هدف تحقق بخشیدن به خواست وزارت کار مبنی بر اخراج کارگران که در تبانی مسئولین این وزارتخانه و کارفرما صورت گرفته بود) رای خود را مبنی بر اخراج کارگران این شرکت به صرف انحلال آن، صادر کردند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکت فولاد زاگرس دیروز با تسلیم دادخواست خود به شعبه دیوان عدالت در شهرستان سنندج ، اعلام کردند تا تحقق حقوق قانونی و حقه خود از پای نخواهند نشست و هر جا که لازم باشد دست به اعتراض و دادخواهی خواهند زد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۳

پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده
کارگران، تشکل‌های کارگری، انسان‌های شریف و آزاده! همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی‌ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده اعلام کرده بودیم بهنام ابراهیم زاده از روز ۱۷ مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده بود و بعد از اعتصاب غذا هم به زندان رجایی شهر تبعید شد. بهنام به خاطر عدم پاسخگویی به خواسته‌هایش از سوی مسئول زندان و تبعید به زندان رجایی شهر، از روز دوشنبه ۱۰ شهریور ماه اعتصاب غذای خشک را شروع کرده بود که روز چهارشنبه ۱۲ شهریور مسئولان زندان بهنام را به بند ۱۲ که بند سیاسی می‌باشد انتقال دادند و بهنام هم به اعتصاب غذای خود پایان داد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن تشکر از تمام تشکل‌ها و سازمان‌های کارگری و انسان‌های شریف و آزاده در داخل و خارج ایران که در این مدت برای بهبود شرایط بهنام تلاش کردند اعلام می‌دارد که باید همچنان متحد و یک صدا برای آزادی تمامی‌ فعالین کارگری زندانی و کارگران زندانی تلاش کنیم.
چهاردهم شهریور ماه ۱۳۹۳

( ایسکرا ٧۴۴ )