نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی – نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

نگاه هفته: مجموعه ای از اخبار و رویدادهای هفته در شهرهای کردستان

( ایسکرا 739 )

نسان نودینیان ـ نسرین رمضانعلی

به دلیل “مونث” بودن دانش آموزان شین آبادی،بیمه فقط “نصف دیه” را پرداخت می کند

حسین احمدی نیاز یکی از وکلای  دانش آموزان شین آبادی می گوید که “بیمه” اعلام کرده است که به دلیل “مونث و دختر” بودن فقط حاضر به پرداخت “نصف دیه” صدمات وارد شده به این دانش آموزان است. پانزدهم آذر ماه سال ٩١ بر اثر آتش‌سوزی ناشی از بخاری چکه ای در کلاس چهارم دبستان انقلاب اسلامی روستای شین آباد ٢٨ تن از دختران دانش آموز این روستای شهرستان پیرانشهر دچار سوختگی شدید شدند و دو تن از آنها به اسامی “سیران یگانه” و “سارینا رسول‌زاده” بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند. ” ١٢ نفر از دختران روستای شین آباد پیرانشهر در سال ٩١بر اثر آتش سوزی مدرسه خود دچار صدمات شدید سوختگی شدند و دوره درمان آنان تاکنون ادامه” دارد، که اکنون قرار است بیمه دیه صدمه بدنی این دختران را پرداخت کند،”اما متاسفانه بیمه اعلام داشته است به خاطر اینکه موکلین ما دختر یا مونث هستند نصف مرد دیه دریافت خواهند کرد.” به رغم آنکه دادگاهی برای مقصران در آتش سوزی دبستان انقلاب اسلامی از جمله حمیدرضا حاجی بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش تشکیل نشده است اما به نظر می رسد که “بیمه” به استناد برخی از قوانین اسلامی جاری در ایران قصد دارد بیمه صدمات وارد شده به  “دختران” دانش آموز شین آبادی را به “نصف” کاهش دهد.

اعتراض خانواده دانش آموزان شین‌آبادی‌به پرداخت “نصف دیه”

محمد شادکام، پدر سیما شادکام، یکی از دانش‌آموزان آسیب دیده شین‌آبادی نیز در گفت و گو با روزنامه شرق گفت: “فارغ از بحث نصف‌شدن دیه سیما، شرکت بیمه‌ای پرداخت‌کننده دیه، مبلغی را که برای ما در اردیبهشت امسال واریز کرده است، بر اساس دیه سال 92 است، این درحالی است که “طبق قانون دیه، یوم‌الادا است و باید دیه سال 1393 مبنای پرداخت قرار گیرد.” پدر سیما شادکام خبر داده که “سازمان پزشکی‌قانونی،‌درصد سوختگی دانش‌آموزان شین‌آبادی را کمتر از ‌درصد واقعی سوختگی این دانش‌آموزان اعلام کرده است.” به گفته محمد شادکام “سیما شادکام طبق گفته همه پزشکان خود سوختگی نزدیک به 44درصد دارد در صورتی که پزشکی‌قانونی ‌درصد سوختگی سیما را حدود 34‌درصد اعلام کرده که در نوع خود تبعیض بزرگی است.” محمد شادکام با اشاره به اینکه “از میان دخترانی که در این مدرسه آسیب دیده‌اند، 12نفر از جمله دخترم، سیما ‌درصد سوختگی بالاتری را داشته‌اند و تمامی این دانش‌آموزان طی 24ساعت روز حتی در ساعاتی که خواب هستند و کابوس می‌بینند، نیاز به پرستاری و مراقبت دارند، به همین دلیل یک‌سال‌ونیم است که ما از کارافتاده شده‌ایم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم”، ضمن اینکه “ما پدران دانش‌آموزان شین‌آبادی اگر کاری هم داشته باشیم، عملا قادر به انجام آن نیستیم، چرا که دختران را باید ماهی یک‌بار به تهران بیاوریم و هر سه ماه یک‌بار بیش از 20 تا 25 روز مجبوریم برای درمان دخترانمان در تهران بمانیم، حالا اگر دیه هم به ما به صورت نصف آن پرداخت شود، زندگی برای ما دشوار‌تر می‌شود.” عثمان مزین، یکی از وکلای دانش‌آموزان شین‌آبادی، گفته که “درخواست ما از وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت امور حقوقی وزارت آموزش‌وپرورش این است که با توجه به اینکه این حادثه در یکی از مدارس کشور و به دلیل نقص امکانات آموزش‌وپرورش و دولت رخ داده است، نصف دیگر دیه از طریق کمک یا مستمری از سوی دولت به این دانش‌آموزان مظلوم پرداخت شود.” عثمان مزین یکی از وکلای دانش‌آموزان شین آبادی درباره مبلغ دیه پرداخت شده را که به دلیل “مونث” بودن این دانش آموزان به میزان “نصف” دیه صدمات وارده به آنها محاسبه شده است، گفت: “شرایط مالی این خانواده‌ها مساعد نیست. چندی پیش دو شرکت بیمه‌ای هرکدام 10میلیون‌تومان سپرده برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده پرداخت کردند که این سپرده‌ها به اسم دانش‌آموزان است و تا زمانی که به سن قانونی نرسند، نمی‌توانند پولی از آن برداشت کنند” و این مساله نیز “باعث ناراحتی خانواده‌ها شده است.”

لغو کنسرت به خاطر عدم رعایت تفکیک جنسیتی

کنسرت محسن یگانه که قرار بود در روزهای ١٨و ١٩ مردادماه در ارومیه برگزار شود، به دلیل عدم رعایت تفکیک جنسیتی و اجرا نکردن “طرح زوج و فرد تماشاگران زن و مرد” لغو شد. “سهیل اندام” تهیه‌کننده این کنسرت ضمن تائید لغو آن از سوی مسئولان محلی در استان آذربایجان غربی، گفت: “همین امروز خبر لغو برنامه از سوی مسئول بخش موسیقی اداره ارشاد ارومیه، به من اعلام شد” و “دلیل این اتفاق هم بلیت‌فروشی مختلط کنسرت عنوان شده و اینکه ما باید طوری بلیت‌فروشی می‌کردیم که خانم‌ها در روز اول و آقایان در روز دوم به سالن برنامه بیایند.”

در آب غرق شدند

١٢مرداد: یادگار کرمی ١٧ ساله اهل روستای “عاربلنگ” در رودخانه جغتوی، حدفاصل روستای “کچل منگان” غرق شد

10مرداد: محی‌الدین و محمد رحمانی در سد سراب قامیش غرق و جان خود را از دست دادند.  محی الدین و محمد رحمانی ساکن روستای “قهرآباد” از توابع شهر سقز می‌باشند که به دلیل “عدم آشنایی با فنون شنا” دچار این حادثه شده و جان خود را از دست داده‌اند.

اشنویه:  یاسر عزیزی ساکن روستای “صوفیان”١٧ساله ساکن  اشنویه به دلیل از دست دادن کنترل و تشنج و به دلیل “عدم آشنایی با فنون شنا”  در رودخانه نزدیک مزار “شیخ‌رش” جان خود را از دست داد.

قروه:  علی دلبرانی ٢٣ ساله در آب چشمه “باباگرگر” غرق شد.

آزادی از زندان

ایوب مسلم اهل روستای “قشلاق افغانان” از توابع شهرستان سقز از زندان اوین در تهران آزاد گردید.

تخریب محیط زیست

١٢مرداد: سنندج؛ مراتع جنگلی اطراف کوه آبیدر دچار آتش‌سوزی شده و بخش چشمگیری از طبیعت این منطقه در آتش سوخت. محدوده آتش‌سوزی تحت مدیریت و در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سنندج بوده، اما این دو نهاد هیچ اقدامی جهت کنترل آتش‌سوزی و جلوگیری از گسترش آن انجام نداده‌اند. این آتش‌سوزی در تپه‌های روستای “حسن‌آباد” در نزدیک پارک جنگلی آبیدر روی داده است.
مریوان:  مراتع جنگلی شهر مریوان در محدوده‌ی “پشت قبر درویش” دچار آتش‌سوزی شد. این آتش‌سوزی نزدیک به دریاچه زریبار روی داده و شهروندان و اعضای انجمن سبز چیا مریوان این آتش‌سوزی را کنترل کردند.

سانسور و بستن وبلاگ

قصرنیوز” از پایه گذاران وبلاگ نویسی انتقادی استان کرمانشاه بنابه دستور دادستانی فیلترینگ شده است. این وبلاگ سابقه‌ ١١ سال فعالیت در عرصه‌ اطلاع‌رسانی و انتقاد از نهادها و مقامات دولتی را دارد.

کرمانشاه؛ تارنمای خبری حزب توسعه از دیگر منتقدان دولت و استانداری کرمانشاه مسدود شد.

دستگیری
سه روزنامه نگار به نام‌های علی‌محمد اسلام‌پور، فرزاد پورمرادی، امیر صالحی به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه احضار شده‌اند.

نقده: آکام بلده ٢٤ ساله فرزند علی و امیر بوره ١٩ ساله فرزند حسن ساکن روستای “چقل مصطفی” از توابع نقده از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ١٠ روز بازجویی در اداره اطلاعات این شهر به زندان مرکزی این شهر انتقال یافتند.

6مرداد: محمد میلانی و تاج‌الدین ممکانی ساکن منطقه “الند” از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شدند.

خوی: سلمان عراقی فعال سیاشی به اداره اطلاعات خوی احضار شده است.

کارنامه اعدام در دولت روحانی

طبق آمار آژانس خبررسانی کردپا، ٨١٤ مورد مجازات اعدام در سال نخست دولت روحانی به اجرا درآمده است که در مقایسه با بازه زمانی سال قبل (١٢ مردادماه سال ١٣٩١ تا ١٢ مرداد سال ١٣٩٢) با تعداد ٥٥٣ مورد، افزایش ٤٧ درصدی داشته است.

کارگران

اعتصاب کارگران شرکت سهند آذر کرمانشاه

٦مرداد: کارگران شرکت سهند آذر کرمانشاه در اعتراض به دریافت نکردن حقوق هایشان در محل کارگاه دست به اعتصاب زده و عده ای از کارگران به خاطر عدم دریافت حقوق شان به دستگاههای سنگ شکن این شرکت حمله کرده و آن ها را تخریب کردند. مدیریت کارگاه به کارگران گفته است پولی نداریم به شما بدهیم و به همین دلیل ۱۰ تن از کارگران به دستگاه های موجود در کارگاه حمله ور شده و آنها را تخریب کردند. کارگران شرکت سهند آذر در حال حاضر در پروژه سد داریان مشغول به کار هستند . بعد از این حادثه صد تن از کارگران شرکت سهند آذر کرمانشاه در اعتراض به شش ماه حقوق معوقه درمقابل استانداری کرمانشاه دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران در این تجمع خواستار رسیدگی استاندار به خواسته هایشان شدند. کارگران سپس در مقابل دادگستری کرمانشاه تجمع کرده و نماینده کارگران به دادستانی مراجعه کرد. کارگران به مسئولین دادستانی اعلام کردند که ماه هاست حقوقی دریافت نکرده اند و در فقر و نداری به سر می برند. دادگاه چند ماه پیش وعده داده بود که مالک شرکت متعهد شده است ازطریق فروش تعدادی از دستگاه های کارخانه، حقوق عقب مانده کارگران را جبران کند، ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. گفتنی است، کارفرمای شرکت سهند آذر کرمانشاه، سپاه پاسداران است

مرگ دو کارگر کولبر

١٠مرداد: «سالار کلاشی» و «حسن بانی‌هیله» دو کوله بر در منطقه ثلاث باباجانی به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی از پای درآمدند. «سالار کلاشی» کوله بر جوان، در حالی که بر موتور سیکلت سوار بود به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی منطقه ثلاث باباجانی از پای درآمد. و ٩ مرداد ماه نیز «حسن بانی‌هیله» اهل روستای قالیچه از توابع ثلاث باباجانی به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی کشته شد.

تعلل در صدور مرخصی پزشکی برای یوسف آبخرابات و وخامت جسمی او

بر اساس گزارش دریافتی, یوسف آبخرابات از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری که در زندان مهاباد محبوس میباشد نیاز فوری به مرخصی پزشکی و انتقال به بیرون از زندان جهت مداوای فوری دارد. یوسف آبخرابات که دچار پارگی شبکیه چشم شده است باید فورا به پزشکان متخصص بیرون از زندان مراجعه کند تا به سرعت تحت مداوا و عمل جراحی قرار گیرد. یوسف آبخرابات که پیشتر در اثر کار فراوان دچار آسیب دیدگی در شبکیه چشم شده بود اخیرا نیز به علت فشارهای وارده در اثر دستگیری و فشارهایی که بابت دفاع از حقوق کارگران به وی وارد کرده اند به مشکلات جدیدتری در ناحیه چشم و شبکیه دچار شده است. خانواده آبخرابات به مدت دو ماه است که پرونده پزشکی وی را به همراه مدارک لازم جهت صدور مرخصی پزشکی به دادستانی مهاباد تحویل داده اند اما هنوز اقدام لازم جهت صدور مرخصی پزشکی برای وی از سوی دادستانی انجام نگرفته و به نظر میرسد عملا در این زمینه تعلل صورت گرفته است. این وضعیت در حالی اتفاق میافتد که رئیس زندان مهاباد که از نزدیک وضعیت یوسف آبخرابات را مشاهده کرده است با مرخصی وی موافق است اما کماکان دستور نهایی دادستان صادر نشده است. بنا بر گزارش دریافتی وضعیت چشم یوسف آبخرابات به گونه ای است که دیدن محیط اطراف برای وی بسیار دشوار شده است و در صورت تعلل بیشتر در صدور مرخصی پزشکی، امکان ایجاد نارسایی دایمی بینایی برای وی محتمل است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکومیت تعلل در صدور مرخصی پزشکی یوسف آبخرابات، مسئولیت هرگونه صدمه جسمی وارده به ایشان را مستقیما برعهده مقامات مربوطه دانسته و همچنین خواهان آزادی تمامی کارگران و فعالین کارگری دربند است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٨ مردادماه ۹۳*