دو جبهه، مردم و رژیم اسلامی

دو جبهه، مردم و رژیم اسلامی

هفته گذشته، هفته پُر تحرکی برای مردم در شهر و روستاهای کردستان بود.

در جبهه مردم؛ سوگ و بغض برای از دست دادن کارگران کولبر، همبستگی با خانواده هایشان، کمک رسانی و اعتراض، همبستگی بین المللی، پیام های همدردی، انعکاس خبری، وجود ده ها کلیپ و خبر در مورد کارگران کولبر، شعر و سرود و ترانه برای آنها و محکومیت شرایط نابسامان اقتصادی و زندگی کارگران کولبر و کارگران بیکار.

بار دیگر مساله مهم شکاف طبقاتی، استثمار در نظام اسلامی دزد و کثیف در صحنه سیاسی جامعه فعال و توجه میلیون ها نفر از مردم در داخل ایران و دنیا را بخود معطوف کرد

 

در جبهه دشمن(نظام جمهوری اسلامی ایران)؛ تشدید خصومت و دشمنی؛

اداره اطلاعات پیرانشهر یک کولبر مسن ساکن این شهر را احضار و کارت کولبری را از وی گرفت. با انتشار گزارش بی بی سی در ارتباط با وضعیت کار و زندگی کارگران کولبر، اداره اطلاعات پیرانشهر خضر عسکرزاده، کولبر هفتاد ساله را به دلیل مصاحبه با تلویزیون “بی‌بی‌سی فارسی” احضار و مورد بازجویی قرار داد. نیروهای اطلاعاتی به خضر عسکرزاده اعلام کرده‌اند: ” تو با مصاحبە با بی‌بی‌سی آبروی کشورمان را بردی”. نیروهای این نهاد امنیتی در کردستان پس از بازجویی خضر عسکرزاده، کارت کولبری را از او گرفته‌اند. خضر عسکرزاده  طی مصاحبه‌ای با تلویزیون “بی‌بی‌سی فارسی” گفته بود: “با حمل این بار صد هزار تومان برایم می‌ماند. آن طرف مرز پس از پرداخت اجاره موتور و ماشین، حدود ٦٠ تا ٧٠ هزارتومان دستم را می‌گیرد.” خضر عسکرزاده که دو ماه پیش سکته کرده و حال عفونت و درد دندان دارد، اظهار داشته بود: ” هر بار به دکتر می‌روم، می‌گویند باید ١٥٠ میلیون تومان برای جراحی بدی. من هم این پول را ندارم. نمی‌توانم خودم را درست کنم”.

نقطه قدرت ما؛

ما در هفته گذشته شاهد جلوه های درخشان ازهمدردی، از سر دادن سرود و ترانه در همبستگی با کارگران کولبر، تجمع و قرار گرفتن در کنار خانواده های کارگران کولبر بودیم.

ما شاهد انتشار چندین پیام حمایتی از کارگران کولبر، از خواست های آنها، دفاع از کرامت و حرمت آنها بودیم. این همه  همبستگی های انسانی را با اتحاد بیشتر، با تلاش آگاهانه برای ایجاد تشکل کارگران کولبر، کارگران بیکار به نیروی اعتراضی خود تبدیل کنیم. نقطه قدرت جنبش برابری و انسانی ما جبهه ما مردم ناراضی به نظام جمهوی اسلامی است. پایان دادن به دخالت و قدرت حاکمیت این نظام جنایتکار اسلامی، در گرو تشدید مبارزه برای سرنگونی رژیم اسلامی  است!

کمپین حمایت از کارگران کولبر

هم‌چنان که همه ما اطلاع داریم، سال‌هاست پدیده تاریخی کول‌بری که از تبعات سیستم سرمایه‌داری است، در نوارهای مرزی ایران خصوصا” در کردستان به یک قتل‌گاه و تراژدی همه‌جانبه علیه این بخش از کارگران تبدیل شده است. بی‌شک فقر و فلاکت و بی‌کاری در مرزها موجب روی آوردن بسیاری به این کار بسیار خطرآفرین شده، خطری که هم از جانب نیروهای مرزدار و هم از شرایط نا مطلوب آب و هوایی ناشی و موجب مرگ صدها نفر از کول‌بران بوده است. این کار نه تنها هیچ‌گونه امنیت اجتماعی و بیمه‌ای ندارد بلکه فاقد هرگونه تشکل و دفاع قانونی و انسانی است. از نظر سلامتی هم صدمات شدیدی به دلیل سنگینی بارها برجسم و جان آنان وارد می‌کند. بنابراین ما علاوه بر حمایت از این هم‌طبقه‌ای‌های‌مان خواستار مطالبات فوری زیر هستیم:

١- ایجاد شغل مناسب و بیمه تامین خدمات اجتماعی

٢- ایجاد تشکل کارگری برای کارگران شاغل و بی‌کار برای دفاع از مطالبات‌شان

٣– توقف کشتار این بخش از کارگران از سوی نیروهای مرزی

٤– ایجاد بیمه بیکاری برای بی‌کاران تا پیدا شدن کار

از همه انسان‌های ستمدیده و آزادی‌خواه می‌خواهیم به این کمپین به‌پیوندند.

لطفا از گذاشتن پست و بحث در گروه خودداری فرمایید،تبلیغات و مطالب‌ حذف خواهند شد.

فقط نام و نام خانوادگی خود را برای حمایت از کول‌بران در گروه درج نمایید.

بعد از ثبت نام، دوستان خود را نیز به کمپین دعوت نمایید.

امنیت کارگران کولبر باید تأمین گردد

سالهاست که بسیاری از کارگران بیکار و فاقد هر گونه امکان تأمین معیشت از طرق امن و بی خطر در شهرها و روستاهای مرزی کشور بویژه منطقه کردستان روی به بارکشی چه با استفاده از چهارپایان و چه با بستن بارهای سنگین بر پشت خود، در ازای دریافت مزدی ناچیز آن هم با به استقبال رفتن انواع خطرات از قبیل انفجار مینهای به جای مانده از دوران جنگ ایران و عراق، مورد اصابت مستقیم نیروهای نظامی مرزی قرار گرفتن و گرفتار بلایای طبیعی شدن مانند پرت شدن از پرتگاه ها هنگام عبور شبانه از باریکه راه های مال رو و جان باختن از سرما و مفقود شدن در زیر بهمن های سنگین، نموده اند. سالهاست که خطرات مذکور از این انسان های محروم، رنجور از تلاش بی وقفه اما ندار و فقر زده قربانی می گیرد و صدها و هزاران خانواده را داغدارتنها نان آورانشانکرده که درهر بار خطر کردن برای عبور از مرز از ترس در کمین نیروهای مرزدار نیافتادن باید شب ها و روزها بدون آب و غذا در میان دره ها و سنگلاخ های کوهستان می گذرانده اند .

این انسان های رنج دیده، از محرومترین و بی حقوق ترین بخش طبقه کارگر ایران هستند که برای تأمین ابتدائی ترین نیازهای زندگیشان یعنی نمردن از گرسنگی ناچارند سلامتی و زندگی خود را به خطر بیاندازند. حق حیات از ابتدائی ترین و از حقوق جهان شمول انسانی است. محافظت از جان انسان های جوامع از وظایف دولتها است. کارگران کولبر مرزی باید از شغل مناسب یا بیمه بیکاری برخوردار باشند و تا تحقق این خواست که ناچار به کولبری هستند باید از امنیت جانی از طریق تأمین امنیت مسیرهای رفت و آمد آنان توسط دولت برخوردار گردند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه

١٥ بهمن ٩٥

 

بیانیه انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد در حمایت از کارگران کولبر

کولبران شریف ، پولبران فاسد

جان برای نان

نان برای جان

کارگران کولبر انسان های شریفی هستند که به دلیل بیکاری و نبود شرایط کاری مناسب و شغلی پایدار در استان های مرزی در ازای دریافت مزدی ناچیز با وجود خطرات بسیار خود را به دست کوران حوادث می سپارند و در سخت ترین شرایط موجود برای رسیدن به لقمه ای نان، در این راه قدم می گذارند و متاسفانه بیشترشان به سلامت به مقصد نمی رسند و جان خود را از دست می دهند .

سالهاست که این خطرات و نامهربانی ها از این کارگران کولبر شریف قربانی میگیرد و صدها هزار خانواده و کارگر را داغدار می کند.

بارشان بار زخم و رنج و بیکاری است ، بارشان برای لقمه ای نان و شرافت و سربلندی است. بارشان بی تدبیری مسولین ، بی مسولیت است بارشان وجدان های خوابیده دولتمردان است. تا کی با مشاهده بار و شرایط کارگران کولبر وجدانهای خوابیده بیدار نخواهد شد .

مطمئنا” کارگران کولبر بدون داشتن تشکلات کارگری خود و بی بهره از بیمه و بیمه های بیکاری از مظلوم ترین و بی حقوق ترین بخش طبقه کارگر ایران هستند که همانند همه کارگران ایران دچار استثمار و بی توجه ای شده اند .کارگرانی که از سر گرسنگی ناچارند سلامت و زندگی خود را به خطر بیندازند .

و اما در این چند روز تمامی دنیا و ایران شاهد مظلومیت و جانباختن کارگران کولبر بود و بدتر از همه انتشار فیلمی که با تمام بی رحمی کولبری را به باد کتک و بی احترامی نشان می دهد که تنها امید و توشه بارش را به آتش می کشند. با دیدن این گونه بی احترامی ها مطمئنا زخمی عمیق در دل طبقه کارگر ایران به وجود خواهد آمد که کارگران آگاه این شرایط را فراموش نخواهند کرد .

روابط عمومی انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد

نسان نودینیان