در حاشیه سفر صلاح الدین دمیرتاش به روسیه

نسان نودینیان:

در حاشیه سفر صلاح الدین دمیرتاش به روسیه

سفر صلاح الدین دمیرتاش به روسیه، با واکنش و عکس العملهای متفاوتی روبرو شده است. صلاح الدین دمیرتاش رهبر “حزب دمکراتیک خلق” در دو انتخابات برگزارشده در ترکیه با کسب آراء بالاتر از سیزده درصد وارد پارلمان ترکیه شد، با ورود این حزب، “حزب عدالت و توسعه” وارد چلنچ با حزبی شده (حزب دمکراتیک خلق) که در تحولات منطقه و بحران سیاسی در ترکیه نیرویی قابل توجه است. صلاح الدین دمیرتاش و حزب او اگر که در انتخابات زود هنگام با درصد آرایی کمتر وارد پارلمان ترکیه شد، یکی از طرح های اگاهانه اردوغان و حزب عدالت و توسعه را ناکام کرد.
سیاست طرح ریزی و آگاهانه رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه بحاشیه راندن و قفل کردن دروازه های پارلمان ترکیه بر روی صلاح الدین دمیرتاش و حزب دمکراتیک خلق بود. سیاست اردوغان در این عرصه با شکست مواجه شد. در بطن این رو در رویی ها اوضاع سیاسی منطقه خاورمیانه هر چه بیشتر بحرانی تر و درگیری های منطقه ای در سوریه، عراق و ترکیه بیشتر و صف بندی دولتها حادتر و دسته بندی صفوف آنها شفاف تر شد.
سفر صلاح الدین دمیرتاش به روسیه اگر توسط روسیه و پوتین تنبیه اردوغان است. اما نتیجه صف بندی احزاب سیاسی موجود در عراق و ترکیه، است.
دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان با متحد و حلقه بگوششان مسعود بارزانی و حزب دمکرات کردستان عراق سیاستهای فاشیستی و هژمونی طلبانه خود را در منطقه و در بحرانی ترین مناطق در عراق و کردستان عراق، انجام میدهد.
پوتین و دولت روسیه به منظور ایجاد شرایط مناسب در درون احزاب اپوزیسیون و مخالف اسد در سوریه به نیرو و حزبی نیاز دارد که بتواند راه مذاکرات قریب الوقوع اسد و مخالفین را هموار کند. احزاب موجود از ارتش آزادیبخش سوریه و دستجات مذهبی و شوراهای گوناگون دست ساز غرب برای پوتین نیروهای مورد نظر و مورد “اعتماد” نیستند. اینها برای پوتین و روسیه بازیگران اصلی و آلترناتیو سیاسی نیستند. پوتین دنبال حزب و کاریزمای مورد پسند و با وجه و اعتبار سیاسی متفاوتی است که وزنه سیاسی قابل توجهی داشته باشد، از وجه و اعتیار و قدرت بالای پارلمانی برخوردار باشد، و این قرعه در دل کشمکش های کنونی در ترکیه و سوریه با دخالت دادن و میدان دادن به صلاح الدین دمیرتاش سناریو سازی شده، است.

٧ دی ٩٤
٢٩ دسامبر ٢٠١٥