در حاشیه اخبار کارگری

در حاشیه اخبار کارگری

نسان نودینیان

دولت ١١ حسن روحانی! فاکت ها چی میگویند!

در ارتباط با اعتراضات کارگری و موقعیت طبقه کارگر در دولت یازدهم حسن روحانی مطالب متنوعی را از زوایای مختلف اقتصاد سیاسی دولت یازدهم، دولت یازدهم و چالش بیکاری، دولت یازدهم و بازنشستکان، دولت یازدهم و اعتراضات کارگران و معلمان و… مورد بررسی قرار داده ایم.

در ٤ سال گذشته صحنه سیاسی جامعه با اعتراض و اعتصاب کارگران، معلمان و پرستاران رقم خورد. صدها اعتصاب، چند ده هزار اعتراض در شکل راه پیمایی و تجمع برپا شدند. خواستهای شفاف تر شدند. افزایش دستمزدها به میزان بالاتر از خط فقر سراسری شد.

در دفاع از آزادی  تشکل و بیان و برای آزادی فعالیت فعالین کارگری، معلمان و فعالین عرصه های اجتماعی کارزارهای مشترک و پُر شوری انجام شد. مخالفت با امنیتی کردن فعالیت کارگرن و معلمان و … به فرهنگ سیاسی و اعتراضی جنبش اعتراض طبقاتی تبدیل شد.

خواست تحصیل رایگان، یکی از خواستهای تعرضی و درعین حال طبقاتی بود که در اعتراضات ٤ سال گذشته برافراشته شد.

پیشروی های جنبش کارگران و معلمان در چند سال گذشته برجسته بوده اند.

تجمع های سراسری و همزمان معلمان و کارگران دستاورد نوین ایندوره از اعتراضات است.

تجارب و درسهای اعتراضات کارگران و معلمان هدف مستقیم این نوشته نیست. در این بخش از ستون در حاشیه اخبار کارگری به منظور بررسی موقعیت کارگران و معلمان در دولت یازدهم بخشهایی از گفتمان های نشریات خودی دولت روحانی را مرور کرده ام.

روزنامه مشرق؛

دولت یازدهم کارگران را به روز سیاه انداخته است

کارگران ایرانی تقریبا ٢٤٨ دلار در ماه دریافت می کنند که حدود ٨.٩ دلار در روز است. این مزد در دنیا یکی از پایین ترین نرخ دستمزدها محسوب می شود.

روحانی دوبار در یک هفته اخیر از کارگران سیلی خورد. یکی در روز کارگر با صدای اعتراض هزاران کارگر در حرم امام و دیگر در معدن زمستان یورت آزادشهر که معدنچیانی به خاطر بی مبالاتی وزارت کار و وزارت صنعت و معدن جانشان را از دست دادند تا مشکلاتشان صد چندان شود.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان

در طول این چهار سال اکثر کارخانه‌جات ما به رکود کشیده شد و بعضا به علت رکود زیاد تعطیل شدند، تقریبا٧٠ درصد کارخانه‌هایی که مشغول به فعالیت بودند نیز زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند. عدم تولید سبب کمبود اشتغال در جامعه و سبب گسترش روز افزون بیکاری می‌شود. یش از ٩٥ درصد کارگران ما در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و اکثرا دارای قرارداد موقت هستند و در شرایط فعلی کارگر رسمی زیادی وجود ندارد، کارگران قراردادی نیز با کمترین بهانه (به طور مثال نقدینگی کم و بدهکاری زیاد) توسط کارفرما اخراج می‌شوند .

احمدرضا معینی نماینده کارگران در شورای عالی کار، معتقد است: کارگران ما روی خط فلاکت زندگی می کنند و نه خط فقر.

دستمزدها در دولت روحانی(خط فقر بیش از ٤میلیون)

  ١٣٩٣                                   ٦٨٩ هزار تومان

١٣٩٤                                     ٧١٢ هزار تومان

١٣٩٥                                                           ٨١٢ هزار تومان

١٣٩٦                                     ٩٣٠ هزار تومان

به گزارش «نسیم آنلاین» روزنامه اعتماد نوشت: مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار در حالی از ارزان‌سازی قیمت نیروی کار پرده برداشت که در سه سال گذشته و براساس آمارهای رسمی، دستمزد واقعی کارگران در ایران ٢/٦ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر سهم مزد نیروی کار در قیمت تمام‌شده کالا در کشور، رقمی ناچیز است.

اسیب های اجتماعی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ٧٥ درصد خانواده‌های ایرانی خاستگاه آسیب‌های اجتماعیند، یعنی یا آسیب دیده‌اند یا در معرض آسیب قرار دارند. احمد خاکی در نشست قربانیان خاموش که برای بررسی کودک ‌آزاری برگزار شده بود گفته بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران سه نوع زندگی و خانواده داریم. ٢٥ درصد خانواده‌های ایرانی زندگی «بهشتی» دارند یعنی موفق و همراه یکدیگرند. ٥٠درصد خانواده‌های ایرانی زندگی «برزخی و بینابینی» دارند و زندگی ٢٥ درصد خانواده‌های ایرانی «جهنمی» است و افراد خانواده می‌خواهند سر به تن یکدیگر نباشد.

حق مسکن” کارگران، همچنان در هاله ای از ابهام

“حق مسکن” کارگران، یکی دیگر از مواردی است که همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است، چرا که در دی ماه سال گذشته بود که توافقی بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان درباره افزایش حق مسکن کارگران در شورای عالی کار صورت گرفت. لذا پس از آن وزیر کار به عنوان رئیس شورای عالی کار نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشت و از وی خواست در اولین فرصت صورتجلسه افزایش حق مسکن از ٢٠ به ٤٠ هزارتومان از ابتدای سال ٩٤ را در دستور بررسی هیات وزیران قرار دهد. اما حالا ماه‌ها از نامه وزیر کار به جهانگیری می گذرد و هیچ خبری از مصوبه هیات وزیران درباره توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان در دست نیست. جالب تر آن که مسئولان وزارت کار نیز بارها بر پیگیری این موضوع در دولت تاکید کرده و از سوی وزیر کار و معاون روابط کار وزارتخانه در یکی دو مرحله اعلام شد که حالا زمان مناسبی برای تصویب افزایش حق مسکن کارگران توسط دولت نیست!

نرخ بیکاری

به گزارش افکارنیوز، علیرضا زاکانی کاندیدای جبهه مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری در کانال تلگرامی خود نوشت: گزارش رسمی بانک مرکزی حاکی از افزایش نرخ بیکاری جمعیت ١٠ تا ١٤ ساله از ٦.٩ درصد در سال ٩٢ به ١٢.٥ درصد در پاییز ٩٥ است.

زاکانی تصریح کرده است: این ارقام یعنی در دولت آقای روحانی تعداد خانواده‌هایی که به سبب تنگی معیشت، فرزندان ١٠ تا ١٤ ساله خود را به دنبال کار فرستاده‌اند و البته موفق به یافتن کار نشده‌اند، دوبرابر شده است.

افزایش شکاف و نابرابری در جامعه در دولت روحانی

شقاقی شهری گفت: طبق اعلام بانک جهانی، رتبه فساد ایران در سال ٩٠ در پایه ١٢٠ قرار داشت که در سال ٩٥ به ١٣١ رسید. این آمارها هم نشان‌دهنده شکاف و نابرابری در جامعه است. نسیم آنلاین: وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره وعده رئیس جمهور پیرامون ریشه‌کن کردن فقر مطلق اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال ٩٠، ضریب جینی ٠.٣٦ بود که این رقم در سال گذشته به ٠.٣٩ رسید و سهم ١٠درصد ثروتمند جامعه نسبت به فقیرترین در سال ٩٠، ١١.٠٩ بود که در سال ٩٥ به ١٢.٧٨افزایش…

کودکان کار

سارا رضایی از فعالان حقوق کودکان به خبرگزاری “ایسنا” گفته است که طبق آمارهای رسمی در ایران حدود دو میلیون کودک کار وجود دارد. این در حالی است که به گفته این فعال حقوق کودکان آمارهای غیررسمی از وجود ٧ میلیون کودک کار در ایران خبر می‌دهند. کودکان کار در ایران بیشتر به “گل‌فروشی، دست‌فروشی، زباله‌‌گردی و دود کردن اسپند” مشغول هستند. در روزهای اخیر خبرگزاری “ایلنا” به نقل از فرانک ایمانی “رییس گروه امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی” نوشت در ایران تنها یک سوم کودکان کار تحت نظر سازمان بهزیستی قرار دارند. به گفته سوسن مازیارفر یکی از اعضای این نهاد حامی حقوق کودکان، در برخی استان‌های ایران میانگین سنی کودکان زباله‌گرد تنها ١٢ سال است. طبق گزارش اخیر سازمان خیریه “کودکان را نجات دهید”، ایران در میان ١٧٢ کشور جهان در رده ٨٠ فهرست “کودکی‌های دزدیده شده” قرار دارد.

معلمان؛

در ٤سال دوره دولت ١١ روحانی،  معلمان در اعتراض و نارضایتی بوده اند. ده ها نفر از آنها دستگیر و زندانی شده اند.  معلمان برای رفاه و حقوق  مکفی و استاندار کردن امکانات آموزشی و برای تامین امنیت شغلی مبارزه میکنند. مبارزه علیه امنیتی کردن فعالیت های اعتراضی معلمان که توسط نهادهای امنیتی ــ پلیس جمهوری اسلامی اعمال میشوددر ابعار سراسری مورد حمایت های وسیع قرار میگیرد. روند اعتراضات معلمان در جریان است. خواستهای معلمان حول  «بیمه کارآمد حق مسلم ماست»،‌ «همسان سازی حقوق بازنشستگان خواسته ماست»،‌ «تعیین وضعیت نیروهایی خدماتی در نظام رتبه بندی»،‌ «جای معلم کلاس درس است، نه زندان»،‌ «پول های اختلاس شده صندوق ذخیره را برگردانید» و «پرداخت پاداش پایان خدمت بلافاصله پس از بازنشستگی»، هستند.

 دولت ١١ حسن روحانی با تحمیل فلاکت و ریاضت اقتصادی بپایان رسیو دولت ١٢ حسن روحانی ادامه سیاستهای دولت ١١ است.

١٦ مرداد ١٣٩٦ –  ٧ اوت٢٠١٧