در حاشیه اخبار کارگری

در حاشیه اخبار کارگری

نسان نودینیان

کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه؛ برخورداری تمام کودکان کشور از آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت برابر

از اول مهر بیش از ١٣ میلیون دانش آموز کودک و نوجوان به مدارس رفتند. و بیش از ٤میلیون هم در سنین مختلف از ادامه تحصیل محروم شدند.

وارد شدن به مدرسه، ادامه تحصیل و فرصت دستیابی به مدارک تحصیلی عالی برای فرزندان خانواده های کارگری در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی چالش بزرگ مادر و پدر دارای فرزندان در سن تحصیل است.  این چالش ساده و سطحی نیست. عمیقا طبقاتی و بشدت تحت تاثیر درآمدهای حقوقی و بضاعت مالی خانواده های کارگری  است.

شکاف طبقاتی موجود در جامعه ایران از زوایای و جوانب مختلفی اثرات اجتماعی از قبیل زیر سوال رفتن فرصتهای ادامه تحصیل را موجب شده است.

مصائب ترک تحصیل و افزایش هر روزه کودکان خیابانی در میان خانواده های کارگری به مشکل سنگین و جدی تبدیل شده است. ترک تحصیل و کودکان خیابانی پدیده تازه ای نیست. از مصائب شرایط فلاکتبار اقتصادی کنونی است. با افزایش هر تعداد بیکاری، ترک تحصیل کودکان خانواده های کارگری افزایش میابد. با شنیدن هر تعداد بیکاری کودکان خانواده های کارگر خود را در معرض تهدید می بینند. امنیت ادامه تحصیل روز بروز کمتر و کمتر میشود. چاره کارگران و خانواده های آنها در پیش گرفتن مسیر و راه اعتراض است.

چالش ادامه تحصیل و ساده کردن تحصیل فرزندان خانواده های کارگری و مزدبگیران جامعه(تحصیل رایگان) در بیش از سه دهه گذشته امر کارگران پیشرو و مدافعین حقوق کودکان بوده است.

در اغاز سال تحصیلی امسال ١٣٩٥ دفاع از تحصیل رایگان با برجستگی بالایی مورد توجه کارگران قرار گرفته است. در همین رابطه  سندیکای کارگران شرکت واحد خواهان برخورداری تمام کودکان کشور از آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت برابر بوده و تاکید می کند که نه تنها کار کودکان باید ملغی گردد بلکه وضعیت معیشتی آنها و خانواده هایشان می بایست در اولویت جامعه و در راس برنامه های دولتی قرار گیرد.

متن کامل بیانیه:‌

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آغاز سال تحصیلی جدید را به کلیه دانش آموزان، خانواده های کارگری و معلمان تبریک گفته و سالی سرشار از موفقیت و سرافرازی را برای کلیه دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور آرزومند است.

رانندگان و کارگران شرکت واحد تهران و حومه و کلیه کارگران حمل و نقل شهری در سراسر کشور بخشی از مجموعه وسیع خدمات رسانی به محصلین و خانواده های آنان هستند. برای ما همچون معلمان و مجموعه کارکنان بخش آموزش و پرورش خدمت به کودکان، نوجوانان و جوانان کشور افتخار و تعهد بزرگی است که لحظه ای از آن کوتاهی ننموده ایم. اما متاسفانه شاهد بوده ایم که مسئولین دولتی نه تنها ارزشی برای ما کارگران و حق و حقوقمان قائل نبوده اند بلکه حتی در ناحقی و ظلم نسبت به آموزگاران کشور نیز کوتاهی نکرده اند. بسیاری از معلمان با مشکل دستمزدهای ناچیز و ناامنی شغلی دست به گریبان هستند و هر گاه نمایندگان آ‌نها تلاش کرده اند که نسبت به دریافت حقوق اولیه خود کوشا باشند مورد غضب حاکمیت قرار گرفته و بازداشت و زندانی شده اند. اذیت و آزار نمایندگان معلمان و بطور مشخص فعالین کانون صنفی معلمان ایران در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است. در عین حال پرونده سازی و سرکوب بخشهای مختلف کارگری از جمله نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد بی وقفه در سالیان اخیر ادامه داشته است. این در حالیست که وضعیت مدارس کشور، واپسگرایی و سیاستهای خصوصی سازی در نظام آموزشی بطور فزاینده ای گسترش پیدا کرده و تبدیل به یک بحران لاینحل در نقاط مختلف کشور شده است. در عین حال، هر ساله دهها هزار کودک بدلیل این سیاستهای مخرب و فقر و فلاکت و نابسامانی خانواده هایشان از مدارس بیرون رانده شده اند، به نحوی که بنا بر آمار رسمی تعداد کودکان کار و بازمانده از تحصیل در ایران بیش از سه میلیون نفر است.

تصور نکنید که در ایران امکانات مالی و مادی وجود ندارد! این کشور آنقدر ثروت دارد که بتواند کلیه کودکان کار را به مدارس بازگرداند، والدین آنها را با دستمزدهای مناسب به اشتغال درآورد و یا مشمول بیمه بیکاری نماید، به معلمان دستمزدهای شایسته پرداخت نماید و امنیت شغلی را برای کلیه کارگران و معلمان و پرستاران و زحمتکشان کشور تامین کند. اما سرمایه داران و اختلاس گران و چپاول و غارت اموال عمومی توسط آ‌نها و حامیان دولتی شان اجازه نمی دهد کارگران و خانواده های کارگری از چنین امکانات ابتدایی و حق و حقوق اولیه ای برخوردار گردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن تبریک مجدد به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی خواهان برخورداری تمام کودکان کشور از آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت برابر بوده و تاکید می کند که نه تنها کار کودکان باید ملغی گردد بلکه وضعیت معیشتی آنها و خانواده هایشان می بایست در الویت جامعه و در راس برنامه های دولتی قرار گیرد. سندیکای کارگران شرکت واحد همچنین خواهان توقف اذیت و آزار و تعقیب و بازداشت کارگران و معلمین می باشد. تشکل یابی مستقل و تامین معیشت با استانداردهای رفاهی شناخته شده بین المللی برای کارگران، معلمان و پرستاران کشور حق مسلم ما می باشد و باید به رسمیت شناخته شود. ما همچنین ضمن تبریک روز تکریم بازنشستگان در ٦ مهرماه،خواهان بهبود وضعیت معلمان و کارگران بازنشسته کشور هستیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

١مهر ١٣٩٥

 

نا امنی شغلی! مرگ ٤ نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در راه تجمع اعتراضی

 

یکشنبه ٤مهر  چند تن از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق که برای پیگیری مطالبات و برگزاری تجمع راهی تهران شده بودند، در بروجرد تصادف کرده و به بیمارستان منتقل شدند. اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق که از خوزستان برای شرکت در تجمع اعتراضی (چهارم مهر) مقابل مجلس و سازمان مدیریت برگزار شود، راهی تهران بودند.

تجمع اعتراضی ٤مهر برای پیگیری اجرای طرح  قرار داد دائم برگزار میشود. در اینرور(٤مهر لایحه قرار داد دائم اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق  در مجلس اسلامی طرح میشود).

حدود ٤٧٠٠ کارگر متخصص در شرکت های منطقه ای در سطح سراسری در کاری سخت و زیان آور اشتغال دارند. با وجود دائمی بودن کار کارگران  اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق اما هنوز رتبه بندی مشاغل آنها مشخص نیست. یکی از مطالبات کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق تبدیل قرارداده به قرار دادهای دائمی و امنیت شغلی است.

کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق دارای سوابق بیش از ١٥ سال هستند.

نا امنی شغلی و نگرانی کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق به سبب قرار دادن آنها بعنوان «نیروهای حجمی» به معنی انتقال به بخش پیمانکاران، بخش عمده مشکلات کارگران است.

کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در اعتراضات مداوم در یکسال گذشته با اتکا به قدرت اعتراضیشان و با برپایی تجمع های اعتراضی برای امنیت شغلی و قرار دادهای دائمی و علیه سپردن موقعیت و سوابق شغلیشان به بخش پیمانکاری، اعتراض و تجمع برپا کرده اند.

مرگ ٤ کارگر اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق   یک جنایت در حال جریان در نظام جمهوری اسلامی ــ سرمایه است. قربانیان حوادث کار بیشمارند. همانقدر کارگر را روانه گورستان میکنند، همانقدر کارگر در اثر ناامنی محیط کار روانه بیمارستان میشوند. همانقدر خانه ها از هم میپاشند، شادی ها به غصه و غم تبدیل میشود. همان اندازه کودکان از رفتن به پشت میز تحصیل محروم میشوند، همان اندازه کودکان کار، اعتیاد، تن فروشی و زندانی بیشتر میشود.

جنبه تلخ و طنز این سناریو قاتلین و جانیان این مرگ های هولناک هر روز در محل کار و در شهر در کنار قربانیان خودشان قدم میزنند.

مسئول مرگ ٤نفر از کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق دولت و نظام جمهوری اسلامی، است.

نسان نودینیان

٤مهر ١٣٩٥

٢٥ سپتامبر ٢٠١٦