جنبش زنان در کردستان! حضور قدرتمند در جنبش اعتراضی!

جنبش زنان در کردستان!  حضور قدرتمند در جنبش اعتراضی!

امسال روز جهانی زن متفاوت شده! روزی که در تجمع توده ای مردم مریوان در دفاع از جاده های امن صدها زن در صف اول حضور داشتند، وقتی که زنان در مریوان و سنندح برای حق دوچرخه سواری در خیابان ها دوچرخه سواری را در ملاعام به نمایش گذاشتند و چواب محکمی را با شعف  و شور انقلابی به فتواهای خامنه ای و امام جمعه مریوان دادند  و با دفاع از حق دوچرخه سواری زنان جنبش نوین اجتماعی حضور فعال زنان  را  به نمایش گذاشتند، روزهای پُرشوری که زنان در صف معلمان برای حقوق مناسب و رفاه برای خود و خانواداهایشان  قطعنامه اعتراضات را قرائت کردند، زمانی  که زنان با ابتکارات اجتماعی علیه احکام اعدام همه جا در جلو زندانها در میان خانواده ها در محافل و نهادهاییکه میخواهند انسانی را از مرگ نجات دهند، روزهاییکه در مراسم های ٨ مارس و روز جهانی کارگر زنان از نیروی های انسانی شرکت کننده در این مراسمهاهستند، روزهاییکه ده ها سمینار و جلسه برای زنان در محلات و روستاها علیه ستم کشی بر زنان، علیه مردسالاری، قتل های ناموسی برگزار میشود و فعالین جنبش رهایی زن با تسلط و علاقه در مورد حقوق جهانشمول زنان سخنرانی میکنند، روز جهانی زن متفاوت شده!

مراسم برگزاری ٨مارس در شهرهای کردستان جوان است، با جنبش توده ای ٥٧ و با شروع شرایط دموکراتیک و حاکمیت مردم و نیرهای چپ و کمونیست  در شهرهای کردستان شروع شد. در این سالها با استقبال و حضور گسترده مردم  در خیابان و سالن های بزرگ در مورد گرامیداشت  ٨مارس روز جهانی زن میتینگ و سخنرانی برگزار میشد. قطعنامه های رادیکال چپ و کمونیستی با خواست های تحکیم جنبش رهایی زن و برابری حقوق زنان مطرح میشد، روندی که شروع شد و هرسال در این روز در٨مارس گرامیداشت روز جهانی زن به امری شناخته شده و بفرهنگ بخش های زیادی از مردم تبدیل شد.

جشن و پایکوبی و دادن دسته های گل در این روزسنتی شناخته شده شد.

اما در ٤دهه گذشته اگر تمام این فعالیتها در جامعه تبدیل بآگاهی سیاسی در مورد حقوق زنان شده، و سنگرهای محکم و قوی را علیه اسلام سیاسی، فرهنک مذهبی ایجاد کرده است و همزمان حضور زنان در جامعه را بیشتر از هر دوره ای   بجلو برده است. اینها پیشروی جنبش رهایی زن است. این جنبش به مراسم های سنتی و گرامیداشت روززن خودش را محدود نکرده است. همواره و دوش بدوش مردم ناراضی در اعتراضات حضور فعالی داشته، در سال گذشته حضور زنان برجسته بوده است.

جنبش زنان به فاکتور اصلی  مبارزه در دفاع از حقوق زن، علیه بیکاری و برای دفاع از کرمت و حرمت انسانی جامعه تبدیل شده.  صف تعرض زنان علیه  اسلام سیاسی  متعین تر شده است.

موقعیت  زنان در دولت روحانی!

در دولت یازدهم حسن روحانی بیش از هر دوره ای بر میزان بیکاری زنان، افزوده شده است. سونامی بیکاری زنان میلیونی است و در شهرهای کردستان هزاران نفر از زنان تحصیلکرده شانسی برای استخدام ندارند. مشغله اصلی آنها دوره پایان تحصیلات و خانه نشینی است.

مبارزه برای افزایش دستمزدها، مبارزه برای معیشت بالای خط فقر و ایجاد فرصت های شغلی، چالش اجتماعی طبقه کارگر با دولت و نظام جمهوری اسلامی است.  حضور  زنان بخش تفکیک ناپذیر از این مبارزات را تشکیل میدهد.

 

هشت مارس روز جهانی زن روز دفاع از حقوق و حرمت زنان است.

در ٨مارس در  قطعنامه ها اعلام کنیم؛

زنان علیه بیکاری هستند. فرصت های شغلی مناسب و یا بیمه بیکاری مهمترین خواست ما زنان است. بیمه های اجتماعی و سلامت و بیمه بیکاری برای زنان

زنان در مبارزه دائم علیه تبعیض و نابرابری شغلی، تحصیلی و قضایی

حق دوچرخه سواری زنان، ورزش درملاعام و بدون حجاب اسلامی

حق ورود زنان به استادیوم های ورزشی

علیه اسلام سیاسی علیه راسیسم و زن ستیزی

جنبش نوین زنان دارای ظرفیت های بالایی است. توان پیشروی های بیشتر و قوی تری را دارد. پیش بسوی سازماندهی و تشکل های گسترده  جنبش رهایی زن!

نسان نودینیان

١٧ اسفند ١٣٩٥

٧مارس ٢٠١٧