نسان نودينيان در حاشيه اخبار كارگري

 
در حاشيه اخبار كارگري
نسان نودينيان

حمايت و پشتيباني از رضا شهابي وارد فاز جديد و مهمي شده است. دخالت متشكل بخشهايي از جنبش كارگري از اتحاديه اتوبوسراني و اتحاديه آزاد كارگران ايران دوره جديدي از حيات اعتراضي و ابرزا وجود جنبش كارگري را رقم ميزند.
حمايت از رضا شهابي با استقبال تشكل، فعالين و اتحاديه هاي بين المللي پيش ميرود.
حمايت از رضا شهابي براي آزادي فوري او و درخواست از او بمنظور پايان دادن به اعتصاب غذا در يك هفته گذشته نظر افكار عمومي در سطح داخل و خارج از كشور را به اذيت و آزار جمهوري اسلامي در قبال فعالين كارگري را بخود جلب كرده است.
جمهوري اسلامي در منگنه فشار بين المللي و داخل كشور قرار گرفته است.
حمايت و پشتيباني از فعالين كارگري در بند سابقه اي بسيار طولاني در دو دهه گذشته را دارد. اين عرصه در دو دهه گذشته بيشتر از جانب اتحاديه ها و سنديكاها و فعالين و رهبران شوارهاي كارگري در خارج از كشور انجام ميشد. تعيين بخشي به سخنگويان و فعالين كارگري نتيجه و دستاورد آندوره است. اما، اكنون پديده مهم و جديد دخالت سخنگويان و تشكلهاي كارگري در داخل كشور بيش از هر دوره اي ابراز وجود كرده است. نامه مشترك ٢٢تن از فعالين كارگري و امضا چندين نفر از كارگران در حمايت از رضا شهابي و درخواستهاي مسئولانه آنها براي پايان دادن به اعتصاب غذا، جنبش كارگري يك گام در بلوغ و رشد اعتماد بنفسانه جنبشش را نمايندگي ميكند. اقدامات يك هفته گذشته چسب اتحاد نيروهاي فعال جنبش كارگري را مهيا و از موانع سنتي عبور كرده است. سنت چپ در حاشيه قرار گرفته. در سنت كارگري هر اندازه ايجاد فرهنگ اعتماد بخود، جلو آمدن به صحنه سياست و از موضع منافع طبقه كارگر و همبستگي طبقاتي ابراز وجود كردن، با بازتاب و انعكاس وسيع در لايه ها و بخشهاي وسيعتر از مراكز كارگري و كارخانه ها مواجه خواهد شد. در شرايطيكه طبقه كارگر و تشكلهاي كارگري از امكانات ميديا، روزنامه و تلويزيون و رسانه هاي سريع با انعكاس ميليوني محروم اند، هر اندازه زير پوشش قرار دادن اخبار جنبش كارگري و اقدامات حمايت و پشتيباني از رضا شهابي از كانال امكانات انترنتي، فيس بوك، تويتر وسايتها با توان بالايي ضروري و الزامي شده است. بايد با امكانات موجود به جنگ محروميتها كه نظام حاكم جمهوري اسلامي و بورژواها و ميديا ايجاد كرده اند، رفت. قرن ٢١ و اعتراضات كارگري و توده اي بهم جفت هستند. قلب و صداي ميدان تحرير(ميدان آزادي) در مصر به فاصله چند ثانيه با قلب و صداي ميليونها نفر از سطح بين المللي تا انقلاب عظيم مصر همزمان مي تپيد. قلب و صداي اعتراض رضا شهابي و كمپين هاي حمايتي از او بايد به فاصله يك ثانيه با قلب و صداي ميليون ها انسان، كارگر و فعال جنبش كارگري و تشكلهاي كارگري بزند.

سنت سي هزار امضا و طومارهاي اعتراضي به ساير بخشهاي توليدي و كاركنان جامعه تسري پيدا كرده است. از طرف ۲۳۴۲ نیروی کار پروژه ای ( مهندسان ، تکنسین ها و کارگران فنی – صنعتی ) متن نامه اي خطاب به مجلس ارسال شده است. در اين نامه به مطالبات و خواستهايي اشاره شده است كه در چند سال گذشته در محور رو در رويي طبقه كارگر با دولت و كارفرما قرار داشته است. رئوس اين مطالبات و اعتراضات؛
ــ دولتهای پس از جنگ با مصوبات خود قانون کار را هر روز بی رنگ تر نموده اند. مانند : معاف کردن کارگاههای زیر ده نفر از قانون کار ، تایید و اجرای بند ” ز ” و هم اینک با پیشنهاد کارمزد منعطف بوسیله دولت آقای احمدی نژاد . و بدین صورت هر روز بیشتر زندگی کارگران را به سراشیب فقر ، بیکاری و نداری می اندازند . با توجه به این واقعیت که نیروی کار پروژه ای از هیچ امتیازی که کارگران و کارمندان دیگر برخوردارند ، برخوردار نیست مانند تعاونی مسکن ، تعاونی مصرف و عدم پرداخت وام مسکن به نیروهای کار پروژه ای است
ــ ساعات كار طولاني ١٢تا ١٦ساعت و دور بودن از خانواده ها گاها يك ماه و شرايط سخت ساعات كار ، و چرا كارگران و كارمندان پروژه اي بايد با سابقه ٢٠سال كار بازنشسته با احتساب دريافت حقوق و مزاياي ٣٠سال كار بطور شفاف در اين پراگراف بيان شده است:” نیروی کار پروژه ای در حالی که اقماری نیست و همه ی تعطیلات رسمی و روزهای جمعه را کار می کنند . بخش خصوصی علاوه بر این که هیچ مزایایی بابت این شرایط نمی پردازد از پرداخت بیمه کارگران طبق حقوق دریافتی شان خودداری می کند . و بیمه آنها را با حداقل حقوق محاسبه میکند. با این شرایط اگر نیروی کار در اثر حادثه دچار ازکارافتادگی گردد . تامین اجتماعی تنها حداقل حقوق را به کارگر می پردازد در حالیکه به خوبی آگاه هستند که پیمانکاران چگونه حق کارگران را بدین صورت پایمال می کنند . ولی شرکتهای پیمانکاری دست دوم و سوم از این هم فراتر می روند در حالی که می دانند با ۲۴ روز کار نیروی کار پروژه ای ساعت کاری اش به ۲۸۸ رسیده است که مقدار ۱۱۲ ساعت کاری بیش از یک ماه است ، ۶ روز مرخصی را برای کارگر غیبت رد می کند و بدین طریق سوابق بیمه او را دچار اشکال جدی می کنند. در حالی که اگر روزهای تعطیل و تعطیلات رسمی را محاسبه کنند نیروی کار پروژه ای نزدیک به ۲ ماه ساعت کاری را در یک ماه انجام می دهد آنهم بدون محاسبه ساعات اضافه کاری بعد از ۱۲ ساعت که گاهی تا ۱۶ ساعت ادامه می یابد . چنانچه نمایندگان محترم به هر دلیل با اقماری شدن نیروی کار پروژه ای موافق نباشند با توجه به اینکه این نیروی کار طی هر ماه ۲۸۸ ساعت کاری ، انجام می دهد با روزی ۱۲ ساعت و طی هر سال ۳۴۵۶ ساعت کاری ، و طی ۲۰ سال معادل ۶۸۱۲۰ ساعت کاری صورت می گیرد که نسبت به ۳۰ سال کار یک کارگر و کارمند معمولی ۶۰۳۶۰ ساعت کاری ؛ ۷۷۶۰ ساعت کار بیشتر کار می کند که معادل ۳ سال و ۸ ماه می باشد از این رو کارگران انتظار دارند این واقعیتها مورد بررسی قرار گیرند و نیروی کار پروژه ای پس از ۲۰ سال کار با ۶۸۱۲۰ ساعت کاری بازنشسته گردند البته با حقوق کامل ۳۰ سال کار . این تقاضا نه بدلیل سختی کار است که وجود دارد . یا آلودگیهای صوتی و گازی مرگبار و یا عدم ایمنی و حوادث ضمن کار . بلکه چون ما عملا” طی این مدت معادل ۳۰ سال و ۷۷۶۰ ساعت کاری بیشتر کار انجام می دهیم درخواست بررسی این واقعیت را داریم”
ــ سنوات در طی یک سال و ۵/۲ روز مرخصی ماهانه که معادل یک ماه حقوق کارگر در طی یک سال است و پاداش و عیدی ، هیچ کدام در شرکتهای دست دوم و سوم پرداخت نمی گردد. و زمانی که کارگر را اخراج می کنند یک چک به او می دهند که حداقل سه ماه بعد قابل دریافت است . در قبال این همه تجاوز به حقوق کارگران هیچ نهاد دولتی واکنشی قانونی نسبت به صاحب حق که نیروی کار است صورت نمی دهند.
ــ بیمه بیکاری که باید شامل حال ما شود که نوع کارمان موقت است ، از آن محروم هستیم و ادارات کار می گوییند شامل حال شما نمی شود . ولی ۳% بیمه بیکاری را از حقوقمان کسر می کنند .

اعتراض و طرح مطالبات توسط مراكز مختلف توليدي و نيروي كار پروژه ها در شكل تومار و جمع آوري امضا، سنتي ديرينه رو در روئي جنبش كارگري و كاركنان جامعه با ودلت و كارفرماها و مراكز دولتي بوده است. خصلت و نقطه قدرت اين سنت در تعداد و كميت هزاران نفري آن است. ارتقا اين سنت به تشكل پذيري و مجمع عمومي كارگران معترض در شفافيت بخشيدن به مطالبات، شركت وسيعتر آنها در اعتراضات و پيگيري مداومتر مطالبات و خواستهاي مطرح شده را تضمين و ادامه كاري اعتراضات را تضمين خواهد كرد.