دو خبر از دعواهای درونی رهبران اتحادیه های کارگری در کانادا

دو خبر از دعواهای درونی رهبران اتحادیه های کارگری در کانادا

ناصر اصغری

جنگ و دعوای بی پایان رهبران اتحادیه های کارگری با همدیگر، که در قریب به اتفاق موارد ربطی به منافع و مطالبات توده کارگران ندارد، گاها صورتی خشن و خیابانی به خود می گیرد. طی یکی دو ماه گذشته شاهد دو مورد از این دعواها در اتحادیه های کارگری نسبتا مهم کانادا بودیم.

مورد اول:

روز ٣ فوریه، مرکز اصلی اتحادیه کارگران وسایل حمل و نقل درون شهری تورنتو، که با ترمینولوژی اتحادیه‌ای یک اتحادیه “بین المللی” است و در واشنگتن واقع است، شبیخونی به دفتر لوکال شهر تورنتوی این اتحادیه زده و اعضای هیأت مدیره این اتحادیه را برکنار کرده است. باب کنیر، رئیس لوکال شهر تورنتوی اتحادیه فوق می گوید که چندی پیش وی طی یک درخواست کتبی از کنگره کار کانادا درخواست کرده بود که قصد دارد از اتحادیه بین المللی انشعاب کند و به جرگه اتحادیه های کانادائی بپیوندد. اتحادیه مرکز، هیأت مدیره لوکال تورنتوی این اتحادیه را متهم به پنهانکاری و توطئه برای انشعاب از اتحادیه مادر کرده است.

روزنامه “تورنتو استار” روز ٧ فوریه گزارشی منتشر کرده که در آن خبر از “به میدان آمدن” اتحادیه یونیفور به دفاع از اعضای هیأت مدیره برکنار شده لوکال شهر تورنتو می دهد. در این گزارش همچنین به این اشاره شده است که مکاتباتی بین یونیفور و رئیس هیأت مدیره اتحادیه فوق رد و بدل شده که هیأت مدیره قصد پیوستن به یونیفور را داشته است. جری دیاز، رئیس اتحادیه یونیفور از “تصمیم گرفتن آمریکائیها” برای اتحادیه های کانادائی گفته که ایشان دیگر از این زورگوئی خسته شده و آن را قبول نمی کنند.

آنچه که دو طرف به مطبوعات می‌گویند تا بتوانند اعضای اتحادیه‌ها را برای مقاصدشان دور خود متحد کنند، همه با اصل دعواها متفاوت بوده. در این مورد هم ما هنوز اطلاعی از دعواهای اصلی بین این دو گروه نداریم.

مورد دوم:

ووارن تامس، رئیس یکی از بزرگترین اتحادیه‌های بخش خدمات عمومی استان انتاریو (OPSU)، متهم به این شده است که از رئیس یکی از دانشکده ها خواسته است رئیس کمیته مذاکرات قراردادهای دسته جمعی (Kevin McKay) این اتحادیه در دانشکده فوق را اخراج کند. وی که یکی دو سال است وارد یک رابطه خصمانه ای با هیأت مدیریه اتحادیه مادر و شخص تامس شده و علنا سیاستهای تامس و هیأت مدیره را به انتقاد گرفته، توسط رئیس دانشکده از نیت ووارن تامس باخبر شده و شکایتنامه ای بر علیه تامس به اداره کار استان انتاریو در خصوص این قضیه برده است. گزارش روزنامه “تورنتو استار” می‌گوید که رابطه خصمانه بین تامس و مککی از سال گذشته، وقتی که روسای بلندپایه اتحادیه فوق در شکایتنامه‌ای مککی و دیگر فعالین لوکال دانشکده فوق را متهم به اذیت و آزار جنسی، ایجاد فضای ناسالم و غیره کرده بودند شروع شده است.

گزارش “تورنتو استار” همچنین خبر از نامه‌ای می‌دهد که سال گذشته اعضای “اتحادیه مذاکره کنندگان” خود اتحادیه OPSU از اعمال غیرقانونی تامس و تیم دور و برش شکایت کرده بودند. در مذاکره ای که اتحادیه مادر با “اتحادیه مذاکره کنندگان” بر سر قرارداد دسته جمعی داشته، در طول این مذاکره تعدادی از اعضای “مذاکره کنندگان” از کار برکنار شده بودند که با عقب نشینی اتحادیه مادر، اخراج شده گان به سر کارهایشان برگشته، اما فضای اتحادیه فوق همچنان ملتهب و غیردوستانه است.

١٣ مارس ٢٠١٧