مینا ستوده-جوانان آرزوها،روياها و آرمان هاي ديگری درسر دارند

جوانان آرزوها،روياها و آرمان هاي ديگری درسر دارند

مینا ستوده

جوان امروز نقش بسيار پررنگي در اجتماع دارد اما در تصميمات كلان كشور دخالت چنداني ندارد. اين از نقاط ضعف  و نشانه فاصله حاکمیت با نسل جوان خصوصا نسل مدرن محسوب ميشود. چون جوان امروز هم از نظر علمي و هم از نظر فكري ميتواند در امور كشوري نقش مثمر ثمري داشته باشد و کشور را به مسیر بسیار بهتر و امروزی تری هدایت کند و پیشرفت و تمدن و عدالت را به ارمغان بیاورد.

 اکنون و در سایه حاکمیت اسلامی دغدغه اوليه هر جوان داشتن شغل خوب و درآمد متناسب با تورم كشور است. دغدغه ديگر نيز داشتن تفريحات سالم و سرگرم كننده است. از مشكلات نسل جوان امروز میتوان از عدم مهارت كافي در مواجهه با مشكلات اسم برد. كمبود اعتماد به نفس وعزت نفس، كمبود تفريحات سالم براي تخليه هيجانات دروني در سنين جواني و نداشتن امکانات آزاد و برابر اقتصادی و اجتماعی برای رشد و تعالی خود در کشور عمده موانع پیش روی ما جوانان است.

بعد از انقلاب سال ٥٧ تلاش وتوجه لازم،مشخص و اساسي در جهت درك خواسته هاي جوانان كشورمان از طرف حكومت إسلامي ايران صورت نگرفته است. در اين سالها همواره با آنان با ستيز برخورد شده و حتي دقيقا با گروهي از آنان به عنوان حاملين فرهنگ “فاسد غربي”مقابله خشونت آميزي انجام گرفته و ميگيرد. ما از اين برخوردها و روش هاي خشن خسته شده ایم و اين نوع برخوردها را  نه تنها تحمل نمیکنیم و نمي پسندیم که  خواهان استقلال،آزادي و كنترل بر شيوه و شرايط زندگي خود هستیم. خواهان کوتاه شده دست حاکمیت از زندگی اجتماعی و خصوخی خود هستیم!

جوانان آرزوها،روياها و آرمان هاي ديگري درسر دارند كه بايد به آنها توجه داشت. نسل جوان امروز ديگر ديكتاتوري مذهبي را نمي خواهند آنان خواستار يك نوع فضاي باز اجتماعي هستند كه بتوانند به دلخواه خود در آن فضا زندگي و جواني كنند.

جوانان بيكاري كه در فقر و تنگدستي به سر مي برند از مشاهده فساد گسترده سيستمي و فقدان برنامه جامعي كه در كوتاه مدت به اشتغال آنها بيانجامد شديدا نوميد هستند، و چون مجرايي براي به گوش رساندن نارضايتي خود ندارند اعتراض خياباني را برگزيده اند. حركت اين جوانان نشان از خشم مفرط آنها نسبت به كم توجهي نظام به وضعيت آنها و اولويت دادن به اهداف  غیر لازم ديگر نظير حضور منطقه اي و حمايت از متحدين در كشورهاي همسايه و يا مثلا توانمند سازي نهادهاي ايدولوژيك و مذهبي به جاي تنگدستان جامعه است!

آینده آزاد، مرفه و خوشبخت نسل جوان در گروه نماندن حاکمیت نظام اسلامی و طبقه سرمایه دار و نظام فساد حاکم بر کشور است. برای تحقق چنین آینده ای راهی جز مبارزه جدی و اتحاد جوانان و بقیه اقشار زحمتکش و آزادیخواه وجود ندارد!

منبع: شماره ٣١ نشریه سوسیالیسم امروز

http://www.simroz.org

٢٣ دی ١٣٩٦

١٣-١-٢٠١٨