مينا احدىائتلاف عليه ختنه کودکان فراخوان ميتينگ اعتراضى ميدهد!

ائتلاف عليه ختنه کودکان فراخوان ميتينگ اعتراضى ميدهد!
مينا احدى
 
چهارشنبه ۱۲ دسامبر٬ روز تصويب قانون ختنه کودکان در پارلمان آلمان

ائتلاف عليه ختنه کودکان فراخوان ميتينگ اعتراضى ميدهد!

مباحثات و جدل اجتماعي بزرگي که در کشور آلمان در مورد ممنوعيت ختنه کودکان پسر در جريان است يک جدال بزرگ با دخالت مذهب و در اين مورد اسلام و يهوديت در زندگي مردم است. اين مبارزه٬ در دفاع از حقوق کودکان٬ در اعتراض به تعرض بيرحمانه به تن کودکان و در عين حال در اعتراض به همکاري دولت آلمان با اين نهادهاي مذهبي و با جنبش اسلامي است که از اين نظر هم بايد مورد توجه همه ايرانيان قرار بگيرد.

 

 

 

پارلمان آلمان که از همان اولين روز غير قانوني اعلام کردن ختنه توسط يک دادگاه در شهر کلن آلمان٬ تحت فشار اعتراض سازمانهاي اسلامي و  يهودي و بويژه اعلام اينکه اين ممنوعيت با هولوکاست برابر قلمداد شد٬ فورا عقب نشيني کرد و قصد داشت با قانوني کردن ختنه از طريق پارلمان٬ و در يک اقدام بسيار شتابزده ٬ چند روز بعد از حکم دادگاه کلن٬ به اين مباحثات نقطه پايان بگذارد. اما در اين مورد جامعه آلمان با حساسيت و در عين حال فعاليت گسترده اي عکس العمل نشان داد. سازمانهاي مدافع حقوق کودک٬ پزشکان٬ روانپزشکان٬ حقوقدانان و نهادهاي مخالف مذهب به حرکت در آمده و يک زورآزمايي بزرگ در آلمان شروع شد.  زير فشار افکار عمومي و اعتراضات گسترده٬ که متاسفانه چندان با عکس العمل  ايرانيان ساکن آلمان مواجه نشده٬ تا امروز موفق به تصويب قانون نشده است.

قرار بود روز پنجشنبه ۲۹ ماه نوامبر ۲۰۱۲ اين جلسه در پارلمان برگزار شود که باز هم بدليل اعتراضاتي که تا سطح نمايندگان پارلمان رفته٬ تصميم گيري را به ۱۲ دسامبر موکول کند.

در فاصله دو ماه گذشته٬ جبهه ها در مورد قانوني بودن و يا ممنوعيت ختنه کودکان در آلمان مشخص تر شده و دو جبهه در مقابل هم صف کشيده اند. در اين مدت اتفاقات زيادي افتاده و مباحثات٬ جدلها و يک جنبش اعتراض به ختنه کودکان پسر در اعماق جامعه در جريان داشته و يکي از بروزات و تاثيرات اين جدل اينست که در داخل پارلمان و در بين نمايندگاني که در روزهاي اول به راه افتادن سونامي بحث٬ خواهان ممنوعيت ختنه بودند٬ شکاف افتاده است. اکنون دولت با دو پيش نويس روبرو است و اين تصميم گيري را براي آنها مشکل کرده است.

 ما ائتلاف بزرگ معترض به ختنه کودکان قرار بود روز پنج شنبه در مقابل پارلمان کنفرانس مطبوعاتي و يک ميتينگ اعتراضي داشته باشيم که چند نماينده پارلمان و منتقدين به ختنه از نهاد پزشکان و نهاد مدافع حقوق کودکان و از جمله خود من يکي از سخنرانان اين ميتينگ هستم٬   برنامه ما هم به روز ۱۲ دسامبر موکول شد.

تا کنون ۵٣ نماينده پارلمان اعلام کرده اند که از يک پيش نويس آلترناتيو دفاع ميکنند و در حزب سوسيال دمکرات يک فراکسيون لائيک اعلام کرده که عليه ختنه کودکان است و همچنين در سطح حزب چپ و حزب سبز آلمان نمايندگاني گفته اند به قانون پيشنهادي از سوي احزاب در قدرت راي نخواهند داد.

اکنون پارلمان آلمان دو پيشنهاد از طرف نمايندگان پارلمان را پيش روي خود دارد. يکي از اين پيش نويس قانوني ميگويد که ختنه کودکان پسر به شرط اينکه مقررات و  “هنر پزشکي” را رعايت کند و ” بطور موثر با درد” مقابله کند٬ در آلمان قانوني ميشود . در مقابل اين پيش نويس اکنون ۵٣ نماينده پارلمان از احزاب سوسيال دمکرات و سبز و چپ يک پيش نويس آلترناتيو به مجلس ارائه داده اند. اين پيش نويس هم با ختنه کودکان موافق است اما خواهان ختنه شدن کودکان از سن ۱۴ سالگي و بشرط  اعلام آمادگي وپذيرش خود کودک است. اينها ميگويند از اين طريق به کنوانسيون حقوق کودک و حقوق پايه اي کودکان وفادار ميمانند.

سازمانهاي اسلامي و يهودي در اين مباحثات کفش وکلاه کرده و هر آنچه در درونشان است٬ را بيرون ميريزند. مخالفت آشکار با حقوق کودکان و ربط دادن موضوع به “جنگ تمدنها” و مظلوم نمايي هميشگي اسلاميها و تعرض و حق بجانبي سازمانهاي يهودي روزانه از رسانه ها منعکس ميشود.

ايمان مازياک مسئول شوراي مسلمانان آلمان ميگويد دادگاه کلن که ختنه را غير قانوني اعلام کرد غير مستقيم از يک جنگ بين فرهنگها دفاع ميکند و استفان کرامر مسئول شوراي يهوديان ميگويد که منتقدين ختنه ميگويند کودکان حق دارند در مورد بدن خود تصميم بگيرند  و اينکه کسي حق تعرض به بدن و جسم کودک را ندارد٬ گويي با ختنه کودکان به جسم کودک  تعرض ميشود. در حاليکه با ختنه کودک آنها را وارد يک گروه مذهبي و يک جمع ميکنيم و اين اهميت درجه اول دارد.

او ميگويد  کودکان پسر در همان هفته اول زندگيشان يعني تا هشت روزگي بايد ختنه شوند در غير اينصورت تعلق اينها به جامعه يهودي از بين ميرود .

سازمانهاي مدافع حقوق کودک بسيار در اين مباحثات فعال بوده اند نامه سرگشاده ٬ جمع آوري امضا و حضور در پارلمان براي بررسي اين موضوع٬ همه و همه با اتکا به فاکتهايي که ديگر کسي نميتواند آنها را انکار کند٬ يک حرکت درخشان مدافعين حقوق کودک بوده است. نامه سرگشاده دو پزشک سرشناس آلماني در مورد اثرات مخرب اين عمل جراحي و همچنين ارائه آمار کودکاني که در آلمان و در بيمارستانها بعد از عمل جراحي ختنه دچار خونريزي و يا مرگ شده اند يک شوک بزرگ براي افکار عمومي بود.

۲۶ نوامبر٬ دولت در پارلمان جلسه اي با حضور متخصصين تشکيل داد و نمايندگان پارلمان به حرفهاي اين نهادها و افراد گوش دادند.

يکي از ائتلاف ها عليه ختنه کودکان ٬ از طرف سازمان آتئيست و معروف آلماني سازمان جردانو برونو است که با چندين سازمان منتقد مذهب و همچنين شوراي مرکزي اکس مسلم در آلمان اين کمپين را به پيش ميبرد. پنج شنبه اين هفته ۶ ماه دسامبر ساعت هفت بعد از ظهر در دانشگاه کلن يک پانل بزرگ با حضور صاحب نظران و همچنين ميشاييل اشميت سالمون سخنگوي ائتلاف عليه ختنه برگزار ميشود که بويژه ايرانيان را به اين جلسه دعوت ميکنم. 

خبر اين اعتراضات در سطح بين المللي با استقبال زيادي روبرو شده و در حقيقت آلمان در گير يک مبارزه با ختنه کودکان است که بسياري در کشورهاي ديگر به نتيجه آن چشم دوخته و آنرا فقط براي کشور آلمان مهم تلقي نميکنند بلکه از تاثيرات بين المللي اين مبارزه حرف ميزنند.

در همين چند ماه در کشورهاي امريکا و اسرائيل و اطريش و سويس و … اخباري مبني بر اعتراض به ختنه کودکان پسر در رسانه ها مطرح ميشود. در ادامه اين انعکاس جهاني٬ يک فيلمساز يهودي اخيرا با اين ائتلاف در آلمان تماس گرفت و خواهان نمايش فيلم خود به اسم ” او يک پسر است” در آلمان شد. فيلمي مستند از ختنه کودکان از خانواده هاي يهودي و مسلمان و در عين حال نگاهي انتقادي به پشت صحنه ها٬ به دردها و آلام و از دست رفتن کودکان و در عين حال فشار جمع و اطرافيان به والدين کودکان براي انجام عمل ختنه. در اين فيلم از جا افتادن يک نگرش در مورد اينکه ختنه کودکان پسر با ختنه دختران فرق دارد و بهداشتي است و به نفع کودک است٬ حرف ميزنند و همزمان تاثيرات مخرب آنرا بر روي کودکان پسر بررسي ميکنند.

 از طرف ائتلاف عليه ختنه کودکان٬  سازمان جردانو برونو براي ۶۰۰ نماينده پارلمان نامه اي فرستاد و بطور فردي از آنها دعوت کرد که در يک سايت اينترنتي ويژه اين فيلم را نگاه کنند. فيلمي از ويکتور شونفلد که اخيرا از طرف ائتلاف ما دربرلين هم  نمايش داده شد.

شونفلد و يک همکار ديگر او  در روزنامه تاتس يک نامه سرگشاده به نمايندگان پارلمان آلمان نوشته و گفته اند دقت کنيد که تصميم شما در مورد ختنه تاثيرات مهمي دارد و توجه کنيد  بعد از ديدن اين فيلم  ميتوانيد به دقت ببينيد که خانواده ها  زير فشار فرهنگ و اخلاقيات مذهبي و فشار اطرافيان هستند. اين خانواده ها  به  تصميم درست احتياج دارند که به  آنها کمک  کند از کودکان خود مراقبت کنند.

فيلم با خنده هاي يک کودک شيرخواره و با حرفهاي والدين شروع ميشود که ميگويند ما يک شرايط خوب براي کودکمان فراهم ميکنيم و با انجام يک سنت ديرينه به کودکمان ميگوييم به جمع ما خوش آمدي٬ فيلم به تدريج نشان ميدهد که کودکان در چه شرايطي ختنه ميشوند٬ اين خانواده ها چه درد و رنج و يا مرارتي را در اين موارد تحمل ميکند بعضا بچه را از دست ميدهند. در اين فيلم با والدين يهودي و يا مسلمان حرف ميزند که آنها ميگويند کودکان ما  در انجام عمل ختنه رنج زيادي نميکشند ومشکلي نداشته اند و در همان صحنه بچه اي را دارند ختنه ميکنند و ضجه هاي اين بچه همه را به گريه مي اندازد. فيلم  نشان ميدهد که برخي از خانواده ها فرزند خود را چند روز بعد از ختنه  از دست ميدهند و د رموارد زيادي حتي شکايت هم نميکنند و در مورد اين مرگ و يا قتل سکوت ميکنند .در پاسخ به سول اينکه چرا چنين ميکنيد يک مادر ميگويد ما نميخواهيم از گروه خودمان جدا شويم.

در فيلم  جراحان آموزش نديده و ” دلاکان” را نشان ميدهد که ميگويند در جريان تجربه اين کار را ياد گرفته و با يک قيچي و روغن زيتون و کمي الکل اين عمل را انجام ميدهند.

قربانيان ختنه کودکان پسر و صبر و شکيبايي جامعه

ختنه کودکان پسر يکي از پذيرفته شده ترين تعرضات به جسم کودکان است. اين پديده که فقط با مذهب توجيه ميشود٬ يک تعرض خشن به جسم کودکان است و تاثيرات جسمي و  روحي و رواني شديدي دارد که در مجموع با پذيرش جامعه روبرو شده است.

در بسياري از کشورها و از جمله امريکا کودکان در ابعادي وسيع ختنه ميشوند و اين تعرض هميشه با گفتن اينکه ” به نفع کودک است” توجيه ميشود. در کشورهاي اسلام زده نيز نسل جوان و مدرن٬ کودکان خود را ختنه ميکنند با همين توجيهات که براي جلوگيري از عفونت و … به نفع کودکان است.

هر خانواده اي که ميخواهد بداند ختنه چه مضرات روحي و جسمي دارد به مباحثات و اسنادي مراجعه کند که اخيرا پزشکان آلماني در نهايت بي طرفي و حرفه اي بودن آنرا تهيه و در اختيار پارلمان قرار داده اند.

سکوت در مورد مرگ کودکان بر اثر ختنه را بايد شکست.

همزمان با اين مباحثات در همين چند ماه اخير اخباري مبني بر مرگ کودکان و يا دادگاههاي رسيدگي به شکايت والديني که فرزندان خود را از دست داده اند در رسانه هاي آلماني منعکس ميشود.

همين هفته گذشته در نيويورک کودک دو ساله اي بعد از ختنه و خونريزي ناشي از آن متاسفانه فوت کرد. عموي اين کودک در مصاحبه با رسانه ها گفت که  او را بيهوش کرده و عمل کرده اند. بعد از بهوش آمدن  گفت که گرسنه است و کمي غذا خورد و آب خواست و سپس شروع کرد به گريه  ظاهرا بدليل درد شديد ٬ چهار ساعت بعد در بخش مراقبت ويژه بيمارستان فوت کرد به آنها گفته شده بدون دليل مرده ولي اينها ميگويند بعد از عمل ختنه در حقيقت او را کشتند.

همين هفته دادگاهي در مورد مرگ يک کودک چهار ساله که  در ۲۰۰٣ بعد از عمل ختنه   فوت کرده در امريکا در جريان است .

من در يک روزنامه ايران هفته گذشته خبر مرگ يک کودک بعد از عمل ختنه در مشهد را خواندم که طبعا در ايران در اين موارد دادگاهي تشکيل نميشود.

در همان روزي که پارلمان آلمان در نشست خود از بي ضرر بودن ختنه کودکان حرف ميزد٬ در انگلستان يک دادگاه شروع شد که در آن گفته ميشود يک پسر بچه چهار هفته  بعد از ختنه خونريزي کرده و ميميرد. کسي که او را ختنه کرده در دادگاه متهم به قتل عمد ميشود. . اين کودک يکروز بعد از ختنه خونريزي ميکند . ختنه توسط يک پرستار بدون بيحسي موضعي انجام شده بود. اين پرستار ۶۶ ساله در نهايت از يک قيچي يک گازانبر و روغن زيتون استفاده کرده و اين کودک را ختنه کرده است  هم اين خانواده و هم پرستار مزبور از نيجريه بودند. گاردين گزارش داده که اين پرستار ۱۰۰ پاوند گرفته و اين عمل را در خانه انجام داده بود.

 در آپريل ۲۰۱۰بي بي سي گزارش داده که در بيمارستان کودکان رويال منچستر ماهيانه سه کودک  به اينجا مياورند که بعد از ختنه در منازل به خونريزي شديد دچار ميشوند

پزشکان در آلمان ميگويند که همکاران آنها در دنيا نبايد به عمل ختنه دست بزنند. اين يک عمل غير قانوني و تعرض بي دليل به جسم کودکان است. اين فراخوان فعلا در سطح علمي و با اتکا به تجارب است٬ اما خواست اين پزشکان ممنوعيت ختنه در همه جاي دنيا است. نامه سرگشاده يک پزشک معروف آلماني از يک تبعيض وارونه در مورد کودکان پسر حرف ميزند که ختنه آنها را در افکار عمومي  علمي و مفيد معرفي ميکنند و همزمان بشدت عليه ختنه کودکان دختر هستند  در حاليکه در هر دو مورد بايد عليه ختنه بود.

شکايات از ختنه کودکان در اطريش راه افتاده است !

در اطريش اولين بار عليه دو فرد مذهبي که ختنه ميکنند٬ شکايتي تسليم دادگاه شده است. يک فرد مذهبي يهودي٬ کسي که به گفته خودش تا کنون در وين و اطريش  بيش از ۱۰۰۰کودک را ختنه کرده است٬ اکنون بايد در دادگاه حاضر شده و پاسخ قضات را بدهد چرا که عليه او شکايتي تسليم دادگاه شده است. .شکايت دوم عليه يک پزشک است که در وين  مرکز ختنه داير کرده و کودکان از خانواده هاي مسلمان را در آنجا ختنه ميکند. اين پزشک در صفحه اينترنتي خود با افتخار عکس کودکاني را گذاشته است که آنها را ختنه کرده است . از او هم شکايت شده و اين دو شکايت در رسانه هاي اطريشي انعکاس گسترده اي داشته و دادگاه اين دو نفر به يک موضوع جدي در اطريش تبديل حواهد شد. همزمان جاهيد کايا يک پسر اطريشي که والدين او از ترکيه هستند٬ شکايتي تسليم دادگاه کرده بدليل اينکه او را د رکودکي ختنه کرده و در مورد مضرات اين عمل به والدين او از سوي بيمارستان حرفي زده نشده و او از مضرات اين عمل هنوز هم رنج ميبرد.

 

من در اين گزارش به افکار عمومي فارسي زبان ميخواهم تاکيد کنم که اين جدل مستقيما به همه ما مربوط است. در رسانه هاي فارسي زبان اين اعتراضات و جنگ و جدل اجتماعي با بي مهري و بي لطفي روبرو شده و کمتر کسي در اين مورد حرف ميزند. در حاليکه اين جدال در دفاع از حقوق کودکان و محکوميت تعرض به جسم و روح کودکان و  در عين حال يک جدل با جنبش اسلامي و اسلام است و بايد مورد توجه اپوزيسيون جمهوري اسلامي ايران٬ مدافعين حقوق کودک  و مخالفين و منتقدين مذهب و اسلام قرار بگيرد.

کلن – مينا احدي

٣۰ نوامبر ۲۰۱۲

 

Mina Ahadi
International Committee against Execution
International Committee against Stoning
minnaahadi@gmail.com

Tel: 0049 (0) 1775692413
http://notonemoreexecution.org
http://stopstonningnow.com/wpress/