ملکه عزتی- به بهانه 1 ژوئن روز جهانی کودک

ملکه عزتی- به بهانه 1 ژوئن روز جهانی کودک
روز 1 جون در پاره ایی از کشورها روز کودک نام گرفته است، ( سازمان ملل روز 20 نوامبر را بعنوان روز کودک نام نهاده) مناسبت این روز فرستادن همه کودکان، زنان و مردانی بود که درشهر مرزی لیدیک در کشور مجارستان در نزدیکی مرزلهستان توسط نیروهای المان نازی به کوره های ادم سوزی در لهستان و کشته شدن انها بود. کودکان زیر 1 سال به خانواده های المانی الاصل سپرده شدند تا با تربیت و فرهنگ المانی بزرگ شده و به سرزمین پدری المان نازی خدمت کنند. بعد از جنگ دوم جهانی و در سال 1949به پیشنهاد شورای دمکراتیک زنان در مسکو و به اتفاق ارا روز 1 جون را بیاد کودکانی که در کوره های ادم سوزی هیتلر جان خود را از دست دادند روز کودک نام نهادند.
امروز 70 سال ازآن جنگ خانمان برانداز گذشته است و دیگر اثری از کوره های ادم سوزی نازیها و بساط شکنجه اس اس و گشتاپو و حاکمیت هیتلروهیملر و دستگاه پروپاگاند گوبلز باقی نمانده اما کودکان در بسیاری از کشورها در ساسر جهان هنوز از امنیت و وجود یک زندگی ارام واسوده محروم هستند. از ایران تا امریکا از افغانستان تا هند و از نیجریه تا سوریه و عراق و روسیه کودکان تحت فشار وناملایمات زندگی نه چشم به اینده ایی دوخته اند و نه امروزشان رنگ زندگی و شادی و سعادت دارد.
در روز جهانی کودک احمد شیروان نوجوان اهل اربیل به جرم خداناباوری قرار است محاکمه و دادگاهی شود، یک هفته قبل از روز جهانی کودک دنیا دختر نوجوانی که به اجبار وبر خلاف میل و رضایتش به عقد مردی 54 ساله در میاید و البته تنها به این اکتفا نمیشود، به قتل میرسد و برای همیشه حق حیات و زندگی از وی سلب میگردد!!!
در برزیل امار رسمی از وجود 200000 تا 8 میلیون کودک کارتن خواب و خیابانی خبر میدهد، در هند، بنگلادش و پاکستان نیز امار کودکان فقر و کار که زندگیشان زیر بار فشار کار و تحمل سختی خارج از توانشان فنا شده و مرگ زودرس را به انتظار مینشینند سر به اسمان میزند. اقبال مسیح هنوز از خاطره ها نرفته است و هزاران اقبال دیگر در کارگاههای قالیبافی، کوره های اجرپزی، کارخانه های پارچه بافی و کارگاه های دوخت لباسهای لوکس مورد مصرف در اروپا و امریکا برای لقمه ایی نان جان میکنند و درگذر مرگ تدریجی به انتظار خلاصی همیشگی هستند. فقر، کار کودک، گرسنگی، بی خانمانی وجنگ و آوارگی، عدم وجود سرپناهی برای شبهای سرد و طولانی زمستان و روزهای داغ و سوزان تابستان تنها گوشه کوچکی از دنیای این انسانهای محروم از سعادت و رفاه است که نه خود به تنهایی توان مبارزه و ایستادگی در مقابل وضعیت موجود را دارند و نه خیل بی خاصیت مصلحین مجیز گوی جوامع دمکراسی و شیفتگان رشد اقتصادی بازار ازاد و سرمایه و نه وجود قوانین صد من یک غاز سازمان ملل و سایر سازمانهای حقوق بشری برای حفاظت از انها قدمی برداشته اند.
درایران تحت حاکمیت سرمایه و زیر سایه قانون خدا و قران و دین، کودکان فقر و کاردر مسئولیت نان اور خانواده به جای نشستن بر سر نیمکتهای کلاس درس و مدرسه روزانه در خیابانهای کلان شهرهای این کشور و مسیر جاده های پر ترافیک مشغول کسب درامدی ناچیز برای خود و خانواده هایشان هستند. به این تصاویر رقت بار و غیر انسانی اعتیاد کودکان و نوجوانان، وجود کودکان بی سرپرست و محروم از تحصیل و اموزش، سوء استفاده و خشونت جنسی و فیزیکی مسئولین موسسه های خیریه و زندان وشکنجه و اعدام را هم بیفزایید تا دریابیم جهان بدون هیتلر و کوره های آدم سوزی هم جهانی سراپا نابرابری و سرشار از تبعیض و ستم و انقیاد و بیحقوقی و کشتار و بی خانمانی برای بسیاری از کودکان است.
در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی عدم تامین نیازهای اولیه کودک وخانواده ، فرارکودکان و نوجوانان از خانه براثر فشار و سختگیری و اختلاف بینش بین نسلها و عقاید، اوارگی و بی سرپناهی در جامعه ایی که فاقد هر نوع مکانیسم حفاظتی برای این کودکان است، وجود تن فروشی و فحشا و دزدی و هزاران جرم و جنایتی که جامعه سرمایه داری در استین دارد تنها گوشه ایی از معضلاتی است که کودکان با آن روبرو هستند. به این موارد تبعیض جنسیتی، ازدواج کودکان و نوجوانان زیر 18 سال و ممنوعیت ازادی های فردی، خشونتهای خانگی و تنبیهات فیزیکی، فشار روانی و روحی بر اساس قوانین پوسیده مذهبی در مدارس و جامعه و خانواده را نیزاضافه کنید تا عمق این سیاهی و بی حقوقی را ببینید . بهره گیری از سیستم اموزشی و مسموم کردن اذهان پاک و کودکانه انها برای استثمار و انقیاد هر چه بیشتر، تا برده گی مزدی و فروش نیروی کار و به گرو گرفتن زندگی و حیات کودکان و خانواده هایشان همگی حربه های کثیفی هستند که روزانه جوامع سرمایه داری و ارگانهای حاکمیت به توسط ان امنیت فکری، جانی و اجتماعی کودکان را تهدید میکنند.
به این لیست بی حقوقی کودکان در روز جهانی کودک هنوز میتوان موارد دیگری را افزود، تنها نگاهی به لیست اعدامها درطول سالهای حاکمیت و حیات ننگین جمهوری اسلامی نشان میدهد حقوق کودک تنها واژه بی مسمایی است که اتحاد اسلام و سرمایه بر سر نقض ان توافق کامل دارند. یکی برای جاری کردن و تداوم احکام غیر انسانی و قرون وسطاییش و ان دیگری برای سود اوری و افزایش سلطه و حاکمیتش و بهره گیری ازنیروی کار ارزان وکارگران خاموش، هر کدام از هر حربه ایی استفاده میکنند تا بتوانند حاکمیتشان را تثبیت کنند. جمهوری اسلامی به درازای حیات ننگین خود درکارنامه سراپا جنایتش زندان و اعدام و قصاص و کشتار کودکان ونوجوانان را بدلایل مختلف چه سیاسی و چه جنایی ثبت کرده است.
تلاش برای برپایی جامعه ایی که حقوق کودک همطراز با حقوق سایر احاد جامعه درآن تامین باشد بدون مبارزه برای ایجاد یک دنیای بهترو بدون مبارزه برای محو نابرابری و تقسیم نابرابر رفاه وثروت، دنیایی که اساس آن نه بر پایه پول، سوداوری و انباشت سرمایه بلکه بر اساس ایجاد و تامین یك زندگی مملواز رفاه٬ آسایش و امکانات برابردر جهت شكوفایی و رشد كودكان باشد غیرممکن است. “رفتار هر جامعه با كودكان محك ارزیابی درجه انسانی بودن و آزاد بودن آن جامعه است”
در روز جهانی کودک و برای ارج نهادن به همه کودکان وتلاش تمامی انسانهایی که در این رابطه سالیان طولانی مبارزه کرده اند و در سنگرهای مختلف برای حقوق کودک جنگیده اند و بخش بزرگی از زندگیشان وقف این تلاش و مبارزه شده است، جا دارد بندهایی از( برنامه یک دنیای بهتربرنامه حزب کمونیست کارگری – حکمتیست ) درمورد تامین و تضمین حق کودک را دراینجا بیاورم. تلاش و مبارزه برای ایجاد یک دنیای بهتر و تامین ملزومات یک زندگی شاد و ارام و مرفه برای کودکان در گروتلاش همه انسانهایی است که برای لغو نظام سراپا انقیاد و استثمار سرمایه داری مبارزه میکنند.
حق هر کودک به يک زندگى شاد، ايمن و خلاق.
تضمين رفاه و سعادت هر کودک، مستقل از وضعيت خانوادگى، با جامعه است. دولت موظف است استاندارد واحدى از رفاه و امکانات رشد مادى و معنوى کودکان و نوجوانان را، در بالاترين سطح ممکن، تضمين کند.
برابرى حقوقى کامل کودکان، اعم از اينکه داخل يا خارج ازدواج بدنيا آمده باشند.
ممنوعيت کار حرفه اى براى کودکان و نوجوانان زير ١٦ سال.
ممنوعيت هر نوع آزار کودکان در خانواده، مدارس و موسسات آموزشى و در سطح جامعه بطور کلى. ممنوعيت اکيد تنبيه بدنى. ممنوعيت فشار و آزار روانى و ارعاب کودکان.
مقابله قاطع قانونى با سوء استفاده جنسى از کودکان. سوء استفاده جنسى از کودکان جرم سنگين جنايى محسوب ميشود.
تعقيب و مجازات قانونى کسانى که به هر طریق و به هر توجيه مانع برخوردارى کودکان، اعم از دختر و پسر، از حقوق مدنى و اجتماعى خويش، نظير آموزش، تفريح، و شرکت در فعاليت هاى اجتماعى مخصوص کودکان گردند.
ملکه عزتی/ 9 خرداد ماه 1393/ 30 ماه مه 2014
***