مصاحبه کارگر کمونیست با سرور کاردار

مصاحبه کارگر کمونیست با سرور کاردار

ک.ک؛ سرور کاردار در روزهای ٢٠.٢١ ژوئن ٢٠١٦ در کشور نروژ «کنفرانس اسلو به مناسبت روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران» برگزار شد! شما یکی از سازماندهندگان و سخنران این کنفراس بودید! چه شخصیتهایی در این کنفرانس شرکت داشتند؟ 

سرور کاردار : مجموعا ١١ سخنران در این کنفرانس شرکت کردند . ٤ سخنران از ایران با اسکایپ به ما پیوستند و و ٢ سخنران اسکایپی از اروپا را داشتیم و بقیه سخنرانان در سالن از کشورهای مختل حضور فیزیکی‌ داشتند و ما را یاری کردند و اما شخصیتهأی که داشتیم عبارت بودند از:

سرور کاردار که  ضمن خوشامدگویی به حاضران و سخنرانان کنفرانس با اشاره به مماشات دولتهای غربی در سایه مذاکرات هسته‌ای و برجام نسبت به جنایات دولت روحانی، بر اهمیت فعالیت‌های اجتماعی برای آزادی و رهایی در ایران به مبارزات رهبران جنبش کارگری به عنوان نقطه عطف این مبارزات تاکید کرد و با مطرح کردن بیانیه مشترک جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی و دلایل اعتصاب غذای عظیم زاده با خواست حمایت جهانی‌ برای آزادی وی و دیگر زندانیان سیاسی  سخنان خود را به پایان برد.

شیوا محبوبی سخنگوی کمیتهٔ مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی دومین سخنران این کنفرانس ضمن خوشامدگویی به حضار و مدعوین به زبان انگلیسی‌ و فارسی‌ سخنان مبسوطی در مورد وضعیت خانواده‌های زندانیان سیاسی که در زیر فشار مضاعف  هستند ایراد نمود. 

دیگر سخنرانان این کنفرانس عبارت بودند از: فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق محمود صالحی از ایران  که در سخنان خود تاکید بر ایجاد تشکلهای حمایت مالی‌ مستقیم به خانوادهٔ زندانیان سیاسی کرد. وی با توضیح این که اکثر زندانیان سیاسی با هزینه‌های سنگین دارو و دارمان مواجه هستند به اهمیت کمک مالی‌ به این عزیزان تاکید نمود.

شعله پاکروان مادر ریحانه جباری و فعال جنبش بر علیه اعدام از ایران دیگر سخنران این کنفرانس در بخشی از سخنان خود گفت از فرزندم درس مقاومت و آزادگی گرفتم و از وی آموختم که برای رسیدن به عدالت باید جنگید. وی  بر اهمیت ایستادگی در مقابل تجاوز به حقوق انسانها تاکید و خواستار لغو اعدام در کشور شد.

گلرخ ابراهیمی همسر آرش صادقی یکی‌ دیگر از سخنرانان کنفرانس بود. وی گزارشی مبسوط از وضعیت همسر خود ارائه داد.

هاشم خواستار، دبیر کانون صنفی معلمان مشهد از ایران سخنان خود را با تشکر از حضار و کمیتهٔ مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی شروع کرد. در بخشی از سخنان خود گفت ملت ایران ١٥٠ سال است که برای آزادی مبارزه می‌کند. وی گفت آزادی بها دارد. و وجود زندانی سیاسی سندی است بر عدم  وجود آزادی در کشور

افشین ندیمی فعال کارگری و زندانی سیاسی از نسل دوم زندانیان سیاسی سخنان خود را با درود به زندانیان سیاسی محمد صدیق کبودوند و جعفر عظیم‌زاده شروع کرد و به سوابق سرکوب رژیم از بدو انقلاب تا به امروز پرداخت.

احمد موسوی زندانی سیاسی سابق و از فعالین ایران تریبونال –  احمد موسوی بطور مبسوط از دادگاه ایران تریبونال گزارشی به کنفرانس ارائه دادند

مینا احدی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام  در ایران و  موسس  شورای مرکزی اکس‌ مسلم   سخنرانی خود را با عنوان ٣٠ خرداد و نه‌ میبخشیم و نه‌ فراموش می‌کنیم آغاز کرد. وی از ٣٠٠٠٠ سنگ‌های مشهور به سنگ‌های سکندری در کلن آلمان نام برد که در گوشه‌ای از شهر برای یادبود هولوکاست رژیم نازی آلمان فرش شده اند تا مردم هنگام رد شدن سکندری بخورند برای عدم فراموش کردن این جنایات و اضافه کرد که ٣٠ خرداد ٦٠ برای من یادآور هولوکاست رژیم اسلامی است که به هیچ وجه نباید فراموش شود.

شهلا دانشفر سخنگوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی و هماهنگ کننندهٔ بین المللی کمیتهٔ همبستگی‌  کارگری در سخنان گفت  جنبشی که امروز در خیابان و در کارخانه و در میان جوانان شاهدیم ادامه انقلاب ٥٧ است که هر روز قویتر به جلو میرود. شهلا به جعفر عظیم‌زاده و پلاتفرم وی برای لغو امنیتی شدن اعتراضات کارگری اشاره کرد و  توضیح داد که به یک دورهٔ جدیدی از مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی وارد شد‌ه ایم که بی‌ نظیر است

 پروانه عارف فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق سخنان خود را با یاد قتل عام‌های دهه ٦٠ آغاز نمود و گفت نسل دهه ٦٠ خیلی‌ زود فهمید که انقلابش دزدیده شده است و به مقاومت برخاست. وی گفت پیام آنان حق خواهی‌ بود و این باید حق همه باشد که بگویند نه‌ به اعدام و نه‌ به مشروعیت خشونت. وی گفت قصه‌‌ای تقدیم کنفرانس می‌کند که تنها قصه‌ فهیمه تقدسی از اتحاد مبارزان  نیست ولی‌ قصه ی هزاران زندانی سیاسی اعدام شده است. پروانه قصه‌ فهیمه را در شعری زیبا با تکنوازی خسرو زندی به پایان برد. 

– کنفدراسیون سراسری  اتحادیه‌های کارگری – نروژ (LO-Noway)  از کنفرانس اسلو حمایت مالی‌ نموده و نیز پیام همبستگی‌ خود را با این کنفرانس اعلام نمود. 

با تمام تلاشی که برای برقراری ارتباط با ٢ تن‌  از سخنرانان کنفرانس به عمل آمد متاسفانه قادر به این ارتباط نشدیم در نتیجه ناصر زرفشان و عزّت مصلا نژاد را برای سخنرانی از دست دادیم.  

با تشکر از همهٔ عزیزان شرکت کننده در کنفرانس تشکری ویژه داریم از هنرمندان مردمی سیروان قادری، خسرو زندی و مختار برازش که با نواختن موزیک و با صدا و نوای گرمشان کنفرانس را حال و هوایی دیگر دادند. 

لینک سخنرانیها و نیز متن پیام و بیانیه کنفرانس ضمیمه گزارش است.

پیام  کنفرانس:

تمامی زندانیان سیاسی باید بدون قید و شرط آزاد گردند!

به مناسبت بیستم ژوئن ٢٠١٦ برابر با سی خرداد ١٣٩٥

روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران

امسال  روز جهانی  حمایت از زندانیان سیاسی را در شرایطی برگزار میكنیم كه پس از توافقات هسته ای،  دولتهای غربی و سازمانها و رسانه هایشان بیش از  پیش  در كمال بیشرمی  در مقابل  جنایات رژیم سكوت كرده اند.  این سكوت در حالیست  كه اعدام  زندانیان همچنان ادامه دارد؛  شكنجه و فشار و محرومیت از دارو و درمان همچنان به زندانیان تحمیل شده است. تعداد زیادی از  زندانیان سیاسی در اعتراض به وضعیتشان مجبور شده اند  دست به اعتصاب غذا زده و در شرایط وخیم جسمی قرار گرفته‌اند.  امسال اجلاس  سازمان جهانی كار با حضور نمایندگان رژیم  در حالی برگزار شد كه  در اواخر فروردین ماه امسال  ١٧  کارگر معدن طلای آق دره تکاب در استان آذربایجان غربی  را به جرم اعتراض به اخراج  شلاق زدند. این اجلاس در حالی  حضور نمایندگان رژیم را پذیرفت كه كارگران زندانی  همچنان با احكام طولانی مدت در زندانها بسر میبرند و تعداد  دیگری از این فعالین   به جرم اعتراض به زندان و شلاق محكوم شده اند. در كنار این زندانیان سیاسی  خانواده هایشان تحت بیشترین فشارها هستند. خانواده هایی كه ٣٧ سال است  كه در غم نبود عزیزشان روز‌ها و شبها را طی میكنند و  به جرم دفاع از فرزندانشان دستگیر، بازجویی و زندانی میشوند.              

ما اعلام میكنیم:  به مناسبت بیستم ژوئن ٢٠١٦ برابر با سی خرداد ١٣٩٥  روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی  یكبار دیگر همبستگی خود را با زندانیان سیاسی و خانواده هایشان اعلام میكنیم.  ما با تمام قدرت از خواسته های  زیر دفاع  و برای تحقق آنها مبارزه كرده و از تمامی تشكلها، شخصیتها و مجامع  مدافع آزادی زندانیان سیاسی دعوت میكنیم این خواسته‌ها را از هر طریق ممكن مورد پشتیبانی قرار دهند  : 

. به دستگیری ، تهدید و اذیت و آزار خانواده‌های زندانیان سیاسی پایان داده شود

اتهام  “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور” و دیگر اتهامات امنیتی  از پرونده‌های مفتوح کارگران و معلمان معترض و سایر زندانیان سیاسی حذف شود  

صدور و اجرای احكام اعدام  فورا متوقف شود و به هر نوع شکنجه تحت هر عنوانی پایان داده شود.  

زندانیان  محروم از درمان فورا مورد مداوا قرار بگیرند

 زندانیان سیاسی و عقیدتی فورا آزاد شوند

 جمهوری اسلامی برای بازدید هیئت‌های بیطرف جهانی از زندان‌ها تحت فشار قرار داده شود. 

شرکت کنندگان در سمینار روز جهانی‌ در حمایت از زندانیان سیاسی

هجدهم ماه ژوئن  ٢٠١٦ برابر  با بیست و نهم خرداد ماه ١٣٩٥

 بیانیه کنفرانس:   بیانیه در حمایت از جعفر عظیم زاده، کارگر زندانی

جعفر عظیم زاده از رهبران کارگری سرشناسی در وضعیتی اضطراری در زندان است. اعتراض او به امنیتی کردن مبارزات کارگران ، معلمان، و مردم معترض جامعه است. خواست مشخص او لغو تمامی پرونده‌های مفتوحه برای کارگران، معلمان و تمامی فعالین اعتراضات در جامعه است. او و اسماعیل عبدی از معلمان معترض، در بیانیه مشترکی در آستانه روز جهانی کارگر با طرح این خواست مشخص اعلام کردند که از دهم اردیبهشت دست به اعتصاب غذا خواهند زد و جعفر عظیم زاده از آن روز تا کنون در اعتصاب غذا بسر میبرد. کنفرانس حمایت همه جانبه خود را از جعفر عظیم زاده و خواستهایش اعلام میکند. و با اطمینان دادن به اینکه صدای او خواهد بود ، از وی میخواهد که به خاطر سلامی‌اش و برای پیشبرد قدرتمند این خواستها، به اعتصاب غذایش پایان دهد. کنفرانس در عین حال اعلام میدارد که جمهوری اسلامی در قبال جان جعفر عظیم زاده و آسیب‌های جسمی‌ای که بر او وارد شده، مسئول است. او باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

شرکت کنندگان در سمینار روز جهانی‌ در حمایت از زندانیان سیاسی

هجدهم ماه ژوئن  ٢٠١٦ برابر  با بیست و نهم خرداد ماه ١٣٩٥

ک.ک؛ اهداف شما از برگزاری این کنفراس کدامها بودند؟

سرور کاردار : در جواب به ضرورت سازماندهی یک همبستگی جهانی در دفاع از زندانیان سیاسی در ایران و هماهنگ کردن یک صدای جهانی، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان  سیاسی در سال ٢٠١٠  روز بیستم ژوئن را  که برابر با سی خرداد میباشد به عنوان  روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی اعلام کرد و از تمامی افراد، تشکلها و احزاب  مدافع آزادی زندانیان سیاسی دعوت کرد که علیرغم اختلافات فکری و یا سازمانی، یکپارچه و همصدا در سطح دنیا در یک روز معین، صدای زندانیان سیاسی باشند. بیستم ژوئن برابر با سی خرداد به دو مقطع تاریخی مهم و در عین حال دردناک اشاره دارد. مقطع  سرکوب اعتراضات مردم در بیستم ژوئن (سی خرداد) سال ٢٠٠٩، کشتن ندا آقاسلطان و دستگیری هزاران نفر در آن روز، و مقطع دوم  دستگیریها و سرکوبهای  وسیع  در سال ٦٠ که با ٣٠ خرداد ١٣٦٠ آغاز شد. این روز به یک معنی  مبارزه دو نسل از آزادیخواهان، دو نسل از زندانیان سیاسی را به هم پیوند میدهد و جنایات رژیم را در طول کل حاکمیتش افشا میکند. این  روز مشخص که هر ساله در سطح بین المللی برگزار میشود مانند سایر مناسبتهای جهانی، کمک میکند که میلیونها نفر همزمان توجهشان به  جنایات جمهوری اسلامی در زندانها جلب شود، حمایت از زندانیان سیاسی را در اذهان زنده نگه دارد، تعداد وسیعتری به مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی بیپیوندند و رژیم را در سطح وسیعتری تحت فشار قرار دهد. در فردای سرنگونی رژیم اسلامی، این روز یادمان تمام زندانیان سیاسی خواهد شد  که در طول حاکمیت این رژیم جان باخته اند. در این راستا  روز ١٨ ژوین ٢٠١٦ برابر با ٢٩ خرداد ١٣٩٥ اسلو  به پیشواز بیستم ژوئن روز جهانی‌ حمایت از زندانیان سیاسی ایران رفت و یکی‌ از  ٢٠ شهر برگزار کننده مراسم ٢٠ ژوئن  قرار گرفت. کنفرانس حمایت از زندانیان سیاسی ایران در اسلو به مناسبت روز جهانی‌ حمایت از زندانیان سیاسی با حضور سخنرانان و چهره‌های شناخته شده و محبوب اجتماعی ‌سیاسی از داخل و خارج ایران با موفقیت برگزار شد.  کنفرانس با تصویب پیامی خطاب به جامعه جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران و یک بیانیه در حمایت از خواستهای جعفر عظیم‌زاده به کار خود پایان داد.  

کنفرانس اسلو امسال از سه‌ ویژگی مهم بر خوردار بود. اول این که توانست شخصیتهای شناخته شده‌ی دو نسل از زندانیان سیاسی سابق را دور هم گرد اورد. دوم این که با دعوت از چهره‌های شناخته شده أی‌ چون هاشم خواستار و محمود صالحی اهمّیت  اتحاد طبقاتی معلمین و کارگران زندانی را جلو چشم جامعه بگذارد. سوم این که با حضور شعله پاکروان در کنفرانس اهمیت پیوند جنبش بر علیه اعدام را در پیوند با جنبش‌های دیگر مثل جنبش کارگری و معلمین در پیوند با اپوزیسیون خارج از کشور و اهمیت آنرا را برجسته کند.