مصاحبه با ناصر مرادی-اولویتها وساختار حزب حکمتیست در خارج کشور

اولویتها وساختار حزب حکمتیست در خارج کشور

مصاحبه با ناصر مرادی (دبیر کمیته خارج کشور حزب)

سازمانده کمونیست: اخیرا کنفرانس هفتم خارج کشور حزب را برگزار کردید. ابتدا در مورد جایگاه کنفرانس خارج کشور و مکانیسم و پریود برگزاری آن توضیح دهید؟

ناصر مرادی: کنفرانس هفتم تشکیلات خارج کشور، روز شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ در شهر استکهلم سوئد به میزبانی رفقای تشکیلات استکهلم و با حضور و شرکت اعضای تشکیلات خارج برگزار شد. جمعی از اعضای رهبری حزب و همچنین شرکت اینترنتی رفقایی که بدلایل گوناگون نتوانسته بودند حضوری در کنفرانس شرکت داشته باشند از جمله اعضای حزب در آلمان، کانادا و گوتنبرگ، از طریق سکایپ در کنفرانس و مباحث و تصمیم گیری های آن شرکت داشتند. در این نشست جمعی از رفقا و دوستان حزب هم به عنوان مهمان به کنفرانس دعوت شده بودند.  در مورد جایگاه کنفرانس، در درجه اول این جزء فعالیت روتین کمیته ها و تشکیلاتهای حزب است که به تناوب فعالیتها، نحوه پیشرفت وظایفی که در دستور کارشان بوده، مسائل و معضلاتی که داشته اند را به صفوف کادرها و اعضایشان ببرند، گزارش کنند و مورد ارزیابی بررسی قرار بدهند. اعضا و کادرهای تشکیلات خود را هم برای هم نظری و همفکری بیشتر وهم  برای جستجوی راه حلها از انرژی و نظرات کلیه رفقای برای پیشبرد نتایج و مصوبات نشست و جلسات استفاده کنند. کنفرانسهای تشکیلات خارج هم به عنوان تشکیلات علنی حزب، این جایگاه را دارد و در این راستا حداقل سالی یکبار برگزار می شود. البته فاصله برگزاری کنفرانس ششم تا کنفرانس هفتم بیشتر از یکسال طول کشید. دلیل اصلی تاخیر این کنفرانس برگزاری کنفرانسهای کشوری و شهری تشکیلاتهای مختلف از جمله واحدهای استکهلم، گوتنبرگ (یوتبوری) ،آلمان و نروژ بود که در سال گذشته به تناوب برگزار شده بود و کمیته خارج  برگزاری کنفرانس سالانه را با  تاخیرفراخوان داد.

 

سازمانده کمونیست : ارزیابی کنفرانس از فعالیتهای دوره گذشته حزب در خارج چگونه بود؟

ناصر مرادی: در قسمت ارزیابی رفقای عضو تشکیلات کشورهای مختلف و رفقای مهمان فعالانه شرکت کردند. درمجموع ارزیابی شرکت کنندگان از فعالیت این دوره تشکیلات خارج مثبت بود. رفقا نقاط قوت فعالیتهای این دوره را یادآوری کردند. نقاط درخشانی همچون برگزاری تظاهرات و آکسیونهای مختلف و متناوب در دفاع از آزادی زندانیان سیاسی و فعالین کارگری دربند و اسیر دست جمهوری اسلامی، دفاع از فعالین جنبش های اجتماعی، علیه احکام جنایتکارانه اعدام و قتل عمد از طرف رژیم اسلامی ایران، علیه مراسمهای ارتجاعی رژیم مانند تجلیل از خمینی و اجرای مراسم سینه زنی، علیه سفر ایادی رژیم به خارج کشور و مماشات دولتهای اروپایی و باج دادن این دولتها به سران رژیم، مراجعه به اتحادیه های کارگری و جلب پشتیبانی آنها از مبارزات و تحرکات طبقه کارگر ایران، برگزاری آکسیون علیه تروریسم و ایجاد فضای رعب وحشت در کشورهای اروپایی توسط گروههای تروریسم اسلامی و داعشیون،  شرکت در تظاهرات و میتینگهای دفاع از مقاومت و مبارزه مسلحانه و توده ای کردستان سوریه و موارد مختلف دیگر. همچنین کمبودها و راههای پیشروی بیشتر برای فعالیت دوره آینده را بر شمردند. دخالت فعالانه اکثر شرکت کنندگان در کنفرانس و تاکید بر روشهای تضمین دخالت و فعالیت حزب در خارج کشوراز نقاط قوت و مثبت کنفرانس بود.

سازمانده کمونیست:  عرصه های اصلی سازماندهی کمونیستی و حزبی خارج کشور کدامند؟ ابزارها و ساختار سازمانی پیشبرد فعالیتها به چه شکلی است؟

ناصر مرادی: عرصه های اصلی سازماندهی کمونیستی و حزبی ما در خارج کشور چه بعنوان اپوزیسیون رژیم اسلامی ایران و چه بعنوان یک نیروی مارکسیستی، ظاهر شدن درصحنه سیاسی و اجتماعی خارج از کشوراست. این کار با دخالت مستمر و همیشگی، فعال و رادیکال نگاه داشتن فضای سیاسی و میلیتانت علیه جمهوری اسلامی در خارج کشور امکان پذیر است. ما برای انجام چنین کاری مکانیسم های مختلف فعالیت سیاسی و اجتماعی را تعریف و راه اندازی نموده ایم.  بطور مشخص فعالیت تشکیلات خارج و طبعا اعضا و کادرهای آن، در دو قلمرو یکم فعالیت و وظایف پایه ای و حزبی و دوم فعالیت اجتماعی در قالب نهادهای حزبی وغیر حزبی پیش می بریم.

فعالیتهای پایه ای و روتین کمیته های حزبی شامل: فعالیت کمیته خارج و کمیته های محلی، مطابق با قرارها ومصوبات حزب در مورد سازمان کمیته های حزبی است که موازین برگزاری و روتین کردن جلسات کمیته ها، جلسات اعضا و کادرها جهت شناخت و ارتقاء  قابلیتهای آنها وسپردن وظایفی که مایل به انجام آن میباشند. جذب عضو جدید به حزب، فعالیت مالی و جمع آوری کمک مالی، سازماندهی کمپین هایی که حزب اعلام می کند، سازمان دادن آکسیون و تظاهرات مختلف اعتراضی علیه رژیم به مناسبت های گوناگون و برهم زدن برنامه های رژیم، برگزاری و شرکت در مراسمهای اول مه و هشتم مارس و گذاشتن میز کتاب و اطلاعات در این روزها. پخش نشریات و ادبیات حزب در مناسبتها و مراسمهای مختلف کار مستمر و آگاهانه  در سوسیال میدیا برای پخش نشریات ، ادبیات واخبار حزبی.

عرصه های سازماندهی دیگر ما فعالیت سیاسی و اجتماعی ما شامل پروژه ها، کمپین ها و نهادهای غیر حزبی با هدف تامین حضور سیاسی و اجتماعی حزب در جامعه است.عرصه و نهاد هایی دفاع از آزادی زن، علیه راسیسم و شرکت فعالین معینی در هر کشور در نهادهای ضد راسیستی پیشرو و تلاش برای تامین حضور کمونیستها در این قلمرو تقابل با اسلام سیاسی و نمایندگی کردن حقوق برابر شهروندان، دفاع از حقوق زنان و کودکان در محیطهای اسلامی و تقابل بیوقفه با گسترش سازمانهای اسلامی در اروپا و امریکا. کمک به گسترش سازمان سراسری پناهندگان- بیمرز. فعالیت برای رهبری اعتراضات مهاجرین به قوانین سختگیرانه ضد پناهندگی دولتهای غربی و مبارزه با راسیسم دولتی و غیر دولتی. برقراری ارتباط با اتحادیه ها و نهادهای کارگری. ایجاد شبکه ای از سازمان های چپ کشورهای محل فعالیت به منظور کسب حمایت و همبستگی متقابل از مبارزات ، اعتصابات و اعتراضات کارگران و اقشار مختلف مردم در ایران . شرکت جانبدارانه در اعتراضات توده‌اى و کارگرى و حرکتهاى رادیکال در خارج کشور و دایر کردن خانه های حزب برای ایجاد هفکری و تبادل نظر و برگزاری جلسات سخنرانی و مراسم های مختلف از جمله مراسم شادی و فضای دوستانه همه این ها و موارد دیگر عرصه ها و پروژهای ما برای ادامه و پیشبرد فعالیت کمونیستی است.

سازمانده کمونیست:  خانه های حزب چه جایگاهی در فعایتهای سیاسی و حزبی در خارج کشور دارند؟ تصور از یک خانه حزب موفق چگونه است؟

ناصر مرادی: خانه های حزب نهادی است که تشکیلات خارج از این طریق نحوه دسترسی مردم به ما و ارتباطات خود ما و اعضای و کادرهای حزب و فعالین با همدیگر و مردم را تعریف کرده و به پیش خواهیم برد. ما از طریق این نهاد تلاش کرده ایم مکانی ثابت در کشورهای محل فعالیت را ایجاد و از این طریق جلسات و مناسبتهای مختلف را برگزار  کنیم و نحوه آمد و رفت اعضا و نزدیکان حزب را تامین کنیم. تصویرما از یک خانه حزب موفق این است که متناوبا با برگزاری برنامه های نه فقط سیاسی بلکه با بکار بردن ابتکارات گوناگون فضایی را ایجاد شود که نه تنها اعضا و دوستداران حزب بلکه بقیه ایرانیان مقیم خارج دوست داشته باشند به این لوکالها سر بزنند و خارج از دعوت به مناسبتها و سمینار و بحثهای سیاسی علاقمند باشند در فضایی که فراهم گردیده شریک شوند و از این طریق با کادرها و اعضای هم حزب آشنا شوند.

 

سازمانده کمونیست: کنفرانس برنامه عمل دوره آتی تشکیلات خارج کشور را تصویب کرد. رئوس این برنامه عمل چیست و بر چه اولویتهایی تاکید دارید؟

ناصر مرادی: اولویتهای اساسی که  کنفرانس تصویب کرد که مبنای فعالیت تشکیلات خارج قرار بگیرد، تلاش برای تثبیت موقعیت سیاسی و اجتماعی حزب بعنوان یکی از نیروی اصلی اپوزیسیون رژیم اسلامی و بستر اصلی جنبش کمونیسم کارگری بود. رئوس این پلاتفرم عبارت است از  ابراز وجود تشکیلات خارج به عنوان نیروی موثر یک حزب کمونیست سرنگونی طلب جمهوری اسلامی و فعالیت در دفاع از مبارزات طبقه کارگر و جنبشهای اجتماعی در ایران.  انعکاس این مبارزات و جلب حمایت و پشتیبانی جهانی ازمبارزات مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی.  فعالیت اجتماعی در قالب در عرصه های، آزادی زن، علیه راسیسم و نژاد پرستی، تقویت سازمان بیمرز در عرصه کمک و حمایت از پناهندگان، تقابل با اسلام سیاسی، حفظ رابطه با احزاب و نهادهای چپ ایرانی، برقراری ارتباط با اتحادیه ها و نهادهای کارگری. ایجاد شبکه ای از سازمان های چپ کشورهای محل فعالیت به منظور کسب حمایت و همبستگی متقابل از مبارزات ، اعتصابات و اعتراضات کارگران و اقشار مختلف مردم در ایران . شرکت جانبدارانه در اعتراضات توده‌اى و کارگرى و حرکتهاى رادیکال در خارج کشوراست.

***