مصاحبه – اخوان المسلمین در آینده حکومت جایی ندارد/سوریه عامل نزدیکی تهران و قاهره است

اخوان المسلمین در آینده حکومت جایی ندارد/سوریه عامل نزدیکی تهران و قاهره است
یک تحلیلگر مصری در گفتگو با مهر با اعلام اینکه اخوان المسلمین در آینده حکومت مصر جایی نخواهد داشت اظهار داشت: پرونده سوریه عامل نزدیکی تهران و قاهره است.
به گزارش خبرگزاری مهر، انتخابات ریاست جمهوری مصر هفته جاری در سرتاسر این کشور برگزار خواهد شد. از زمان برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر در ماه جولای 2013 تاکنون این نخستین انتخابات ریاست جمهوری این کشور محسوب می شود.

خبرگزاری مهر به همین مناسبت مصاحبه ای را با “یسرا القندی” یکی از تحلیلگران و کارشناسان مصری انجام داده است که مشروح آن به شرح زیر است:

گفته می شود انتخاب عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهور به مثابه بازگشت مصر به دوران قبل از انقلاب 25 ژانویه است نظر شما در این باره چیست؟

– بازگشت مصر به قبل از انقلاب 25 ژانویه بعید است، شهروندان مصری که به منظور دستیابی به آزادی، کرامت و استقلال ملی قیام کردند هرگز از آرمان های انقلابی خود چشم پوشی نخواهند کرد. درست است که عبدالفتاح السیسی پیشینه نظامی دارد اما وابسته به رژیم حسنی مبارک نیست و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. مصری ها امید بسیاری به عبدالفتاح السیسی دارند و از سوی دیگر دادگاه مصر طی حکمی مانع نامزدی اعضای حزب ملی (حزب حاکم سابق در دوره مبارک) در انتخابات کشور شده است.

آیا عبدالفتاح السیسی از شخصیت های میانه رو اخوان المسلمین در دولت آتی مصر استفاده خواهد کرد؟

– در سایه تداوم خشونت سیاسی از سوی گروه های نزدیک به اخوان المسلمین همچون گروه تروریستی موسوم به “انصار بیت المقدس” و ادامه تشویق به خشونت در رسانه های گروهی وابسته به اخوان المسلمین بعید می دانم عبدالفتاح السیسی اخوان المسلمین را به عرصه سیاسی راه دهد یا از رهبران اخوان در حکومت استفاده کند اما بر این باور هستم که وی احتمالا از شخصیت های اسلامی میانه رو و خارج از اخوان المسلمین که مخالف خشونت هستند استفاده خواهد کرد.

به نظر شما به اخوان المسلمین اجازه داده می شود به پارلمان آتی مصر راه یابد؟

– برخی شخصیت هایی که از اخوان المسلمین جدا شده اند در حال حاضر حزب سیاسی جدیدی را تشکیل داده اند اما در مورد اخوان المسلمین باید گفت که دادگاه مصر طی حکمی اعضای این گروه را از نامزدی در انتخابات منع کرده است و با اخوانی ها همچون یک گروه تروریستی تعامل می شود. اما احزاب اسلامی دیگر و همچنین شماری از احزاب صوفی در انتخابات مشارکت دارند.

در صورت پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات مصر، آینده روابط تهران – قاهره را چگونه ارزیابی می کنید؟

– روابط ایران و مصر در گروی دو پرونده بین المللی یعنی رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و رابطه با کشورهای غربی است. در صورت بهبود روابط با این کشورها روابط مصر و ایران نیز بهبود خواهد یافت. من بر این باورم نزدیکی دیدگاه های مصر و ایران درباره بحران سوریه و اعتقاد هر دو کشور به نجات دولت سوریه از جمله پرونده هایی است که باب نزدیکی میان این دو کشور اصیل و تاریخی در منطقه را فراهم خواهد کرد. علاوه براین سیاست خارجی مصر در حال حاضر در حال بازنگری است و ما بر این باوریم که امکان نزدیکی سیاسی میان تهران و قاهره بر اساس منافع مشترک وجود دارد.

مصاحبه: سمیه خمارباقی