مرتضی فاتح پیوند هائی امید بخش

پیوند هائی امید بخش
مرتضی فاتح
همه کسانی که اخبار کارگری را طی روزهای گذشته دنبال کرده اند، میدانند، کارگران نی بر کشت و صنعت کارون شوشتر برای هفت روز در برابر ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمعی اعتراضی داشتند. این تجمع در واقع ادامه اعتراضات چند ساله کارگران نی بر جهت رسیدگی به مطالباتشان بود. کسانی که از نزدیک با کار و زندگی این کارگران آشنا باشند، به خوبی میدانند که آنان در چه شرایط دشواری به کار مشغول هستند. در هوای طاقت فرسای مزارع نیشکر و در فضائی دود گرفته و آلوده، نی برها ساعات طولانی به کاربریدن نی ها در مزارع نیشکر مشغولند. شغل کارگران نی بر از مصادیق بارز مشاغل سخت و زیان آور است. کار آنان تنها با کار کارگران معدن قابل مقایسه است.
علیرغم تمام این مشکلات و شدت کار، نی برها بیشتر به کارگران فصلی میمانند، علیرغم اینکه آنها تقریبا ٨ ماه در سال به کار در مزارع اشتغال دارند، اما کارفرمایان آنان تنها برای نیمی از سال حق بیمه و بازنشستگی آنان را پرداخت میکنند. اگر پرداخت کنند. این پافشاری بر تحت پوشش کامل بیمه و حق بازنشستگی کامل ، چند سالی است که توسط کارگران نی بر شوشتر و هفت تپه پیگیری میشود و هنوز هم جواب درست و حسابی از طرف مسئولان نگرفته است. تا سالها این کارگران در فصل برداشت نیشکر، از سوی واسطه هائی بیشتر از روستاهای لرستان برای نی بری به شوشتر و هفت تپه آورده میشدند. در سالهای اخیر آشنائی این بخش از کارگران به حقوق خود باعث گردید که اعتراضات مهمی را در این دو مرکز کارگری برپا کنند.
به دلیل دائم نبودن دوره کاری آنان و دوری محل کار این کارگران از کارگران دائم سایر بخش ها از قبیل کارخانه اصلی تولید شکر و صنایع جنبی مانند کارخانه جات تولید کاغذ، نئوپان و الکل و خورا دام و … حتی دوری نسبی از کارگران دائمی بخش آبیاری، اعتراضات نی برها بیشتر در فصل برداشت و با فاصله از اعتراضات عمومی کارگران دائمی این بخش ها صورت میپذیرفت، تنها در سالهای اخیر کارگران رسمی و دائمی کارخانه کارون به اعتراضات کارگران نی بر پیوستند.
پیش از این نیز نمایندگانی از سوی این کارگران برای مطرح کردن خواسته های نی برها که شامل، حق بیمه و بازنشستگی کامل، قرار گرفتن شغل آنان در طبقه بندی کارهای سخت و زیان آور و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بود، به تهران سفر کرده بودند.
اینبار اما جمع ٥٠٠ نفره ای به نمایندگی از سوی بیش از ٢٠٠٠ کارگر نی بر برای طرح چند باره مطالباتشان در مقابل دفتر رئیس جمهور اسلامی تجمع کردند. تجمعی که نهایتا منجر به گفتگو میان نمایندگان کارگران و نمایندگان دولت و ارگانهای استانی حکومت شد. جدای از نتایج این تجمع ، نفس تجمع یک سوم از کارگران به نمایندگی از سوی همه کارگران و مقاومت هفت روزه کارگران در شرایط بد جوی و بی امکاناتی، بسیار اهمیت دارد.
اما به نظر من در این تجمع اتفاق بسیار مهمی افتاد که برجسته تر از هر کدام از جنبه های دیگر این تجمع است.
پیوستن کارگران کشت و صنعت هفت تپه به کارگران کارون شوشتر ، مهمترین دست آورد این تجمع ٧ روزه به نظر میرسد. کسانی که به منطقه و نوع کار کارگران کارون شوشتر و نیشکر هفت تپه آشنا هستند، به خوبی میدانند، که شرایط کار، محیط کاری، نوع کار و حتی مشکلات این دو مجتمع مهم صنعتی کاملا مشابه است. فاصله جغرافیائی نیز میان این دو مجموعه کارگری بسیار اندک است. همواره برای من سوال این بود که با وجود تشابه ٩٠ درصدی موقعیت کارگران این دو مجموعه و با وجود مجموعه ای از موارد که این دو بخش از کارگران را به هم پیوند میدهد، چرا مبارزات مستمر آنان در زمینه دستیابی به خواسته هایشان، جدای از هم و بی ارتباط است؟
تجمع اعتراضی اخیر نی برهای کارون شوشتر و پیوستن ٣٠٠ کارگر هفت تپه به نمایندگی از سوی کارگران این مجتمع، نشان داد که خواسته ها و مشکلات مشترک، راه حل مشترکی دارد. و این اتفاق فرخنده ، به هم پیوستگی کارگران این دو مجموعه کشاورزی و صنعتی باعث تقویت نیروی اعتراض کارگری در منطقه خوزستان است. در ادامه این به هم پیوستگی کارگران، آنان توانائی ایجاد تشکلی با محوریت کارگران هفت تپه و شوشتر را دارند. چنین تشکلی نه تنها برابر نهادی برای سندیکای هفت تپه نیست، بلکه میتواند میزان قدرت و نفوذ آن را به میزات بسیار زیادی آفزایش دهد.
به هر حال به نظر من مهمترین نکته نهفته در تجمع اعتراضی کارگران نی بر کشت و صنعت کارون شوشتر و طرح نیشکر هفت تپه، به هم رسیدن دو بخش عمده کارگران در منطقه شمالی خوزستان است. همبستگی که ناشی از هم سرنوشتی است.
گویا این به هم پیوستن بخش های مختلف کارگری در منطقه در روزهای اخیر شدت و افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. اعتراضات مشترک کارگران دائمی و قراردادی پتروشیمی ها، اعتراض کارگرانی با همین وضعیت در آبادان و پیوستن جوانان بیکار به آنها، اعتراض کارگران شهرداری و مترو در اهواز و مواردی دیگر طی روزهای اخیر.
این روند نشان دهنده شرایط بحرانی معیشت و زندگی در یکی از غنی ترین استانهای کشور است، از سوی دیگر ادامه و گسترش این روند در منطقه میتواند به تحولاتی مهم در فضای عمومی کشور و ایجاد دور جدیدی از اعتراضات گسترده کارگری در همه مناطق باشد.
مرتضی فاتح