محمد شکوهی-٤٠ روز بعد از زلزله کرمانشاه ٨٥ هزار نفر زیر چادر زندگی می کنند.٢٧ هزار واحد مسکونی تخریب صد درصدی شده اند. کانکس ها نرسیده اند و…

٤٠ روز بعد از زلزله کرمانشاه ٨٥ هزار نفر زیر چادر زندگی می کنند.٢٧ هزار واحد مسکونی تخریب صد درصدی شده اند. کانکس ها نرسیده اند و

در زلزله کرمانشاه،٢٧ هزارخانه  فقط درسرپل ذهاب تخریب شده. ١٣ هزار خانه دیگر قابلیت سکونت ندارد و مابقی نیز نیاز به تعمیرات اساسی دارند.در حال حاضر ٨٥ هزار نفر خارج از خانه ها زندگی می کنند. احتمال تخریب صد در صدی ساختمان های مسکن مهر وجود دارد.هنوز در بسیاری از موارد مثل سرویس های بهداشتی و حمام با مشکلات جدی رو به رو هستیم و مردم از این بابت در شرایط دشواری قرار دارند. “اکبر سنجابی فرمانداررژیم در سرپل ذهاب”!

*حکومت و مقامات استانی شان اعلام کرده اند که تهیه کانکس برای اسکان رو به اتمام است جعفری فرمانده سپاه پاسداران در کرمانشاه مدعی شده  که هزاران کانکس توسط قرارگاهها و کارگاههای سپاه که در منطقه دایر شده اند، در دست ساخت می باشد. کانکس ها هنوز نرسیده اند.!

*استاندار و رئیس بنیاد مسکن حکومت شروطی برای دریافت کانکس اعلام کرده اند.

از جمله خانواده هایی که کمک های بلاعوض اسکانی میگیرند، دیگر کانکس دریافت نخواهند کرد. در همین رابطه نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفته است: به مالکان واحدهای تعمیری کانکس تعلق نمی گیرد و آنها می توانند پس از دریافت کمک بلاعوض دولت، نسبت به تعمیر و ترمیم خسارت های وارده به واحد خود اقدام کنند.وی در ادامه در باره  کانکس های داده شده به زلزله زدگان میگوید: کلا تعداد سه هزار کانکس در روستاها و ٥٠٠ کانکس نیز در شهرها توزیع شده است.

*فرماندار سرپل ذهاب سه هفته پیش گفته بود که نیاز فوری به ٨٠٠٠ کانکس داریم.این فقط وضعیت سرپل ذهاب و اطراف آن که بیشترین خسارات را در زلزله دیده است، می باشد. ازوضعیت صدها روستا و هزارن خانه که یا تخریب شده اند و یا خسارات زیادی دیده اند، اخبارو گزارشات دقیقی در دست نیست. حکومت ادعا می کند که ٥٠٠ کانکس در روستاها توزیع کرده است!

قبلا حکومت اعلام کرده بود که نیاز به حداقل ١٤ هزار کانکس برای اسکان موقت است. بعد از گذشته بیش از یک ماه، هنوز مردم در چادرها زندگی می کنند. کانکس های وعده داد شده هنوز ساخته نشده اند.٨٥ هزار نفر در این هوای سرد و بارانی در چادر زندگی می کنند. کمبود امکانات گرمایشی و بهداشتی بشدت وجود دارد.

٤٠ روز زلزله ٧ ریشتری در استان کرمانشاه گذشت. حکومت آخرین آمار تلفات را ٦٢٠ کشته، بیش از ١٥ هزار زخمی و ٩٠ هزار آوراه اعلام کرده است.بدون کمک های مردمی وهمبستگی مردمی و حمایت از زلزله زدگان، از ارسال وسائل اولیه برای زندگی تا حضور فعالین مردمی و کاروانهای کمک های مردمی،امکان تبدیل این حادثه طبیعی به یک فاجعه بزرگ می رفت.نوع دوستی و کمک های مردمی جلوی یک فاجعه بزرگ را گرفت. مردم حکومت را دور زدند و خودشان راسا وارد کمک رسانی به زلزله زدگان شدند. در حال حاضر نیز علیرغم کارشکنی ها و ایجاد محدودیتهایی برای دواوطلبان کمک های مردمی و نهادهای حمایت از زلزله زدگان، دهها گروه و نهاد مردمی در حال کمک رسانی و تهیه نیازهای بیشمار هزاران زلزله زده می باشند. موضوع تهیه کانکس که نیاز فوری مردم می باشد، هنوز به نتیجه ای نرسیده  و تعداد زیادی از مردم منتظر دریافت کانکس می باشند.

و بالاخره مردم نوع دوستی که در هفته های گذشته به یاری زلزله زدگان شتافتند و یک همبستگی انسانی را به نمایش گذاشتند، باید کماکان به کمک رسانی  ادامه بدهند. به حکومت و وعده هایش نیاید اعتماد کرد. الان ٤٠ روز از زلزله گذشته و دهها کمبود و مشکل مردم دارند.

برخورداری از همه امکانات زیستی، اسکان، بهداشت و درمان، مدرسه، مهد کودک ، پرداخت خسارت و.. حق بی چون و چرای هزارن نفر از مردمی است که در این زلزله آسیب دیده اند، می باشد. دولت موظف است وباید بی برو برگرد همه این امکانات را در اختیار مردم بگذارد.مردم منطقه  و زلزله زده گان باید این خواستها و مطالبات را به حکومت دزدان و قاچاقچیان و آدمکشان اسلامی تحمیل نمایند. بدون اعتراض و پافشاری برای تامین ابتدایی ترین  نیازهای زنده ماندن، این حکومت وحشی کاری برای مردم انجام نداده و نخواهد دادو همین یک ماه گذشته وبدنبال اعتراض و ایستادگی مردم منطقه زلزله زده حکومت مجبورشد حداقل امکاناتی را در اختیار مردم بگذارد. برای برخورداری از یک زندگی حداقلی باید کل جمهوری اسلامی را زیر ضرب اعتراض و مبارزه گرفت.بدون شک در این مبارزه مردم سایر نقاط ایران در کنار مردم زلزله زده غرب کشوربوده و حامی مطالبات و خواستهای برحق مردم رنجدیده دیده می باشند.

محمد شکوهی

٢٩ آذر ١٣٩٦، ٢٠ دسامبر ٢٠١٧