محمد شکوهی-وقتی حکومت اسلامی به معضلاتش اعتراف می کند!

وقتی حکومت اسلامی به معضلاتش اعتراف می کند!

نتایج یک تحقیق حکومتی میگوید: بحران تامین آب،  بیکاری؛ نا امیدی در باره آینده، پیامدهای بحران آب،  بی تفاوتی اجتماعی، آلودگی هوا، امنیت روانی و اجتماعی، نزاع‌های آب بر سر انتقال آب در داخل ایران و با کشورهای همسایه، مشکلات سلامت ناشی از سبک زندگی جدید، حاشیه‌نشینی شهری، مشکلات ازدواج، مسائل دانش آموزان، بحران صندوق های بازنشستگی، چالش های قومی،تغییر الگوی خانواده و….از چالش های مهم نظام می باشند.

اخیرا “مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری” تحقیقی با عنوان «آینده ‌پژوهی ایران ١٣٩٦»  انجلم داده که در آن به معضلات و مشکلات حکومت پرداخته شده است.سایت خبر آنلاین مهمترین چالش های حکومت را بر اساس این تحقیق به شرح زیر ردیف کرده است:

بر اساس این تحقیق  سه مسئله «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» در صدر مسائل ایران در سال ١٣٩٦ قرار گرفته‌اند.سهم بالای مسائل اجتماعی، زیست محیطی یا دارای عواقب و ریشه‌های اجتماعی است.از مجموع ١٠٠ چالش معرفی شده، ٥٢ چالش مربوط به مسایل اجتماعی می‌شوند.این تحقیق  میگوید:در میان ١٠ چالش اجتماعی مهم(تاپ تن اجتماعی) ، این ١٠ چالش به چشم می‌خورند: بحران تامین آب، بیکاری، ناامیدی درباره آینده، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، بی‌تفاوتی اجتماعی، اخلاق عمومی، بحران آلودگی هوا، امنیت روانی و اجتماعی و حقوق اساسی و شهروندی.

این سایت سه محور تامین آب؛ بیکاری و ناآمیدی از آینده را درردیف ١٠ موضوع مهم چالش های حکومتی قرارداده است.این سایت در ادامه می نویسد:نگرانی که جامعه ایران را تهدید می‌کند ناشی از بیکاری کارگران است که زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی دیگر می‌شود. افزایش آمار طلاق در یک دهه گذشته، افزایش مهاجرت و رشد حاشیه‌نشینی در گوشه‌وکنار شهرها، گسترش فقر و نابرابری در بین طبقات فرودست، چند نمونه از آثاری هستند که فساد سیستمی از خود به‌جا می‌گذارد. نتیجه طبیعی تحمل چنین وضعیتی، «ناامیدی درباره آینده» است.

اینها مواردی از نتایج تحقیقات حکومتی می باشد. بیش از ١٠٠ مورد معضل و مشکل را حکومت ردیف کرده که ٥٢ تای آنها از جمله فوری ترین ها طبقه بندی شده است. این گزارش حکومتی  به موارد زیادی از معضلات و مشکلات اشاره کرده است که بانی و عامل اصلی آنها خود حکومت و سیاستهای ضد مردمی اش می باشد.

تهیه کنندگان این گزارش حکومتی طبعا نگرانی های هم دارند که مهمترین آن را معضل بیکاری و تنش های قومی و آبی و اجتماعی اعلام می کنند. اینها بخشا مهمترین معضلات حکومت و ایجاد شده توسط خود حکومت می باشند. تهیه کنندگان این تحقیق به حکومت گوشزد می کنند که تا دیر نشده فکری به حال این معضلات بکند. اینها نگران به میدان آمدن لشکر میلیونی بیکاران؛ خیل گرسنگان و محرومان  و سرکوب شدگان هستند که هر لحظه و به هر بهانه ای میتواند زمین را زیر پای حکومت دزدان و آدمکشان داغ بکنند. “خطر” شورش گرسنگان؛ ترس و وحشت از اوج گیری اعتراضات اقشار اجتماعی برعلیه حکومت و سیاستهایش، بویژه با وضعیت شکنننده و در هم ریختگی که در صفوف حکومت می باشد،  حکومت را دربرابر اعتراضات مردم ضربه پذیرتر از هر موقعی کرده است.یک سال گذشته تحرکات سیاسی اقشار مختلف مردم بر علیه حکومت قدمهای بزرگی را به جلو برداشته است که اسباب نگرانی شان شده است.

جامعه ایران در آستانه تحولات بزرگی قرار دارد. یک فاکتور مهم به میدان آمدن کارگران و مردم و محرومان جامعه بر علیه حکومت می باشد. اعتراضات و اعتصابات و مبارزات اقشار مختلف اجتماعی بر علیه حکومت، حکومت را در موقعیت ضعیفی در برابر مردم قرار داده است. اکنون و در آستانه مضحکه انتخابات حکومت و اوج گیری دعواهای باندهای حکومتی، مردم شاهد بی افقی و در هم ریختگی و آشفتگی صفوف حکومت  می باشند. مردم فقظ نظاره گر نیستند. فاکتور به میدان آمدن مردم و دخالت در این اوضاع؛ ترس و وحشت را به جان حکومت انداخته است.کارگران و مدرم به خوبی می دانند که همه معضلات و مشکلاتی که این تخقیق حکومتی بر شمرده است، ساخته و محصول سیاست های ضد مردمی خود حکومت می باشد.  پایان دادن به رنج های مردم و رفع صدها معضلات و مشکلات مردم ، ساختن یک زندگی انسانی برای مردم در ایران امر اعتراض و اتقلاب و مبارزه کارگران و مردم می باشد.  عامل و بانی این وضعیت حکومت جمهوری اسلامی می باشد. برای پایان دادن به این همه نابربری و سرکوب و فقر و بیکاری و فلاکت و .. در قدم اول باید حکومت را به زیر کشید.

محمد شکوهی

٢٥ فروردین ١٣٩٦ ، ١٤ آوریل ٢٠١٧