محمد شکوهی -سازمان تامین اجتماعی: سود شرکت های “شستا” دو برابر شد!

محمد شکوهی
سازمان تامین اجتماعی: سود شرکت های “شستا” دو برابر شد!

رسانه های حکومتی این هفته از دوبرابر شدن شود شرکت های “شستا” زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی خبر دادند. در این گزاشات آمده است:”عملکرد شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) که تا پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم غیرشفاف و باضرروزیان همراه بود، درسه سال(۹۴-۱۳۹۲) فعالیت دولت تدبیروامیدبه ۳۱.۳۸۷ میلیارد ریال رسیده است. سود این شرکت ها در چهار ساله ۱۳۸۸ تا۱۳۹۱برابر با ۱۷.۳۴۶ میلیارد ریال بود”/

این بخشی از گزارش مرتبط با شستا و شرکت های زیر مجموعه اش که همه زیر چتر سازمان تامین ا جتماعی قرار دارند می باشد. به اعتراف این گزارشات سود این شرکت ها در دردوره سه ساله دولت روحانی ۲ برابر شد است.اما شستا چیست و تامین اجتماعی با راه اندازی این دار و دسته چه اهدافی را تعقیب می کند؟

“شستا”؛ شرکت های سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی می باشد که در برگیرنده نزدیک به ۱۳۰ شرکت و مجموعه تولیدی است که در بخش تولید دارو و تجهیزات پزشکی، صندوق های بازنشستگی و بیمه ها و بخش های دیگر تولیدی فعالیت میکنند،می باشد. یک کنسرن عظیم مالی که تامین اجتماعی راه انداخته است.”فعالیتهای” این مجموعه در دوره ریاست جانی مرتضوی متهم جنایات کهریزک افزایش بی سابقه ای یافت.ماجرا از این قرار بود. در یک چرخش قلم و زد وبند بین دولت احمدی نژاد و مرتضوی دهها شرکت دولتی به این سازمان اهدا شد. مرتضوی پروژه “سودآور کردن تامین اجتماعی”، که چیزی جز مصادره و حراج سرمایه های این سازمان نبود، را در دستور گذاشت. خودشان گفتند سرمایه نقدی بالای ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی این سازمان در بخش های مختلف بورس، از خرید سهام و اوراق بهادارتا خرید و فروش کارخانجات دولتی به کار میگرند تا سازمان تامین اجتماعی را”سود آورتر”کرده و بی شرمانه ادعا کردند که همه این کارها را به دلیل “بالابون هزینه های این سازمان و جبران کسری بودجه اش” در پرداخت هزنیه درمان، به اجرا می گذارند.

همزمان با این سیاست باندهای شریک در این غارت سرمایه های تامین اجتماعی که پول کارگران و مردم می باشد،دزدیهای افسانه ای را سازمان دادند. هزاران میلیارد تومان دارایی های نقدی و غیر نقدی این سازمان را رسما دزدیدند. در کنار این دوکار، باندهای دزدان حکومت در این سازمان، حملات گسترده و سازمانیافته برای زدن از خدمات بیمه ای و درمانی میلیونها کارگر و مردم را به اجرا گذاشتند. اساس این رفرم ها که در جهت ” سودآور کردن تامین اجتماعی” بود با تصویب و به اجرا گذاشتن دهها مصوبه و تبصره پیرامون نحوه و میزان برخورداری بیمه شدگان از بیمه های این سازمان کلید خورد. یک بهانه دیگر این سازمان ادعای”بالا بودن هزینه های دوا و درمان” بود که اینها ادعا کردند برای پرداخت هزینه های دوا و درمان باید قیمت خدمات ارائه شده را بالا برده، سرمایه های این سازمان را “سودآورتر” نموده تا در آینده با مشکل کمبود مالی روبرو نشوند،بود.

ازجمله اقداماتی که این سازمان تصویت کرده، مجلس و دولت اوکی داده اند وبخشا قانون هم شده و به اجرا گذاشته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بالا بردن هزینه های اقامت و بستری شدن در بیمارستانهای دولتی، محدویت زمانی استفاده از دفترچه های بیمه های درمانی، عدم پرداخت هزینه های دندان پزشکی، عمل جراحی،بالابردن حق وزیت بیماران در بیمارستانها،محدودیت در ارائه دارو و درخواست پرداخت هزینه دارو توسط بیماران و.. در یک کلام خصوصی سازی طب و گران تر کردن خدمات درمانی می باشد.

بدین ترتیب دزدان تامین اجتماعی با همراهی دولت و مجلس دست به غارت و چپاوول سازمانیافته سرمایه های این سازمان زدند.

اعلام دوبرابر شدن سود شرکت های شستا بدون این سیاستهای مصادره سرمایه های این سازمان و تحمیل گرانی های هر چه بیشتر بر گرده میلیونها کارگر بیمه شده و زدن از امکانات خدمات بیمه ای ممکن نبود. حق بیمه ای که ماهانه از حقوق میلیونها کارگران و کارکنان جامعه اتوماتیک کسر میشود تبدیل به سرمایه ای عظیم برای این سازمان شده است. دوبرابر شدن سود این شرکتها در کنار سود های افسانه ای هزاران میلیاردی که این سازمان وباندهایش بدست می آورد؛ نتیجه سیاست خصوصی سازی، زدن از خدمات بیمه ای و درمانی،برای کارگران و مردم و گران کردن کل هزینه های دوا و درمان می باشد.دسترسی کارگران و مردم به دوا و درمان و استفاده از بیمه های درمانی این سازمان در طول همین مدت سه ساله دولت روحانی نزدیک به ۶۸ درصد در مقایسه با یک دهه قبل کاهش یافته است. اخراج و بیرون انداختن صدها هزار کارگر از سیستم پوشش بیمه های درمانی،گذاشتن موانع قانونی در برابر میلیونها کارگر مبنی بر چندن و چون استفاده از خدمات بیمه ای، برای مثال پرداخت بیش از دوسال حق بیمه به این سازمان، دسترسی میلیونها نفر به خدمات درمانی را رسما قطع کرده است. در این میان تبانی کارفرمایان و دولت در مورد بستن قراردادهای کار و اشتغال موقت ، باعث شده تا میلیونها کارگر که قرارداد دائم ندارند، از پوشش بیمه بیرون بیفتند.خود باندهای دولتی و وزارت کار به این موضوع اعتراف کرده اند. میلیونها کارگر علیرغم اینکه حق بیمه از حقوق شان کسر میشود، هیچ تامین درمانی و بیمه ای ندارند. اینجا سودهای میلیاردی نصیب دولت و کارفرمایان میشود. سازمان تامین اجتماعی و دولت وباندهای رنگارنگ حکومتی غارت و چپاوول سیستماتیک سرمایه های این سازمان که پول و سرمایه میلیونها کارگر و کارکن جامعه می باشد را مدتهاست آغاز کرده اند. دولت روحانی همسو با دزدان تامین اجتماعی پروژه های ناتمام دزدان حکومتی از دوران احمدی نژاد را ادامه می دهند. سهم میلیونها کارگر دراین میان خارج شدن از پوشش خدمات بیمه ای و درمانی و پرداخت هزینه های گران دوا و درمان از چندغار دستمزدهایشان شده است. میلیونها کارگربدرست به این وضعیت معترضند. کارگران باید در برابر سیاستهای غارت و مصادره سرمایه های این سازمان ساکت ننشسته و دست به اعتراض بزنند.برخورداری از بیمه های درمانی مکفی برای همه مردم، دسترسی به امکانات بهداشت و درمان، پوشش همه اقشار مردم و بخش های مختلف کارگری در استفاده از امکانات بیمه ای حق بی چون و چرای همه کارگران و مردم می باشد. برای بدست آوردن همه این خواستها کارگران و مردم چاره ای جز اتحاد و همبستگی و گسترش مبارزات سراسری ندارند. حق و حقوق میلیونها کارگر را باید از حلقوم سازمان تامین اجتماعی و همه باندهای دزدان حکومتی بیرون کشید.سرمایه این سازمان مال کارگران است و باید در دست کارگران و برای سرو سامان دادن به بیمه های درمانی و بیمه های اجتماعی با پوشش همه گیر برای همه کارگران و مردم به کار گرفته شود.

محمد شکوهی