محمد شکوهی-“جدول ١٧ ” در” ردیف ٧ بودجه” ٩٧ گنجانده شد .اختصاص بودجه های میلیاردی به موسسات و نهادهای وابسته به باندهای حکومتی

“جدول ١٧ ” در” ردیف ٧ بودجه” ٩٧ گنجانده شد .اختصاص بودجه های میلیاردی به موسسات و نهادهای وابسته به باندهای حکومتی

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: مأموریت‌های این نهادها و موسسات،” مأموریت‌های حاکمیت و نظام است”!

در ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده جمهوری اسلامی، این هفته مجلس به بودجه پیشنهادی معروف به “جدول ١٧″ رای داد و آن را تصویب کرد.با این تفاوت که بدنبال”نق زدنهای” باندهای  دولتی و حکومتی پیرامون ناروشن بودن لیست دریافت کنندگان بودجه “جدول ١٧ “،و وعده ای که روحانی داده بود که گویا قرار است این موضوع از لایحه بودجه حذف شود و همه این موسسات نظارت پذیر شده و زیر مجموعه وزارت ارشاد قرار بگیرند، بودجه های میلیاردی برای این منظورتصویب شد .در دو هفته گذشته که بحث بودجه و موضوع دریافت کنندگان بودجه “جدول ١٧″ داغ شده و مخالفان و موافقان حکومتی حول و حوش آن به سر و کله هم زدند.

در بخشی از گزارشی که  در جلسات بررسی لایجه بودجه  ٩٧در کمیسیون برنامه و بودجه بوده و در رسانه های حکومتی درج شده، ادعای حذف این جدول جنجال برانگیز را دارد، از قرار معلوم جدول مورد نظر به ردیف ٧ لایحه بودجه منتقل شده است.در این گزارش آمده است:” اصلاحات مثبت در بودجه امسال مربوط به حذف جدول بحث‌برانگیز شماره ١٧می باشد. جدولی که بر اساس آن، در تمامی این سال‌ها تعدادی موسسه فرهنگی بدون آنکه تحت نظارت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و دیگر نهادهای نظارتی قرار گیرند، از بودجه دولتی ارتزاق کرده و پاسخگوی دولت و ملت نیز نبوده‌اند.به این اعتبار باوجود آنکه ابتدا صحبت از حذف ردیف بودجه مربوط به جدول ١٧ مطرح شد اما در ادامه مشخص شد که بودجه این موسسات عملا به بند ٧ لایحه بودجه ٩٧ انتقال یافته تا زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص یافته و هزینه شود.”

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات رژیم که در مورد بودجه و ردیف مربوط به ” جدول ١٧″ به مجلس گزارش  می داد، گفته است که این جدول علاوه بر نهادها و موسساتی که بودجه میگرند، یک لیست از اشخاص حقیقی هم دارد که پول میگرند. وی در توضیح بیشتر این موضوع میگوید:

در سال ٩٠ تعداد این افراد ٨١ نفر بود که در سال ٩٦ به ٤٩ نفر رسید. در بودجه ٩٧ اسامی دیگری نیز وارد شده است که همه زیر بند “جدول ١٧ ” که الان به بند ٧ منتقل شده است، قرارگرفته اند که قرار است زیر نظر عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره شوند. وی در ادامه گفته است:”موقع بررسی موضوع اختصاص بودجه به این موارد، همه نمایندگان ساکت بودند و بحث و اظهار نظر در این مورد نشد.

ماجرای “جدول “١٧ که هر ساله در ردیف های بودجه سالانه قرار میگرد، به اعتراف خود باندهای مجلسی ارگانها و نهادهای  بدون بازرسی وبدون نظارت پذیر حکومت می باشند که هر کدام این موسسات به باندهای قدرتمند نهادهای نظامی وسیاسی حکومت وصل می باشند. در راس این  موسسات اکثرا عناصر رده بالای نظام در جمع باندهای بیت رهبری قرار دارند. هر ساله لیست این  دریافت کنندگان بودجه برای این باندها طولانی تر میشود. در بودجه سال ٩٦ نزدیک به ٦٠ نهاد و موسسه ردیف شده است که نزدیک به ٣٠٠ میلیارد بودجه دریافت کرده بودند.

پیرامون لیست نهادها و موسساتی که در “جدول ١٧ ”  برای دریافت بودجه ردیف شده اند و از این به بعد به گفته مقامات دولت زیر بند ٧ قرار میگرند، اسامی این موسسات و نهادهای حکومتی به چشم می خورد.نهادها و موسساتی که بودجه های هنگفت دریافت کرده و کاری نمی کنند. در اختصاص بودجه به این نهادها “توصیه های خامنه ای” نقش مهمی دارد و وی هر ساله لیست این موسسات و نهادها را به دولت و مجلس قبل از تصیب نهایی لایحه بودجه، ارائه می دهد.در بودجه سال آینده حکومت فعلا اسامی این نهادها و موسسات ردیف شده است:

سازمان تبلیغات اسلامی با ٨ ردیف در این جدول مجموعاً ٤٥ میلیارد تومان «کمک»  دریافت می‌کند. همچنین برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در سه ردیف بودجه‌ای بیش از ٤ میلیارد تومان در قالب این «کمک»ها لحاظ شده. در موارد دیگر قرار بوده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای کمک به تجهیز و تکمیل مصلا‌های کشور بیش از ٢٧ میلیارد تومان، مؤسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نزدیک به ٢ میلیارد تومان، جشنواره عمار ٢ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان، بسیج دانش‌آموزی یک میلیارد و ٦٠٠میلیون تومان و دانشگاه امام صادق ١٠ میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان بودجه دریافت کنند. در این جدول البته مجموعه بزرگ‌تری از موسسات غیر دولتی نظیر هیأت رزمندگان اسلام با مدیریت جمعی از مداحان که در رأس آنها منصور ارضی قرار دارد، مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه با مدیریت حجت‌الاسلام رضامختاری از نمایندگاان مجلس خبرگان رهبری، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با مدیریت سید حمید روحانی، دانشگاه عدالت با ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی و بنیاد حکمت اسلامی صدرا به ریاست آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای وبنیاد سعدی حداد عادل نیز،دانشگاه مفید ، مرقد امام وموسسه امام و.. دیده می‌شود.

پژمانفر نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس  در پاسخ انتقادات مطرخ شده در جامعه مبنی بر اختصاص بودجه به این موسسات میگوید: مأموریت‌های این نهادها و موسسات،” مأموریت‌های حاکمیت و نظام است”.وی در باره رقم  بودجه این مجموعه حکومتی میگوید: بودجه اینها نزدیک به ٣٠٠ میلیاردتومان می باشد.

تا همینجا بر اساس اظهارات مقامات حکومتی رقمی نزدیک به ٣٠٠ میلیارد تومان برای این نهادها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این لیست اشخاص حقیقی و حقوقی نزدیک به ٥٠ نفر را هم باید به این لیست اضافه کرد. البته این لیست باز می باشد و رسیدگی و پیگری عملیاتی شدن بودجه اختصاص داده شده به “جدول ١٧ ” سابق که الان زیر بند ٧ لایحه بودجه و زیر نظارت وزارت ارشاد می باشد، جزو طرح های چند فوریتی می باشد که در تبصره های ویژه بودجه سال آینده گنجانده شده است.

لیست نهایی دریافت کنندگان بودجه “جدول ١٧ ” هنوز رسما اعلام نشده است. کمیسیون بررسی لایحه بودجه فقط  این توضیح را داده است که لیست امسال از لیست  پارسال طولانی تر خواهد بود. لیست پارسال اسم ٥٩ موسسه و نهاد حکومتی را در بر می گرفت. پائین تر لیست ضمیمه می باشد.

سیستم بودجه بندی در دولت های جمهوری اسلامی اساسا صرف هزینه های حفظ نظام و گسترش جهل و خرافه مذهبی، تقسیم پول و امکانات بین باندهای قدرتمند نظامی و سیاسی کل حکومت و باندهای دولت دزدان و بیت رهبری، به سرکردگی خامنه ای و روحانی روسای دولت قاچاقجیان  می باشد. اینها فقط یک نمونه از هزینه های میلیاردی برای لفت و لیس حکومت آدمکشان اسلامی می باشد.

 

محمد شکوهی ٢٨ آذر ١٣٩٦ ،١٩ دسامبر ٢٠١٧

جدول اسامی نهاد ها و موسساتی که سال ٩٦ بودجه های کلان دریافت کرده اند. لیست دریافت کنندگان بودجه ٩٧ هنوز رسما اعلام نشده است.