محمد شکوهی – بانک مرکزی حکومت: خرید و فروش ارز به‌ نرخ “بازار آزاد” در بانک‌ها آغاز شد!دلار٤١٣٠ تومان شد.

 

بانک مرکزی حکومت: خرید و فروش ارز به‌ نرخ “بازار آزاد” در بانک‌ها آغاز شد!دلار٤١٣٠ تومان شد.

روابط عمومی بانک مرکزی روز گذشته با صدور ابلاغیه ای اعلام کرد: خرید و فروش ارز به‌نرخ بازار آزاد در بانک‌ها آغاز شد.در بخش هایی از این ابلاغیه آمده است:

” به‌دنبال ابلاغ «مجوّز خرید و فروش ارز با نرخ بازار» در مرداد امسال، سازوکار لازم برای اجرایی کردن «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به‌نرخ بازار» فراهم و آمادگی ارائه خدمات ارزی با نرخ بازار توسط بانک‌ها ایجاد شده است.بر این اساس، بانک مرکزی نیز علاوه بر تأمین به‌موقع ارز مبادله‌ای، کسری منابع بانک‌ها برای نیازهای وارداتی مشتریان خود با نرخ بازار را تأمین می‌کند، بنابراین از تمام فعّالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و تجّار دعوت می‌شود به‌منظور تأمین ارز و استفاده از کانال‌های بانکی برای عملیات ارزی و واردات خود به بانک‌های دارای مجوّز فععالیت ارزی مراجعه کنند.

«دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش به‌نرخ بازار» درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعّالان اقتصادی را کاهش دهد. بر اساس این بخشنامه، بانک‌ها‌ می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور را از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی و دفاتر نمایندگی بانک‌ها، به‌نرخ آزاد خریداری کننند”.

 

در تحولی دیگر و در راستای آزاد سازی نرخ ارزهای خارجی بویژه دلار، دولت و بانک مرکزی رسما هدایت بازار ارز و تعیین قیمت ها را به قیمت روز بازار آزاد که آن هم توسط مافیای قاچاق ارزهای خارجی که در راس آن باندهای حکومتی قراردارند، واگذار کرده است. معنای عملی این سیاست بالا بردن وبالا نگه داشتن قیمت ارزهای خارجی به عنوان یک منبع درآمد کلان برای دولت می باشد. از همین حالا در تبصره های بودجه سال ٩٦ دولت روحانی ، درآمد حاصل از خرید و فروش ارزهای خارجی به عنوان یک منبع تامین درآمد و جبران کسری بودجه دهها هزار میلیاردی دولت تعیین شده است.

بدنبال این تصمیم دولت رسانه های حکومتی  نوشتند: قیمت دلار که از هفته گذشته درحال افزایش است، امروزیکشنبه ٥ دی ماه نیز با روند صعودی رکورد تازه ای در بازار ارز به ثبت رساند.دلار که ساعتی قبل در خیابان فردوسی (مرکز اصلی خرید و فروش ارز) ٤٠٧٠ تومان قیمت خورده بود هم اکنون (ساعت ١٢:٣٠) با قیمت ٤١٣٠ تومان فروخته و با قیمت ٤٠٨٠ تومان از مردم خریداری می شود.همچنین در بازار ارز هم اکنون نرخ فروش هر یورو ٤٣٢٠ تومان، پوند انگلیس ٤٩٨٠ تومان و درهم امارات متحده عربی ١١٤٠ تومان اعلام شده است.

 

آزاد سازی قیمت ارزهای خارجی و یا آنچه که دولت  روحانی به آن “ارزتک نرخی” اطلاق میکند، مدتهاست آغاز شده است. دولت خود عرضه کننده و تعیین کنند قیمت ارزهای خارجی از جمله  دلار در بازار ارزها می باشد. یعنی قیمت خرید و فروش ارزها را عوامل قاچاقچیان دولتی در بازار فردوسی تهران و بانک مرکزی تعیین می کنند. علاوه بر این بر اساس تین ابلاغیه این تصمیم فقط مربوط به داخل کشور نیست، بلکه بانک مرکزی از دیپلماتهای حکومت در خارج حکومت خواسته این سیاست را در پیش بگیرند و در معاملات ارزی از سیاستهای داخلی دولت پیروی بکنند.

فروش ارزهای خارجی به قیمت بازار آزاد، البته بازار آزادی که باز در دست دولت و باندهای حکومتی می باشد،بخشی از سیاستهای  مالی و پولی دولت روحانی می باشد. اثرات و تبعات این سیاستها افزایش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی وارداتی مورد نیاز مردم می باشد. بیش از ١٢٠ قلم کالای وارداتی مستقیما گران و گرانتر شده اند. دولت خود از قبل این گرانی ها درآمدهای هنگفت نصیبش میشود. مافیای واردات و وزارتخانه های دولتی که در این عرصه مشغولند، در همکاری با بانک مرکزی و دولت؛ وبه بهانه افزایش قیمت ارزهای خارجی بویژه دلار، ساعتی قیمتها را بالا برده و زندگی هر روز گران و گرانتر میشود.پیرامون اثرات و تبعات گرانی ارزهای خارجی و دلار بر زندگی مردم به مطلب زیر مراجعه کنید.https://rowzane.com/ca/article=

ابلاغیه بانک مرکزی بخشی از سیاستهای کلان اقتصادی و مالی و پولی دولت روحانی می باشد که در ماههای اخیر تصویب و به اجرا گذاشته شده است. ادعای دولت این است که در راستای وارد شدن به بازراهای منطقه ای و جهانی،دولت سیاستهای پولی اش را با “جهش ها و تحولات قیمتهای منطقه ای” منطبق کرده تا بدینوسیله ، در دوره بعد از برجام،اقتصادش را از “رکود” خارج کرده و زمینه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی و.. را فراهم بیاورد. البته این ادعایی بیش نیست. دولت روحانی هم نظیر همه دولتهای بر سر کار آمده در جمهوری اسلامی؛ در وهله اول به فکر بخور بچاپ و دزدی و غارت  بوده و است. اقتصاد و راه اندازی اقتصاد زمین گیر شده و بحران زده حکومت نه قدرت و نه توان بلند شدن دارد و نه زمینه رشد و توسعه.

بیش از سه دهه است  جمهوری اسلامی گرانی، فقر و فلاکت اقتصادی و رانده شدن مردم به زندگی چندین برابر زیرخط فقر را بر گرده مردم تحمیل کرده است. در کنار این سیاست درآمدهای افسانه ای؛دزدیهای هزاران میلیاردی و غارت و چپاوول ثروت های جامعه؛یک وجه ثابت سیاستهای اقتصادی حکومت بوده است.کارد به استخوان مردم رسیده است. کارگران و مردم برای مقابله با این  سیاستها چاره ای جز اعتراض و مبارزه ندارند. تنها نیروی اعتراض و مبارزه کارگران و مردم است که می تواند این وضعیت را به  نفع مردم تغییر بدهد. نهایتا  و برای رهایی نهایی از این همه فقر، فلاکت، بیکاری، گرانی  و.. در قدم اول باید حکومت قاتلان، دزدان و آدمکشان اسلامی سرمایه را به زیر کشید.

محمد شکوهی

٥ دی ١٣٩٥ برابر با ٢٥ دسامبر ٢٠١٦