محسن ابراهیمی – روزی تلخ و درسی بزرگ! حسنی مبارک

روزی تلخ و درسی بزرگ!

حسنی مبارک
همه انسانهایی که با عروج انقلاب مصر امید رهایی از سرکوب و فساد و فقر و بی حرمتی در دلشان موج زد، امروز را به عنوان روزی تلخ در تقویم زندگیشان ثبت خوهند کرد. دادگاه عالی مصر، مبارک را از همه اتهاماتش تبرئه کرد. معلوم شد که او نه دیکتاتور بود و نه فاسد! این دادگاه با تبرئه شخص اول ضد انقلاب پایان سمبلیک انقلاب مصر را اعلام کرد.

تبرئه مبارک تعجب انگیز نیست. این اتفاق نقطه پایانی درانتهای چهار سال توطئه سازمانیافته سرمایه داری در مقابل انقلابی است که پیروزیش بدون تردید راه را برای پیروزیهای عظیمتر جبهه کارگران و بشریت محروم درمنطقه باز میکرد.

اما ثبت امروز به عنوان روزی تلخ در خاطره تاریخی کافی نیست. مبارک در دادگاه عالی طبقه ای تبرئه شد که سی سال در خدمتش بود. اما در دادگاه یک جامعه محروم هشتاد میلیونی او و طبقه اش همچنان منشا وضعی هستند که به انقلاب ۲۰۱۱ منجر شد. دیر یا زود، کارگران، زنان و جوانانی که با هدف نان، آزادی و کرامت انسانی به خیابانها ریخته بودند مجددا خیابان ها را به صحنه رویاروویی میان خود و طبقه حاکم و دولتش تبدیل خواهند کرد. مهم این است که این بار با تکیه بر درس بزرگ انقلاب مصر میدان را برای همه دوز و کلکها و تاکتیکهای ضد انقلاب تنگ و پیروزی را تضمین کرد. و آن درس بزرگ این است:

“انقلاب مصر علیرغم صلابت و استواری و جسارت و شکوهمند بودنش یک نقص بنیادی داشت: تظاهرات سازمان داد اما در حزب سیاسی اش سازمان نیافت. به نبردی جسورانه با نیروهای سرکوب دست زد اما سازمان سرکوب را در هم نشکست. با قدرت سیاسی در افتاد و اما ارکانهای آن قدرت را ویران نکرد. و بالاخره به مصاف قدرت سیاسی رفت و اما خود در قدرت سیاسی نمایندگی نشد و قدرت سیاسی را بدست نگرفت.” *

محسن ابراهیمی

سایت ژورنال: http://journal-ruzaneh.com/