مبارزان کمونیست – کارگران و همه ما مردم آزادیخواه مسببین فاجعه معدن شهر”سوما” را نخواهیم بخشید.

 

کارگران و همه ما مردم آزادیخواه مسببین فاجعه معدن شهر”سوما” را نخواهیم بخشید.
رفقای کارگر!
جان باختن کارگران در انفجار روز سه شنبه 13 مه 2014 را به شما و طبقه کارگر جهان و خانواده های این عزیزان جانباخته صمیمانه تسلیت میگوئیم. این فاجعه هولناک قلب هر انسان شریفی را در سراسر دنیا به درد آورده است.
با وجود اینکه مدت سه روز از این فاجعه اندوهگین گذشته است هنوز آمار دقیق کارگران کشته شده در معدن معلوم نیست. طبق آخرین خبر تا کنون جسد 285 تن از کارگران را از زیر خاک بیرون آورده اند. این در حالی است که صدها نفر دیگر از 700 نفر کارگری که بهنگام انفجار در این معدن بودند در اعماق زمین گیر افتاده اند. بخش زیادی از جانباختگان و آنهائیکه در معدن باقی مانده اند کارگران کم سن هستند.
طبقه کارگر در ترکیه و همه ما مردم شریف و آزادیخواه دنیا مسببین این جنایت را نخواهیم بخشید. قرن 21 است و بشر با دانش و تکنولوژی پیشرفته اش براحتی و با هزینه بسیار کمی می تواند جلو هم چون حوادث هولناکی را بگیرد. مگر سود خواهی سرمایه پایانی دارد؟ نظام سرمایه از قبل دسترنج ما هر روز فربه تر می‌شود و به همان نسبت زندگی ما فلاکتبار تر و پر مشقت تر می گردد چرا؟ این چه نظامی است که زندگی ما و خانواده هایمان را به گرو گرفته و نتنها بزرگسالان بلکه بچه های ما را مجبور میکنند برای امرار معاش به عمق زمین بروند و دستفروشی کنند و کودک خیابانی گردند؟ مگر در همین معدن چند بار انفجار رویداد؟ تا حال چند صد نفر را از ما قربانی گرفته است؟ آیا قربانی شدن 263 نفر دیگر از ما در سال‌ 1992 و ده ها نفر دیگر از ما در سالهای قبل تر از آن در همین معدن را فراموش کرده ایم؟ آیا همه این فجایع مایه هشداری شد به حاکمان سرمایه در ترکیه؟
رفقای کارگر و تشکلهای کارگری! امنیت ما در محیط کار بستگی مستقیم به قدرت متشکل ما، به توان اعتصاب ما، به توان بیرون کشیدن بخشی از دسترنج خودمان از حلقوم بورژوازی دارد. نظام سرمایه داری جز سود و سود هر چه بیشتر، و تحمیل زندگی بخور و نمیر برده وار بر ما باز هم برای سود بیشتر، هیچ حقی را برای ما برسمیت نمی شناسد. جان ما و امنیت محیط کار ما به سود سرمایه گره خورده و محیط کار جبهه ای از جنگ نظام سرمایه برای به انقیاد کشیدن بیشتر ماست.
کارگران! اعلام عزای عمومی در ترکیه از طرف دولت اردوغان توهین آشکار به همه ماست. اعلام عزای عمومی دولت اوج ریاکاری آن است. این عزای عمومی هیچ ربطی با اعلام همدردی با کارگران و خانواده های آنها ندارد. عزای عمومی دولت اقدامی است بمنظور باز گرداندن فضای جامعه و کارگران به فضای قبل از این حادثه. همه ما آگاهیم که دولت اردوغان در پناه اعلام عزای عمومی به نیروهای سرکوبگرش در شهرهای بزرگ آماده باش داده است. اکنون مشاهده می کنیم که نیروهای پلیس را به جان کارگران اعتصابی و مردم معترض در شهرهای ترکیه انداخته است. اگر این دولت یک دهم خرج آماده باش نیروهای سرکوبگرش را در همین چند روز صرف تامین امنیت کارگران در این معدن می کرد هر گز چنین اتفاقی نمی افتاد. اگر دولت یک دهم سرعت عمل بسیج نیروهایش در مقابل اعتصاب تشکلهای کارگری را برای نجات جان کارگران در اعماق زمین بخرج میداد، بدون شک بسیاری از این عزیزان از مرگ نجات می یافتند. باید عاملان این جنایت و پشتیبانان آنان، دولت اردوغان را به محاکمه کشید.
مبارزان کمونیست
16 مه 2014