مبارزان کمونیست-آنچه عیان است پیرامون جدل ها حول امضاء قطعنامه “کمیته دیپلماسی” توسط کومه له

آنچه عیان است

پیرامون جدل ها حول امضاء قطعنامه “کمیته دیپلماسی” توسط کومه له

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ اطلاعیه ای در مورد امضاء قطعنامه ۳۳ گروه و دسته و سازمان و حزب ناسیونالیستی و اسلامی به نام “کمیته دیپلماسی” از طرف کومه له منتشر کرد. در این اطلاعیه از کومه له خواست امضاء خود را رد و نقد کند در غیر اینصورت نمی تواند انتظار همکاری از طرف کمونیستها داشته باشد.

در جواب به این اطلاعیه دبیر خانه کمیته مرکزی کومه له ( سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) در اطلاعیه ای با عنوان “حزب کمونیست کارگری ایران، شایسته هیچگونه اعتمادی نیست و جایی در مرکز همکاری نیروهای چپ و کمونیست ندارد” جواب آن اطلاعیه را داد.

 شاید خوانندگان تصور کنند رهبری کومه له در اطلاعیه جوابیه اش منکر امضاء کردن قطعنامه “کمیته دیپلماسی” شده، یا نقدی به امضاء آن دارد و یا اینکه این عمل خود را بنوعی ماستمالی کرده است. رهبری کومه له نه تنها چنین نمی کند، بلکه در دفاع از این ۳۳سازمان ناسیونالیستی و مذهبی که تعداد زیادی از آنها از همکاران منطقه ای جمهوری اسلامی هستند بدفاع بر خاسته و به حزب کمویست کارگری ایران میتازد. برای مستدل کردن این نکته به توضیحات کومه له در اطلاعیه اش توجه کنید.

“از آنجا که کومه له ( سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) ، در جریان تاسیس این مرکز قرار دارد و در سالهای اخیر در بسیاری از اجلاسهای آن شرکت نموده و بعضا مواضع مشترکی را اتخاذ کرده است، صادر کنندگان بیانیه پایانی بدون توجه به عدم حضور ما در این اجلاس، نام سازمان ما را هم احتمالا با با کپی از بیانیه های قبلی درج کرده بودند. این یک اشکال فنی بیش نبود و سوء تفاهم در یک تماس دوستانه با اداره کنندگان اجلاس بر طرف شد و نام کومه له از متن رسمی انتشار یافته آن برداشته شد.”

کومه له صراحتا می گوید در جریان تاسیس این مرکز قرار دارد، نه ازاینکه از تشکیل آن مطلع است، بدین معنی که از روز اول تشکیل این نهاد با آنها همنظری و همکاری داشته و صراحتا می گوید در اجلاسهایش شرکت کرده، یعنی در اجلاسهای قبلی و مواضع مشترکی با آنها دارند اما در این اجلاس آخری حضور نداشته و امضاء گذاشتن کومه له به پای آن اشکال فنی بوده است. وقتیکه رهبری کومه له با این صراحت و روشنی همکاری و هم نظری خود با “کمیته دیپلماسی” را بیان کرده است آیا ابهام و نکته نا گفته ای در معرفی ماهیت ناسیونالیستی کومه له در این رابطه باقی مانده است؟

همانطوریکه بسیاری از دوستان نوشتند اگر اشکال فنی است چرا بیش از سه هفته است این اطلاعیه در سایت های مختلف پخش شده اما رهبری کومه له اعتراضی به گذاشتن امضاء خود نکرده است؟ اگر اشکال فنی است، موارد قبلی مورد اشاره شرکت خود درنقل قول بالا را چگونه توجیه می کند؟ بنابراین به شاهدی گرفتن حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست و پناه بردن به پذیرفتن توضیحات شفاهی و قبول آن از جانب این حزب در مقابل اعترافات مکتوب رهبری کومه له در این اطلاعیه، نامی جزء تردستی ناسیونالیستی نمی توان بر آن نهاد.

ماجرا به همین جا ختم نمی شود. رهبری کومه له در اشاره به حزب حکمتیست دو هدف دارد. یکی اینکه برخورد “نادرست” حزب کمونیست کارگری ایران و بر خورد “درست” حزب حکمتیست را به گلوی چپ ملی درون خود بریزد و آنها را راضی نگهدارد و با استفاده از آن از این پیچ عبور کند. دوم و مهم تر اینکه، این چپ ملی و متوهم را با این شیوه از اعتراض به  مخفی کردن اعمال رهبری کومه له از آنها، از جمله در این مورد باز دارد. سالهای زیادی است رهبری این سازمان این روال کار را در این تشکیلات تثبیت کرده است. رهبری کومه له تحمل چپ، آنهم چپ بشدت ملی گرا درون خود و رانده شده به درون حزب کمونیست ایران را ندارد و باید تماما مطیع باشند. این چپ باید به مکانیسم جدید سوخت و سازدرون رهبری کومه له، به فرهنگ ناسیونالیستی آن، مخفی کردن تصمیمات و اطلاعات از بخشی، آگاه شدن بخش دیگر از همه چیز و حتی دروغگوئی بزرگ و آشکار عادت داده شود.

این واقعیت کومه له امروز است. فرهنگ سازمانی و مصلحت ملی آن راهی غیر از اینها را خوب و واقعی نمی داند. رهبریش اطاعت بی چون و چرا از خود  و دور زدن مردم را حق خود می داند. باید کومه له جدید را آنطوریکه هست شناخت و نباید بر اساس ذهنیت های گرفته شده از کومه له قدیم مورد قضاوت قرار داد. آیا کسانی در این تشکیلات هستند که زندگی سیاسی خود را جدی بگیرند و حساب خود را از کومه له و سنت ناسیونالیستی رهبری آن جدا کنند؟

بیشتر از یکدهه قبل پروسه ملی گرایی در کومه له جدید آغاز شد. شروع این پروسه با پراتیک ناسیونالیستی در تمام عرصه ها و جنجال تبلیغاتی سوسیالیسم، سوسیالیسم و کارگر، کارگر به پیش برده شد. اما اکنون پراتیک و سیاست و تبلیغ کومه له تماما در چهارچوب مصلحت های ملی و کمونیسم کُردی انطباق پیدا کرده اند. ادعاهای سوسیالیستی کومه له جاده صاف کن گرایش ناسیونالیسم در کردستان ایران است.

 کومه له جدید شایسته هیچ پشتیبانی از طرف کمونیست ها نیست. این جریان باید قاطعانه نقد شود و افشا گردد و شرط تقویت گرایش کمونیستی در کردستان ایران به این مسئله گره خورده است.

مبارزان کمونیست

۱۱ فروردین ۱۳۹۸

۳۱ مارس ۲۰۱۹