كانون مدافعان حقوق كارگر- بیانیه به مناسبت حادثه دردناک پلاسکو

بیانیه به مناسبت حادثه دردناک پلاسکو


در هفته ی گذشته آتش بی رحمانه جان انسان هایی را گرفت، ابتدا احد و صمد دو کودک کار و بعد هم آتش در ساختمان پلاسکو…
ساختمان پلاسكو يكي از نمادهاي تجاري تهران ظرف چند ساعت در آتش سوخت و در حين خاموش كردن آتش توسط كارگران آتش نشاني، ساختمان به كلي فرو ريخت و تعدادي از آتش نشانان و نيز تعدادي از كارگران مشغول به کار در ساختمان به كام مرگ كشيده شدند. از تعداد كشته ها و مجروحان آمار دقيقي در دست نيست و دستگاه هاي رسمي همانند گذشته از اعلام چنين آمارهائي خود داري ميكنند.
فيلم هاي گرفته شده از لحظه لحظه تلاش برای خاموش كردن آتش و گزارش شاهدان عینی، سوءمدیریت ، ناتواني و قصور دستگاه هاي به اصطلاح مسئول در اين زمينه را به وضوح نشان می دهد، قصوری که انگار فقط باید با از جان گذشتگی آتش نشانان جبران می شد: کافی نبودن وسایل اطفاء حريق، نبود نردبان هاي بلند به تعداد کافی ، بالابرهای از رده خارج شده، لاستیک‌های نردبان‌ها که دو سال از تاریخ اعتبارشان گذشته و… به بهای جان تعداد زیادی از آتش نشانان و مردم حاضر در ساختمان تمام شد.
… و اين همه در حالي است كه پيشرفته ترين وسائل سركوب اعتراضات در اختيار نيروهاي امنيتي قرار دارد تا كوچكترين اعتراضات به راحتي به خاك و خون كشیده شود، (آن چنان كه در اعتراضات مردمي سال 88 مردم ما شاهد آن بودند) اما آتش نشانان و امدادگران به دلیل کمبود بودجه باید از ماشين آلات كهنه و از كار افتاده استفاده کنند. همه ی اینها خود نشان از آن دارد كه بي كفايت ترين مسئولان چگونه به راحتي جان كارگران و زحمتكشان و سرمايه هاي مادي و انساني را با بي مسئوليتي به نابودي مي كشانند و حتا از دادن اخبار درست به مردم نیز خودداری می کنند.
در اولین عکس العمل های شهرداری صحبت از بیش از ده اخطار مبنی بر ناامن بودن این ساختمان به مالکان بوده ، بدون اشاره به این که مالک اصلی ساختمان بنیاد مستعضفان است. شهرداري که براي تخريب خانه ي مردم با آلونك نشينان حاشيه شهرها بيشترين تجهيزات را در اختيار دارند و لحظه ای درنگ ندارند، اما در مقابل بنیاد مستعضفان به راحتی چشم بر هر اهمالی بسته است!!؟؟ بنیاد نیز در اولین عکس العمل خود فقط این نوید!!؟؟ را داده که ظرف یک یا دو سال این ساختمان را بازخواهد ساخت بدون این که اشاره کند که چرا به این اخطارها بی توجه بوده و چگونه ماموران و بازرسان شهرداری را تطمیع کرده تا بتواند اجاره های میلیونی ماهانه را دریافت کند!!؟؟
و در میان این دست از مسوولان، کسی انگار به فکر ده ها و شاید صدها جانی نیست که چنین به سادگی قربانی حرص و آز سود شده اند، به فکر خانواده هایی که عزیزانشان را با مرگی چنین دهشتناک از دست داده اند؟
ضمن همدردی با این عزیزان و بازماندگان آنان و تسليت به همه مردم زحمتكش، كارگران و حقوق بگيران اعلام ميكنيم تا زماني كه سيستم اقتصادي بر مبناي سودمحوري ادامه دارد هر روزه شاهد حوادثي مشابه خواهيم بود .
كانون مدافعان حقوق كارگر بارها بر ضرورت ايمني محيط كار هشدارهاي فراوان داده است و بارها سودپرستي سرمايه داران را به عنوان عامل اصلي اين حوادث معرفي كرده است. نه تنها اين حوادث بلكه حوادث ناشي از ايمن نبودن جاده ها و خودروهاي توليدي شركتهاي استثمارگر داخلي كه سالانه جان هزاران نفر را ميگيرد و هم چنين آلودگي هوا و آلودگي هاي مربوط به پارازيت ها، سموم شيميائي كه هر كدام از انها به نوعی سلامت جامعه را هدف گرفته اند ناشي از سودطلبي سرمايه داراني است كه هيچ يك از حقوق انساني افراد جامعه را در برابر سودهايشان ارج نميگذارند و دولتمردان كه خود نماينده اين سرمايه دارانند چشم و گوششان را بر اين همه نامردمي بسته اند.
در برابر اين همه ظلم و ستم ، كارگران و زحمتكشان و ساير اقشار تحت ستم تنها بايد به نيروي خود متكي باشند تا بتوانند نظامي انسان محور را جايگزين سود محوري كنند تا براي جان انسانها ارزش قائل باشند…
كانون مدافعان حقوق كارگر