فرید کلامی مذاکرات صلح بین ترکیه و حزب کارگران کردستان پ ک ک

مذاکرات صلح بین ترکیه و حزب کارگران کردستان پ ک ک
مدتی است که مسئله مذاکره بین پ ک ک و دولت ترکیه در جریان است. اغلب خبرگزاریهای معتبر جهان از زاویه ای به بحث و برسی این رویداد پرداخته اند.از یک طرف بسیاری از کشورهای غربی از این اقدام به عنوان حرکتی مثبت یاد نموده وازطرف دیگرمردم کردستان ترکیه ، با وصف عدم اعتماد به دولت ترکیه ، اغاز مذاکره را گامی مهم در راه بدست اوردن حقوق ملی خود ا رزیابی می کنند.
اما چه اتفاقی افتاده که امروز دولت اردوغان مذاکره با پ ک ک را پذیرفته است؟
مبارزه وحرکت ها ی اجتماعی در کشور های عربی که منجر به سقوط بسیاری از دولتها عربی شد وادامه این مبارزه در کشور سوریه در همسایگی ترکیه زنگ خطررا برای دولت ترکیه به صدا درآورد.
خیزش مردم کرد سوریه درهمراهی با مردم عرب در سوریه منجر به آزاد سازی مناطق مهمی از کردستان سوریه شد. حزب پ ک ک با توجه به نفوذ تاریخی واجتماعی درسوریه، جریانی مسلط در کردستان سوریه شده وبا دسترسی به تسلیحاتی مهم باز مانده از پایگاه و پادگان های ارتش سوریه ،موجب نگرانی دولت ترکیه شده است.
نکته بعدی شکست های پی در پی سیاست خارجه دولت اردوغان در این دوره است. روابط ترکیه با ارمنستان و اسرائیل بامشکلات فراوان روبرو شده.سیاست دولت ترکیه برای پذیرفته شدن در اروپای متحد تا کنون به جایی نرسیده و اعتصاب غذای بزرگ زندانیان سیاسی کرد در بیش از ۶۷ زندان ترکیه و انعکاس ان در سطح جهانی نیز تاثیر بسیار منفی بر مسئله حقوق بشروعضویت در اروپای متحد برای ترکیه برجاگذاشته است . در این شرایط و با قدرتمند تر شدن “پ ک ک ” دولت ترکیه خود را درمعرض خطر جدی می بیند. بویژه همچنانکه قبلا گفته شد با مسلط شدن کردهابر شهرهای کْردنشین سوریه عملا پ ک ک پرچم خود را در کردستان سوریه به اهتزاز در اورده است.
رهبری پ ک ک اقای عبدلله اوجلان که از سال ۱۹۹۹در زندان بسر می برد در هر دوره نشان داده که کماکان در بین توده های محروم کرد و حزب کارگران کردستان از نفوذ واقعی برخوردار است و حل مسئله کرد در هر سطحی بدون در نظر گرفتن وی بسیار مشکل است.
طرح صلح دولت اردوغان با حزب کارگران کردستان درنگاهی دیگرشاید بازی سیاسی جدید دولت ترکیه باشد تا با خریدن زمان از یک سو روابط خود را با دیگردولتها از جمله اسرائیل بهبود بخشیده و ازسوی دیگر در پی دخالت نظامی در سوریه تحت عنوان شکست مذاکرات باشد.
گذشته از اینکه دولت ترکیه چه سیاستی راتعقیب می کند خود طرح مذاکره و انعکاس آن چه در داخل ترکیه و چه در افکار عمومی جهان یک پیروزی برای ملت ستمدیده کرد ،کارگران و زحمتکشان است. ملتی که تا قبل از ۱۹۹۰ میلادی از هیچ گونه حق ملی برخوردار نبود. ملتی که در صورت بکار بردن زبان مادری خود مرتکب جرم شده بود و دستگیری ،شکنجه را بهمراه داشت. ملتی که امروز با مبارزه پیگیر سیاسی ، اجتماعی و نظامی توانسته دولت ترکیه را وادار به عقب نشینی نماید واین خود یک پیروزی دیگر است.
جنبش ملت تحت ستم کرد برای رفع ستم ملی نیازمند حمایت جهانی است.حل مسئله ملی بدون شک کمک بزرگ به کارگران و زحمتکشان کرد و ترک خواهد بود.
اگر مذاکرات صلح بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان پ ک ک در کشوری ثالثی ، همچون نروژ، سوئد یا المان ادامه یابد۰ و یا هیئتی ازطرف سازمان ملل در این مذاکرات حضوربهم رسانند، کمک بزرگی به روند و نتیجه این مذاکرات خواهد کرد ۰
به امید از بین رفتن ستم ملی و استثمار و دستیابی به عدالت اجتماعی فرید کلامی ۲۲ فروردين ۱۳۹۲